T LUMOČNICKÁ SLUŽBA A JEJÍ VYUŽITÍ K OMUNIKACE S NESLYŠÍCÍMI N AĎA H YNKOVÁ D INGOVÁ 17.9.2013, Hradec Králové.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Centrum podpory studentů se specifickými potřebami na UP v Olomouci
Advertisements

Hristo Trajkovski – VerbaVoice GmbH Komunikační podpora pro neslyšící a nedoslýchavé lidi Přepis na mobilu – Přepis mluvené řeči – Živé.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Prezentuje: Mgr. Barbora Čalkovská ULD, Brno
Poslání Intervenčního centra
Zákon o sociálních službách
Rekvalifikace realizované Úřadem práce ČR a projekt UNIV 3
Systém péče o sluchově postižené, jejich výchova a vzdělávání
Interkulturní a intrakulturní komunikace sluchově postižených studentů středních škol Mgr. Filipcová Věra.
Finanční možností svépomocných skupin
APPN, o.s. Agentura pro neslyšící Online tlumočnická služba pro neslyšící - NONSTOP.
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9 MOST MEZI ŠKOLKOU A ŠKOLOU.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Sociální rehabilitace pro děti, mládež a mladé dospělé, ohrožené společensky nežádoucími jevy.
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Seminář etika a etiketa V tlumočnické profesi Šárka Valverde
Prezentace PROJEKTU SENIOR POINT
PRACOVNÍ REHABILITACE Osob se zdravotním postižením (§69 násl. Zák.č.435/2004 Sb.)
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Individuální projekt „Podpora a rozvoj služeb sociální prevence v Moravskoslezském kraji“ (číslo projektu: CZ.1.04/3.1.00/ ), dále jen „Projekt“
Zvyšování kvality služeb pracovníků v přímé obslužné péči prostřednictvím vzdělávání.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce
Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením.
APPN, o.s. Agentura pro neslyšící. Agenda: 1) Kdo jsme 2) Jaký je náš cíl 3) Naše projekty.
Česká asociace adiktologů
YOUTHPASS Akce 1.1 – Výměny mládeže (organizátorům)
Jak se stát dobrým právníkem?
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
PAS MLÁDEŽE Akce 1.1 – Výměny mládeže (organizátorům)
Komunikace sluchově postižených
Projekt: Klidnější život s dobrým rodinným rozpočtem „Jak se starat o rodinné finance“ InHelp, o.p.s. 5.Května 3, Milovice.
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
Rozvíjení rovných příležitostí a podpora zaměstnatelnosti v Jihočeském kraji Záměr projektu do programu Equal (3.pilíř: Podpora adaptability) Tento příspěvek.
Alternativní a augmentativní komunikace
Podpora integrace příslušníků sociálně vyloučených romských lokalit v Pardubickém kraji II Registrační číslo CZ.1.04./3.2.00/B
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
APPN, o.s. Agentura pro neslyšící. - Posílit integraci neslyšících do světa slyšících - Zlepšit dostupnost a kvalitu sociálních služeb pro neslyšící a.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Proč být členem profesní tlumočnické organizace?
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
MUSÍ BÝT KOMUNITNÍ TLUMOČNÍK STEJNÉHO POHLAVÍ JAKO KLIENT?
Komunitní tlumočník vs. kulturní mediátor
SLUŽBA PREVENCE KRIMINALITY A DOPRAVNÍ VÝCHOVY
Komunitní centrum Amaro Phurd - Pražská
Tlumočení ČZJ Daniela Tesaříková.
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
1 prezentuje : Mgr. Helena Adamcová vedoucí odboru zprostředkování a poradenství Úřad práce v Liberci Postup resortu práce a sociálních věcí v oblasti.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
Kariérové poradenství a úřad práce Současná situace a perspektivaSoučasná situace a perspektiva.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Další vzdělávání v sociálních službách Potřeba nebo netřeba?
Tlumočník očima neslyšícího dítěte Lucie Břinková, Josefina Kalousová, Markéta Spilková.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Projekt společenské odpovědnosti („PSO“) Mgr. Pavel Olšovský, KÚ MSK květen 2010.
Problematika tlumočení znakového jazyka Radka Horáková, podzim 2006.
Lenka Herčíková,
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Sociální práce TEĎ a TADY II
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
APPN, o.s. Agentura pro neslyšící
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
Sociálně aktivizační služby
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

T LUMOČNICKÁ SLUŽBA A JEJÍ VYUŽITÍ K OMUNIKACE S NESLYŠÍCÍMI N AĎA H YNKOVÁ D INGOVÁ , Hradec Králové

P OSKYTOVÁNÍ TLUMOČNICKÝCH SLUŽEB V SOUČASNOSTI Dne 21. května 1998 byl prezidentem Václavem Havlem podepsán zákon č. 155/1998 Sb. o znakové řeči, nabyl účinnosti 1. ledna 1999 zákon 384/2008 Sb. o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob ze dne 23. září 2008

T ERMINOLOGIE Za neslyšící se pro účely tohoto zákona považují osoby, které neslyší od narození, nebo ztratily sluch před rozvinutím mluvené řeči, nebo osoby s úplnou či praktickou hluchotou, které ztratily sluch po rozvinutí mluvené řeči, a osoby těžce nedoslýchavé, u nichž rozsah a charakter sluchového postižení neumožňuje plnohodnotně porozumět mluvené řeči sluchem.

K OMUNIKAČNÍ SYSTÉMY Komunikačními systémy neslyšících a se pro účely tohoto zákona rozumí český znakový jazyk a komunikační systémy vycházející z českého jazyka. § 4 Český znakový jazyk § 6 Komunikační systémy vycházející z českého jazyka jsou znakovaná čeština, prstová abeceda, vizualizace mluvené češtiny, písemný záznam mluvené řeči, Lormova abeceda, daktylografika, Braillovo písmo s využitím taktilní formy, taktilní odezírání a vibrační metoda Tadoma.

Z ÁKONNÉ PRÁVO KLIENTŮ Neslyšící osoby mají právo na: a) používání komunikačních systémů neslyšících osob, b) vzdělávání s využitím komunikačních systémů neslyšících osob, b) výuku komunikačních systémů neslyšících osob, kterou upravuje jiný právní předpis. Neslyšící NE - video

T YPY TLUMOČNICKÝCH SLUŽEB Tlumočník českého znakového jazyka Transliterátor znakované češtiny Vizualizátor mluvené češtiny ( x písemný záznam mluvené řeči = simultánní přepis v reálném čase) Tlumočení pro osoby s hluchoslepotou Videa ukázky typů tlumočení

K DO TLUMOČNICKOU SLUŽBU ZAJIŠŤUJE ? Poskytovatelé tlumočnických služeb (v ČR je cca 38 poskytovatelů = organizací různé velikosti, které mají registrovanou tlumočnickou službu) Mezi poskytovateli je např. SNN v ČR (největší poskytovatel) Česká komora tlumočníků znakového jazyka (poskytovatel zaměřený na oblast kultury a vzdělávání)

Č ESKÁ KOMORA TLUMOČNÍKŮ ZNAKOVÉHO JAZYKA (K OMORA ) =profesní organizace tlumočníků znakového jazyka ( Hlavní cíle Komory jsou: hájení zájmů tlumočníků znakového jazyka zvyšování úrovně profesionálního tlumočení, která je běžná na úrovni zemí EU vzdělávací činnost v oblasti tlumočení tlumočení při úředních i soudních jednáních tlumočení společenských a kulturních akcí Videovizitka Komory

N ABÍDKA TLUMOČENÝCH KULTURNÍCH AKTIVIT Tlumočená divadelní představení (Klub Lávka- Čtyři dohody; Škola malého stromu; Divadlo Na Jezerce-Manželské vraždění; Říše loutek- O pejskovi a kočičce; O nezbedných kůzlátkách; Kašpárek v pekle) Tlumočené koncerty (Podepsáno srdcem v ČT, tlumočené koncerty skupiny Traband, Neslýchané festivaly) Tlumočené výstavy, vernisáže a prohlídky muzeí (Národní galerie, Národní muzeum, Muzejní noc)

K OMORA - KONTAKT Česká komora tlumočníků znakového jazyka, o. s. Ocelářská 35/ Praha 9 Tel.: (+420) Fax: (+420) SMS: (+420) www:

Z PROSTŘEDKOVATELSKÁ „ AGENTURA “ CZTN (Centrum) = Centrum zprostředkování tlumočníků pro neslyšící Dne 23. září 2003 bylo Centrum spuštěno. Tlumočnické služby pouze zprostředkovávalo. Od 1. března 2004 začalo služby tlumočníků také proplácet. Projekt je financován Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR (MPSV ČR), část prostředků poskytují sponzoři. Poskytuje služby klientům z celé ČR.

T YPY NE / PROPLÁCENÝCH SLUŽEB Co Centrum ne/proplácí? PROPLÁCÍ: individuální tlumočení v nutných situacích (lékař, právník, jednání s úřady a institucemi, rekvalifikační kurzy, konzultace v zaměstnání, hledání zaměstnání, apod.…) NEPROPLÁCÍ: tlumočení kulturní akce, soud, školní vyučování, jednání na policii (pokud je klient předvolán). NEPROPLÁCÍ ASISTENCI!!!

CZTN - KONTAKTY Centrum zprostředkování tlumočníků pro neslyšící Hábova 1571, Praha 5 – Stodůlky internet: tel./fax.: SMS: Webové stránky centra

E TICKÝ KODEX TLUMOČNÍKA ZNAKOVÉHO JAZYKA  Profesionální tlumočník je osoba, která za úplatu převádí jednoznačně smysl sdělení z výchozího jazyka do jazyka cílového. Je mostem mezi slyšícím a neslyšícím účastníkem komunikace a jejich dvěma odlišnými jazyky a kulturami. Sám nic nevysvětluje, nepřidává ani neubírá. Tlumočí věrně způsob vyjádření, nemění význam ani obsah sdělení. Tlumočník se nesnaží být aktivním účastníkem komunikace.  Tlumočník následuje způsob komunikace preferovaný neslyšícím klientem.  Tlumočník přijímá zásadně jen takové závazky, které odpovídají jeho schopnostem, kvalifikaci a přípravě. Nese plnou zodpovědnost za kvalitu své práce. Pokud tlumočník zjistí, že komunikace s daným neslyšícím klientem je nad jeho možnosti a schopnosti, tlumočení odmítne.

E TICKÝ KODEX TLUMOČNÍKA ZNAKOVÉHO JAZYKA  Tlumočník přizpůsobuje své chování a oděv přiměřeně situaci, v jejímž rámci tlumočí.  Tlumočník je vázán mlčenlivostí, která se týká všeho, co se dozví během tlumočení neveřejných jednání.  Tlumočník neodmítne klienta pro jeho národnost, rasu, náboženské vyznání, politickou příslušnost, sociální postavení, sexuální orientaci, věk, rozumovou úroveň a pověst.  Tlumočník má právo odmítnout výkon své profese z důvodu pro něj špatných pracovních podmínek, nebo v případě, že by nedokázal být neutrální vůči tlumočenému sdělení, a poškodil tak klienta, svou osobu nebo profesi.

E TICKÝ KODEX TLUMOČNÍKA ZNAKOVÉHO JAZYKA  Tlumočník sleduje vývoj své profese a její náplně u nás i ve světě, učí se znát kulturu Neslyšících, doplňuje své vědomosti týkající se problematiky sluchově postižených a cíleně zvyšuje svou profesionální úroveň.  Tlumočník ctí svou profesi, usiluje o spolupráci s ostatními tlumočníky při prosazování a obhajobě společných profesionálních zájmů.  Členové České komory tlumočníků znakového jazyka se vzájemně respektují.  Tlumočník zná etický kodex a dodržuje ho

D ESATERO PRO KOMUNIKACI PŘES TLUMOČNÍKA Neslyšící člověk při komunikaci s úřady má právo na tlumočníka, pokud o to požádá. Neslyšící člověk má právo vybrat si tlumočníka, kterému dobře rozumí a kterému důvěřuje. Tlumočení může probíhat formou znakového jazyka, znakované, mluvené či psané češtiny dle komunikační preference neslyšícího člověka. Rozhovor vedeme přímo s neslyšícím člověkem a udržujeme zrakový kontakt s ním, nikoliv s tlumočníkem. Nemluvíme s tlumočníkem s tím, že ten to později neslyšícímu klientovi vysvětlí. Neslyšící účastník hovoru má právo na informace v plné kvalitě a v čase, kdy mu jsou určeny a ptát se průběžně na to, co ho zajímá.

D ESATERO PRO KOMUNIKACI PŘES TLUMOČNÍKA Tlumočník musí být vždy vedle slyšící osoby, jejíž řeč tlumočí. Během hovoru neodbíháme. Mluvíme svým obvyklým tempem. Tlumočník nás sám upozorní, bude-li třeba řeč zpomalit. Máme na paměti, že při tlumočení vždy dochází k časovému skluzu. Na konci hovoru se neslyšícího člověka zeptáme, zda ještě něco potřebuje upřesnit. I když se s neslyšícím klientem dorozumíváme přes tlumočníka, dejme mu s sebou také písemné sdělení o důležitých doporučeních.

Videa Etický kodex Děkuji za pozornost!