Učitelství pro I.stupeň ZŠ,1.ročník,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POČASÍ PODNEBÍ je okamžitý stav troposféry v určitém místě na Zemi, který lze vyjádřit pomocí tzv. meteorologických prvků je dlouhodobý stav troposféry.
Advertisements

ATMOSFÉRA.
ATMOSFÉRA.
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Zemská atmosféra - stavba - soustředné vrstvy - různé vlastnosti
VÍTR.
Základy meteorologie.
Atmosféra Země.
ATMOSFÉRA Obecná část Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
CYKLONA EMMA A JEJÍ PROJEVY V HOŘICÍCH Bc. Radek TOMÁŠEK.
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Vrstvy atmosféry.
ATMOSFÉRA atmosféra = plynný (vzdušný) obal Země Složení vzduchu:
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – atmosféra, větry autor VM:Ondřej.
Oběh vzduchu na Zemi Název školy
Tlak a proudění vzduchu
POČASÍ.
Země jako planeta Lucie Racková KVA.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s významem atmosféry, jejím složením.
Krausová, Ničová, Jirotková
FYZIKA ZEMSKÉ ATMOSFÉRY 3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_180_Atmosféra AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 7.,
Složky krajiny a životní prostředí
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Informační technologie-prezentace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Abiotické faktory prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Atmosféra Opakování – znáte z P: vzdušný obal Země
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
VZDUCH OBECNÁ CHEMIE VY_32_INOVACE_10 - VZDUCH.
ATMOSFÉRA.
Atmosféra VY_32_INOVACE_00_ATMOSFÉRA autor: Helena Nováková
Atmosféra.
Atmosféra Filip Bordovský.
Atmosféra Země a její složení
Atmosféra autor: Mgr. Jana Mikešová
Vznik a vývoj atmosféry Země
Oběh vzduchu na Zemi autor: Mgr. Jana Mikešová
Živelné pohromy Marie Konrádová, 5.A..
Počasí. obsah počasí sluneční záření, teplota vzduchu, vlhkost vzduchu, oblačnost, vodní srážky, tlak vzduchu, vítr předpověď počasí pozorování počasí.
Atmosféra Složení a stavba Projekt: Mozaika funkční gramotnosti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.02/ ZEMĚPIS.
= vzdušný obal Země (atmos = pára z řečtiny) - zabraňuje výkyvům teplot na Zemi - chrání Zemi před kosmickým zářením, meteority - umožňuje život na Zemi.
Šíření tepla prouděním Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra - test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 20 TEMA: Atmosféra – plynný obal Země.
Atmosféra je plynný obal Země, který je k Zemi připoután gravitační silou, která nám zaručuje, že plyny neuniknou do okolního vesmírného prostoru. Model.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Atmosféra tornádo bouřka led oblačnost.
OBĚH VZDUCHU V ATMOSFÉRĚ
Slunce Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Atmosféra Země.
Součásti neživé přírody
Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor Ing. Dana Sobotková
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
VY_32_INOVACE_ Atmosféra Autor Mgr. Renáta Hořejšková
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
ATMOSFÉRA = vzdušný obal Země.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Témata: Všeobecná cirkulace atmosféry Místní větry
Stavba Země Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s pojmem krajinná sféra a se stavbou zemského tělesa.
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
ATMOSFÉRA.
ATMOSFÉRA PLYNNÝ OBAL ZEMĚ.
Prezentace pro výuku zeměpisu 6. ročník dokončeno
ATMOSFÉRA.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Sluneční soustava.
ATMOSFÉRA Plynný obal Země
Jediná obyvatelná planeta naší sluneční soustavy.
Transkript prezentace:

Učitelství pro I.stupeň ZŠ,1.ročník, Vzdušný oceán Šárka Zajíčková 322577 Učitelství pro I.stupeň ZŠ,1.ročník, Kombinované studium

OSNOVA 1)Úvod 2)Složení vzduchu 3)Atmosféra a její části 4)Síla větrů 5)Druhy větrů 6)Video-animační simulace tornáda 7)Test+klíč 8)Video za odměnu

Z čeho se skládá vzduch Vzduch nevidíme, a pokud nezafouká vítr, ani ho nevnímáme.Dýcháme vlastně směs plynů. Tvoří se ze 78 % dusíku a z 21 % kyslíku, na kterém závisí náš život a některé další plyny. Vzduch není suchý, obsahuje vodní páry.Jejich množství závisí na místě a čase.Bez nich by na obloze nebyly mraky, nepršelo by, život na Zemi by vyhynul. Ve vzdušném moři plavou i spousty mikroskopických částic i čistý vzduch daleko nad mořem obsahuje tisíce zrníček prachu.Nad městy je můžeme počítat na miliony.(písek,sůl z mořské vody,zrnka pylu atd.) Vzduch znečišťují i meteory,po vstupu do atmosféry se zvolna pozůstatky snášejí na zemský povrch. Otázka: Z jakých plynů se skládá vzduch? Pomůže ti graf.

Atmosféra Plášť Země Obsahuje hlavně dusík,kyslík Dělí se na : TROPOSFÉRU (nejbližší povrchu Země) Vzniká zde oblačnost a vzdušné proudy STRATOSFÉRU V nejspodnější části létají letadla Důležitá složka je ozón,který pohlcuje většinu škodlivého ultrafialového záření od Slunce IONOSFÉRU Tvořena elektricky nabitými částicemi – ionty – rádiové vlny EXOSFÉRU Představuje rozhraní Země a meziplanetárního prostoru Úkol: Popiš stručně části atmosféry

Otázka : Jak bys vlastními slovy rozlišil větry podle síly? Vítr a jeho síla Vítr je proudění vzduchu.Zamáváme-li před sebou kusem kartónu,ucítíme na tváři vánek.Uvedení vzduchu do pohybu vyžaduje energii.Podobně i vítr potřebuje energii a sice sluneční.Sluneční paprsky svým teplem vyvolávají vzdušné proudění.Ohřátý vzduch stoupá a na jeho místo se tlačí vzduch studený.Síla větru se určuje Beaufortovou stupnicí. Otázka : Jak bys vlastními slovy rozlišil větry podle síly?

Zvláštní větry Sílu,směr a rychlost větru ovlivňují i další faktory např: hory,pouště a zahřívání velkých oblastí souše a moře.Nejstálejší větry - pasáty.Pasáty vanou směrem k rovníku a vanou po celý rok (využívali je obchodní plachetnice).Lehký větřík - vánek,mořský vánek je běžný na pobřeží neboť vzduch ve dne je teplejší a v noci chladnější než vzduch nad mořem.Ve dne tedy vane od moře a v noci obráceně. Severní vítr zvaný mistrál,vane na jihu Francie v březnu a dubnu - je studený a suchý.Je obávaný už z dob antiky,jeho rychlost je až 130 km/h. Z dalších větrů je to např: vítr zvaný činuk (požírač sněhu).Je to suchý teplý vítr který vyvolává oteplení až o 22 °C (horská území a prérie USA). Známé jsou i větry ze Sahary a Arabské pouště,jsou horké a prudké a snižují viditelnost na velkou vzdálenost díky obsahu písku.

Ničivá síla větru Mezi nejznámější ničitele patří hurikány a tornáda. Mocný vítr vzniká nad pevninou a ničí vše co se mu dostane do cesty.Nikdo zatím přesně neví co tornádo aktivuje,ale jisté je že to má vždy společné s bouřkovými mraky.Teplí vzduch od moře uvízne pod těžším vzduchem přicházejícím z protisměru.Vzniká zaoblený lalok pod základnou mraků,který má bělavou barvu vodní páry, po pohlcení prachu a nejrůznějších předmětů zčerná.Rychlost vzduchu uvnitř tornáda dosahuje až 400km/h.Pohlcuje vše co ji vstoupí do cesty.(zvířata,auta,lidi,domy).Nejčastějším místem výskytu je USA - Texas,Oklahoma

HURIKÁNY Většinou vznikají nad teplím mořem na severu a jihu od rovníku.Přináší vydatné deště neboť při vzniku naberou mnoho vlhkosti z oceánu.Hurikány Tichého a Indického oceánu – tajfuny nebo cyklony.Mají jádro zhruba 40 km v průměru.Vzestupný pohyb vzduchu tvoří spirálu vycházející z jeho jádra,které je vlastně klidné.Jeho příchod ohlašuje prudké sílení větru a výrazný pokles tlaku.Hurikány ničí budovy rozmetají automobily nebo lodě.Díky záběrům meteorologických družic lze však obyvatele oblastí včas varovat.

Animační simulace tornáda

Test + klíč 1) Která složka vzduchu převládá? a) kyslík,dusík b) kyslík,uhlík c) dusík,argon 2) Co je to atmosféra? a) část stratosféry b) plynný obal Země c) místo,kde vznikají mraky 3) Jaká energie uvádí do pohybu vzduch? a) větrná b) vodní c) sluneční 4) Jak se jmenuje stupnice síly větrů? a) Beaufortova b) Bergerova c) Pavlovského 5) Jak jinak pojmenuješ vánek? a) silný vítr b) lehký vítr c) vichřice 6) Co je to tornádo a kde ho najdeš? a) vodní výr,nad mořem b) vzdušný výr,hlavně nad pevninou c) bouřkový mrak,v poušti

Klíč pro správné odpovědi 1a, 2b, 3c, 4a, 5b, 6b Seznam použité literatury: Svojtka a Vašut, Oxfordská školní encyklopedie-Planeta Země Readers Digest , ABC přírody Internetové odkazy: www.youtube.com

Jestliže jsi četl pozorně a tvé odpovědi byli správné, video za odměnu je i pro tebe.

Doufám, že jsi se něco dozvěděl a moc se přitom nenudil Doufám, že jsi se něco dozvěděl a moc se přitom nenudil.Děkuji za pozornost.