Strategie Evropa 2020: nové výzvy, příležitosti a hrozby pro ekonomiku EU 22. září 2010 Prof. Ing. Robert Holman, CSc. člen bankovní rady ČNB Současné.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Advertisements

DOHLED NAD FINANČNÍM TRHEM V ČR
Regulace a dohled nad bankovním systémem
Rozhodování výrobce a spotřebitele o vhodných bankovních produktech a službách v podmínkách hospodářské krize Ing. Tomáš Krajíček.
Institut pro integraci České republiky do Evropské unie Jak na projekt spolufinancovaný ze SF EU Mgr. Marek Havrda, MA.
Tři poznámky k bankovní unii David Marek. Tři úhly pohledu Bankovní unie v kontextu evropské integrace Bankovní unie a evropské krize Problémy dosavadní.
Změny v podpoře pro období Ing. Marian Piecha, Ph.D., LLM | generální ředitel Brno, 8. října 2013.
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany Rezortní interní protikorupční program Ministerstva obrany.
Konference pojišťovacích makléřů 2011
Aktuální vývoj v pojišťovnictví a jeho regulaci
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Český export a zrychlená bankovní a finanční integrace EU
OECD a finanční vzdělávání Stálá mise České republiky při OECD v Paříži Prof. Ing. Karel Dyba, CSc., velvyslanec Třetí mezinárodní konference k finanční.
Bankovní unie Jednotný mechanismus dohledu
Barevný svět dluhopisů pro pokročilé Dámský investiční klub České spořitelny Jaromír Zdražil.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem Shrnutí poznatků Ing.
Bankovní unie JUDr. Zuzana Vostrá, Ph.D..
Liberalizace poštovního trhu v roce 2013 Ing. Petr Angelis Seminář Fontes Rerum Praha
1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Financování politických stran a regulace politických kampaní Prorůstání ekonomiky a politiky Vladimíra Dvořáková CESTA Praha, , hotel Jalta.
Spotřebitel na finančním trhu Eva Zamrazilová Členka bankovní rady a vrchní ředitelka ČNB ČSE 22. září 2010.
Dva příklady snahy o řešení ekonomické krise eurozóny
Současná (finanční) krize – pohled a doporučení OECD
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
Vývoj regulatorního prostředí v ČR jako součásti EU Sylva Floríková, Head of Compliance, Komerční banka 23. května 2012.
Ekonomická situace EU a návrhy na silnější hospodářskou koordinaci JUDr. Lenka Pítrová, CSc. Úřad vlády ČR, SEZ Únor, 2011.
EU jako příležitost pro investory Petr Zahradník EU Office České spořitelny.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
S€PA – platební služby pro €vropany Česká národní banka Praha, 21. září 2010 Ing. Tomáš Hládek, ředitel sekce peněžní a platebního styku Česká národní.
1 Evropská dimenze ekonomické krize Ing. Oldřich Vlasák předseda SMO ČR a poslanec EP XII. Celostátní finanční konference 23. listopadu 2009.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Pojišťovnictví Regulace a dohled Ing. Dalibor Pánek
Obchodování s emisemi skleníkových plynů jako nástroj redukce emisí Samostatné oddělení změny klimatu Tomáš Chmelík Samostatné oddělení změny klimatu Ministerstvo.
Příprava zákona o elektronických komunikacích Jaromír Šiška, CSc. náměstek ministra - ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb Konference.
Česká národní banka Česká národní banka je podle zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance (pdf, 190 kB) zodpovědná za dohled nad finančním trhem v.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu peněžitých i nepeněžitých vkladů, které společníci společnosti poskytují.
Katedra práva Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Regulace a dohled finančních trhů Integrace.
Praktické souvislosti projektového managementu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Důvody a metody regulace dohledu nad finančním trhem Ing. Dalibor.
Možnosti a meze reformy finanční architektury Vladislav Pavlát Vysoká škola finanční a správní v Praze.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Podnikání v oboru družstevního peněžnictví a jeho efektivnost ESFS Řízená konzultace 15. Prosince 2006.
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Mezinárodní finanční instituce.
Červenec ’15 AKTUÁLNÍ VÝVOJ NA FINANČNÍCH TRZÍCH Ing. Jiří Opletal, MBA.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Regulace a dohled finančních institucí v Německu a Velké Británii.
Poskytování finančních služeb v EU Úvod, geneze a kontext.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
ZÁSADY TRANSFORMACE ZDRAVOTNÍCH POJIŠŤOVEN Praha,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Téma 13: Finanční plánování
Ing. Daniel Trnka, Oddělení kvality regulace Úřad vlády ČR Zvyšování kvality regulace 9. mezinárodní konference o informatické podpoře personálních procesů.
1 ČLFA  založena 1991 (ALS ČSFR, ALS ČR, ČLFA)  42 členů  cíle:  prosazuje prostředí vhodné pro rozvoj leasingu, úvěrů a factoringu  těžištěm je financování.
Česká národní banka.
Česká národní banka Ing. Roman Ptáček, Ph.D..
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Název společnosti Obchodní plán.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Rozvoj inovací v EU.
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Presentation Title 1st September 2002
Prezentace obchodního plánu
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Transkript prezentace:

Strategie Evropa 2020: nové výzvy, příležitosti a hrozby pro ekonomiku EU 22. září 2010 Prof. Ing. Robert Holman, CSc. člen bankovní rady ČNB Současné výzvy v oblasti regulace a dohledu nad finančním trhem v EU

2 Strategie Evropa 2020 • Strategie Evropa 2020 jako jeden z cílů vytyčuje překonání finanční krize a obnova stabilního a zdravého finančního systému. K tomu mají být přijata opatření: •Reformy dohledu nad finančním sektorem •Posílení obezřetnostních a účetních pravidel •Posílení řízení finančních institucí – vyřešit nedostatky v řízení rizik •Předcházet krizím a v případě potřeby je řídit (identifikace systémových rizik, speciální fondy na jejich financování) •Odpovědnost finančního sektoru za současnou krizi – z toho vyvodit odpovídající výši příspěvků finančního sektoru jako nástroje financování krizí (bankovní daň) •Zvýšení transparentnosti na trhu s deriváty

3 Reforma evropského systému dohledu Centralizace pravomocí a sjednocujících postupů v regulaci a dohledu nad finančním trhem na evropskou úroveň

4 Reforma evropského systému dohledu (1) Založení tří evropských dohledových orgánů: pro bankovnictví, kapitálový trh a pojišťovnictví (ESA) •Vydávání regulatorních a dohledových standardů •Vydávání pokynů a doporučení adresovaných národnímu orgánu dohledu, případně konkrétní finanční instituci •V případě porušení práva EU •Urovnání sporů mezi národními dohledovými orgány •Při mimořádné situaci •Monitorování a hodnocení vývoje na trzích Centralizace pravomocí a sjednocujících postupů v regulaci a dohledu nad finančním trhem na evropskou úroveň

5 Reforma evropského systému dohledu (2) Nový systém hodnocení systémového rizika na finančním trhu •Evropská rada pro hodnocení systémového rizika (ESRB) •Obezřetností dohled na makro úrovni •Varování a doporučení dohledovým institucím •Vyhlašování krizové situace •Vyvíjení kvantitativních a kvalitativních ukazatelů k identifikaci a měření systémového rizika (společně s orgány ESA) Centralizace pravomocí a sjednocujících postupů v regulaci a dohledu nad finančním trhem na evropskou úroveň

6 Reforma evropského systému dohledu Pozice ČNB: •ČNB nepodporuje přenos pravomocí na nové dohledové orgány na evropské úrovni bez současného převzetí jejich odpovědnosti (ta zůstává na národní úrovni) •ČNB nesouhlasí s omezováním nezávislosti národních orgánů dohledu odpovědných za finanční sektor v národním prostředí •Podstatné je zachování rovnováhy mezi pravomocemi domovských a hostitelských orgánů dohledu a nerozdělení pravomocí od odpovědností

7 Systémová opatření k předcházení krizí Evropské iniciativy: •Rámec pro prevenci finančních krizí •Systémy pro řešení problémů bank, včetně zavádění poplatků či zdanění finančních institucí •Harmonizace systémů pojištění vkladů •Identifikace a řízení systémového rizika • Pozice ČNB: • Nutno respektovat princip odpovědnosti – neměla by být oddělena od pravomocí • Opatření by neměla narušovat fiskální suverenitu států • Mělo by se rozhodovat na základě kvalitních analýz dopadů a neměla by se přijímat uspěchaná rozhodnutí

8 Bankovní daň Diskutované možnosti: •Daň z finančních transakcí •zdanění transakcí akcií a dluhopisů •Daň z finančních aktivit •Zdanění mezd a zisků •Zdaňování odměn a zisku od určitého limitu •Zdanění rizikových aktivit

9 Bankovní daň ČR si vyjednala výhradu nezavádět poplatky a daně pro finanční sektor: •Nejasný záměr (kdo rozhoduje, kdo čerpá vybrané poplatky) •Opatření je v národní diskreci – zdanění je nástrojem národních vlád a nemělo by být určováno z evropské úrovně •Existují vhodnější opatření k dosažení vyšší stability finančního trhu (regulace a dohled) •Zhoršení konkurenceschopnosti evropského finančního sektoru (případně riziko přesunu daňové základny do jiných zemí) •Pravděpodobnost přenosu dodatečného nákladu pro finanční sektor na spotřebitele finančních služeb a investory •Chybějící analýzy a zkušenosti, nejasná koncepce

10 Uspěchaná a nadměrná regulace Komise ve svém „Sdělení k regulaci finančních služeb pro udržitelný růst“ z 2. června vytyčila rozsáhlý seznam iniciativ, které mají být schváleny do konce roku 2011 •Zákaz některých krátkých prodejů a zajišťovacích nástrojů úvěrového selhání •Regulace ratingových agentur •Směrnice o kapitálových požadavcích CRD •a mnohé další… Pozice ČNB: •Není vhodné uchýlit se k uspěchané a nadměrné regulaci (současnou krizi již daná opatření neovlivní) •Měly by být provedeny kvalitní analýzy a vyhodnocení dopadu reforem

11 Závěrem • ČNB nesouhlasí s neodůvodněným zvyšováním pravomocí evropských orgánů • Není vhodné zasahovat do fiskální suverenity členských států • Neměla by být přesunována odpovědnost za nedostatečné řízení společností a jejich dohledu na EU, tj. na jiné státy (pan-evropské fondy) • Český finanční systém je zdravý a dostatečně kapitalizovaný, nevidíme důvod pro plošné zavádění opatření • Brát v úvahu kumulativní dopady na banky z regulatorní a daňové oblasti ve fázi křehkého oživení ekonomiky