Geografie místního regionu Doprava Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky
Obsah Něco z historie Jantarová stezka Silniční doprava Železniční doprava Letecká doprava Autobusová doprava
Něco z historie Jantarová stezka převozník na Rybářích Severní Ferdinandova dráha
Jantarová stezka starověká obchodní cesta, po které se dopravoval jantar doprava jantaru z pobřežních oblastí Severního a Baltského moře po Visle a Dněpru do Itálie, Řecka, k Černému moři a do Egypta fungovala již př.n.l. 1 2
Převozník na Rybářích vznik v 16. stol., nyní cca 50 obyvatel osada Rybáře vznik v 16. stol., nyní cca 50 obyvatel místní část Hranic 2 lávky přes řeku Bečvu – často ničené povodněmi nahrazeny přívozem, který byl zrušen až v 50. letech 20. století v letech 1967 až 1969 se uskutečňoval převoz přes Bečvu pomocí lanovky v roce 1969 postavena visutá lávka - zničena povodněmi v roce 1997 po roce 1997 vybudována nová lávka (finanční pomoc města Voorburg)
Severní dráha Ferdinandova spojení Vídně a Polska Kaiser Ferdinands-Nordbahn vznik společnosti 1. března 1836, stavba od roku 1837, Přerov, Olomouc 1841 a Lipník 1842 1847 spojení až do Bohumína tunel u Slavíče 250 m dlouhý a 6 m vysoký (1845-1846) viadukty u Hranic a u Jezernice (343 m, 41 oblouků, cihlová část postavena 1842, kamenná část postavena 1873)
Dálnice D1 stavba začala v březnu 1999 spojila Lipník a Ostravu cca 80 km dokončena 2011 první úsek mezi Ostravou a Bohumínem se otevřel v roce 2007 chybí úsek Lipník – Přerov - Kroměříž => souvislý tah Praha – Brno – Ostrava v úseku Lipník nad Bečvou – Bělotín tříproudová Budoucnost do roku 2015 by má být postaven úsek mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou poslední pak má být uveden do provozu úsek z Říkovic do Přerova (rok?)
Uhřinovský potok Uhřinovský potok tekoucí nad dálnicí D1 u obce Hrabůvka. jedná se o přesypaný dálniční podjezd, který převádí přes dálnici Uhřínovský potok a silnici III. třídy jedná se o první místo v ČR, kde dálnice vede pod dnem vodního toku
Silniční doprava mezinárodní silnice E442, R35 Olomouc – Lipník – Hranice – Valašské Meziříčí Mezinárodní silnice E462, 48 Olomouc – Lipník – Hranice – Nový Jičín – Příbor Lipník - Přerov - 47 Olomouc - Přerov - Břeclav – 55 (v plánu přestavba na R55) co víte o pojmu Palačovská spojka Zleva doprava NPR Hůrka žel. trať 280 silnice E442 řeka Bečva Teplice nad Bečvou
MHD v Hranicích zajišťuje městskou hromadnou dopravu v Hranicích zajišťuje příměstskou hromadnou dopravu na Hranicku
Železniční doprava trať 270 (Praha), Česká Třebová, Olomouc, Přerov, Hranice, Ostrava, Bohumín v 50. letech 20. stol. modernizace a elektrifikace v rámci Tratě družby, Praha - Čierna nad Tisou (východní Slovensko) Česká Třebová - Bohumín II. železniční koridor trať 280 Hranice – Valašské Meziříčí, Vsetín, Horní Lideč, Střelná a Púchov (SR) (od roku 1884) trať 300 Přerov - Brno trať 330 Přerov - Břeclav (dnes II. železniční koridor)
Železniční trať 270 (Praha) – 270 Česká Třebová - Přerov - Hranice na Moravě – Ostrava – Bohumín nyní II. železniční koridor - modernizace od roku 1997 levostranný provoz Brodek u Přerova, Rokytnice, Přerov, Prosenice, Lipník nad Bečvou, Drahotuše, Hranice, Bělotín, Polom Jezernice - viadukt Přerov – důležitý dopravní železniční uzel
Železniční trať 280 Hranice – Valašské Meziříčí – Vsetín – Horní Lideč – hranice SR zahájení provozu 1884 elektrifikovaná od roku 1960 3 Úkol: Vyjmenujte železniční zastávky z Hranic do Valašského Meziříčí. Hranice na Moravě, Hranice na Moravě město, Teplice nad Bečvou, Černotín, Špičky, Milotice nad Bečvou, Hustopeče nad Bečvou, Lhotka nad Bečvou, Valašské Meziříčí
Železniční trať 330 Přerov – Břeclav přes Hulín, Otrokovice, Staré Město u Uherského Hradiště, Moravský Písek, Rohatec a Hodonín provoz zahájen 1841 součást II. železničního koridoru plně elektrifikována modernizace 1997 – 2002 na území okresu železniční stanice Přerov, Horní Moštěnice, Říkovice
Další železniční tratě Přerov - Brno Přerov – Věžky – Chropyně (okres Kroměříž) – Kojetín – Měrovice jediná peážní trať v okrese železniční trať 334 Kojetín - Tovačov regionální trať (v provozu od roku 1895) od 1981 mimo provoz
Letecká doprava-letiště Přerov první úvahy v roce 1936 1938 dosáhla 70% plánovaného stavu v období II. světové války využíváno Němci - letecká učiliště po válce obnovení provozu od roku 1951 letiště Přerov – Bochoř 2 km jihozápadně od okraje Přerova nyní zde sídlí 23. základna vrtulníkového letectva Edvarda Beneše dopravní vrtulníky: Mi-17/ Mi-171Š od roku 2010 i civilní provoz 4 Vrtulník Mi-17 Budoucnost: kraj - pro rozvoj okresu a přilehlých oblastí je nutné mezinárodní letiště podnikatelé – letiště je zbytečné, podpořte raději dálnice A co na to armáda? - možná do roku 2012 letiště úplně opustíme 2012 - neschválen projekt modernizace letiště (450 mil Kč)
Letecká doprava Letiště Drahotuše Letiště Ostrava – Mošnov vybudováno před II. světovou válkou travnatý povrch, přistávací dráha má rozměry 750 x 150 m pozorovací a fotografické lety na motorových letounech Zlín, Cessna lety pro letecké snímkování a rekognoskaci terénu vleky reklamních transparentů vyhlídkové a komerční lety pronájem hangáru pro majitele soukromých letadel Letiště Ostrava – Mošnov nejbližší mezinárodní letiště Boeing 737 5
Otázky a úkoly Vysvětlete: Veolia Transport Morava a.s. EC, IC, Pendolino, RegioJet Jednoduché příklady: Určete číslo dálničního sjezdu nejblíže našemu městu. Číslo silnice nižší třídy je 441, určete odkud kam vede. Určete první ranní železniční spoj z obce Hustopeče nad Bečvou do obce Měrovice na Hané. Trochu matematiky neuškodí V kolik hodin vyjíždí expres Jan Perner z Hranic do Olomouce? Stojí tento vlak v Přerově? Jaký význam má číslo 148 v jeho názvu? Určete průměrnou rychlost expresu mezi těmito městy.
Použitá literatura: HAUBELT, Josef; SANETŘÍK, Milan. Země Moravské brány. Lipník nad Bečvou: MTZ, 2006, ISBN 80-239-8326-8. NECID, Jiří; JURAČKA, Vladimír. Hranice malý průvodce městem a okolí. Hranice: Mijoka, 1995, ISBN neuvedeno. VOŽENÍLEK, Vít; KILIÁNOVÁ, Helena; KADLČÍKOVÁ, Jana; BURIAN, Jaroslav a kol. Hranicko atlas rozvoje mikroregionu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008, ISBN 978-80-244-1696-0. Obrázky byly vyhledávány pomocí vyhledavače neziskové organizace Creative Commons, která na internetu vyhledává a označí ty obrázky, fotografie a další zdroje, u kterých dal autor souhlas s jejich bezplatným využitím nebo u kterých již platnost autorských práv vypršela. Iniciativa Creative Commons v globálním měřítku garantuje, že je dané dílo volně k dispozici: Obrázky: 1)AUTOR NEZNÁMÝ. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 21.11.2011]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Amber.pendants.800pix.050203.jpg Dostupný pod licencí Public Domain 2) AUTOR NEZNÁMÝ. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 21.11.2011]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rota_do_%C3%A2mbar.jpg Dostupný pod licencí Public Domain 3) HOLIŠ, Radim. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 21.11.2011]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hustope%C4%8De_nad_Be%C4%8Dvou,_n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD_%2801%29.jpg 4) AUTOR NEZNÁMÝ. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 21.11.2011]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mi-17-2008-Kabul-Afghanistan-1.jpg Dostupný pod licencí Public Domain 5) AUTOR NEZNÁMÝ. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 21.11.2011]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lufthansa-1.jpg?uselang=cs Dostupný pod licencí Public Domain Ostattní foto: Mgr. Ivo Macháček, Ing Petr Bakovský