MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PROSTORY PRO HYGIENU (ČÁST 2).
Advertisements

Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje se sídlem v Ostravě
Hygienická problematika ve školním stravování
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Péče o pracovníky.
Základy informatiky část 13
AZYLOVÉHO CENTRA A STARTOVACÍCH BYTŮ PETROVICE, PRAHA 10 ul. JAKOBIHO
Strukturované učení PROJEKT EU
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Základy informatiky část 13
Člověk v prostoru antropometrie
Služba péče o děti v dětské skupině
MÉĎA – MINI ŠKOLKA NEMOCNICE TGM HODONÍN,p.o.
P r á v n í n o r m y Vyhláška č. 49/1993 Sb. o technických a věcných požadavcích na vybavení zdravotnických zařízení  Zákon č. 258/2000 Sb. ve znění.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_14 Název materiálu:Tepelná pohoda Tematická oblast:Vytápění – 1. ročník Instalatér Anotace:Prezentace.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Nová dimenze Vaší archivace Nová dimenze Vaší archivace.
ZÁKLADY ARCHITEKTONICKÉHO NAVRHOVÁNÍ KATEDRA ARCHITEKTURY VŠB -TUO
NBU2 LS2014 / BYDLENÍ Petr LÉDL KATEDRA ARCHITEKTURY BYT JAKO FUNKČNÍ PROSTOR ČSN obytné budovy.
PRAHA PRO AFRIKU Projekt podpory rozvoje města a venkova v Etiopii.
Opatření v oblasti sladění profesního, rodinného a osobního života
Firemní školky – praktický návod JAK NA TO
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
PROSTORY PRO HYGIENU (ČÁST 1).
Zavedení nových trendů a metod předškolního vzdělávání
P. SHRNUTÍ DOBRÉ PRAXE ZE ZAHRANIČÍ Lenka Hrkľová Odborný garant mezinárodního projektu Péče o děti jako mezigenerační most Nikola Křístek odborný expert.
Vytápění Literatura: Jelínek V., Kabele K.: Technická zařízení budov 20, 2001 Brož K.: Vytápění, 1995 Normy ČSN.
Ergonomie a hygiena práce s osobním počítačem
Zdravá škola.
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb. Práva a povinnosti osob a výkon státní správy v ochraně veřejného zdraví POJMY Veřejným zdravím je zdravotní.
V. přednáška.
současná medicína vyžaduje dokonalé technické zázemí,
BOZP – Práce s počítačem
NBU2 LS2015 / BYDLENÍ Petr LÉDL KATEDRA ARCHITEKTURY BYTOVÝ DŮM
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
stavby pro školství a vzdělávání
Vyučovací formy-výuka v bloku
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Úvod do psychologie
Hygiena prostředí Hygiena … z řeckého Hygieia, bohyně zdraví, dcera boha lékařství, symbolem je had, obtáčející tělo bohyně, a miska, ze které had pije.
Částka: 141/2005 Sb. Předpis ruší: 108/2001 Sb.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Rozdělení pozemních staveb do typologických skupin
ABY NAŠE OČI NETRPĚLY, JE TŘEBA, ABYCHOM TRÁVILI SVŮJ ČAS V PROSTŘEDÍ, KTERÉ JE VHODNĚ OSVĚTLENÉ. OSVĚTLENÍ JEDNOTLIVÝCH PROSTOR SE ŘÍDÍ TĚMITO NORMAMI:
Materiálně-technický standard v sociálních službách Eva Capicarová.
Hygiena tělovýchovných zařízení Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_076 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název práce:
Podnikáme SPOLU – ženy dvou generací aktivně na trhu práce na Ústecku OBHAJOBA PODNIKATELSKÉHO PLÁNU DĚTSKÁ SKUPINA jako nástroj harmonizace profesního.
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
Soukromá hotelová škola Bukaschool s. r. o. Most Kmochova 1823, Most DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Vytápění Tepelná pohoda. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Změny vyhlášky o požární prevenci mající vliv na začleňování činností.
Gastronomická zařízení – Hlavní kuchyně – technické podmínky
ZŠ Třebíč ŠKOLA OTEVŘENÝCH DVEŘÍ CHCEME ŽÍT S VÁMI ŠKOLA OTEVŘENÝCH
Společenská výchova – Estetika pracovního prostředí
Název projektu: Moderní škola
Hygienické požadavky na dětskou skupinu
4. Pedagogika sportu v systému věd
Pracovní prostředí, pracovní místo
Ing. Roman Vodný, Ph.D. ředitel odboru územního plánování MMR
Vazba na Operační programy
Prostředí čekárny a ordinace Vyhláška č. 92/2012 Sb.
Ubytovací zařízení Ztz 1.
Úvod do psychologie II. přednáška
Hygienické zázemí Ing. arch. Milada Baumanová, Ph.D.
Transkript prezentace:

MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ Hygienické požadavky 410/2005 Sb Vyhláška o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ

Stanoví hygienické požadavky na prostorové podmínky, vybavení, provoz, osvětlení, vytápění, mikroklimatické podmínky, zásobování vodou a úklid škol, předškolních zařízení apod. včetně provozování živnosti péče o dítě do 3 let a živnosti mimoškolní výchova, je-li živnost provozována v provozovně. nevztahuje se na prostory, které nejsou školským zařízením i když je tam prováděna příprava žáků na povolání. Prostory pro výchovu a vzdělávání musí být přístupny osobám s omezenou schopností pohybu a orientace

Prostorové podmínky pro mateřské školy Na 1 dítě: Nezastavěná plocha pozemku u předškolního zařízení - nejméně 30 m2. Pozemek musí být oplocen. Plocha dětského hřiště - nejméně 4 m2 Plocha denní místnosti užívaná jako herna a ložnice - nejméně 4 m2; Plocha na 1 lehátko pro spánek musí činit 1,7 m2.

Prostorové podmínky ve školách a školských zařízeních Na 1 žáka: Velikost pozemku škol (oploceného) - nejméně 34 m2 Plocha pro tělovýchovu - nejméně 16 m2 a ve vnitřních prostorách nejméně 8 m2 (k tělocvičně patří nářaďovna, šatna s lavicemi a umývárna – 1 sprcha na 5-8 žáků) V učebnách - nejméně 1,65 m2 V odborných pracovnách, laboratořích a počítačových učebnách nejméně 2 m2 V jazykových učebnách a učebnách písemné a elektronické komunikace nejméně 2 m2 Ve speciálních školách se stanoví plocha na v teoretických učebnách nejméně 2,3 m2

Prostorové podmínky učebnách praktického vyučování Na 1 žáka: Nejméně 4 m2 Velikost pracovišť' odborného výcviku středních škol a speciálních škol - nejméně 2 až 10 m2; u strojních oborů nejméně 10 až 15 m2 na žáka V návazností na tyto prostory musí být umístěna šatna, která je vybavena skříňkami pro uložení pracovního oděvu. Šatna musí být řádně odvětrána. Dále musí být k dispozici záchod a umyvadla - stanoví se 1 umyvadlo nebo 1 výtokový kohout s tekoucí teplou vodu na 5 žáků

Vybavení školním nábytkem Učebny škol a školských zařízení musí: vybaveny školním nábytkem, který zohledňuje rozdílnou tělesnou výšku žáků. tabule - zrakový úhel nejméně 30 stupňů od zadní hrany pracovní plochy stolu žáka. Rozsazení žáků v učebné se řídí podle jejích tělesné výšky; dále se přihlíží ke speciálním vzdělávacím potřebám, případným zrakovým a sluchovým vadám a jinému zdravotnímu postižení žáků. Obvykle - min. vzdálenost 1. lavice od tabule je 2 m, lavice od sebe 50 cm.

Osvětlení Výška ploch pro posouzení osvětlení: Mateřské školy – denní a umělé osvětlení – 0,45 m nad podlahou Základní školy – denní osvětlení – 0,85 m nad podlahou, umělé podle výšky lavic Vzdálenost očí od zobrazovací jednotky – min. 50 cm od horního okraje (+ možnost úpravy sedadla a regulace denního osvětlení) Viz tabulky - ČSN 730580-1,2,3 ČSN 360020, ČSN EN 12464-1, ČSN EN 12193

Teplota a vlhkost Musí být zajištěny vyhovující mikroklimatické podmínky a vytápění: Zima: teplota místnosti 22 1O C, min. 19O C teplota v tělocvičně 20O C, min. 19O C Pokles teploty pod 18O C ve třech po sobě jdoucích dnech nebo v jednom dni pod 16O C – provoz musí být zastaven Léto: teplota místnosti – 28O C, max. 31O C nárůst teploty nad 31O C – provoz musí být zastaven Relativní vlhkost vzduchu - 30 až 70O/O Rychlost proudění vzduchu 0,1 – 0,2 m/s

Ergonomické zásady Výška sedáku židle se řídí výškou žáka, dle ČSN PENV 1729 Výška sedadla odpovídá délce bérce Hloubka sedací plochy je nejméně 2/3 délky stehna Šířka sedací plochy odpovídá šířce pánve Tvarování – kopíruje tvar těla Materiál – pocitově příjemný, nesmí být studený Pracovní plocha stolu – ve výšce loktů

Co je to ergonomie Definice ergonomie: Pojem ergonomie je převzat z anglického „ergonomics“, který vznikl spojením řeckých slov ergo - práce, nomos – zákon, pravidlo. Definice ergonomie: a) Ergonomie je vědní obor, který komplexně a systémově řeší systém člověk – technika – prostředí s cílem optimalizovat psychicko-fyzickou zátěž člověka a zajistit rozvoj jeho osobnosti při maximální efektivitě jeho činnosti. b) Ergonomie je interdisciplinární obor studující vztah člověka a pracovních podmínek při uplatnění nejnovějších poznatků věd biologických, technických a společenských. Jejím cílem je optimalizace postavení člověka v pracovních podmínkách, a to ve smyslu dosažení zdraví, pohody, bezpečnosti a optimální výkonnosti.

c) (definice ergonomie podle Mezinárodní ergonomické asociace z roku 2000) Ergonomie je vědecká disciplina založena na porozumění interakcí člověka a dalších složek systému. Aplikací vhodných metod, teorie i dat zlepšuje lidské zdraví, pohodu i výkonnost. Přispívá k řešení designu a hodnocení práce, úkolů, produktů, prostředí a systémů, aby byly kompatibilní s potřebami, schopnostmi a výkonnostním omezením lidí. Ergonomie je systémově orientovaná disciplina, která prakticky pokrývá všechny aspekty lidské činnosti. V rámci holistického přístupu zahrnuje faktory fyzické, kognitivní, sociální, organizační, prostředí a další relevantní faktory.  

Co zahrnuje pojem ergonomie Ergonomií je označována interdisciplinární nauka vzniklá spojením aplikovaných věd,  jejichž předmětem studia jsou pracovní systémy. Jde o následující obory: antropometrie včetně biomechaniky, filozofie práce, psychologie práce a hygiena práce.