Gymnázium a obchodní akademie Chodov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Advertisements

Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Semenné rostliny, rostlinné orgány
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Použitý zdroj: Biologie rostlin, pro gymnázia, Lubomír Kincl
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Růst a vývoj rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Růst a vývoj rostlin.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Živočichové rybníka Žahavci.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Byliny a dřeviny – rozdělení, stavba
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název Rostlinná buňka Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
1 VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.10/Li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_488_Př7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník:
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NázevRůst rostlin Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast Botanika AnotaceVýklad s testem, lze použít i jako materiál k samostudiu Klíčová.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: ORGANICKÁ CHEMIE Pořadí šablony a sada:
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Jednobuněční.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Jiří Kec,Pavel Matoušek
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
RŮST A VÝVOJ ROSTLIN.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
P OHYBY ROSTLIN, JEJICH VÝVOJ A RŮST Karolína Kleinová Oktáva 2015/16 Cvičení z biologie.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Název prezentace (DUMu): Růst rostlin
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Pohlavní orgány Plody - rozmnožování
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Rozmnožování, růst a vývin rostlin
Anatomie rostlinných orgánů
Název projektu: Moderní škola
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Kapraďorosty – plavuně, přesličky
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Transkript prezentace:

Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, 357 35 Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0376 Šablona: BOTANIKA Pořadí šablony a sada: 15. Botanika Materiál: VY_32_INOVACE_BOT.15 Vytvořený ve školním roce: 2013 Téma: Růst a vývin rostlin Předmět a třída: BIOLOGIE, kvinta osmiletého gymnázia Anotace: Materiál je určen pro výklad učiva Růst a vývin rostlin. Je potřeba PC s internetem, projektor, microsoft powerpoint. Je vhodné, ale ne nutné, aby měli PC k dispozici i žáci. Autor: Mgr. Lucie Koudelková Klíčová slova: embryonální, prodlužovací , diferenciační fáze růstu, fytohormony Ověřený dne: 2. 12. 2013

Růst a vývin rostlin

Růst rostlin = nevratné zvětšování rostliny a změny tvaru http://www.youtube.com/watch?v=G2RuVxdr0mA rostliny rostou po celý svůj život, oproti živočichům je způsoben dělením a následným zvětšováním buněk

Růst rostlin U rostlinných orgánů rozdělujeme 3 fáze růstu Embryonální fáze růstu Neustálé dělení buněk a zvětšování jejich počtu V dělivých pletivech na vrcholech stonku a kořene a v druhotných dělivých pletivech (kambium a felogén)

Růst rostlin Prodlužovací fáze růstu Buňky se již nedělí Vakuoly v buňkách nasáváním vody zvětšují objem a následně splývají v jednu velkou centrální vakuolu Cytoplazma s jádrem jsou tím zatlačovány k buněčné stěně

Růst rostlin Diferenciační fáze růstu Buňky se tvarově a funkčně diferencují Buňky se stejným tvarem a funkcí dávají vznik specializovaným pletivům Buňky se zvětšují a získávají svůj definitivní tvar

Videa… http://www.youtube.com/watch?v=eDA8rmUP5ZM http://www.youtube.com/watch?v=NUOzVynk4Ao http://www.youtube.com/watch?v=uFNWEKHHBFQ

Růst rostlin Úkol: Pokus se zamyslet, co vše může ovlivnit růst rostliny…

Faktory ovlivňující růst rostlin Vnější faktory růstu Světlo Teplota Voda a minerální látky Úkol: vyhledej a vysvětli pojem etiolizace… Vnitřní faktory růstu Rostlinné hormony (fytohormony) Stimulátory AUXINY GIBERELINY CYTOKININY Inhibitory KYSELINA ABSCISOVÁ ETHYLEN

Správné řešení… Etiolizace = pokud rostli roste bez slunečního světla, dochází k tvorbě prodloužených, bledých a křehkých orgánů, které mají snížené množství chlorofylu Obr. 1

Faktory ovlivňující růst rostlin Úkol: Vyhledej konkrétní účinky všech jmenovaných fytohormonů…

Faktory ovlivňující růst rostlin Gibereliny – urychlují růst rostlinných orgánů a přerušují období klidu Auxiny – stimulují prodlužovací růst buněk kambia a tvorbu kořenů Cytokininy – urychlují buněčné dělení, zpomalují stárnutí listů Kyselina abscisová (ABA) – zpomaluje růst, navozuje odpočinek rostlin Ethylen – zpomaluje růst kořenů a stonků, reguluje opad listů

Vývoj rostlin = období od oplození vajíčka do smrti rostliny Rozděluje se do 4 vývojových fází Embryonální – od oplození vajíčka po dozrání semene Vegetativní – tvorba vegetativních orgánů Období dospělosti – tvorba pohlavních buněk a výtrusů Období stárnutí – odumírání všech orgánů a následně smrt celé rostliny

Vývoj rostlin Podle délky vývinu dělíme rostliny do 5 skupin Efeméry – vývoj trvá jen několik týdnů Jednoleté – vývoj trvá jeden rok Dvouleté – první rok tvoří vegetativní orgány, druhý rok reprodukční, vytvoří plody a odumřou Ozimy - vyklíčí na podzim, přezimují, na jaře pokračují v růstu, vytváří plody a odumřou Vytrvalé – žijí více vegetačních období

Vývoj rostlin Úkol: vyhledej příklady zástupců rostlin ke každé výše zmíněné skupině…

Možné správné řešení… Efeméry – např. osívka jarní, plevel okoličnatý, rozrazil břečťanolistý Jednoleté – např. letničky (muškát, surfinie, begonie…) Dvouleté – např. zvonek, sedmikráska, maceška… Ozimy - např. ječmen, řepka, pšenice Vytrvalé – např. tařička, orlíček, chrpa…

Růst a vývoj rostlin Dlouhodobý úkol: Obstarej si semínko jakékoliv efemérní rostliny, zasaď ho, nech vyklíčit a pravidelně se o něj starej. Do notesu si zaznamenávej k jednotlivým datům všechny fáze vývoje rostliny (kdy si zasadil semínko, kdy začalo klíčit, kdy vznikly první listy…) až do jejího odumření.

Použitá literatura a internetové zdroje Chiswick Chap. Etiolated Spanish Bluebells Hyacinthoides hispanica [online]. [cit. 21. 9. 2013]. Dostupný na www: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Etiolated_Spanish_Bluebells_Hyacinthoides_hispanica.JPG?uselang=cs> ČABRADOVÁ, V. HASCH, F., SEJPKA, J. VANĚČKOVÁ, I. Přírodopis 7, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. FRAUS, 2005, ISBN 80-7238-424-4 DOSTÁL, P. Anatomie a morfologie rostlin v pojmech a nákresech. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-179-6 SKÝBOVÁ, J. Stručný přehled systému a ekologie vyšších semenných rostlin. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2003, ISBN 8072901516 KINCL, M. KINCL, L. JAKRLOVÁ, J. Biologie rostlin pro gymnázia. Fortuna, 2008, ISBN 80-7168-947-5