Rozvíjející větné členy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvíjející větné členy
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Hlavní město Praha Beznosková Šárka INFORMACE UBYTOVÁNÍ ZAJÍMAVOSTI
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Předmět: Český jazyk - mluvnice Cílová skupina: 6. ročník ZŠ
Větné členy.
Památky UNESCO v ČR V České republice je do Seznamu
ČÍSLOVKY Mgr. Michal Oblouk.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Katka Nosková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do výuky dle.
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Přívlastek (Pk).
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.07 Název pro školu:
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková a abstrakta
Tvarosloví – zájmena, číslovky
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
Slovní druhy přehled.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Větné členy PŘÍSUDEK.
Shoda přísudku s podmětem
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_739_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
PŘÍVLASTEK A JEHO DRUHY 8. ročník.
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
Číslovky.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Znáš Víš, které to jsou ? PAMÁTKY UNESCO V ČR
CJL mluvnice Tvarosloví Mgr. Zina Omelková
 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ druhy přívlastku Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo.
HLAVNÍ PAMÁTKY ČESKÉ REPUBLIKY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Čiháková. Dostupné z Metodického portálu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_14_SKLADBA.
OP VK Peníze školám reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ OP VK Peníze školám reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
Návo d Znáš dobře mluvnici? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu
VY_32_Inovace_ Podstatná jména Český jazyk 9. ročník
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
3.Prezentace 9.tř..
DRUHY ZÁJMEN Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
VY__III/2__INOVACE__06 Český jazyk PŘÍDAVNÁ JMÉNA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
PŘÍSUDEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_38_ČJ4
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
Rozvíjející větné členy
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Transkript prezentace:

Rozvíjející větné členy přívlastek těsný a volný

Anotace Materiál tvoří 17 slidů, v nichž i žák osvěží znalosti o přívlastku těsném a volném cílová skupina: 8. roč. Autor: Mgr. Tomáš Kozák očekávaný výstup: žák je schopen poznat a rozlišit oba druhy přívlastků a pracovat s nimi použitý materiál: učebnice SPN Čj pro 8. roč. průběh: za pomoci prezentace provedeme výklad, pracujeme se žáky na cvičeních, za cvičením následuje klíč s řešením

Krátké opakování o přívlastku Slova……………….nemůžeme skloňovat ani časovat. Rozlišujeme deset druhů………….. Podstatná jména ………………mají jen tvary čísla jednotného, podstatná jména…………….. mají jen tvary čísla množného. Podstatná jména………….označují kteroukoli osobu, zvíře nebo věc, podstatná jména……………označují jednu osobu, zvíře nebo věc. Přídavná jména …………..se tvoří od jmen označujících osoby, někdy také od vlastních jmen zvířat. Přídavná jména tvrdá ve tvaru jmenném bývají zpravidla jen v ……… pádě. Zájmena……….připojují k sobě některé věty v souvětí. Rozlišujeme číslovky …........., ………………,………………,……………….. Číslovky ……………(50, sto) určují přesný počet. Slovesa vidu………..………nemohou vyjádřit přítomný děj. Příslovce jsou slova ……………..Podle významu rozlišujeme příslovce……….(tam), …………..(teď),……………..(hezky),…………(velmi),…………….(proto). ……………….. …………………… dvojici tvoří podmět a přísudek. Přívlastek ………….zůstává ve stejné podobě bez ohledu na pád řídícího jména, přívlastek…………. přejímá mluvnické kategorie od řídícího podstatného jména. Slova mýdlo, namydlit se, mydlinky jsou slova………. Slovo knížka je slovo …………… od slova kniha.

Krátké opakování o přívlastku-řešení Slova neohebná nemůžeme skloňovat ani časovat. Rozlišujeme deset druhů slov. Podstatná jména hromadná mají jen tvary čísla jednotného, podstatná jména pomnožná mají jen tvary čísla množného. Podstatná jména obecná označují kteroukoli osobu, zvíře nebo věc, podstatná jména vlastní označují jednu osobu, zvíře nebo věc. Přídavná jména přivlastňovací se tvoří od jmen označujících osoby, někdy také od vlastních jmen zvířat. Přídavná jména tvrdá ve tvaru jmenném bývají zpravidla jen v 1. pádě. Zájmena vztažná připojují k sobě některé věty v souvětí. Rozlišujeme číslovky základní, řadové, násobné, druhové . Číslovky určité (50, sto) určují přesný počet. Slovesa vidu dokonavého nemohou vyjádřit přítomný děj. Příslovce jsou slova neohebná. Podle významu rozlišujeme příslovce místní (tam), časová (teď), způsobová (hezky), měrová (velmi), důvodová (proto). Základní skladebnou dvojici tvoří podmět a přísudek. Přívlastek neshodný zůstává ve stejné podobě bez ohledu na pád řídícího jména, přívlastek shodný přejímá mluvnické kategorie od řídícího podstatného jména. Slova mýdlo, namydlit se, mydlinky jsou slova příbuzná. Slovo knížka je slovo odvozené od slova kniha.

Vyhodnocení: 0 – 1 chyba výborně 2 – 3 chyby velmi dobře 4 – 6 chyb více než 6 chyb máš nejvyšší čas na opakování

Přívlastek těsný a volný druh rozdíl příklad těsný Omezuje významový rozsah podstatného jména, nelze jej z věty vypustit. Nejraději vzpomínám na prázdniny strávené u moře. volný Podává je nějaké bližší vysvětlení, lze jej z věty vypustit, stojí-li za podstatným jménem, oddělujeme ho čárkami. Tatínek zaparkoval naše auto, po dlouhé cestě zablácené, před vchodem do domu.

Rozlište přívlastky těsné od volných a doplňte čárky. Rád čtu knihy zabývající se životem divokých zvířat. Mezi živočichy tvořícími tuto faunu jsou velcí mlži a celé souvislé pásy bílých vápenitých trubic, v nichž žijí červi dlouzí až tři metry. Jeho pes cítící teplo lidské dlaně se začal lísat a vrtět ocasem. Ke konci našeho pobytu v Praze jsme se vypravili do Náprstkova muzea stojícího na Betlémském náměstí blízko Betlémské kaple. Velká zahrada zámeckého parku obehnaná vysokou zdí voněla rozkvetlými lipami. Na území našeho státu se dochovalo několik památek postavených ve stylu románském. Touto závěrečnou zkouškou prověřující naše schopnosti musíte projít všichni. Domy postavené v prudké stráni byly ještě zaplaveny zapadajícím sluncem, zatímco domy položené v údolí se již nořily do hlubokého stínu. V průzračně čisté vodě Černého potoka zastíněného mohutnými olšemi jsme zpozorovali pstruhy.

Rozlište přívlastky těsné od volných a doplňte čárky. Rád čtu knihy zabývající se životem divokých zvířat. Mezi živočichy tvořícími tuto faunu jsou velcí mlži a celé souvislé pásy bílých vápenitých trubic, v nichž žijí červi, dlouzí až tři metry. Jeho pes, cítící teplo lidské dlaně, se začal lísat a vrtět ocasem. Ke konci našeho pobytu v Praze jsme se vypravili do Náprstkova muzea, stojícího na Betlémském náměstí blízko Betlémské kaple. Velká zahrada zámeckého parku, obehnaná vysokou zdí, voněla rozkvetlými lipami. Na území našeho státu se dochovalo několik památek postavených ve stylu románském. Touto závěrečnou zkouškou, prověřující naše schopnosti, musíte projít všichni. Domy postavené v prudké stráni byly ještě zaplaveny zapadajícím sluncem, zatímco domy položené v údolí se již nořily do hlubokého stínu. V průzračně čisté vodě Černého potoka, zastíněného mohutnými olšemi, jsme zpozorovali pstruhy.

Z dvojic vět vytvoř jednoduchou větu tak, abys obsah jedné věty vyjádřil přívlastkem Olomouc Olomouc má dnes asi 100 000 obyvatel. Odedávna patří k nejvýznamnějším moravským městům. Olomouc, patřící odedávna k nejvýznamnějším moravským městům, má dnes asi 100 000 obyvatel. Olomouc, mající dnes asi 100 000 obyvatel, patří odedávna k nejvýznamnějším moravským městům.

Z dvojic vět vytvoř jednoduchou větu tak, abys obsah jedné věty vyjádřil přívlastkem Nejstarší osídlení na území dnešní Olomouce dokládají archeologické nálezy kamenných nástrojů. Pocházejí z dob prehistorických. Nejstarší osídlení na území dnešní Olomouce dokládají archeologické nálezy kamenných nástrojů, pocházejících z dob prehistorických.

Z dvojic vět vytvoř jednoduchou větu tak, abys obsah jedné věty vyjádřil přívlastkem Snad nejvýznamnějším nálezem posledních let je však objev zbytků pochodového římského tábora. Datujeme jej do druhé poloviny 2. století. Snad nejvýznamnějším nálezem posledních let je však objev zbytků pochodového římského tábora, datovaného do druhé poloviny 2. století.

Z dvojic vět vytvoř jednoduchou větu tak, abys obsah jedné věty vyjádřil přívlastkem V Olomouci je řada historických památek. Byly postaveny v nejrůznějších dobách. V Olomouci je řada historických památek, postavených v nejrůznějších dobách.

Z dvojic vět vytvoř jednoduchou větu tak, abys obsah jedné věty vyjádřil přívlastkem Románský biskupský palác byl od 11. století sídlem knížat z rodu Přemyslovců. Tento palác se nachází na Václavském návrší. Románský biskupský palác, nacházející se na Václavském návrší, byl od 11. století sídlem knížat z rodu Přemyslovců.

Z dvojic vět vytvoř jednoduchou větu tak, abys obsah jedné věty vyjádřil přívlastkem Ze souboru románských staveb se na Václavském návrší zachovalo ještě obydlí kapituly a věž. Tato věž byla přebudována na kapli sv. Barbory. Ze souboru románských staveb se na Václavském návrší zachovalo ještě obydlí kapituly a věž, přebudovaná na kapli sv. Barbory.

Z dvojic vět vytvoř jednoduchou větu tak, abys obsah jedné věty vyjádřil přívlastkem K panoramatu města neodmyslitelně patří katedrála sv. Václava s nejvyšší kostelní věží na Moravě. Tato věž měří přesně 100,65 m. K panoramatu města neodmyslitelně patří katedrála sv. Václava s nejvyšší kostelní věží na Moravě, měřící přesně 100,65 m.

Z dvojic vět vytvoř jednoduchou větu tak, abys obsah jedné věty vyjádřil přívlastkem Dominantou Horního náměstí je barokní sloup Nejsvětější Trojice. R. 2000 byl zapsán do Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. Dominantou Horního náměstí je barokní sloup Nejsvětější Trojice, roku 2000 zapsaný do Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO.