CZ.1.04/3.4.04/76.00328 Rodina a práce: PROČ NE? Gender v kontextu vědecké práce na MENDELU Fit4all, 20.10.2013 Mgr. Eva Šlesingerová, Ph.D. Ing. Šárka Dvořáková, Ph.D., Ing. Lucie Janečková CZ.1.04/3.4.04/76.00328 Rodina a práce: PROČ NE?
Z obsahu: Specifika univerzitního prostředí se promítají i do univerzitní školky Co ukázal zkušební provoz univerzitní mateřské školy Hrášek Výsledky dotazníkového šetření u žen na MD/RD 2
Specifika univerzitního prostředí se promítají i do univerzitní mateřské školy 3
Potřeba prodloužené otevírací doby Flexibilní využívání míst Specifikum univerzitních (vědecko – výzkumných) pracovníků ve vztahu k zajištění péče o děti předškolního věku: Potřeba prodloužené otevírací doby Flexibilní využívání míst Rychlý návrat do zaměstnání po mD/RD a stím související potřeba péče o dětí mladčí 3 let Zahraniční vědecko – výzkumní pracovníci (angličtina) 4
Možnosti podpory ze strany zaměstnavatele (obecně): Firemní školka či její alternativy Finanční příspěvek na školkovné Rezervace míst 5
Univerzitní mateřská škola Hrášek Co ukázal zkušební provoz 6
Univerzitní mateřská škola HRÁŠEK 7
Co ukázal zkušební provoz od února 2013? Rodič – vědecko – výzkumný pracovník není jednoduchý rodič (řešení věcí na poslední chvíli, neustálé hledání dodatečných výhod, neinformovanost učitelů o dětech) Prodloužená otevírací doba je sporná Provoz o prázdninách je sporný Zahraniční pracovníci MENDELU – možnost umístění jejich dětí ve školce není dořešena Na každý předškolní pedagog je schopen zvládnout práci v univerzitní školce Děti jsou nesamostatné Počet míst x poptávka – aktuální stav Rodiče stále ještě nekomunikují o problémech ve školce s e správnými osobami 8
V čem je Hrášek nadstandardní? Školka v místě pracoviště Zdarma besedy pro rodiče – témata viz dále Jsou přijímány děti i od zaměstnanců – prarodičů 9
Rozvoj komunikačních dovedností u dětí předškolního věku. Rozvoj psychomotorických dovedností u dětí předškolního věku. Jak s dětmi trávit čas zábavně a přitom je něčemu naučit? Hyperaktivita u dětí? Jak mám vychovávat? Relaxace rodičů a dětí. Čas přítel i nepřítel, aneb timemanagement pro rodiče. Muž a dítě, aneb aktivní otcovství.
Prezentace některých výsledků dotazníkového šetření Leden – duben 2013 70,59 % návratnost 51 žen na mateřské nebo rodičovské dovolené 36 žen vyplnilo dotazník 11
Co vás od zaměstnavatele nepříjemně překvapilo při odchodu na MD? 12
Který z následujících benefitů by jste po návratu do zaměstnání nejvíce ocenila? 13
Plánujete, že bude vaše dítě navštěvovat UMŠ Hrášek? 14
Závěry: Kromě využití mateřské školy Hrášek by zaměstnankyně rády také ocenily hlídání dětí mladších 3 let Jasně stanovený systém flexibilních forem práce – zkrácené popř. sdílené pracovní pozice Podpora žen v době péče o děti – aby je zaměstnavatel nediskriminoval jen proto, že jsou matkami – přístup do IS, zachování e-mailové adresy, informace od zaměstnavatele, možnost práce na DPP nebo DPČ Zřízení alternativních služeb péče o děti Příručka od personalistů týkající se mateřské a rodičovské dovolené – postupy v organizaci 15
Respondentky navrhují následující řešení: Ucelený a funkční systém flexibilních forem práce vedoucí k úspěšné integraci rodičů po mateřské nebo rodičovské dovolené Podpora žen v podobě péče o děti, aby je zaměstnavatel nemohl diskriminovat, proto, že jsou matkami. Příručky od personalistů a dobrá praxe. Odborné semináře pro zaměstnankyně na mateřské nebo rodičovské dovolené. Inovativní spojení podpory pracujících maminek ve vztahu k místu, kde mají dále k dispozici hlídání dětí Rozšíření firemní školky. Zřízení alternativních služeb péče o děti (dětská skupina) 16
Děkujeme za pozornost 17