Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

CZ.1.04/3.4.04/ Rodina a práce: PROČ NE?

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "CZ.1.04/3.4.04/ Rodina a práce: PROČ NE?"— Transkript prezentace:

1 CZ.1.04/3.4.04/76.00328 Rodina a práce: PROČ NE?
Zaměstnání a péče o malé dítě z perspektivy rodičů a  zaměstnavatele aneb Management mateřské a rodičovské dovolené CZ.1.04/3.4.04/ Rodina a práce: PROČ NE?

2 Z obsahu: Management mateřské a rodičovské dovolené Test Podnikové benefity zaměřené na rodiče A co vy?

3 Management mateřské a rodičovské dovolené:
Firma s rozvinutou personální politikou respektující genderovou rovnost potřebuje mít kvalitně vypracovanou strategii managementu mateřské a rodičovské dovolené (MD/RD), jejímž základním pilířem je pozitivní vztah k rodičovství. Firma respektuje a zohledňuje rodičovské role svých zaměstnanců a zaměstnankyň a podporuje jejich rovnocenné zapojení do péče o děti, tedy samozřejmě podporuje i muže v plnění otcovské role. Dále také sleduje potřeby svých zaměstnanců a zaměstnankyň a nastavuje podporu slaďování práce a soukromého života takovým způsobem, aby ji využívali ženy i muži. Firma si je vědoma, kolik ji stojí ztráta kvalifikované pracovní síly, proto věnuje velkou pozornost komunikaci se zaměstnanými v průběhu mateřské MD/RD (účast na akcích, možnost nárazové spolupráce apod.) a má vypracován systém řízení odchodu/návratu na/z MD/RD. Personální odbor ověřuje úspěšnost této strategie vedením statistik návratnosti zaměstnaných z MD/RD. Zaměstnanecká politika přátelská rodině se firmě bohatě vrací v podobě spokojených zaměstnanců a zaměstnankyň, kteří ve své práci spatřují budoucnost a jsou proto velmi loajální. Investice do managementu MD a RD se tak promítá ve vyšší produktivitě práce a tedy i vyšším zisku.

4 Realita: V České republice se však k původnímu zaměstnavateli po mateřské a rodičovské dovolené (MD/RD) vrací pouze cca polovina matek, což je v evropském srovnání jeden z nejhorších výsledků. Mateřství (a s ním spojený odchod na MD/RD) obecně zhoršuje postavení žen na trhu práce díky široce sdílenému předpokladu, že na RD odejde matka. Zaměstnavatelé se také obvykle nesnaží muže v aktivní péči o malé děti podporovat a model matka na RD – otec v zaměstnaní je v ČR normou. Řada mužů využívajících RD také potvrzuje, že reakce zaměstnavatele na jejich odchod na RD byla výrazně negativní až nepřátelská. Co je tedy vnímáno jako „nepříjemná skutečnost“ u žen, může být u mužů pojímáno téměř jako zrada. Obecně není běžné, aby zaměstnavatelé usilovali o rovné podmínky odchodu na MD/RD a následného návratu do zaměstnání pro oba rodiče. V současné době je přitom již v platnosti tzv. „třírychlostní“ čerpání rodičovského příspěvku (matka či otec si mohou zvolit, zda chtějí čerpat rodičovský příspěvek do 2, 3 či 4 let věku nejmladšího dítěte v rodině)

5 Jak jste na tom ve firmě v oblasti managementu mateřské a rodičovské dovolené – ověření jednoduchým testem 1) Má vaše firma vypracovanou konkrétní strategii pro management rodičovské a mateřské dovolené u svých zaměstnanců a zaměstnankyň? 2) Vede vaše firma systematicky statistiku, ze které je patrné, kolik rodičů se po mateřské nebo rodičovské dovolené vrací zpět do vašeho podniku? 3) Jsou ve vaší firmě zaměstnanci-muži, kteří byli či momentálně jsou na rodičovské dovolené? 4) Má vaše firma podnikové benefity cíleně zaměřené na rodiče? 5) Vedete systematicky statistiku, ze které je patrné, jak jsou podnikové benefity reálně využívány zaměstnanci bez rodinných závazků a zaměstnanci pečujícími o děti?

6 Podnikové benefity zaměřené na rodiče:
Firemní školka 2. Flexibilní formy práce 3. Cílené udržování kontaktu s ženami na MD 4. Podpora rodičů s dětmi

7 1. Benefit – Firemní školka
Zaměstnanci již na "obyčejné" motivační prvky neslyší. Pořídíte-li však ve své firmě firemní školku, nejenže budete motivovat zaměstnance-rodiče, současně se také zaměstnanci-"zatím nerodičové" nebudou muset obávat o svou budoucí kariéru v případě rozhodnutí založit si rodinu.

8 Zdroj: MPSV 2. Benefit – Flexibilní formy práce
Podle zákoníku práce přichází v úvahu sjednání kratší a změněné pracovní doby, pružné pracovní doby, práce z domova částečně nebo úplně (homeworking), práce na dálku (distanční spolupráce, teleworking), dohody o práci konané mimo pracovní poměr, tj. dohoda o provedení práce a dohoda o pracovní činnosti a konta pracovní doby.

9 Za flexibilní formy práce lze dále považovat např.
sdílení pracovního místa více zaměstnanci (tzv. job sharing) víkendovou práci volnou pracovní dobu stlačený pracovní týden flexibilní začátek pracovního dne

10 Sdílení pracovního místa více zaměstnanci
Sdílení pracovního místa více zaměstnanci patří mezi moderní flexibilní formy organizace práce a spočívá v působení více pracovníků na jednom pracovním místě. V praxi to znamená, že se např. dva zaměstnanci, kteří pracují na částečný pracovní úvazek, domluví na pravidelném střídání v průběhu pracovního týdne tak, aby pokryli celou pracovní dobu. Záleží na jejich vzájemné dohodě, zda bude každý pracovat 2,5 dne týdně, nebo zda budou pracovat každý den polovinu pracovní doby. Tito dva zaměstnanci sdílejí jedno pracovní místo, přičemž dochází k maximálnímu využití pracovní doby. Zaměstnavatel s tím musí souhlasit a vytvořit k tomu odpovídající podmínky. Zde je namístě upozornit, že absence právní úpravy (zákoník práce tuto formu pracovního úvazku výslovně neupravuje) způsobuje výkladové problémy. Práce z domova Jedná se o práci mimo pracoviště zaměstnavatele. Jak název sám napovídá, tento typ práce umožňuje zaměstnancům pracovat část týdne nebo celou pracovní dobu z domova. Zaměstnanec si sám rozvrhuje pracovní dobu a zákoník práce se u tohoto typu opatření uplatní s některými výjimkami. U práce z domova mohou být problémem pracovní úrazy, zejména řešení otázky, zda se tyto úrazy staly v pracovní době a v souvislosti s výkonem práce, či nikoliv.

11 Práce na dálku Jedná se též o práci mimo pracoviště zaměstnavatele, kdy výměna pokynů zaměstnavatele i výsledků práce zaměstnance probíhá prostřednictvím telekomunikačního kontaktu, ačkoliv zaměstnanec v téže době nepracuje na pracovišti zaměstnavatele, ale v terénu. U práce na dálku je dobré podmínky této práce upravit přímo v pracovní smlouvě nebo v interní směrnici, dohodnout se se zaměstnavatelem mj. na problematice pořízení a užívání zařízení potřebných pro distanční výkon práce a případné úhradě nákladů s tím spojených. Je nutné se dohodnout na evidenci pracovní doby, bezpečnosti práce atd. Stlačený pracovní týden Stlačený pracovní týden představuje variantu, kdy je týdenní pracovní doba odpracována ve čtyřech dnech. Pracovní dny jsou delší, ale pracovní týden kratší. Zaměstnanec např. pracuje čtyři dny v týdnu po 10 hodinách, čímž získá jeden volný den v týdnu navíc. Flexibilní začátek pracovního dne Flexibilní začátek pracovního dne je opatřením, které se podobá pružné pracovní době. Zaměstnavatel umožní zaměstnancům, aby si stanovili začátek pracovní doby podle vlastních potřeb a této možnosti pak mohli využít například pro vyřízení svých osobních záležitostí a rodičovských povinností. Konto pracovní doby Konto pracovní doby zase představuje systém, který reaguje na sezoní výkyvy v objemu práce a počet odpracovaných hodin se v návaznosti mění.

12 3. Benefit - Jak udržovat kontakt s rodiči na mateřské a rodičovské dovolené
A) Před nástupem na MD/RD: zjistěte od zaměstnankyně (zaměstnance), jaké jsou její (jeho) vyhlídky na návrat, zda si přeje být v průběhu MD/RD kontaktována poskytněte informace o právech a povinnostech při odchodu na MD/RD a návratu do práce. B) V průběhu MD/RD: ponechte zaměstnanci firemní , zachovejte benefity (mobil, auto, PC) nabídněte zaměstnancům na MD/RD účast na školení vytvořte webovou stránku umožňující výměnu zkušeností rodičů („rodinný intranet“) zasílejte y o dění ve firmě, firemní časopis a pozvánky na firemní akce, setkání rodičů s managementem zprovozněte dětský koutek (vyřizování administrativy na HR oddělení) nabídněte příležitostnou práci a práci na zkrácený úvazek nabídněte finanční příspěvek na hlídání dětí či finanční pobídky jako motivaci pro dřívější návrat informujte o nových pozicích ve firmě C) Před návratem do práce: se zaměstnancem se v dostatečném předstihu sejděte a projděte podmínky návratu zachovejte pracovní status, který měl zaměstnanec před odchodem navyšte plat dle aktuální výše platů uvnitř firmy nabídněte možnost flexibilního pracovního uspořádání (částečný úvazek, flexibilní pracovní doba, stlačený pracovní týden, sdílený úvazek).

13 4. Benefit - Podpora rodičů s dětmi
Opatření podporující rodiče s dětmi jim usnadní návrat z mateřské a rodičovské dovolené, může je motivovat i k dřívějšímu návratu, sníží jejich absenci. Zaměstnaným rodičům umožní skloubit práci s rodinou, ti pak budou produktivnější a k firmě loajálnější. Jak na to: umožněte flexibilní pracovní uspořádání nabídněte rodinné benefity např.:příspěvky na hlídání dětí či zařízení péče o děti placené volno z rodinných důvodů, letní a zimní tábory pro děti, volnočasové aktivity pro děti, iniciujte síť rodičů (formou intranetu či osobních setkávání), sloužící k výměně zkušeností a informací o slaďování práce a rodiny.

14 Realita? Firmy se v podstatě snaží „kličkovat“ ve svých zákonných povinnostech a různými způsoby přímo zamezit či alespoň neulehčit těmto svým zaměstnankyním návrat na původní pracovní místo. Firma automaticky předpokládajé, že muži na RD rozhodně neodejdou a zakrývá fakt, že muži odcházejí z jiných důvodů. Management mateřské a rodičovské dovolené je chápán jako nutné zlo, omezuje se v podstatě jen na povinné administrativní a účetní úkony. S rodiči na MD/RD firmy neudržují pravidelný kontakt nad rámec svých povinností, nemají propracované koncepce k plánování jejich návratu do zaměstnání ani je nemotivují k případnému dřívějšímu návratu. Těhotné ženy jsou vedením firem stigmatizovány jako „neloajální“ zaměstnankyně a je v nich utužován pocit viny za „potíže“, které svým odchodem firmě způsobí.

15 Které benefity fungují u vás?
Které benefity by jste ocenily, aby byly zavedeny?

16 Zdroje: MPSV Zákoník práce


Stáhnout ppt "CZ.1.04/3.4.04/ Rodina a práce: PROČ NE?"

Podobné prezentace


Reklamy Google