Od pásku k bezpáskovému workflow Zlín Ing. Pavel Čermák Česká televize TS Brno
Rok 1953 Začátek televizního vysílání v Československu •Televizní snímání obrazu •Záznam obrazu pouze na film •Magnetický záznam zvuku •Většina programů se vysílala živě •Filmový snímač, systém projektor – TV kamera •Postprodukce – filmová •Titulky – titulkové bubny
ProjektorTV kamera Vysílací trasy
Zvuk Obraz Pilot
SSV-1 Master Slave
Zvuk Obraz
TC RS Zvuk Obraz SlaveMaster
Obrazová postprodukceZvuková postprodukce Vysílání Archiv
Grafika NLE 1 Kompozice Korekce NLE 2NLE 3 Zvuková postprodukce Souborový ingest
Digitální archiv Vysílání InternetStudijní účely Nové pořady
Záznamové formáty •Film – 16 mm, 35 mm, Super 16 mm •Páskové formáty analogové: - 2“ - 1“ - ½“: U-matic, Betacam, M II
Záznamové formáty •Páskové formáty digitální SD - 1/2“: D3, D1, Betacam SX,Digital Betacam, IMX - 1/4“: DVCAM, DVC Pro •Páskové formáty HD - 1/4“: HDV, DVC ProHD, - 1/2“: D5, HDCAM, HDCAM SR
Kompresní formáty •Intraframová komprese: - DVCAM, DVC Pro, DVC Pro HD, AVCHD-I, IMX •Mezisnímková komprese - Betacam SX, HDV, XDCAM HD
Doporučení EBU •Standardní rozlišení: Zpravodajství - při použití intraframe komprese bit rate min. 25 Mb/s Náročná tvorba - při použití intraframe komprese bit rate min. 50 Mb/s
Doporučení EBU •Vysoké rozlišení Zpravodajství - při kompresi s dlouhým GOP, bit rate min. 25 Mb/s Náročná tvorba - při použití intraframe komprese bit rate min. 100 Mb/s - při kompresi s dlouhým GOP, bit rate min. 50 Mb/s
Televizní snímací formáty •Standardní rozlišení - 576i25 576x720/I25 •Vysoké rozlišení i x1080/I p x1080/P p x1080/P p50 720x1280/P50
Děkuji za pozornost