Od Muira ke Snyderovi: posthumanismus v kalifornské literatuře

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Centrum pro katechezi, Prosíme Boha, aby se jeho láskyplný plán plně uskutečňoval na zemi, tak jak se to děje v nebi a aby se naše vůle sjednocovala.
Advertisements

Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
ADVENT 2012 Bůh přichází ke mně – já přicházím k Bohu
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Jak na to, aniž bychom se zničili
Mateřská škola u Bílého králíka, s. r. o
Všechno se to začalo odehrávat už hodně, hodně dávno, kdy nebylo nic. Jen černo černá tma, která obklopovala velký vesmír. A pak se to stalo! Narazili.
Dosáhni cíle!.
Homeopatie a TAO Co spojuje homeopatii se staročínskou naukou MUDr. Zuzana Čajková 14. dubna 2012.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Přírodní vědy v antickém Řecku
z pohledu pedagogiky a katechetiky
2. neděle adventní/část 2: Modlitba proroků a obrácení srdce.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
Science fiction & fantasy
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Integrovaná duchovní péče ve zdravotnických službách Rev. George Cobb Vedoucí kaplanského týmu Nemocnice Mount Vernon North West London, UK.
On Cítil jsi někdy touhu, udělat něco příjemného pro někoho, koho máš rád?
1 v Dřevozpracujícím družstvu Lukavec Září 2007 Jiří Majer Role benefitů.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
ZEMĚ výjimečná? ...nebo jen jedna z mnoha?.
Až na samý časový okraj vzniku vesmíru nahlédla americká sonda WMAP. Podle jejího měření se vesmír rozepnul do obrovských rozměrů v triliontině sekundy.
Boží jméno ve starověké hebrejštině. zájem  -studují Bibli  -poučují druhé o Bibli  -chodí na biblické přednášky  (viz dále)  -nekradou  -nekouří.
Dialog o podstatě matematiky Kristýna Pítrová, 2.B
Ř. 5/12-14 Ř. 5/ ADAM: 1. byl stvořen – z prachu země 2. k prachu země se navrátí – je smrtelný 3. tvořen jako tělo 4. Bůh s ním uzavřel smlouvu.
Duše aj.úvahy, aneb téma nejméně na seminární práci
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
které je stále třeba brát v úvahu !
Cesta a význam dó, tao Staří válečníci se vydávali dokonale připraveni na krvavou cestu života Ani dnes to není jiné, stačí např.nasednout do automobilu…
Dotváření zemského povrchu - voda
DOBRO –ZLO. DOBRO Bůh sám je dobro. Dobro neexistuje mimo Boha.
Metaetika Shrnutí.
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
Svět není, děje se. Bytí (ve smyslu předmětného, věcného bytí, nikoli bytí např. pojmů a dalších ideálních entit) ve filosofii je něco podobného jako.
Krása Jen skrze Krásu si člověk hledá cestu ke Svobodě.
Moje záliby Přemýšlení Kateřina Veverková
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
EU OPVK – III/2 – A3 – 7/22 – Rak Petr Předmět Zeměpis, 8.ročník ZŠP. Vytvořeno 2011/2012.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_KULTURNI_DEDICTVI_06 Název školyStřední škola služeb,
Hydrosféra. obsah úvod skupenství vody výskyt vody v přírodě zásoby vody význam vody funkce vod použití vody oběh vody kontrolní otázky.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Teorie o vzniku Země a života Použité.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dvořáček Josef. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
náboženství staré Číny a Japonska
Stát Definice, funkce, typy.
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Amerika – Austrálie – Evropa Asie –Afrika - Antarktida
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Židům 1. kapitola Bůh mluví a ANDĚLÉ.
Sekularizace Evangelii Nuntiandi 55.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
které je stále třeba brát v úvahu !
Každý den jsme trochu starší…
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
Americká próza mezi válkami
Základní filozofické otázky
On.
Kosmické rovnice Zapni zvuk a klikej.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Naše zkuše nosti: #2 Pokoj především KDE A JAK NALÉZT POKOJ? POKOJE
Transkript prezentace:

Od Muira ke Snyderovi: posthumanismus v kalifornské literatuře Petr Kopecký FF Ostravské univerzity

Ekokritika studium vztahu mezi literaturou a fyzickým prostředím (Cheryll Glotfelty) Základní faktory „environmentálně orientované literatury“ podle L. Buella: 1.Mimolidské složky přírody nevytvářejí pouhý dějový rámec, ale jejich přítomnost naznačuje, že dějiny člověka jsou nedílnou součástí dějin přírody. 2.Zájem člověka není jediným legitimním zájmem. 3.Zodpovědné jednání člověka vůči přírodě je součástí etické orientace textu. 4.V textu je alespoň implicitně příroda pojímána jako proces spíše než konstanta. (The Environmental Imagination, 1995)

Kalifornie – ekologický ostrov pouště na jihu, hory na východě a oceán na západě izolovaly Kalifornii od zbytku kontinentu rozmanitost ekosystémů a mikroklimat Kalifornie odjakživa vzbuzovala respekt i despekt, mentalita jejich obyvatel definována skrze vztah k přírodnímu prostředí

Posthumanismus: bourání paradigmatu myšlenkový směr v evropské kontinentální filosofii (přelom 20. století) od klasického humanismu se liší v odmítání vědeckotechnického paradigmatu člověka vnímá jako jeden z řady živočišných druhů a odmítá jeho vyčleňování/nadřazování vůči ostatním

John Muir (1838-1914) Říká se, že svět je stvořen pro člověka. Tato premisa ale nemá oporu ve faktech. Mnozí lidé nesou s bolestným údivem objev jakékoli věci, živé či mrtvé, která nemá pro člověka žádného významu a užitku…. Vesmír by byl bez člověka neúplný, stejně tak neúplný by však byl i bez toho nejmenšího transmikroskopického tvorečka, který žije nepozorován našim samolibým pohledem…. (A Thousand-Mile Walk to the Gulf, 1916)

Mary Austin (1868-1934) Neexistuje dobrý důvod, proč bychom nemohli uvěřit tomu, že si rostlina může být vědomá člověka, alespoň do určité míry. (Qtd. in Speaking for Nature, 1980)

Robinson Jeffers (1887-1962) Inhumanismus je založen na uznání neskonalé krásy věcí, jejich živoucí celosti a na rozumovém přijetí faktu, že člověk není ani středobodem vesmíru ani jeho důležitou součástí (The Double Axe, 1948) Musíme odvrátit mysl od sebe samých, Musíme trochu odlidštit svá hlediska… („Carmel Point,“ 1953)

John Steinbeck (1902-1968) … a tak nejen rozumově, ale i smyslově se začíná pojem “druh” zamlžovat. Jeden se propojuje s druhým, skupiny se mění v ekologické skupiny do chvíle, kdy si uvědomíme, že život se střetává a začíná splývat s tím, co považujeme za ne-život: vilejš a kámen, kámen a země, země a strom, strom a déšť a vzduch. A jednotky se zabydlují v celku a jsou od něj neoddělitelné. (The Log from the Sea of Cortéz, 1941)

Gary Snyder (1930- Co se života týče, neexistuje žádná hierarchie…život kamene či plevele je tak krásný a autentický, moudrý a hodnotný jako, dejme tomu, život Einsteinův. (The Real Work, 1980)

Ingredience posthumanistické vize: SYNKRETISMUS Muir: Indiáni „lehce našlapují“; označen za taoistu Západu Austin: eminentní zájem o indiánskou a hispánskou kulturu Jeffers: v poezii odkazy na Buddhu a Lao-c’e; do zdí Jestřábí věže ukryl předměty, které symbolizují jeho úctu k tradici Egypta, staré Číny, keltských a indočínských národů, atp. Steinbeck: kulturní rozmanitost trilogie z Monterey Neznámému bohu (titul védské hymny), vliv E. Rickettse a J. Campbella Snyder: Stěžejní role buddhismu, šamanských tradic a „prapůvodní mysli.“ V předmluvě ke sbírce Želví ostrov volá po návratu ke kořenům, pradávné solidaritě a jednotě všech tvorů, která stále přebývá hluboko v našem podvědomí

GESTALT ONTOLOGIE Muir: …ztrácíte vědomí své oddělené existence, pomalu splýváte s krajinou a stáváte se součástí přírody. (A Walk, 1916) Austin: …záblesk vzájemného vědomí … hluboko uložená vrstva vědomí zakouší pocity tryskající mízy. (The Land of Journey’s Ending, 1924) Jeffers: …kameny, planety i galaxie mají vědomí – jedno vědomí, jeden život, jeden Bůh. (“The Beginning and the End”, 1963) Steinbeck: Josef cítil, že on a země v podstatě jedno jsou… (To a God Unknown, 1933) Snyder: Teď jsme oba uvnitř, a venku…vidět bytí a býti viděn. (Želví ostrov, 1974)

VZTAH K MÍSTU Muir – bez hlubší vazby na Yosemite (estetický turismus, elitářský postoj) Austin: Aby člověk pochopil život, musí poznat místo, v němž žije a jeho přirozený roční cyklus. (The Land of Little Rain, 1903) Jeffers: Věděl jsem, že je obdařeno duchem….lidé jej znásilňují, nemilují… („Point Sur,“ 1927) Steinbeck: Procestoval jsem celou zemi, hory, pláně, pouště. Teď jsem zpátky „doma“, ve svém městě, a jsem ztracen. (Travels with Charley, 1962) Snyder: mluví o nutnosti „navrátit se k zemi, k místu. Někdo se k tomu dostane přes rozumové a vědecké zjištění, že všechno souvisí se vším a že existují planetární omezení.“ („Re-Inhabitation,“ 1977)

VĚDA A FIKCE? Muir - jeho multidisciplinární a nekonvenční metody jej dlouho diskreditovali v očích odborné veřejnosti Austin Evoluce by měla přinést nový typ spisovatele, jehož přístup by nebyl čistě literární. Měl by být schopen ponořit se do vědeckých dat a prosáknout jimi.“ („Science for the Unscientific,“ 1922) Jeffers Věda nemá sloužit, ale vědět. Věda není hodnotou sama o sobě, není pro člověka… (In: “The Inhumanist,” 1948) Věda zpravidla rozebírá věci na kousky, aby je objevovala, pitvá je a analyzuje. Poezie skládá věci dohromady a dochází tak ke stejně hodnotným objevům a k samotnému (s)tvoření. Něco nového je objeveno, něco, co autor sám nevěděl, než to napsal. A něco nového je vytvořeno. (“Themes in my Poems,” 1956)

VĚDA A FIKCE? (pokr.) Steinbeck Člověk je spojen se vším, je neoodělitelně propojen se vší realitou, známou jako neznámo. To se snadno řekne, ale toto uvědomění mělo moc stvořit Ježíše, sv. Augustína, sv. Františka, Rogera Bacona, Charlese Darwina a Einsteina. Každý z nich, svým vlastním tempem a svébytným hlasem, s úžasem objevil či opětiovně potvrdil poznatek, že vše je jedno a jedno je vše – plankton, třpytící se fosforescence na moři, kroužící planety a rozpínající se vesmír. Vše drží pohromadě elastické vlákno času. Je záhodno dívat se z přílivového jezírka ke hvězdám a pak zase zpátky do jezírka…” (The Log, 1941) Snyder - pro přežití lidstva na Zemi je třeba “transformovat pět tisíc let starou tradici městské civilizace na novou ekologicky šetrnou, harmonicky laděnou, divoce myslící, duchovní a vědeckou kulturu.” (“Four Changes,” 1970)

VĚDA A FIKCE? (geologie) Muir - „vyhrál“ spor s nejrenomovanějšími geology své doby o původ Yosemitského údolí - důvěrná znalost terénu a schopnost číst obtisk ledovců ve skalách byla klíčová (…přírodní poezie vyrytá na kamenných deskách…) Austin - její první knihou byl Millerův Old Red Sandstone (1841) …holé a rozeklané útesy s vrstvami obrácenými, zkroucenými a jinak tvarovanými…lidská mysl není s to pojmout sílu, která uvrhla zemské živly do zmatečného stavu, který se našim zrakům nabízí. (One Hundred Miles on Horseback, 1889) Jeffers - stěžejním prvkem obrazotvornosti je věčná skála/kámen …mezi skalami a tichem/ se lidská mysl neslyšně rozpouští/ Maso je pozřeno zemí… („The Low Sky,“ 1930)

VĚDA A FIKCE? (geologie-pokr.) Steinbeck …nebral už skálu jako věc od něho oddělenou. Necítil k ní žádnou zvláštní lásku, asi tak jako ji necítil k svému vlastnímu tělu. Prostě ji pudově bránil před smrtí, stejně jako kdyby zachraňoval život sobě. (To a God Unknown, 1933) Snyder Položte tato slova/ před svou mysl jako kameny…/ co kámen to slovo/ omletý balvan v potoce/ Žula: zbarvená v mukách ohně a tíhy/ krystal a sediment stmelený v žáru/ všechno se mění, v myšlenkách/ stejně jako věci. (Riprap, 1959)