Období dospívání od 11/12 do 20/22

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Sexuální výchova.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK 6/7 – 11/12 vývojová psychologie.
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Obecná a vývojová psychologie dne
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
PSYCHICKÉ JEVY.

Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Charakteristika období dospívání
Emoce (city).
Období dospělosti.
DOSPĚLOST mladší dospělost, let střední dospělost, do 45 let
Vývojová stádia člověka
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Žena a sport.
Mladší školní období.
OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Člověk a dospívání Petr Machala.
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
Adolescence Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov31 Autor Mgr.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
(Presenium) Jiří Vítovec
Biologické děje v dospívání
Základní charakteristika
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sexuální dospívání. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce–
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Změny v životě člověka – puberta, dospívání
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Autor: Vendulka Kudlíková Název materiálu: VY_52_INOVACE_03_Dospívání_vk1 Vzdělávací oblast/obor/okruh:
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Mgr.Michal Vičar Emoce.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Dospívání VY_32_INOVACE_12_36.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Psychologie adolescentů
Období dospívání Andrea Ječmenová 2012.
Psychologie adolescentů
Období lidského života
Dospívání - puberta Období, ve kterém se tělo dítěte mění na dospělého člověka schopného se rozmnožovat.
Transkript prezentace:

Období dospívání od 11/12 do 20/22 období puberty od 11-15 let

Období prepuberty výrazné změny ve fyzickém i psychickém vývoji rozdílná akcelerace vývoje mezi chlapci a dívkami i u téhož pohlaví sekulární akcelerace = zrychlený vývoj i růst dětí v posledním století, tzn.,že fyzické změny nastupují dříve, narůstá výška i hmotnost dospívajících

Období prepuberty Období prepuberty (dívky 10 let, chlapci 11 let) biologická stránka období vytáhlosti, intenzivní růst končetin a trupu (chlapci vyrostou až o 22 cm), prodlužují se kosti – štíhlá postava s dlouhými HK a DK, nárůst svalstva, zvýšená činnost mazových žláz (akné, mastné vlasy…) endokrinní změny, zvyšuje se produkce pohlavních hormonů, produkce pohlavních buněk (vajíčka, spermie), produkce pohlavních hormonů (estrogen, progesteron, testosteron) druhotné pohlavní znaky (dívky: zvětšování prsní tkáně, první pohlavní ochlupení, první menstruace 12.-14.rok, chlapci: zvětšování varlat a šourku, zvětšování délky penisu, první pohlavní ochlupení, první vousy, mutace = hrubne hlas, noční výron semene = poluce 13.-14.rok) sexuální pud – u chlapců intenzivnější (autoerotika, masturbace), dívky lépe zvládají

Období prepuberty Hormony v akci podvěsek mozkový (hypofýza) – somatotropin = růstový hormon hormony předního laloku hypofýzy – gonadotrofiny = půsosbí na reprodukční orgány (gonáda = pohl.žláza) přední lalok hypofýzy – ACTH (Adrenalin Corticotrophic Hormone) – ovlivňuje kůru nadledvinek (ovlivňují tělesné rysy + hormony stresu)

Období prepuberty

Období prepuberty motorický vývoj kognitivní vývoj hrubá motorika – přechodná neobratnost, nekoordinovanost pohybů, klátivé pohyby (zejména chlapci) – přechodně problémy v TEV jemná motorika – křečovitost (zhoršený grafický výkon), zhoršení fyzické výkonnosti, častý pocit únavy až apatie působením sex.pudu – emoční labilita, časté střídání nálad (agresivita, hlučnost – nezájem, apatie) kognitivní vývoj percepce – zdokonalení, zpřesnění vnímání, ale nepozornost fantazie – pojítko mezi skutečností, reálným prožíváním a ideálem – denní snění (sny o ideálním světě) myšlení – narůstá počet úspěšně řešených problémů novým způsobem - formální operace = počátek abstraktního myšlení - schopnost hypoteticko deduktivního úsudku a logických závěrů

Období prepuberty citový vývoj není třeba názorných, konkrétních vstupů logická paměť – chápání souvislostí samostatnost v myšlení, kritičnost vůči dospělým dívky – zdatnější ve verbálních projevech (orientace na jazykové vzdělání) chlapci – lepší výkony v řešení početních a prostorových problémů citový vývoj labilita – proměnlivost citů, mají afektivní ráz (náhle vzniknou, jsou prudké, krátkodobé) chování – výbušné, stačí nepatrný podnět – intenzivní reakce vzteku, smíchu, smutku citlivost vůči nespravedlnosti a kritice (zejména od rodičů) proměna citů k sobě samému (tělesné proporce, přechodná introverze, nespokojenost se sebou samým, snižuje se sebedůvěra touží po uznání, chtějí být akceptováni (rodiči), potřeba citového kontaktu

Období prepuberty Sociální vývoj osamostatňování se od rodiny uvolnění citových vazeb k rodičům více kontaktů s vrstevníky, často střídají kamarády vrstevnické skupiny – čistě chlapecké a dívčí u chlapců – první party, kde se objevuje vůdce (jako přirozená autorita)

Období puberty zpomalení fyzického růstu + rozvoj zejména psychických funkcí přeměna dítěte na biologicky zralého dospělého, schopného sexuální reprodukce charakterizováno jako II. období vzdoru, krize – může proběhnout bez větších chaosů a vážných konfliktů – pokud je přístup rodičů vstřícný a akceptující

Období puberty Motorický vývoj vyvažování tělesných proporcí, zpomalení růstu končetin, roste svalová hmota a vnitřní orgány stoupá fyzická výkonnost tvar těla – dospělá podoba zlepšování pohybové koordinace, mizí klátivost a neobratnost (u chlapců) dívky – ladnější pohyby, lepší koordinace těla

Období puberty Vývoj poznávacích funkcí logická paměť – rozvoj - výběrový charakter – dlouhodobější pamatování obsahů, které mají logické souvislosti - efekt mechanického učení je krátkodobější fantazie – přetrvává nápaditost, originalita, naivní romantismus, sexuálně-erotické představy myšlení – stadium formálních operací (schopnost logicky myslet o abstraktních pojmech a ověřovat hypotézy) -zdokonaluje se schopnost abstrakce, hypotetické a deduktivní usuzování snaha po sebezdokonalení, zájem o specializované poznatky z určitého oboru snaha překonat vědomosti dospělých vývoj IQ ukončen kolem 16.roku věku – rozumová kapacita pro přijímání poznatků (pak lze IQ zvýšit životními zkušenostmi) porovnávání sebe s druhými lidmi + hodnocení druhých lidí – tendence k zjednodušeným úsudkům hledání smyslu života, všímá si životních hodnot a jejich významu pro život

Období puberty Citový vývoj racionalismus – neuznává citové důvody lidského jednání, lpí na rozumových zdůvodněních – jeví se nám jako bezcitnost jednání radikalismus – unáhlené hodnotící soudy, neakceptují kompromis a složitost jevů, názorová proměnlivost Citový vývoj větší pozitivní ladění (ustupuje citová labilita) emoční uvolnění ve vztahu k rodičům, odmítají jejich citové projevy, nejsou k nim tak vřelí a spontánní vztah k rodičům – na jedné straně – úcta a obdiv, na druhé straně lhostejnost, nenávist potřeba citového sblížení s vrstevníky – pevnější kamarádské vztahy + vztahy s opačným pohlavím (erotický charakter, ne sexuální styk)

Období puberty sebeúcta, sebejistota – kritika vlastní osoby, pochyby o vlastních kvalitách, přecitlivělá reakce na kritiku X pocity vlastní jedinečnosti – sebeobdiv, narcismus rozvoj vyšších citů – morálních, estetických, úvahy o smyslu života, o morálních zásadách Sociální vývoj snaha po nezávislosti, tendence samostatně se rozhodovat, uplatnit vlastní názor (v diskusích s dospělými), snaha názorově se odlišit od rodičů např. dospělí – radost, smích, dítě – malé nadšení, nezájem, vážnost potřeba nezávislosti – napodobování chování dospělých – kouření, pití alkoholu, používání vulgarismů mezi vrstevníky – uniformita, konformita (v oblékání, názorech…)

Období adolescence ukončuje se doba mezi dětstvím a dospělostí vyrovnávají se vývojové rozdíly mezi pohlavími dotváří se identita jedince – ví, kým je (zná své vlastnosti, své silné i slabé stránky, je si vědom limitů svých možností, dává si realistické cíle) převezme vzorec z rodiny (pokračuje v rodinné tradici) vytvoří si aktivně svoji identitu sám někdy: antiidentifikace – člověk dělá přesný opak toho, co po něm jeho chce adolescentní moratorium (odložení) = člověk odkládá definitivní rozhodnutí ohledně vlastního směřování a experimentuje s různými rolemi zralost jedince se projeví i schopností navázat a udržet dlouhodobý intimní vztah

Období adolescence význam má tělo a zevnějšek – fyzická krása/síla – důležité pro sebepojetí, extravagance v oblékání, účesu – příslušnost k nějaké skupině a touha po pozornosti okolí stále preferována jednoznačná a zásadní řešení problémů (nechuť ke kompromisům) myšlení je pružné a výkonné, málo zkušeností může být výhoda – originalita řešení přijímání morálních norem pokračující emancipace od rodiny (nezávislost na rodičích) první sexuální styk vysoká fyzická výkonnost (v aktivitách krátkodobých, zátěžově intenzivnějších – typické pro chlapce – ventilace sex.pudu)

Období adolescence kognitivní vývoj kritický realismus – přezkoumávání získaných poznatků radikalismus, nekompromisnost – tendence ke zjednodušování, více riskují, méně zábran, velká míra odvahy logické myšlení – zkouší všechny možnosti řešení, schopnost oddělit pravdu od nepravdy myšlení introspektivní, analytické, sebekritické systematizace poznatků – vztahy a souvislosti mezi nimi, systém hodnot socializace rozvoj sociálních vazeb touha být členem různých skupin citová nezávislost na vlastních rodičích – potřeba partnerství (první lásky a dlouhodobé vztahy) rozdílné názory mezi generacemi volba povolání