Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Inovace a individualizace výuky na OA a HŠ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_09_ICT_510_Rok Druh učebního materiálu Prezentace Autor Ing. Milan Rokos VY_32_INOVACE_09_ICT_510_Rok
Vzdělávací obor, pro který je materiál určen Obchodní akademie, Ekonomické lyceum Předmět Informační a komunikační technologie Ročník Druhý Název tematické oblasti (sady) Excel – základní a rozšiřující učivo Název vzdělávacího materiálu Relativní adresování buněk Anotace Cílem je vysvětlení principu a použití relativního adresováním buněk ve vzorcích a funkcích a praktické využití této znalosti v příkladech. Prezentace je určena jako názorná pomůcka ovládaná učitelem z počítače nebo dataprojektoru. Žáci pracují s vyučujícím na přiloženém příkladu. V závěru je zařazen úkol pro praktické procvičení, vyžadující samostatnou práci žáka na PC. Je možno použít i pro domácí výuku. Zhotoveno, (datum/období) 24. leden 2013 Ověřeno 1. března 2013
Úvod Znalost relativního a absolutního adresování je nezbytná pro správnou tvorbu vzorců a funkcí. Vychází to z filozofie práce tabulkového kalkulátoru, kdy se musíme při vytváření vzorce, nebo funkce vyhnout práci s hodnotami čísel, ale pracujeme výhradně (s výjimkou číselných konstant) s adresami buněk.
Úvod Výhoda – při správném zadání vzorců a funkcí na prvotních datech dostaneme výchozí variantu výsledku. Chceme-li dále vytvářet modelové situace, tzn. chceme vědět „… co se stane, když …“, stačí pouze měnit číselné hodnoty v buňkách a výsledky se automaticky přepočítávají, tzn. po zadání hodnoty do poslední buňky máme nový, správný výsledek.
Relativní adresování Tento způsob adresování s výhodou využijeme, pokud stejný vzorec/funkce je použit v dalších buňkách v řádku nebo sloupci. Zde potom stačí, když první vytvořený vzorec/funkci překopírujeme (nejlépe tažením myši) na sousední buňky v řádku nebo sloupci. V následně vzniklých vzorcích nebo funkcích se adresy buněk přizpůsobí poloze vzorce vzhledem ke vstupním hodnotám buď ve sloupci, nebo řádku.
Relativní adresování Příklad Výchozí situace: otevřete si soubor Mzdy – relativní adresování.xlsx
Relativní adresování Příklad První krok: zadání funkce Automatické shrnutí pro výpočet hrubé mzdy Zde je vidět relativní posun adres po zkopírování funkce
Relativní adresování Příklad Druhý krok: zadání vzorce pro výpočet 6,5 % sociálního pojištění a jeho zkopírování
Relativní adresování Příklad Třetí krok: zadání vzorce pro výpočet 4,5 % zdravotního pojištění a jeho zkopírování
Relativní adresování Příklad Čtvrtý krok: zadání vzorce pro výpočet 15 % daně z příjmu a jeho zkopírování
Relativní adresování Příklad Pátý krok: zadání funkce pro výpočet celkových srážek a její zkopírování
Relativní adresování Příklad Šestý krok: zadání vzorce pro výpočet čisté mzdy a jeho zkopírování
Relativní adresování Příklad Sedmý krok: zadání funkce pro výpočet součtu sloupců a její zkopírování
Relativní adresování Příklad Zobrazení výsledku:
Relativní adresování Závěr a procvičení Na předchozím postupu je vidět, jak tabulkový kalkulátor při zkopírování vzorce nebo funkce důsledně využívá relativní posun adres. Tato vlastnost je zajištěna i v případě, když např. přidáme sloupec nebo řádek apod. Tímto je jednoduchým způsobem zajištěn správný výsledek za předpokladu bezchybného zadání výchozího vzorce/funkce. Celý postup si můžete procvičit na příkladu Vyúčtování.
Použité zdroje: customisable-ribbon/404903http:// customisable-ribbon/ logo Office (upraveno) Program Excel 2010 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.