Projekt spolupráce auto a IT oborů Šk. Rok 2009/2010 Autor prezentace: Jan Syrový, I1.A Spuštění tl. F5 Odborný poradce: Ing. K. Vondrák (auto) Mgr. M. Tunturovová (IT)
Obsah Palubní síť Konec Gateway Vlastní diagnostika Systém CAN-BUS Souhrn Rozpoznání tažného zařízení Centrální řídicí jednotka vozu Obsah Kontrola tlaku v pneumatikách Panel přístrojů Světla Podvolantový modul Stírače
Palubní síť Pojistkový box Relé Pojistkový box je umístěn v levé části panelu přístrojů Relé Reléový držák zahrnuje tyto prvky: -Termopojistka sedadla s pamětí řidiče -Relé odstřikovače světlometů -Relé palivového čerpadla
Palubní síť E-box Z důvodu nárůstu počtu elektronických prvků, lepší přístupnosti a v neposlední řadě také ke zlepšení vlastní diagnostiky bylo nutné rozšířit množství pojistek a relé. V závislosti na výbavě obsahuje E-box mimo pojistek následující relé: -Relé napájecího napětí J329(svorka 15) -Relé napájecího napětí J682(svorka 50) -Relé palivového čerpadla J17 -Relé žhavicích svíček J52 -Relé napájecího napětí J317(svorka 30)
Systém CAN-BUS CAN - Kombi a CAN - Diagnose Přenosová rychlost 500 kbit/s Barva vodičů Can - Kombi Can H - oranžovo/fialová Can L - oranžovo/hnědá Can - Diagnose Can H - oranžovo/černá
Systém CAN-BUS CAN - Info Přenosová rychlost 100 kbit/s Barva vodičů Can H - oranžovo/fialová Can L - oranžovo/hnědá
Gateway Funkce řídicí jednotky gateway je v principu stejná jako u předchozího modelu. Převádí informace mezi jednotlivými datovýmí sběrnicemi CAN, panelem přístrojů a diagnostickým přístrojem.
Gateway Řídicí funkce Řídicí jednotka gateway řídí na CAN vedení následujicí funkce: - Doběh svorky 15 - Sleep - Wake-up modus Doběh svorky 15 Některé řídicí jednotky potřebují ještě komunikovat také po vypnutém zapalování. Proto je vyslána na CAN vedení zpáva pro aktivaci doběhu. Řídicí jednotky přepnou interně svorku 30 na svorku 15 a mohou ještě komunikovat. Wake-up mode Rozpozná-li řídicí jednotka podnět ke své aktivaci, vyšle signál na vedení CAN. Řídicí jednotka gateway následně aktivuje ostatní řídicí jednotky na vedení CAN. CAN hnacího ústrojí je aktivován po zapnutí zapalování. CAN komfort a info je aktivován otevřením dveří, aktivací varovných světel, otevřením zavazadlového prostoru apod. Sleep mod Jakmile všechny řídicí jednotky na vedení CAN Komfort a CAN Info pošlou signál o připravenosti k Sleep modu, vyšle řídicí jednotka gateway signál Sleep. Jestliže CAN hnacího ústrojí nepřejde do Sleep modu, nemůže přejít do Sleep modu ani CAN komfort a CAN info. V případě, že není CAN komfort ve stavu Sleep nemůže ani CAN info přejít do stavu Sleep. Jedna řídicí jednotka tak může bránit vozidlu v přechodu do Sleep modu.
Centrální řídící jednotka vozu -High-verze pro vozidla s mlhovými světly a personalizací -Medium-verze pro všechny ostatní vozidla -Jednotlivé verze se liší pouze indexy. Hl. funkce: Řízení spotřeby elektrické energie Vnitřní a vnější osvětlení Zpětná světla Kontrola žárovek Palivové čerpadlo (předběh) Ostřikovače, stěrače Zvuková houkačka Uvolnění pro vyhřívání sedadel a ovládání střešního okna Vyhřívání zadního skla Řízení svorek 15, 75X, 50
V panelu přístrojů jsou integrovány následující Panel přístrojů V panelu přístrojů jsou integrovány následující součásti: - řídicí jednotka panelu přístrojů J285 řídicí jenotka imobilizér J362 - rychloměr - otáčkoměr - ukazatel stavu paliva - ukazatel teploty chladicí kapaliny - kontrolky - vícefunkční ukazatel Všechny kontrolky jsou opatřeny světelnými diodami (LED). Panel přístrojů lze snadno vymontovat. S jeho opravami se se nepočítá a v případě potřeby je nutno jej vyměnit jen jako celek.
Podvolantový modul Podvolantový modul shromažďuje všechny signály z ovládacích prvků na sloupku řízení a předává je dál jednotlivým systémům vozidla k dalšímu zpracování. Zároveň zpracovává signály z vozidla pro tyto ovládací prvky. Směrem do volantu modul komunikuje po sběrnici LIN, směrem do vozu po sběrnici CAN komfort a CAN hnacího ústrojí.
Podvolantový modul 1. spínací skříňka - spínač zapalování - spínací skříňka přenáší pohyb od vložky zámku ke spínači zapalování, zamyká tyč řízení - spínač zapalování spíná signály pro palubní síť vozu 2. propojovací vedení - slouží k propojení řídicí jednotky podvolantového modulu se spínačem zapalování a elektronickým blokováním klíče u automatické převodovky (není součástí podvolantového modulu) 3. nosič 4. páčka směrových světel - ovládá směrová světla, světelnou houkačku, dálková světla, parkovací světlo a tempomat 5. páčka stíračů - ovládá přední stírače a ostřikovače, zadní stírač a ostřikovač 6. snímač natočení volantu - snímá hodnoty úhlu natočení volantu pro posilovač řízení případně i pro ESP 7. kontaktní kroužek - přenáší signály mezi volantem, houkačkou, multifunkčním volantem a airbagem 8. Řídicí jednotka podvolantového modulu (J527) - vyhodnocuje signály od jednotlivých komponentů a komunikuje se zbytkem vozu
Světla Světlomet s dioptricko-eliptickým prvkem Dvoukomorový světlomet Světlomet je jeden celek a je rozčleněn do tří reflexních ploch: - dálkové světlo - potkávací světlo - obrysové a směrové světlo Světlomet s dioptricko-eliptickým prvkem Dvoukomorový světlomet
Světla Zadní skupinová svítilna Zadní skupinová svítilna je zkonstruována tak, že zadní obrysové světlo svítí po celém vnějším obvodu svítilny a vytváří tak tzv. C-efekt. Boční směrová světla Jsou umístěna ve vnějších zpětných zrcátkách. Tato světla jsou tvořena třemi diodami LED .
Stírače
Kontrola tlaku v pneumatikách Kontrola tlaku v pneumatikách je softwareový modul, který je součástí řídicí jednotky ABS a může rozpoznat ztrátu tlaku v pneumatice. Obvod běhounu pneumatiky je závislý na tlaku v pneumatice. Pokud dojde ke změně hodnoty tlaku, změní se i obvod běhounu pneumatiky. Při rozpoznané ztrátě tlaku v pneumatice varuje řidiče rozsvícená kontrolka na panelu přístrojů, doprovázená krátkým akustickým signálem. Varování se vypne teprve tehdy, když řidič provede novou kalibraci.
Řídící jednotka tažného zařízení Funkce - Rozpozná připojení tažného zařízení. - Řídí a kontroluje rozsvěcení světel přívěsu. - Indikuje vadné žárovky ve skupinové svítilně přívěsu (koncová, brzdová a směrová světla). Zpětné a mlhové světlo indikovat nelze. - Zajišťuje automatické odpojení mlhového světla na voze v případě připojení přívěsu.
Vlastní diagnostika Výměna dat potřebných pro vlastní diagnostiku mezi diagnostickým přístrojem VAS 5051 nebo diagnostickým přístrojem VAS 5052 probíhá přes diagnostické rozhraní pro datové sběrnice. Přenos dat do diagnostického přístroje VAS 5051 je možný pouze přes diagnostická vedení VAS 5051/5A nebo VAS 5051/6A. Při použití diagnostického přístroje VAS 5052 se využívá diagnostického vedení VAS 5052/3. Tato diagnostická vedení jsou vhodná pro přenos dat po datové sběrnici diagnostiky. Dosavadní K-vedení se používá k vlastní diagnostice řídicí jednotky motoru a řídicí jednotky převodovky.
SOUHRN
Konec SOŠ a SOU Weilova