Vědomí smrtelnosti – šance pro život?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ADVENT 2012 Bůh přichází ke mně – já přicházím k Bohu
Advertisements

DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
EFT – na emoce zaměřená terapie
Jedna chyba na ženě!! Když Bůh stvořil ženu, bylo to šestý den práce přesčas. Jeden anděl přišel a ptal se: “proč s ní ztrácíš tolik času?” A bůh odpověděl:
DUCHOVNÍ POTŘEBY (NEJEN) UMÍRAJÍCÍCH PACIENTŮ A JAK SE K NIM STAVĚT
Hodnotová orientace svobodné generace
Žena Když Bůh stvořil ženu, byl už 6 den, pozdě v noci.
Otče náš Centrum pro katechezi, 2014.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Morální teologie – etika následování. víra – hermeneutický klíč Bůh je zakoušen nikoliv v jevech mimo nás, nýbrž v událostech, tj. v porozumění a interpretaci.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
MOUDRA.
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Lidská komunikace.
Duchovní potřeby na konci života Doc. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK Praha.
PSYCHICKÉ JEVY.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Jednej tak, abys byl šťastný. Ne aby ses šťastným jen zdál.
Vymezení, funkce, zdroje
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Emoce (city).
Integrovaná duchovní péče ve zdravotnických službách Rev. George Cobb Vedoucí kaplanského týmu Nemocnice Mount Vernon North West London, UK.
OSOBNOST.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
R O Z H O D O V Á N Í Patří ke klíčovým manažerským dovednostem (ve všech oborech a oblastech života): - výroba, finance, informatika, doprava, služby,
E UTANÁZIE. D ĚJINY EUTANÁZIE. A RGUMENTY PRO A PROTI. Jaromír Matějek.
Naděžda Špatenková Charita Ostrava, 26. listopadu 2009.
Kdo je animátor seniorů? Doc. Ing. Aleš Opatrný,Th.D. Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
Jen tak, pro radost, Ti posílám jednu malou vločku
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 13Číslo.
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
 © Centrum pro katechezi Olomouc.  Modlitba je setkání s Bohem.  Modlitba je rozhovor.  Modlitba je základní kámen naší víry. Vyrobilo Centrum pro.
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Selhání v komunikaci lékař - pacient PhDr. Dr.phil. Laura Janáčková, CSc. Oddělení.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Prace : Alish Sarsenali Kontrol: Ingrid Matošková Praha 2014 Predmet : Psyhologia.
Specifický typ osobnosti
Okamžik Aus dem portugiesischen übersetzt
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Albert Camus Barbora Vaňková.
Motivace Motivace-aneb nestavějte domeček z karet Motivace je psychický proces vedoucí k energetizaci organismu. psychický Motivace usměrňuje naše chování.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
1 Změna – naše příležitost k úspěchu Obsah: 1.Úvod 2.Srdce změny – změna chování lidí 3.Osm kroků procesu změny podle Kottera 4.Závěr 5.Otázky k zamyšlení.
Specifické metody SP LS 2014
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
Seminář Trauma.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Smrt Vypracoval: Jakub Polášek Obor: Technické lyceum Třída: 1L
teorie oboru ošetřovatelství
Mgr. Sylvie Stretti Mgr. Andrea Nondková
Kognitivní a postojové předpoklady pro práci s lidskou sexualitou
Sociální psychologie – CŽV 2012
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Jedna chyba na ženě!! Když Bůh stvořil ženu, bylo to šestý den práce přesčas. Jeden anděl přišel a ptal se: “proč s ní ztrácíš tolik času?” A bůh odpověděl:
Jedna chyba na ženě!! Když Bůh stvořil ženu, bylo to šestý den práce přesčas. Jeden anděl přišel a ptal se: “proč s ní ztrácíš tolik času?” A bůh odpověděl:
Fenomenální ženě! Zjistila jsem, že cokoliv se stane, jakkoliv zlé se to zdá - život jde dál a zítra to bude lepší.
Transkript prezentace:

Vědomí smrtelnosti – šance pro život? PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D. Mgr. Juraj Čáp, Ph.D. Vědomí smrtelnosti – šance pro život?

Vědomí smrtelnosti Člověk si prý jako jediný tvor uvědomuje konečnost své existence, svoji smrtelnost. Tomu nasvědčuje i životní zkušenost a říká nám to i „zdravý rozum“, např. ve formě různých lidových moudrostí, které samy o sobě naznačují jistý druh poznání, který o smrti máme: Před smrtí jsme si všichni rovni. Všichni tam musíme. Nic nemusíš, jenom umřít musíš. Kdo se narodil, musí i zemřít. Proti smrti není léku. Ať jdeš kam chceš, smrti neujdeš. Když nejde o život, jde o…

Vědomí smrtelnosti Jsme v tomto ohledu oproti jiným živým tvorům možná výjimeční. Ovlivňuje ale tato výjimečná životní (resp. smrtelná) zkušenost i náš život?

Klíčové otázky Klíčové otázky, bez nichž není možné o smrti a smrtelnosti vůbec hovořit, zní: Co je to vůbec smrt? Jaká je? Odpovědi na tyto otázky ale vůbec nejsou jednoduché…

Filozofická perspektiva Ireverzibilita = nemožnost vrátit se zpět do „tohoto“ života Nutnost = smrti není možné se vyhnout, je nutnou budoucností Všeobecnost = všichni lidé jsou smrtelní, já také Potencionalita = možnost smrti kdykoliv, kdekoliv Posmrtnost = co bude po smrti?

Psychologická perspektiva Jsem osoba, která má vlastní existenci. Jsem součástí třídy bytostí, které jsou smrtelné. I moje smrt je nevyhnutelná. Je mnoho způsobů smrti a mohou nastat v různých kombinacích. Mohu překonat nebo se vyhnout některým, ale nemohu se vyhnout všem. Moje smrt se v budoucnu stane skutečností. Smrt je poslední událost. Potom už nikdy nebudu mít zkušenosti, myšlení a jednání jako lidská bytost na této zemi. Proto je smrt konečným oddělením od světa.

Emocionální aspekty vědomí smrtelnosti Emocionální aspekty vědomí smrtelnosti jsou naplněné emocionálním prožíváním – emocemi, afekty a náladami, které se váží k situaci smrtelnosti, umírání a smrti, ať už se jedná o možnost vlastní smrti anebo o smrt jiného člověka. Nejčastěji se v této souvislosti hovoří o: strachu, úzkosti ze smrti, naději, smutku a soucitu.

úzkost Úzkost = bezpředmětný strach, člověk vlastně ani neví, čeho se bojí Smrt je neznámou situací, proto nevyvolává pouze strach, ale i úzkost z ohrožení něčím nepoznaným Zdroj úzkosti = konfrontace s faktem vlastní smrtelnosti při setkávání se s umíráním a smrtí jiných a při anticipaci vlastní smrti

Strach Strach je konkrétní, bojíme se něčeho Strach z vlastní smrti je jedním z hlavních důvodů popírání skutečnosti smrtelnosti Kromě primárního popření i další obranné mechanismy: agresivita, hyperaktivita, únik do fantazie, substituce, regrese, únik Thanatofóbie

Naděje Naděje = kladný cit spojený s očekáváním žádoucí budoucnosti, obvykle nějakého dobra Naděje může být zaměřena na překonání smrtelnosti vírou v některou z forem nesmrtelnosti, může být nadějí na vyléčení, na oddálení smrti, nadějí na „zvládnutí“ procesu umírání Může směřovat k danému jedinci , nebo k druhému člověku

soucit Soucit je specifickou formou uznání „stavu“ druhého člověka, protože je orientovaný na druhého člověka, což naznačuje předpona sou-. Základ slova cit poukazuje na emocionální dimenzi. V širším slova smyslu ale zahrnuje i kognitivní prvky ve významu pochopení psychického stavu a situace druhého člověka. V případě umírání může být soucit spojen s utrpením, které může umírající člověka prožívat.

Soucit, sympatie a empatie Soucit nemusí být vždy dobrým rádcem našeho chování a jednání, stejně jako sympatie. Proto se stále více v pomáhajících profesích prosazuje koncept empatie. Empatie je schopnost vcítit se do toho, co pacient v souvislosti s nemocí a svojí změněnou situací prožívá. Je to pochopení zkušenosti jiného člověka. Empatie není ani soustrast nebo lítost. Empatie je schopnost vidět situaci z pohledu někoho jiného, je formou participace (spoluúčasti) na pacientově světě. Empatie dovoluje pečujícím zaměřit se na potřeby pacienta/klienta. Empatie není sympatie. Sympatie - stejně jako soucit - může »vyřadit« schopnost reálně posuzovat pacientovu/klientovu situaci (»Když on je to takový milý člověk…«).

Zármutek a smutek Zármutek je emocionální reakce na jakoukoliv ztrátu, např. ztrátu sebe sama v situaci umírání (resp. anticipace smrti), nebo smrti blízkého člověka. Zármutek v sobě obsahuje bezvýslednou touhu zaměřenou do minulosti, touhu po návratu toho, co bylo ztraceno. Člověk postižený ztrátou, pociťuje silnou touhu po tom, aby k ní nedošlo, a je zoufalý z její neodvratnosti (Nakonečný, 2000)

závěr Všichni víme, že smrt je nutná a nevyhnutelná a že je tak říkajíc „normální“, ale i přesto ji prožíváme většinou negativně a přijímáme ji s odporem. Jestliže máme ze smrti strach, spatřujeme ji většinou jako zlo. Z takovéto úvahy potom vyplývají praktické důsledky v morální oblasti (v současnosti často pertraktované například ve zdravotnictví).

Vědomí smrtelnosti = šance pro život Vědomí smrtelnosti ale může dát našemu životu také smysl. „Smrt má pro člověka smysl, spoluvytváří jeho život.“ (Haškovcová, 1975, s. 17) Vědomí smrtelnosti může být něčím, co naplní naše dny životem a smyslem života, ať už to pro nás znamená cokoliv. Může to být dobro, práce pro druhé, cokoliv, co naplňuje náš život smyslem a radostí.

Vědomí smrtelnosti = šance pro smrt Víru v Boha – a možnost překonání smrtelnosti - nahradila víra ve všemocnost medicíny. Lékaři se stávají v očích mnohých bohy, kteří rozhodují o životě a smrti. A nejen lékaři i jiní pracovníci mohou být tváří v tvář smrti v pokušení stát se spasiteli a vzít do svých rukou neoprávněnou kontrolu ohledně umírání a smrti. To, že se stali „anděli smrti“ jim může dát určitý pocit kontroly nad smrtí a smrtelností.

Literatura: Čáp, J. Štruktúra vedomia smrteĺnosti. Disertační práce. Bratislava : UK, 2008. Haškovcová, H. Rub života, líc smrti. Praha : Orbis, 1975. Haškovcová, H. Thanatologie. Praha : Galén, 2008. Špatenková, N. Poradenství pro pozůstalé. Praha : Grada Publishing, 2008.

Závěr Vo všeobecnosti máme potrebu (vo väčšej alebo menšej miere) o smrti rozmýšľať a následne o nej aj hovoriť. Reflektujeme smrť druhých a anticipujeme svoju vlastnú smrť. Dospievame k poznaniu1, že tu smrť je alebo bude, a že v našich životoch zohráva istú úlohu. Tomu nasvedčuje aj životná skúsenosť a hovorí nám to aj „zdravý rozum“ napríklad vo forme rôznych ľudových „múdrostí“ (prísloví), ktoré sami o sebe naznačujú aj aký druh poznania2 máme o smrti: Pred smrťou sme si všetci rovní. Všetci tam raz pôjdeme. Nič sa nemusí, len umrieť musíš. Kto sa narodil, musí zomrieť. Proti smrti niet lekára. Nech ideš kam chceš, smrti neujdeš. Čo sa narodilo, umrieť musí. Keď nejde o život, nejde