C) Engelovy křivky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Advertisements

Mikroekonomie II – přednáška č. 2: Analýza spotřebitelské poptávky
C) Změna optima při změně mzdové sazby
Mikroekonomie II Poptávka Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
REÁLNÝ – vyjadřuje skutečnou kupní sílu dané měny
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
3. Dlouhé období.
Teorie firmy II - Optimum výrobce - Mezní produkt, zákon klesajícího mezního produktu - Izokvanty produkční funkce - Další modely výrobce
11. CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE A FORMOVÁNÍ POPTÁVKY 1 Chování spotřebitele a formování poptávky.
D) Produkční a nákladová funkce
D) Substituční a důchodový efekt
D) Užitek a optimální rozhodnutí
B) Křivka poptávky.
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
A) Determinanty poptávky po volném čase
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Chování spotřebitele, poptávka na trhu produktů
Agregátní poptávka a nabídka Martina Hedvičáková
Makroekonomie I ( Cvičení 13 – Mezinárodní obchod a obchodní politika)
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Křivka (spotřebitelské) poptávky
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Elasticity poptávky a nabídky
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Inflace VY_32_INOVACE_ Inflace = všeobecný růst cen, tedy růst tzv. cenové hladiny - inflace se zjišťuje (míra inflace) porovnáním cen vybraných.
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
KVKV K(x) E(x) KE KE N(x) P(x) NPNP Nv Nf N=ax 3 -bx 2 +cx+d.
Odvození nabídkové křivky
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 2. Nabídka a poptávka
2. Analýza spotřebitelské poptávky
Základní předpoklady lidského jednání
3. Produkční analýza firmy
II. Analýza poptávky Přehled témat
2 JAK FUNGUJE TRH.
Poptávka a poptávané množství
Struktura přednášky Analýza poptávky
A) Determinanty poptávky po produktech a službách
Poptávka Rozhodování za rizika
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Podstata přebytku spotřebitele
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
Základy ekonomie Seminář 6..
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Poptávka po volném čase
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

C) Engelovy křivky

Změna příjmu a Engelova křivka E. Engel – zákon: podíl příjmu vynaloženého na potraviny se s rostoucím příjmem snižuje (podíl výdajů na oblečení a bydlení s rostoucím příjmem zůstává konstantní a podíl výdajů na ostatní zboží roste.) Engelova křivka (EC) charakterizuje dopad změny příjmu na spotřebu různých výrobků a služeb: příjem (I) na horizontální ose grafu množství daného statku (X) na vertikální ose

Různé Engelovy křivky Statek: a) normální b) méněcenný c) příjmově neutrální

Engelova křivka pro normální statky EC s pozitivní směrnicí - produkty, u nichž poptávané množství roste společně se spotřebitelovým příjmem = normální statky (jídlo v restauraci, koupě sportovních oděvů, zahraniční dovolené, sledování videoher atd.): příjem nad hodnotou I0 – s růstem I poptávané množství statku také roste příjem pod hodnotou I0 – nespotřebovávají se žádné jednotky tohoto statku

Engelova křivka pro méněcenné statky EC s negativní směrnicí - produkty, u nichž poptávané množství s růstem spotřebitelova příjmu klesá = méněcenné statky (podřadné víno, méně kvalitní oblečení atd.): příjem pod hodnotou ISTOP – nespotřebovává se žádná jednotka tohoto statku

Engelova křivka pro statky luxusní a nezbytné poptávané množství statku roste rychleji nebo pomaleji než příjem, stejné tempo růstu příjmu a poptávaného množství je spíše výjimkou

Engelova křivka konkávní a konvexní V případě, ilustrovaném konvexní Engelovou křivkou - tzv. luxusní statky Ve případě ilustrovaném konkávní Engelovou křivkou - tzv. statky nezbytné

Engelova křivka pro statek s měnícími se vlastnostmi při nízkém příjmu se nespotřebovávají žádné jednotky statku když příjem vzroste nad určitou hodnotu, poptávané množství statku roste – statek je statkem normálním pro další zvyšování příjmu v určitém intervalu je statek příjmově neutrálním, tzn. že se poptávané množství při růstu příjmu nemění při dalším zvyšování příjmu je spotřebováváno méně zboží, statek se stal méněcenným když příjem dosáhne určité hodnoty, nespotřebovává se žádná jednotka statku

Engelova křivka pro statek s vlastnostmi normálního i méněcenného statku

Engelova výdajová křivka Engelova výdajová křivka (EEC) – vztah mezi změnou příjmu a změnou výdajů na určitý statek či skupinu statků na horizontální ose – příjem na vertikální ose – spotřebitelovy výdaje (E) na statek či skupinu statků Engelovu výdajovou křivku doplňuje speciální přímka - přímka 45° - body, ve kterých se příjem přesně rovná výdajům (platí E = I ).

EEC = I

Engelova výdajová křivka pro různé statky

Engelova výdajová křivka pro normální i méněcenné statky EEC konkávní - na danou skupinu statků se potřebitel vynakládá stále menší část příjmu (jídlo konsumované doma) EEC konvexní - na danou skupinu statků se potřebitel vynakládá stále větší část příjmu (aktivity volného času) EEC nejprve rostoucí a od určité výše příjmu klesající - v dané skupině statků od této výše příjmu převládají podřadné výrobky či služby