RNDr. Božena Macešková, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tenze páry nad kapalinou a roztokem
Advertisements

Pokročilé výpočty s hmotnostním zlomkem
Generická preskripce a substituce Pozitivní listy
RNDr. Božena Macešková, CSc.
Ochrana Ovzduší Hustota a vlhkost plynu cvičení 3
Molární množství, molární hmotnost a molární koncentrace
Hmotnostní zlomek a koncentrace roztoku
Roztok homogenní směs 2 a více látek.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.
6.1 Hmotnostní a objemový zlomek
RNDr. Božena Macešková, CSc.
ROZTOKY.
SLOŽENÍ ROZTOKŮ A VÝPOČTOVÉ ÚLOHY K TEMATICE ROZTOKŮ VE VÝUCE CHEMIE
Úvod do výuky lékárenství
„Svět se skládá z atomů“
Stejnorodé směsi (Homogenní )
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Složení roztoků Chemické výpočty
III. SLOŽENÍ VÍCESLOŽKOVÝCH SOUSTAV
Schéma rovnovážného modelu Environmental Compartments
RoztokyRoztoky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Způsoby vyjadřování složení směsí
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
ROZTOKY Obr Obr. 2.
KONCENTRACE ROZTOKŮ Vypočítejte hmotnostní zlomek KCl v roztoku, který byl připraven rozpuštěním 20,0 g chloridu draselného ve 150,0 g vody. Řešení: –
ŠablonaIII/2číslo materiálu399 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
složení roztoků, hmotnostní zlomek, procentová koncentrace
FARMAKOKINETIKA 1. Pohyb léčiv v organizmu 1.1 resorpce
Chemické výpočty III.
VY_52_INOVACE_02/1/2_Chemie SLOŽENÍ ROZTOKŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
Zjišťování zásoby porostu pomocí objemových tabulek
vyjádření koncentrace a obsahu analytu ve vzorku
okolí systém izolovaný Podle komunikace s okolím: 1.
ŠablonaIII/2číslo materiálu397 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu základních chemických výpočtů.
Chemické výpočty II.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Složení roztoku Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka.
* © Biochemický ústav LF MU (V.P.) * © Biochemický ústav LF MU (V.P.) 2010.
Roztoky a jejich složení
vyjádření koncentrace a obsahu analytu ve vzorku
Návrh složení cementového betonu.
Výpočty ve farmakologii
Základní škola Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Složení roztoků – 8. ročník Mgr.Jitka Říhová.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Hmotnostní a objemový zlomek Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s pojmy hmotnostní zlomek a objemový zlomek látky.
Hmotnostní zlomek Mgr. Helena Roubalová
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky – výpočet koncentrace II, ředění Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/12 Šablona: III/2 Inovace.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_III/2_INOVACE_04-02 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Látkové množství Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/6 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Zřeďovací rovnice Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s využitím zřeďovací rovnice pro výpočet příkladů týkajících.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
… jsou bohatší lidé šťastnější?
Základní pojmy.
Roztoky.
Induktivní statistika
Ředění a směšování roztoků pomocí směšovací rovnice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
EU peníze středním školám
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
„Svět se skládá z atomů“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.04_HMOTNOSTNÍ ZLOMEK.
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_25_FIKA
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Hydraulika podzemních vod
Statistika a výpočetní technika
„Svět se skládá z atomů“
Transkript prezentace:

RNDr. Božena Macešková, CSc. Lékárenské výpočty RNDr. Božena Macešková, CSc.

Obsah složky ve směsi dle ČL 2009 Hmotnostní % (x g látky ve 100 g směsi) m/m Objemová % (x ml látky ve 100ml směsi) v/V p.p.m. (partes per milion)- v hmotnostních jednotkách, není-li uvedeno jinak % typu m/V a V/m nepovolena, nutno vypsat jednotky Koncentrace odměrných roztoků: molarita (x mol látky v 1 l odměr. roztoku)

Obsah složky ve směsi Hmotnostní zlomek: c = m/M c…hmotnostní zlomek m…množství látky obsažené ve směsi M…celkové množství směsi Hmotnostní procento: C= (m/M).100 C…hmotnostní procento, koncentrace

Smíchání několika směsí téže látky (různé koncentrace): způsob I. směs m1 M1 c1 směs m2 M2 c2 …. n. n-tá směs: mn Mn cn -------------------------------------------------------------- Výsled. směs: m M c m= m1+ m2 +..+ mn M= M1+M2+..+Mn c = ??

Směšovací rovnice (pravidlo): C.(M1+M2+… +Mn)=C1M1+ C2 M 2 +…+Cn M n POZOR: Rozpouštědlo (vehiculum): C = 0 % Čistá látka: C = 100 %

Smíchání několika směsí téže látky (různé koncentrace): způsob II. p1 d1 = c - p2 c p1> p2 p2 d2 = p1- c ----------------------------------------------------------------------------------------------- d1 + d2 …poměr pro smíchání součástí, z nichž má být směs připravena p1 …hmotnostní % 1. součásti (složky) směsi p2 …hmotnostní % 2. součásti (složky) směsi c…hmotnostní % výsledné směsi d1 …množství 1. součásti (složky) směsi s hmotnostním % p1, které je nutno pro smísení použít d2 …množství 2. součásti (složky) směsi s hmotnostním % p2, d1 + d2 …množství směsi s výsledným hmotnostním % c, které vznikne smícháním podílů d1 a d2 KŘÍŽOVÉ PRAVIDLO

Použití zásobních roztoků a triturací Zásobní roztok: Rozpuštěná látka a rozpouštědlo, směs má skupenství kapalné Triturace: Směs účinné a pomocné látky, kde obě látky jsou v pevném skupenství Důvod pro použití: Usnadnění přípravy Zpřesnění navažování Ze znalosti koncentrace se vypočte příslušné množství zás. roztoku nebo triturace obsahující požadované množství čisté látky

Přepočet navážek Při přípravě množství úměrně většího nebo menšího než je předepsáno 2. Při přípravě IPLP (kusové lékové formy: dělené prášky, kapsle, čípky), kde je subscriptio ve tvaru: d.t.d. (dentur tales doses)

Doporučené terapeutické dávky a maximální dávky léčiv pro dospělé Tabulka č. IV. ČL 2009 Dospělý pacient: věk nad 15 let Terapeutické dávky: - Odpovídají průměrnému dávkování léčiva Jsou myšleny jako povšechné vodítko Uvedeny pro orientaci lékaře a lékárníka Pro léčivo se mohou lišit při různých cestách podání Mohou být překročeny bez udání důvodu

Doporučené terapeutické dávky a maximální dávky léčiv pro dospělé Dávky, které nesmí lékárník při výdeji překročit jak pro jednotlivé podání (dosis maxima singula, d.m.s.), tak pro podání během 24 hodin (dosis maxima pro die, d.m.d.), pokud to lékař zřetelně nevyznačil v předpisu Při běžném předepisování se nepřekračují Velikost dávky je různá při různých způsobech podání

Doporučené terapeutické dávky a maximální dávky léčiv pro dospělé Vyznačení úmyslného překročení na Rp: vykřičník a vypsání slovy latinsky do závorky Stanoveny pro léčiva z tab č. I., II., III. ČL 2009 a vyjmečně pro některá další Mezi dávkou jednotlivou a denní (terapeutickou či maximální) neexistuje definovaný vztah (násobek) Pro vybraná léčiva: Seznam max. dávek vypracovaný na ÚAF

Kontrola dávek předepsaných léčiv Je nutno ji provádět: při výdeji HVLP možnost úpravy: změna dávkování před započetím přípravy IPLP možnost úpravy: změna dávkování změna navážky účinné látky

Přepočet dávkování tekutých lékových forem 1 kapka 0,05 ml (g) 1 lžička (kávová, čajová) 5 ml (g) 1 lžíce dětská 10 ml (g) 1 lžíce (polévková) 15 ml (g) Počet ml je roven počtu g: platí pro vodné roztoky a roztoky s měrnou hmotností rovnou (velmi blízkou) 1

Doporučené terapeutické dávky léčiv pro děti Tabulka č. V. ČL 2009 Dítě = pacient ve věku do 15let Pro děti se nestanovují maximální dávky!!!

Doporučené terapeutické dávky léčiv pro děti Doporučená terapeutická dávka pro děti: jednotlivá denní Význam: hraniční dávka pro předepisování Pokud lékař hodlá záměrně dávku překročit: vykřičník a vypsání slovy latinsky do závorky Není-li stanoveno jinak, pak platí: Dop. ter. d. denní = trojnásobek dop. ter. dávky jednotlivé

Doporučené terapeutické dávky léčiv pro děti (dop.ter.d.) Závislost dávky léčiva pro dítě na: Věku Hmotnosti Povrchu těla Nutno vypočítat podle zadaných parametrů

Výpočet dop. ter. d. pro děti na základě velikosti povrchu těla Nejpřesnější způsob, ale povrch těla obtížně zjistitelný Použití: klinická pracoviště Základní vzorec: S g = --------- . G 1,73 g…….dop. ter. d. pro dítě (jednotlivá nebo denní podle toho, jakou hodnotu dosadíme za G) S…….povrch těla dítěte 1,73…konstanta, povrch těla dospělého člověka G…….dop. ter. d. pro dospělého Uvedeno v předmluvě k tab. V. ČL 2009

Zjištění velikosti povrchu těla dítěte Nomogram Ze znalosti výšky a váhy, je nejpřesnější Tabulky podle různých autorů Korelační tabulky Např. v ČL 2009 v předmluvě k tab. V., zde průměrné hodnoty podle věku (méně přesné) Matematický výpočet 7. věk dítěte v letech + 45 S = ------------------------------------- 100 Méně přesné než nomogram (individuální variabilita)

Praktické provedení výpočtu dop. ter. d. pro děti podle povrchu těla Ze znalosti dop. ter. d. pro dospělé (G) z ČL 2009 (tab. V.) Ze znalosti hodnoty g (mg) léčiva/m2 povrchu těla dítěte/den (tabulky uvedeny ve starší literatuře, např. ČSL 4) Jedná se o lineární závislost

Výpočet dop. ter. dávek pro děti podle věku Nelineární závislost v intervalu (0 – 15) Linearita v dílčích intervalech: 0 – 1 rok 1 – 6 let 6 – 15 let Stanoveny dávky pro hraniční hodnoty intervalů, pro ostatní hodnoty věku nutno dávku spočítat Tabelární hodnoty jsou dány jako hodnoty jednotlivé!!!

Schematické znázornění průběhu závislosti dávky léčiva pro dítě na věku

Vzorec pro výpočet dop. ter. dávky pro děti podle věku Metoda interpolace d2 - d1 d = d1 + -----------. nd n d…..dop. ter.dávka léčiva pro zadaný věk d1.…dop. ter. dávka léčiva pro spodní hranici věkového intervalu d2 …dop. ter. dávka léčiva pro horní hranici věkového intervalu n…..počet dílčích (ročních) intervalů uvnitř věkového rozmezí nd….počet dílčích (ročních) intervalů od začátku věkového rozmezí po věk dítěte, pro něž stanovujeme dávku…

Výpočet dop. ter. dávky léčiva pro děti podle váhy Lineární závislost v celém intervalu Tabulky ČL 2009: hodnota: g (mg) léčiva/1 kg váhy dítěte/den Tabelovány jsou dávky denní!!!

Použitelnost jednotlivých způsobů výpočtu: Podle věku: nejběžnější (lze zjistit z údajů o pacientovi na Rp) Podle váhy: přednostně u antibiotik (nově: váhu lze uvádět i na Rp) Podle povrchu těla: pro léčiva, pro něž nejsou uvedeny hodnoty v tab. V. ČL 2009

Doporučené terapeutické dávky léčiv pro zvířata Tabulka VI. ČL 2009 Hodnoty tabelovány pro jednotlivé živočišné druhy a způsoby podání léčiva Dávkování léčiva pro určitý živočišný druh: Podle váhy Pro jedince, jejichž váha se příliš neliší od uvedeného standardu Podle povrchu těla Pro jedince s váhou podstatně odlišnou od uvedeného standardu

Doporučené terapeutické dávky léčiv pro zvířata V předmluvě k tab. VI. ČL 2009: Výčet živočišných druhů a zkratky pro ně používané Váhové standardy pro dospělé jedince uvedených živočišných druhů Závislost dávky léčiva na váze zvířete není lineární!!! (dospělé zvíře s váhou nižší než standard toleruje vyšší dávku než by odpovídalo lineární závislosti, a naopak)

Doporučené terapeutické dávky léčiv pro zvířata Hodnoty udávané v tabulce: g (mg) léčiva/1 kg váhy zvířete tj. pro jednotlivé podání, není-li uvedeno jinak Oproti tabulkám IV. a V. ČL 2009 je u léčiv uvedeno jejich zařazení podle farmakoterapeutického účinku

Doporučené terapeutické dávky léčiv pro zvířata Předcházející vydání (ČL 97) uvádí i výpočet dávky léčiva pro zvíře na základě znalosti povrchu těla Uveden vzorec pro výpočet povrchu těla zvířete a konstanty nutné pro výpočet Použití výpočtu: individualizace dávek