Jan Amos Komenský 1592 - 1670 Český teolog, filosof, pedagog a spisovatel.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Advertisements

JAN ÁMOS KOMENSKÝ (1592 – 1670) „Učitel národů“.
ŠKOLA NA PŘELOMU 17. A 18. STOLETÍ JAN AMOS KOMENSKÝ
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _05_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Jan Ámos Komenský.
Registrační číslo projektu:
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Filozofie RENESANČNÍ FILOZOFIE (15. – 16. stol.)
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
Jan Amos Komenský ( JV Morava – Amsterdam)
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_OSVZ_ZSVa Ro č ník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ˇ (H2O).  Voda je velmi č astým nám ě tem v um ě ní. Vyskytuje se tém ěř ve všech um ě leckých sférách….a ť u ž se jedná o fotografii, obrazy, hudbu.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Jan Ámos Komenský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
 Co je strategie? Dlouhodobý plán č inností zam ěř ený na dosa ž ení cíle Z ř eckého „strategos“ – generál - vedení  Rozdíl mezi strategií a taktikou?
DUM - Digitální Učební Materiál
Jan Amos Komenský Materiál byl vytvořen v rámci projektu
BAROKO - umělecký směr 16. – 18. století
3/ Česká exilová literatura
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_361_Jan Amos Komenský AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Jan Amos Komenský.
32_04_35 Komenský Anotace Komenský Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
Jan Amos Komenský ( ) Cílem vzdělání a moudrosti je, aby člověk viděl před sebou jasnou cestu života, po ní opatrně vykračoval,
Jan Amos Komenský 8. ročník.
JAN AMOS KOMENSKÝ * v Nivnici v Naardenu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a statním rozpočtem.
Jan Amos Komenský 1592−1670 Život Uherský Brod, Nivnice, Komňa
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Jan Amos Komenský 1592 – pedagog vytvořil ucelenou soustavu poznatků o výchově vytvořil ucelenou soustavu poznatků o výchově propracovaný program.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Osobnosti českých a světových dějin Dějepis 7.ročník III
Název:Jan Amos Komenský Autor: Mgr. Andrea Jílková Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:český jazyk a literatura Ročník:první Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Jan Amos Komenský Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Pedagogická díla J. A. Komenského - kromě Velké didaktiky a Informatoria školy mateřské 4.část.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Životopis1.část Jan Amos Komenský. - český pedagog a myslitel, teolog, poslední biskup Jednoty bratrské – stal se slavným již.
JAN ÁMOS KOMENSKÝ 28.BŘEZNA LISTOADU 1670.
(1592 – 1670).  renesančně-barokní osobnost  poslední biskup jednoty bratrské  narozen na Moravě (Komňa, Nivnice, Uherský Brod)  studia na latinské.
Literatura období baroka Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
„Všichni na jednom jevišti velikého světa stojíme, a cokoliv se tu koná, všech se týče“
Jan Amos Komenský Učitel národů. Jan žil s rodiči v Uherském Brodě. Jeho otec byl členem Jednoty bratrské. Rodný dům Jana Amose Komenského.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Jan Amos Komenský VY_32_Inovace_9SJ-4
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Jan Amos Komenský
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
ŠABLONA III/2 JAN AMOS KOMENSKÝ Mgr
Jan Ámos Komenský.
ŠABLONA III/2 Jan Ámos Komenský, literatura 8. roč. ,Mgr. L
JAN ÁMOS KOMENSKÝ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
28. březen 1592 – 15. listopad 1670 Mgr. Hana Šenková
Ján Ámos Komenský Tereza Mihalíková.
Jan Amos Komenský Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_19 J.A. Komenský
Člověk a jeho svět Vlastivěda
Jan Amos Komenský (1592−1670) České baroko
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Stupeň základního vzdělávání: 1.
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 19
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
ŠABLONA 2/III Literární test pro 8. roč
Transkript prezentace:

Jan Amos Komenský 1592 - 1670 Český teolog, filosof, pedagog a spisovatel.

Osnova Úvod………………………………..2 Životopis……………………………………..3 Díla…………………………………………....5 Komenského mravoučné desatero…8

Životopis † 15. 11. 1670 Amsterodam *28.3. 1592 Nivnice, nebo Uherský Brod † 15. 11. 1670 Amsterodam Významný myslitel evropského novověku, vynikající filozof, pedagog. Vyššího vzdělán se mu došlo až v šestnácti letech na Přerovské Bratrské Akademii, fungující pod ochranou Karla staršího ze Žerotína. Akademii navštěvoval v létech 1608 – 11 a již zde se seznámil s antitrinitárním socialistickým pojetím Boha. V létech 1611 – 13 studoval na kalvínsky orientované vysoké škole v Herbornu a poté krádce pobyl na univerzitě v Heidelbergu, kde si v lednu 1614 koupil od vdovy po profesoru matematiky Christmannovi rukopis epochálního Koperníkova spisu De revolutionibus orbium coeledtium. V létech 1614 – 18 byl rektorem přerovské školy, na níž předtím studoval.  

V létech 1622 – 27 prožívá nejtěžší období svého života; v období pronásledování nekatolíků po porážce českých stavů po bitvě na Bílé hoře ztrácí své nejbližší a žije ve vlasti jako psanec. Nejbezpečnější úkryt našel na Brandýském Panství Karla st. Ze Žerotína, kde koncipoval též své kontemplativní (rozjímavý, hloubavý, přemítavý) literární texty, především Labyrint světa a ráj srdce. V r. 1628 opouští navždy svou vlast a uchyluje se do polského Lešna, kde píše své zásadní pedagogické spisy(Velká Didaktiva) a také svá díla pansofická (např. Prodromus pansophiae).  

V létech 1644 – 45 se účastnil mírových rozhovorů mezi zástupci katolíků, luteránů a kalvinistů v Toruni. Torunská colloquia charitativa neskončila úspěšně, avšak zhruba od této doby začal Komenský pracovat na svém hlavním díle Obecná porada o náprave věcí lidských (De rerum humanarum emendatione consultatio catholica). Čtyři roky pracoval na reformě vzdělání v Sedmihradsku (1650 – 54) a po krátkém pobytu v Lešně se přestěhoval do Amsterodamu, kde strávil posledních čtrnáct let svého života.  

V létech 1556 – 57 vyšly v Amsterodamu jeho sebrané pedagogické spisy (Opera didactica omnia) a zde také koncipoval a vydával své polemiky proti sociniánům a pracoval na dokončení své Obecné porady.  Místo posledního odpočinku našel Komenský v Naardenu, městečku nedaleko Amsterodamu.

A. J. Komenský tvrdil, že všechno zlo pochází z nevědomosti, snažil se vypracovat plán na rozvoj vzdělanosti lidstva = Pansofický plán Zdůrazňuje harmonii celku, proto neodděluje filosofii od teologie (= pansofie, pan = vše; sofia = věda, moudrost; myšlenka ucelené soustavy veškerého možného lidského poznání) Všechna činnost poznávací, výchovná, politická aj. směřuje k jednomu cíli: „ k opravě“ lidského života do podoby harmonující s propagace pokojného řešení a překonávání všech rozporů náboženských, sociálních a politických, především převýchovu a osvětou člověka Komenský byl silně věřící člověk , optimista i přesto, že prožil mnoho strádání

Díla Náboženské a filozofické spisy: Listové do nebe O poezii české  Listové do nebe Truchlivý, 1622-24 Moudrost starých Čechů Poklad jazyka českého Přemyšlování o dokonalosti křesťanské Předchůdce vševědy (Prodromus Pansophiae), 1639 Hlubina bezpečnosti Kancionál Kšaft umírající matky Jednoty bratrské Labyrint světa a ráj srdce, 1631 (recenze) Anděl míru (Angelus pacis), 1667 Jedno potřebné (Unum necessarium), 1668

Labyrint světa a ráj srdce je kniha Jana Amose Komenského, pokládaná za jedno z vrcholných děl barokní literatury. Komenský dokončil první verzi spisu v roce 1623. Svět je zobrazen alegoricky jako město, které připomíná labyrint a jímž prochází poutník – vypravěč. Ve městě je Brána života a Brána rozchodu, ústřední náměstí a šest ulic pro šest stavů: domovní stav, řemeslníky, učence, duchovní, vládce a vojáky.

Kresba města z rukopisu Labyrintu z roku 1623. Titulní strana prvního vydání Labyrint Světa a ráj Srdce, které vyšlo roku 1631

Pedagogika: Velká didaktika (Didactica magna), 1657 Didactica Informatorium školy mateřské, 1630 Brána jazyků otevřena (Janua linguarum reserata), 1631 Grammatica latina Svět v obrazech (Orbis pictus / Orbis sensualium pictus), 1658 Škola na jevišti Divadlo světa (Theatrum universitatis rerum) Škola hrou (Schols ludus), 1654 Všeobecná porada o nápravě věcí lidských, 1992 (De rerum humanarum emendatione consultatio catholica, 1657) (nedokončeno) Sebrané pedagogické spisy (Opera didactica omnia), 1657-1658 Fortius oživlý / Vzkříšený Fortius (Fortius redivivus)  

Komenského mravoučné desatero

Památník J. A. Komenského v Kunvaldě kolébka jednoty bratrské