Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Advertisements

Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_16.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Paměťový systém Barbora Holečková. Paměť - je spojení navzájem na sebe působících systémů, jejichž společná úloha spočívá v uchovávání a znovuvybavování.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_10.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_12.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_15.
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_13.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_12.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_15.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_HRUBA_11.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_06.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_3.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA_15.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miroslava Kubicová Název materiálu: Psychologie Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PSY.S1.808.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_10.
PAMĚŤ.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_8.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Efektivní učení.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_HRUBA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_09.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
- poruchy metabolismu tuků a bílkovin
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_03.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
- definice, charakteristika, průběh
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_08.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_20.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
Paměť, pozornost, zapomínání
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Paměť a soustředění.
Kognitivní rehabilitace
PAMĚŤ.
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_10 Tematická oblast: Psychologie a pedagogika Cílová skupina žáci školy Téma: Paměť Anotace: Autor: Mgr. Olga Koutenská Datum vytvoření: 12.08.2012

PAMĚŤ

Paměť Je nejdůležitější vlastnost živých organismů – jak u člověka, tak i zvířet Díky paměti se vzděláváme, pracujeme, učíme se,dokážeme obstarat potravu, chráníme se před nebezpečím,… zkrátka žijeme

Paměť je soubor psychických procesů a vlastností umožňující osvojení nových poznatků, jejich zapamatování, uchování a vybavení si

Složky paměti 1. Zapamatování = uložení do paměti 2. Uchování v paměti 3. Vybavení z paměti toho, co bylo do ní uloženo a uchováno

1. Zapamatování A) neúmyslné – zapamatujeme si něco, aniž bychom o to usilovali B) záměrné – zapamatujeme si něco, co potřebujeme - patří sem i mechanické opakování – potřebujeme-li se naučit např. báseň X opakem je logické zapamatování (pochopení logických souvislostí)

Výzkumy dokazují, že si zapamatujeme 10% z toho, co slyšíme 15% z toho, co vidíme 20% z toho co současně slyšíme a vidíme 40% z toho o čem diskutujeme 80% z toho co zažijeme 90% z toho co se pokoušíme naučit druhé

2. Uchování v paměti neuchováme v paměti vše – uchováno zůstane to k čemu jsme motivováni, co jsme pochopili, co jsme opakovali, co bylo provázeno citovým prožitkem to co si chceme zapamatovat, musíme opakovat častěji zafixované nové poznatky neleží v mysli nečině, ale jsou spojovány s novými skutečnostmi Pro tuto etapu je příznačný proces zapomínání

3. Vybavení z paměti vzpomínáme na to, co jsme si zapamatovali a co z toho zůstalo v naší paměti uchováno Vybavený zážitek, učivo…není přesnou kopií původně prožitého, naučeného… přesněji si vybavíme to, co jsme si zapamatovali mechanicky znovupoznání – někdy k němu dochází místo vybavení (využití při soutěžích)

Zapomínání = atrofie mozkových stop = vyhasínání dočasných spojů nejvíc zapomínáme to, co nás nezaujalo, čemu jsme nerozuměli, o čem se domníváme, že nemá význam nejvíce zapomínáme v prvních hodinách a dnech po osvojení. Celkově nám v naší paměti zůstává 1/6 zapamatovaného Podstatou zapomínání je, že se mění kvalita zapamatovaného a náš vztah k zapamatovanému

Rozpomínání v případě, kdy se domníváme, že jsme něco zapomněli a jde jen o zapomenutí dočasné, můžeme se rozpomenout vybavujeme si s čím zapomenutá věc souvisela, ptáme se druhých, hledáme v knihách, ve slovníku apod. Můžeme si třeba pamatovat stranu, odstavec, obrázek a rozpomínáme se na text někdo používá mimotechnické pomůcky

Typy paměti 1. Paměť zraková, vizuální 2. Paměť sluchová, auditivní 3. Paměť pohybově-motorická 4. Paměť slovně-logická mechanická x logická paměť bezděčná x záměrná paměť

krátkodobá paměť – trvá jen krátce – minuty, hodiny krátkodobá paměť – trvá jen krátce – minuty, hodiny. Po splnění dílčího úkolu zapomeneme / zalít kytky / Dlouhodobá paměť – jsou to poznatky, které budeme potřebovat delší dobu nebo trvale / počítání, čtení.. /

Reprodukce = když se zapamatované plně schoduje s reprodukovaným melodie, básnička, definice, zákon

Vlastnosti paměti děti – zapamatování a vybavení je rychlé, ale stálost zapamatovaného je menší Staří lidé – zapamatování a pohotovost je menší, vybavení je menší, ale stálost starších zážitků je vyšší

Cvičení – auditivní paměť Vidlička, slunce, lůžko, jehla, bábovka, mýdlo, televizor, škola, borovice, racek, voják, cesta, divadlo, sestra, hřebík, mléko, časopis, tramvaj, prázdniny, moře, maminka

Rozvíjení paměti paměť s rozvíjí a zdokonaluje cvičením a činností záleží na rozumovém pochopení a na motivaci ke zlepšení paměti pomáhá dobrý denní režim, řešení kvízů, křížovek apod.

Poruchy paměti Amnesie – ztráta paměti, člověk si nic nepamatuje (úplná, retrográdní aj.) Hypomnesie – oslabená paměť, při únavě Hypermnesie – zvýšená výbavnost paměti, po požití kávy, alkoholu

Poruchy paměti Výpadky paměti – není známka choroby, při nervozitě, rozčilení Chorobná lhavost – tendence si vymýšlet, snaha vyniknout

Zdroj PAULÍKOVÁ, Phdr. Lea. Psychologie pro tebe. Praha: Informatorium Praha, 1998, ISBN 80-85427-30-0. ČECHOVÁ, Phdr.věra; ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie. Obecná psychologie pro střední zdravotnické školy. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví Brno, 1992, ISBN 80-862-92. ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie; ČECHOVÁ, Phdr. Věra; MELLANOVÁ CSC., Phdr. Alena.Psychologie a pedagogika 1. Praha: Informatorium Praha, 2003, ISBN 80-7333-014-8.