Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_10 Tematická oblast: Psychologie a pedagogika Cílová skupina žáci školy Téma: Paměť Anotace: Autor: Mgr. Olga Koutenská Datum vytvoření: 12.08.2012
PAMĚŤ
Paměť Je nejdůležitější vlastnost živých organismů – jak u člověka, tak i zvířet Díky paměti se vzděláváme, pracujeme, učíme se,dokážeme obstarat potravu, chráníme se před nebezpečím,… zkrátka žijeme
Paměť je soubor psychických procesů a vlastností umožňující osvojení nových poznatků, jejich zapamatování, uchování a vybavení si
Složky paměti 1. Zapamatování = uložení do paměti 2. Uchování v paměti 3. Vybavení z paměti toho, co bylo do ní uloženo a uchováno
1. Zapamatování A) neúmyslné – zapamatujeme si něco, aniž bychom o to usilovali B) záměrné – zapamatujeme si něco, co potřebujeme - patří sem i mechanické opakování – potřebujeme-li se naučit např. báseň X opakem je logické zapamatování (pochopení logických souvislostí)
Výzkumy dokazují, že si zapamatujeme 10% z toho, co slyšíme 15% z toho, co vidíme 20% z toho co současně slyšíme a vidíme 40% z toho o čem diskutujeme 80% z toho co zažijeme 90% z toho co se pokoušíme naučit druhé
2. Uchování v paměti neuchováme v paměti vše – uchováno zůstane to k čemu jsme motivováni, co jsme pochopili, co jsme opakovali, co bylo provázeno citovým prožitkem to co si chceme zapamatovat, musíme opakovat častěji zafixované nové poznatky neleží v mysli nečině, ale jsou spojovány s novými skutečnostmi Pro tuto etapu je příznačný proces zapomínání
3. Vybavení z paměti vzpomínáme na to, co jsme si zapamatovali a co z toho zůstalo v naší paměti uchováno Vybavený zážitek, učivo…není přesnou kopií původně prožitého, naučeného… přesněji si vybavíme to, co jsme si zapamatovali mechanicky znovupoznání – někdy k němu dochází místo vybavení (využití při soutěžích)
Zapomínání = atrofie mozkových stop = vyhasínání dočasných spojů nejvíc zapomínáme to, co nás nezaujalo, čemu jsme nerozuměli, o čem se domníváme, že nemá význam nejvíce zapomínáme v prvních hodinách a dnech po osvojení. Celkově nám v naší paměti zůstává 1/6 zapamatovaného Podstatou zapomínání je, že se mění kvalita zapamatovaného a náš vztah k zapamatovanému
Rozpomínání v případě, kdy se domníváme, že jsme něco zapomněli a jde jen o zapomenutí dočasné, můžeme se rozpomenout vybavujeme si s čím zapomenutá věc souvisela, ptáme se druhých, hledáme v knihách, ve slovníku apod. Můžeme si třeba pamatovat stranu, odstavec, obrázek a rozpomínáme se na text někdo používá mimotechnické pomůcky
Typy paměti 1. Paměť zraková, vizuální 2. Paměť sluchová, auditivní 3. Paměť pohybově-motorická 4. Paměť slovně-logická mechanická x logická paměť bezděčná x záměrná paměť
krátkodobá paměť – trvá jen krátce – minuty, hodiny krátkodobá paměť – trvá jen krátce – minuty, hodiny. Po splnění dílčího úkolu zapomeneme / zalít kytky / Dlouhodobá paměť – jsou to poznatky, které budeme potřebovat delší dobu nebo trvale / počítání, čtení.. /
Reprodukce = když se zapamatované plně schoduje s reprodukovaným melodie, básnička, definice, zákon
Vlastnosti paměti děti – zapamatování a vybavení je rychlé, ale stálost zapamatovaného je menší Staří lidé – zapamatování a pohotovost je menší, vybavení je menší, ale stálost starších zážitků je vyšší
Cvičení – auditivní paměť Vidlička, slunce, lůžko, jehla, bábovka, mýdlo, televizor, škola, borovice, racek, voják, cesta, divadlo, sestra, hřebík, mléko, časopis, tramvaj, prázdniny, moře, maminka
Rozvíjení paměti paměť s rozvíjí a zdokonaluje cvičením a činností záleží na rozumovém pochopení a na motivaci ke zlepšení paměti pomáhá dobrý denní režim, řešení kvízů, křížovek apod.
Poruchy paměti Amnesie – ztráta paměti, člověk si nic nepamatuje (úplná, retrográdní aj.) Hypomnesie – oslabená paměť, při únavě Hypermnesie – zvýšená výbavnost paměti, po požití kávy, alkoholu
Poruchy paměti Výpadky paměti – není známka choroby, při nervozitě, rozčilení Chorobná lhavost – tendence si vymýšlet, snaha vyniknout
Zdroj PAULÍKOVÁ, Phdr. Lea. Psychologie pro tebe. Praha: Informatorium Praha, 1998, ISBN 80-85427-30-0. ČECHOVÁ, Phdr.věra; ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie. Obecná psychologie pro střední zdravotnické školy. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví Brno, 1992, ISBN 80-862-92. ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie; ČECHOVÁ, Phdr. Věra; MELLANOVÁ CSC., Phdr. Alena.Psychologie a pedagogika 1. Praha: Informatorium Praha, 2003, ISBN 80-7333-014-8.