European Conference on Care and Protection of Senior Citizens „Old age in the virtual Second Life“ Zuzana Jankovská, Millward Brown & Martin Dvořák, BeVirtual.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sexuální zneužívání v České republice: Výsledky národního výzkumu
Advertisements

Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2013 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Návraty po mateřské/rodičovské dovolené na trh práce
Markéta Kadlecová: Evropské sítě NNO Evropské sítě NNO Zapojení českých sítí do nich Markéta Kadlecová Síťování nejen genderových NNO 24. ledna 2008.
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Mgr. Dušana Fučíková
ŽIJEME V DIGITÁLNÍ DOBĚ. SVĚT KOLEM NÁS SE MĚNÍ … MĚNÍ SE NAŠI PŘÁTELÉ? MĚNÍME SE MY? ? ŽIJEME V DIGITÁLNÍ DOBĚ.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Propagace a reklama na facebooku
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
U ŽIVATELÉ F ACEBOOKU ČTOU ZPRÁVY, I KDYŽ NECHTĚJÍ Střední škola Kostka, s.r.o. Mgr. Libor Čada |
Milan Šmíd - Tisková konference UPC UPC European Television Survey české detaily Co ještě ukázal panevropský televizní průzkum UPC?
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
Letní olympijské hry Názory obyvatel ČR a hl. m. Prahy
Úvod do předmětu Požadavky k zápočtu Požadavky k zápočtu Požadavky ke zkoušce Požadavky ke zkoušce Organizace výuky Organizace výuky.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Struktura obyvatelstva
Prezentace PROJEKTU SENIOR POINT
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Klíčová otázka č. 4 Jak uskutečňovat komplexní sociální, zdravotní a další služby lidem bez domova? Potřeby lidí bez domova v procesu participace Eliška.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Mentoring pro začínající vědkyně a vědce Kateřina Cidlinská Národní kontaktní centrum – ženy a věda Sociologický ústav AV ČR, v. v. i.
Vymezení, funkce, zdroje
Metodika výzkumu užívání návykových látek mezi mládeží v sociálně vyloučených lokalitách – pilotní ověření SocioFactor s.r.o. Chopinova 523/ Ostrava.
Nebezpečí racionální diskriminace VŠFS.
Cyrilometodějské gymnázium a mateřská škola v Prostějově SVČ, ICM, CCU, Centrum EtV Ok, partner projektu Výuka k různosti.
SENSEN – Senzační senioři
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
VY_32_INOVACE_PSYPS11160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
ICQ. Co je ICQ? ICQ je nejpoužívanější a nejpopulárnější komunikační program. ICQ je zkratka slangového výrazu „I seek you“ (hledám tě). Slouží ke komunikaci.
Sociální práce s rodinou 3
Žít či nežít virtuální životy? Martin Dvořák beVirtual, s.r.o. Brno,
TRH PRÁCE V ROCE 2015 Mgr. Jan Záruba Ing. Jiří Halbrštát KA Director
Kdo je animátor seniorů? Doc. Ing. Aleš Opatrný,Th.D. Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
Tisková konference Knihovny v pavučině spolupráce Jindřichův Hradec Informace a spolupráce jako nutná součást rozvoje regionu DEMA, a.
Geriatrická komunitní centra Zdeněk Kalvach 1.LF UK Praha.
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
Komunitní a otevřená škola
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Důležité téma Autor Prezentace GPJPPraha. Osnova prezentace Úvod Úvod Úvod Obeznámení s problematikou Obeznámení s problematikou Obeznámení s problematikou.
Pro začátek si představte: Představte si, že bychom byli všichni naprosto stejní. Líbilo by se vám to? Asi ne. A přece máme strach z lidí, které neznáme.
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Základy pedagogické metodologie
Význam dané problematiky Výsledky, přínosy a pokračování Struktura práce, ukázka postupu ověřování vybrané hypotézy Nízký sociální status ► ageismus.
Zkušenosti české a slovenské veřejnosti se systemickými konstelacemi - výsledky pilotního průzkumu PhDr. Vojtěch Černý, Ph.D. Mgr. Kateřina Grofová.
Sociální sítě Sociální síť, je propojená skupina lidí, kteří se navzájem ovlivňují. Sociální síť není tvořena na základě zájmů, vazeb nebo z podobných.
Modely mentální retardace
Rodina na Vysočině výsledky empirických výzkumů uskutečněných v kraji Vysočina v letech 2005 – 2010 konference Rodinná politika v centru pozornosti krajů.
Univerzita Palackého v Olomouci Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP v Olomouci Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. & Mgr. Veronika Krejčí
Užívání tabákových výrobků v dospělé české populaci (15 let a více) Výsledky studie GATS WHO/CDC 2012 MUDr. Hana Sovinová, PhDr. Ladislav Csémy Státní.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
SELF-CONCEPT OF WOMEN Zuzana Brychtová. OSNOVA Self-concept a jeho užití Hledání obrazu ideální ženy Nalezení obrazu ideální ženy?? Shrnutí a rozdíly.
HIV Související Stigma and rozlišování: a patients perspective Jane Bruton and Janey Sewell.
STEM Které souvislosti vstupu do EU veřejnost nejvíce zajímají? Nejnovější data STEM tisková zpráva ze dne
Hasiči a veřejnost Tisková konference 24. července 2008.
František Kroutil, starosta obce Telnice porotce – kategorie Dění v obci, komunikace Kategorie „obce“ …při hodnocení… …je třeba rozlišovat… …velikost.
Komunikace při přijímacím řízení a v pracovním týmu
25 / 1 / 2011.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Analýza vnitropodnikové komunikace ve vybrané organizaci Autor práce: Zdeňka Sukdoláková Vedoucí.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Prezentace k výzkumu cílové skupiny Další osoby ohrožené sociálním vyloučením pro přípravu 5. komunitního plánu Autorský tým Centrum praktických a evaluačních.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
Rodičovské vzdělávání jako součást celoživotního učení Klára Šeďová
Meteorologie a klimatologie na základní škole Mgr. Tomáš Miléř
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Škola základ občanského života
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

European Conference on Care and Protection of Senior Citizens „Old age in the virtual Second Life“ Zuzana Jankovská, Millward Brown & Martin Dvořák, BeVirtual

Struktura prezentace 1.Úvod do virtuálních světů 2.Co je Second Life? 3.Kdo navštěvuje český Second Life? 4.Výzkum problematiky seniorů 5.Výzkum 1: „Senioři v Second Life“ 6.Výzkum 2: „Můj avatar v 70 letech“ 7.Výzkum 3: „Focus group v Second Life na téma stáří“ 8.Závěry

1. Úvod do virtuálních světů

Úvod do virtuálních světů •internet – web – 2D – stránky •internet – virtuální svět – 3D – místa •>100 virtuálních světů •300 mil. uživatelů •sociální sítě, uživateli generovaný obsah •rostoucí zájem uživatelů i kom. sektoru •velcí hráči ve virtuálních světech IBM (interoperability) ‏ •přechod od 2D do 3D

2. Co je Second Life?

Co je Second Life? •první a z komerčního hlediska zatím největší virtuální svět •nejznámější v ČR •možnost výdělku - směnitelnost L$ na USD •16 milionů uživatelů •potkávat nové lidi •relaxovat •tvořit •vzdělávat se •vydělávat peníze

3. Kdo navštěvuje český Second Life?

Kdo žije v československém městě Bohemia? Mírně převažují muži

Kdo žije v československém městě Bohemia? Většina obyvatel Bohemie je ve věku let Pouze 3% obyvatel českého SL je starší 50 let

Senioři v rámci celosvětového Second Life • Skupina „Senior Admirers“ • 228 členů • Určena pro lidi 50+ a pro ty, kteří je obdivují • Mezigenerační vztahy jsou vítány 1 aktivní skupina s 228 členy Zakladatel skupiny Harr Ireton

4. Výzkum problematiky seniorů

Millward Brown v Second Life 1. česká výzkumná agentura v SL byla otevřena v červnu 2008 ve městě Bohemia

Výzkum mediálního obrazu seniorů v SL 3 fáze výzkumu

5. Výzkum 1: „Senioři v Second Life“

Výzkum 1: Metodologie •Výhoda Second Life: umožňuje metodu experimentu, v sociálních vědách jinak obtížnou •CÍLE VÝZKUMU: •Jak se senioři budou pohybovat v prostředí Second Life? •Jak budou avataři reagovat na přítomnost seniorů v SL? Experiment & zúčastněné pozorování

Bariéry při výzkumu •Z podvodu •Z neznáma •Z technického nezvládnutí •O peníze •Že Second Life = hazardní hra 1) Obtížné sehnat dobrovolníky z řad seniorů – STRACH:

Bariéry při výzkumu •HYPOTÉZA: Už při tvorbě grafiky Second Life byl přítomen věkový stereotyp, protože tvůrci nepočítali: •1) Se zájmem seniorů •2) S tím, že by v tomto světě „vysněné, ideální identity“ někdo chtěl mít staršího avatara 2) Grafika Second Life není příliš uzpůsobena pro modelování starších avatarů

Průběh výzkumu •s•s AVATARKA : Janička Aristocrat AVATAR : Milan Plutonian Nakonec se podařilo sehnat 2 odvážné dobrovolníky i vymodelovat jejich avatary

Průběh výzkumu •Technicky zvládli •Sžili se •Sami kontaktovali nové avatary Senioři překvapivě ihned ZAPOJENI

Reakce obyvatel SL na přítomnost avatarů-seniorů Naprosto standardní reakce avatarů. Žádný údiv, žádné speciální chování. Žádné stopy negativní, ani pozitivní diskriminace…. [8:49] DaVit Waco: Ahoj [8:51] Janicka Aristocrat: též te zdravím, odkud pricházíš? [8:51] DaVit Waco: Bývam tu, v Bohemii, a ty? [8:52] Janicka Aristocrat: jsem tu na návšteve u známých [9:07] Milan Plutonian: Dobrý den Janicko¨ [9:09] Janicka Aristocrat: Milane, dobry den, pripadam si jako Alenka v risi divu… [9:09] Bitty Dreamscape: vitej alenko [9:09] Nicole Mahogany: vitej v bohemii, zemi zazraku... [9:10] Nicole Mahogany:...kde i nemozne muze byt skutecnosti... UKÁZKA ROZHOVORU

Reakce obyvatel SL na přítomnost avatarů-seniorů Janicka Aristocrat: to nebylo od tebe pekné, opustit dámu Janicka Aristocrat: smím prisednout,jsem trochu ušlá na té tvrdé dlažbe. Janicka Aristocrat: CEMU SE TVA USTA TAK ROZEVRELA? Milan Plutonian: Ale znám jeden krásný vtip o dokotorech Janicka Aristocrat: Bitty, vrtis se jak bajadera, nemate doma pejska? … a to i přesto, že nejen vzhled avatarů, ale občas i styl vyjadřování našich seniorů byl v SL prostředí poněkud netypický

Sebereflexe dobrovolníků: Já a moje návštěva v Second Life •Zajímavá zkušenost •Překvapila reálnost a možnosti •Zábavnější, než čekali •ALE svoji budoucnost v SL hodnotí vlažně: •Trochu ztráta času – „tlachání o ničem“ •Bariérou je i nutnost instalace •Možná občas si přijít zachatovat •Zájem by měli především o přednášky / kursy, pořádané v SL Zajímavé, ale nepropadnu tomu

6. Výzkum 2: „Můj avatar v 70 letech“

Výzkum 2: Metodologie •Happening „Můj avatar v 70 letech“ •„Vymodelujte své avatary tak, jak by vypadali v 70 letech a chovejte se také podle toho“ •CÍLE VÝZKUMU: •Jak se stereotypy o stáří budou projektovat do vzhledu avatarů Experiment

Bariéry při výzkumu •Nízká účast obecně – v porovnání s podobnými tématickými party v SL •Minimální účast skutečně „hrajících“ – tzn. avatarů, kteří se opravdu „oblékli“ za starší avatary Velmi nízká účast

Důvody nízké participace Hlavním deklarovaným důvodem nízké účasti (kromě času) byl nezájem o téma DALŠÍ DŮVODY: • Obtíže s vytvořením staršího avatara • Neochota, aby avatar vypadal staře.

Zjištěné stereotypy – vizáž starších Zanedbanost vzhledu a oblečení, pleš, brýle Fyzická nemohoucnost, bílé vlasy, vousy. ALE identifikovatelné stopy mládí: dlouhé vlasy, tetování, oblečení Pouze generační „ideologické stáří“ beze stop fyzického Ve vizáži se projevily obecné stereotypy, ale i projekce vlastní osobnosti

Ukázka z akce

7. Výzkum 3: „Focus group v Second Life na téma stáří“

Výzkum 3: Metodologie •Focus group v Second Life •CÍLE VÝZKUMU: •Zjistit základní stereotypy o stáří v prostředí SL i RL

Focus group 1) SL identitu neboli identitu svého avatara, se svým vzhledem, i osobnostními charakteristikami, které se mohou částečně lišit od RL skutečnosti Je nutné si uvědomit, že každý avatar má 2 identity: 2) RL identitu neboli identitu „vodiče“ avatara, která nikdy nemůže být zcela eliminována V metodě focus group do popředí vystupuje více RL identita avatara, než jeho SL identita

Spontánní asociace se stářím •Nemoci •Vzpomínání na minulost •Kritizování současnosti (mládeže) •Drby •Oslovování cizích lidí •Šetrnost, hlídání cen •Zkušenosti Na úrovni RL identity: podobný druh stereotypů jako u „běžné populace“ STÁŘÍ

Animalizace starších občanů KRAB LENOCHOD SLON ŽELVA ROPUCHA V jaké zvíře by se proměnil starší člověk? Na úrovni RL identity: podobný druh stereotypů jako u „běžné populace“

Názor na téma „senioři a SL“ •Nesetkali se dosud •PROČ NE? Hlavně technická bariéra zřejmě •Pomohli by v orientaci – více než mladším •KAM ANO: památky, modely cizích měst, přednášky •KAM NE: komerce, konfliktní místa, sexuální místa

Ukázka z akce

8. Závěry

Závěry •Stereotypy o stáří už byly přítomny při samé tvorbě Second Life •Omezené možnosti, jak stvořit staršího avatara •RL identita avatarů: úroveň stereotypů a předsudků o seniorech se neliší od běžné populace •SL identita avatarů: faktor věku hraje menší roli než v RL •Fyzický vzhled: je často chápán jako jedna z mnoha dalších extravagancí •Forma chatu: neguje věkové rozdíly (až na drobné výjimky ve stylu mluvy)

Doporučení - možné využití SL •Second Life umožňuje svobodně stvořit svoji „2. identitu“, nezávisle na fyzických faktorech •Věku, ale i dalších – např. pohlaví, rasy, vzhledu apod. •Možné využití v situacích, kdy fyzické faktory jsou limitující pro jedincovo plné sebevyjádření •Speciálně pro seniory: •Možné řešení v případech izolace seniorů, větší zapojení do komunikace •Další vzdělávání - přednášky, kursy, cestování apod., a tím zároveň i PC a internetová gramotnost

DĚKUJEME