Zlomky Sčítání zlomků..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Advertisements

Algebraické výrazy: lomené výrazy
Mocniny zlomků (základu – mocněnce ve tvaru zlomku)
Zlomky Násobení zlomků..
Lomené algebraické výrazy
Rozcvička Urči typ funkce:
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lomené algebraické výrazy
Pojem zlomek a jeho zápis.
Zlomky a desetinná čísla.
Zlomky a desetinná čísla.
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
7.
Výpočty přímé a nepřímé úměrnosti.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Zlomky Porovnávání zlomků..
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Orofacionální cvičení I Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad mnohočlenů na součin
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
SČÍTÁNÍ ZLOMKŮ + = + = + =  Sčítat můžeme jen zlomky se stejným jmenovatelem. Sčítáme čitatele zlomků. 1)hledáme společného jmenovatele obou zlomků.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Odčítání zlomků Matematika – 7. ročník. Odítání zlomků Odčítat zlomky umíme. = Ale pouze ty, které mají stejného jmenovatele. = Sečteme čitatele a jmenovatele.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Zlomky Porovnávání zlomků..
Složitější složené zlomky
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Zlomky Sčítání zlomků..
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lomené algebraické výrazy
Nerovnice v podílovém tvaru
Zlomky Sčítání zlomků..
Zlomky Dělení zlomků..
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Zlomky Čísla smíšená..
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Zlomky Čísla smíšená..
Zlomky Čísla smíšená..
Transkript prezentace:

Zlomky Sčítání zlomků.

Sčítání zlomků Sčítání zlomků znamená hledání celkového množství daného několika částmi celků či celých celků. Celkové množství nelze určit, jsou-li sčítaná množství vyjádřena různými částmi, tedy nejsou-li sčítaná množství rozdělena na stejné části. třetina čtvrtina O jakou část celku jde? Jinými slovy: nemají-li sčítané zlomky stejné jmenovatele, nedokážeme určit výsledek.

Sčítání zlomků Změnilo by se něco, kdyby měly zlomky jmenovatele stejné?

Sčítání zlomků Jak se tedy postupuje při sčítání zlomků? 1.) Nejdříve určíme společného jmenovatele, to znamená číslo, které umístíme pod zlomkovou čáru obou zlomků. Toto číslo musí být násobkem jmenovatele prvního zlomku i jmenovatele druhého zlomku. Nejlépe je najít přímo nejmenší společný násobek obou jmenovatelů – nejmenšího společného jmenovatele.

Sčítání zlomků Jak se tedy postupuje při sčítání zlomků? 2.) Dále postupujeme na základě znalosti rozšiřování zlomků. Ptáme se, čím jsme vynásobili jmenovatele prvního zlomku (číslo 3), abychom dostali společného jmenovatele (číslo 12). Násobili jsme číslem čtyři, a tudíž čtyřkou násobíme i čitatel prvního zlomku (číslo 2): .4 .4

Sčítání zlomků Jak se tedy postupuje při sčítání zlomků? 3.) Obdobně se ptáme, čím jsme vynásobili jmenovatele druhého zlomku (číslo 4), abychom dostali společného jmenovatele (číslo 12). Násobili jsme číslem tři, a tudíž trojkou násobíme i čitatele druhého zlomku (číslo 1): .3 .3

Sčítání zlomků 4.) Jmenovatele opíšeme a čísla v čitateli sečteme. Jak se tedy postupuje při sčítání zlomků? 4.) Jmenovatele opíšeme a čísla v čitateli sečteme. V případě, že by výsledný zlomek nebyl v základním tvaru, tak jej do něj uvedeme. Kdyby výsledkem byl zlomek nepravý, převedeme jej do tvaru smíšeného čísla.

Nejmenším společným jmenovatelem sčítaných zlomků je číslo 30. Sčítání více zlomků Obdobně jako v případě dvou zlomků postupujeme i v případě sčítání většího počtu zlomků. .10 .2 .6 .3 .10 .2 .6 .3 Nejmenším společným jmenovatelem sčítaných zlomků je číslo 30.

A nyní již příklady k procvičení – poprvé Klikni pro zobrazení výsledků.

A nyní již příklady k procvičení – poprvé (řešení)

A nyní již příklady k procvičení – podruhé Klikni pro zobrazení výsledků.

A nyní již příklady k procvičení – podruhé (řešení)

Klikni pro zadání příkladu. A ještě něco interaktivního – sečti zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://www.harcourtschool.com/activity/elab2004/gr4/10.html Pomůcka, jak na to (klikej): Klikni pro zadání příkladu.

Zmáčkni ENTER pro kontrolu správného určení společného jmenovatele. A nyní něco na procvičení – sečti zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://www.harcourtschool.com/activity/elab2004/gr4/10.html Pomůcka, jak na to (klikej): Zmáčkni ENTER pro kontrolu správného určení společného jmenovatele. Urči nejmenšího společného jmenovatele a zadej ho do prázdného obdélníku.

A nyní něco na procvičení – sečti zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://www.harcourtschool.com/activity/elab2004/gr4/10.html Pomůcka, jak na to (klikej): Pro kontrolu vždy opět zmáčkněte ENTER. Až budete hotovi, tímto tlačítkem si vyvoláte nový příklad. Pokud jste správně určili společného jmenovatele, pokračujte doplňováním čitatelů.

A ještě trošku jinak – sečti zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://nlvm.usu.edu/en/nav/frames_asid_106_g_2_t_1.html Pomůcka, jak na to (klikej): Pro kontrolu pak zmáčkněte toto tlačítko. Upravte oba zlomky na zlomky se společným jmenovatelem.

A ještě trošku jinak – sečti zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://nlvm.usu.edu/en/nav/frames_asid_106_g_2_t_1.html Pomůcka, jak na to (klikej): Pro kontrolu pak opět zmáčkněte toto tlačítko. Určete a zapište výsledek sčítání zlomků.

A ještě trošku jinak – sečti zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://nlvm.usu.edu/en/nav/frames_asid_106_g_2_t_1.html Pomůcka, jak na to (klikej): Obtížnost příkladů si můžete změnit zde. Nový příklad si vyvoláte tímto tlačítkem.

Shrnutí: Sčítání zlomků provádíme tak, že zlomky nejprve převedeme na společného jmenovatele a teprve potom je sčítáme. A to tak, že jmenovatele opíšeme a čitatele sečteme.