Ohrožené druhy živočichů I.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Advertisements

Ohrožené druhy živočichů II. ( savci )
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Živočichové našich rybníků – ryby, obojživelníci a plazi
Predátoři.
PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO OKOLÍ LIDSKÝCH OBYDLÍ
Volně žijící zvířata II obojživelníci, plazi a žížala
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Zoologická zahrada Východ ZOO.
Živočichové opakování Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
Jakub Nejedlý, Marek Štrach 7.B
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Energetické suroviny 5. ročník
Živočichové našich polí Savci 4. ročník
Plazi 4. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Živá a neživá příroda III. 3. přednáška
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Podmínky života na Zemi 5.ročník
Živočichové našich polí PTÁCI 4. ročník
Obojživelníci Ocasatí Bezocasí.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Řád: Dravci znaky: predátoři – loví kořist udržují přírodní rovnováhu
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ŽIVOČICHOVÉ NAŠICH LESŮ
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Ledňáček říční.
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
ŽIVOČICHOVÉ NAŠICH LESŮ
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Matematika - opakování 5. ročník
RYBY 2 Obojživelníci plazi.
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Moře a oceány obratlovci.
Ohrožené druhy živočichů II.
Živočichové našich polí Hmyz 4. ročník
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Neživá příroda Prvouka – 3. ročník
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Živočichové kolem rybníku
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: STAVBA TĚL ŽIVOČICHŮ
Dělení se zbytkem 5. ročník
Kmen: STRUNATCI podkmen: OBRATLOVCI nadtřída: bezčelistnatci
 Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem  Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka  projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.7 Živočichové - dělení Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo.
Obratlovci obojživelníci.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ ŽIVOČICHOVÉ Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo.
RYBY. Stavba těla: Tělo se skládá z hlavy, trupu a ocasu, končetiny jsou přeměněné v ploutve. Pokryv těla: Tělo je kryto šupinami, které jsou neustále.
Živočichové u vody 3. ročník.
Živá a neživá příroda III. 3. přednáška
Zvířata v lese – draví ptáci VY_32_INOVACE_15_draví_ptáci
Jednotky hmotnosti 5. ročník
Třídění živých organizmů 5. ročník
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Podtřída: Ocasatí Mají dva páry stejně vyvinutých končetin
OBRATLOVCI.
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Energetické suroviny 5. ročník
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_118_Ryby
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
AUTOR: Lenka Hrnčířová
PTÁCI – LETCI (DRAVCI) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Randáková. Dostupné z Metodického portálu
Mapky přirozených ekosystémů z naší přírody
Transkript prezentace:

Ohrožené druhy živočichů I. Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Ohrožené druhy živočichů I. ( bezobratlí, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci )

Ohrožení živočichové I Ohrožení živočichové I. ( bezobratlí, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci ) „ Planeta je ohrožena. V průběhu našeho života mohou být ztraceny stovky druhů, a to v důsledku našich vlastních činů. Činů nás lidí! “

Proč jsou živočichové v ohrožení nebo vymírají? ničení přirozeného prostředí znečišťování lov a odchyt zvířat vysazování živočichů změna klimatu

Ničení přirozeného prostředí Člověk zabírá stále větší plochu na úkor jiných organismů, čímž působí jejich zánik! Odlesňování Ničení přirozených stepí, močálů, luk Stavba přehrad, měst

Znečišťování Průmyslový rozvoj vážně znečišťuje vzduch, vodu, půdu. chemikálie spalování paliv jedovaté plyny kyselé deště

Lov a odchyt zvířat odchyt pro obchod ( opice, papoušci… ) sloni zabíjeni pro kly nosorožci pro rohy tygři pro kožešinu velryby pro maso …

Vysazování živočichů vnášení cizích druhů do přirozeného prostředí jiných narušena rovnováha v místních podmínkách vysazení živočichové loví místní druhy, sbírají jim potravu, obsazují jejich území

Změna klimatu na povrchu planety dochází se značnou rychlostí k oteplování oteplování je způsobeno spalováním paliv ( uhlí, ropa ), uvolňuje se oxid uhličitý

Vyhynulí živočichové Některá zvířata již z volné přírody zcela vymizela! Nejznámější zástupce:  Blboun nejapný – o jeho vyhynutí se postaral člověk  Kůň Převalského – žije pouze v zoo

Stav ryb ! V současné době je ohroženo 56 % všech jezerních a říčních druhů ryb, mořské ryby jsou na tom o něco lépe ! Ohroženi jsou například jeseter, losos, pstruh, sumec, žralok, tuňák…

Stav obojživelníků ! V současné době hrozí vymření každému třetímu obojživelníkovi ! Ohrožuje je především: vysychání bažin rozšíření smrtící plísně, které způsobil člověk

Stav ptáků ! V současné době je ohrožena osmina ptáků ! Ohrožuje je: kácení lesů odchyt pro obchod znečišťování

! Ohrožena čtvrtina savců ! Stav savců ! Ohrožena čtvrtina savců ! Ohrožuje je: Mýcení lesů Činnost pytláků Obchod Masivní úhyn jejich potravy Únik ropy, lov – mořští savci

Varování  Během let 1970 – 2005 zmizela z povrchu zemského více než ¼ živočišných druhů !  Za 35 let přišla Země o 25% suchozemských zvířat, 28% mořských tvorů, 29% sladkovodních tvorů !  Odhaduje se, že do roku 2100 vymizí více než ½ dnešních známých živočichů a rostlin !

Červená kniha ohrožených druhů Červená kniha ( Red Data Book ) přináší seznamy ohrožených druhů zvířat a rostlin. Stanovuje stupně ohrožení ( mimo jiné ) na : vyhubený v přírodě ( Blboun nejapný ) kriticky ohrožený ( Zmije obecná ) silně ohrožený ( Mlok skvrnitý ) ohrožený ( Otakárek fenyklový )

Bezobratlí ( kriticky ohrožení ) Rak říční Modrásek černoskvrnný Roháček jedlový Tesařík alpský

Bezobratlí ( silně ohrožení ) Žluťásek borůvkový Škeble rybničná Ohniváček černočarý Střevlík hrbolatý

Rak říční ( sladkovodní korýš ) dorůstá až 25 cm, dožívá se 15 – 20 let tělo – srostlá hlavohruď ( 5 párů končetin, tykadla – čich, hmat ) 1. pár končetin končí klešťovými klepety plave nebo vyráží pozpátku úderem ocasu roste a svléká krunýř živí se larvami, červy, hmyzem… žije v tekoucí vodě, je citlivý na znečištění

Ryby a kruhoústí Mihule potoční Drsek menší Ouklejka pruhovaná Vranka obecná

Jeseter velký největší druh jesetera, dříve se vyskytující u nás, dnes vymírající druh všežravec, dravec – živí se bezobratlými ze dna a rybami průměrná délka 1 – 2 m tělo připomíná tvarem žraloka, kryje ho 5 řad kostěných štítků nahoře vybíhajících v ostrý hrot hlava vybíhá ve špičatý rypec, má 4 vousky, bezzubá ústa

Obojživelníci ( kriticky ohrožení ) Ropucha krátkonohá Čolek velký Skokan skřehotavý Čolek karpatský

Obojživelníci ( silně ohrožení ) Rosnička zelená Mlok skvrnitý Čolek horský Čolek obecný

Mlok skvrnitý ( Salamandra salamandra ) délka 15 – 20 cm nápadné černožluté výstražné zbarvení těla široká hlava, vypouklé oči, za nimi jedové žlázy ( obrana ) noční způsob života, objevuje se po dešti živí se červy, slimáky, hmyzem největší nepřítel - člověk

Plazi ( kriticky ohrožení ) Užovka stromová Ještěrka zelená Želva bahenní Zmije obecná

Plazi ( silně ohrožení ) Ještěrka živorodá Užovka hladká Slepýš křehký Ještěrka obecná

Zmije obecná dorůstá 60 – 80 cm, dožívá se 20 – 25 let zbarvení – bílá, žlutá, šedá či hnědá s černým klikatým pruhem na hřbetě živí se hlodavci, ještěrkami … jediný jedovatý had ČR, jed nebezpečný pouze pro alergiky, děti, staré lidi plachý had, útočí pouze šlápneme-li na něj, bereme-li ho do ruky…

Ptáci ( kriticky ohrožení ) Puštík bělavý Tetřev hlušec Výreček malý Sokol stěhovavý Volavka červená

Ptáci ( silně ohrožení ) Čáp černý Dudek chocholatý Kulíšek nejmenší Ledňáček říční

Strakapoud prostřední Ptáci ( ohrožení ) Vlaštovka obecná Výr velký Čáp bílý Strakapoud prostřední

Orel skalní výška 75 – 90 cm, váha 3 - 6 kg rozpětí křídel 2 – 2,2 m výborný zrak, ostré drápy, hákovitý zobák živí se ptáky, savci střední velikosti ( liška, zajíc…) na kořist se vrhá střemhlav rychlostí 150km/h

Každý z nás se může zapojit do ochrany přírody. Jak můžeš pomoci ? vydej se do lesa sbírat odpadky nenič mraveniště, nekopej do hub nesbírej mláďata a vajíčka z hnízd pečuj o zeleň třiď odpad, šetři vodou a elektřinou nekupuj suvenýry z kůže, slonoviny, žraločích zubů … podporuj boj proti obchodu s ohroženými zvířaty

Proč je nutné živočichy chránit? jsou pro nás nepostradatelní poskytují nám obživu pomáhají při práci jsou součástí rovnováhy na Zemi Přežití jednoho druhu je úzce spojeno s přežitím dalších a tím s fungováním celé přírody. Bez nich nepřežijeme ani my!

Téma: Ohrožené druhy živočichů I. - 3. - 5. ročník Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional PowerPoint Internet www.naturfoto.cz Literatura: Wetter Bernard, Ohrožená zvířata, 1. vydání, Fragment, 2006 Kolektiv autorů, Tématická encyklopedie Larousse 3. svazek: Vědy o životě – 1. české vydání, Albatros, 1999 Autor: Mgr. Eva Hocková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)