Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Advertisements

Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
VY_52_INOVACE_ZE.8.67 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
ZEMNÍ PLYN.
VY_12_INOVACE_PR.1.03státní symboly
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Oddělování složek směsí
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_PŘV.4.15 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Opec.
VY_52_INOVACE_ZE.8.70 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_717.
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Václav Hlavinka a Richard Andrýsek 2L 2012/2013
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.71 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_406.
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorBc. Magda Sudková Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky.
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Organické sloučeniny - uhlovodíky Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv.
Označení vzdělávacího materiálu (kód): práceVY_52_INOVACE_ZE.8.58 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Zdroje uhlovodíků Ropa
Opakování ionty Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Organické sloučeniny v odborné.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
VY_52_inovace_PRV.5.15 Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_inovace_PRV.5.15 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.63 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Sacharidy Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková. Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_inovace_CH_9.55 Název školy: Základní škola a Mateřská škola.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Pří_023_Rozmanitost přírody _Ropa Autor: Mgr. Renata Krajíčková
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_PŘV.5.35 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Zdroje energie R O P A VY_32_INOVACE_04 - ROPA.
Pří_023_Rozmanitost přírody – Ropa Autor: Mgr. Renata Krajíčková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Zdroje organických sloučenin
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Alkany.
Fosilní paliva – Ropa.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Ropa Vypracoval: Lukáš Rigo Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Chemie Téma : Organická chemie Název : Ropa Zdroje a použité materiály : viz.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Černé zlato. Černé zlato Ropa (též (surová) nafta, zemní olej, černé zlato) je hnědá hořlavá kapalina tvořená směsí uhlovodíků, především alkanů.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Štípán Skalka Pavel Trnka Petr Augustin Jiří Janků
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Energetické suroviny - palivo
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Název školy: Základní škola Městec Králové
VY_32_INOVACE_04_32_ENERGETICKÉ SUROVINY (PALIVA)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola Městec Králové
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Transkript prezentace:

Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková Ropa Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková

VY_52_inovace_CH_9.53 Označení vzdělávacího materiálu (kód): VY_52_inovace_CH_9.53 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: „Vzdělání pro život“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1994 Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2 - Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Vzdělávací oblast - vzdělávací obor (předmět): Chemie Tematický okruh - téma: ionty Autor vzdělávacího materiálu/DUM: Ing. Martina Hrabáková Datum vytvoření vzdělávacího materiálu: 15. 9. 2013 Ověření vzdělávacího materiálu Třída: 9. Datum: 22. 11. 2013 Metodický list/anotace: Prezentace poskytuje žákům informace o vzniku ropy, o složení a těžbě. Slouží k práci s textem, žáci si samostatně vypisují do sešitu důležité informace.

Dokument o ropě http://www.youtube.com/watch?v=9rbkwmA_JjA 22 min 16 s

Teorie vzniku ropy Anorganická jednoduché uhlovodíky vznikají účinkem vody na karbidy některých kovů Hydrolytickým rozkladem karbidu hliníku vzniká methan, z karbidu vápníku acetylen a z karbidu hořčíku propyn podle rovnic:

Teorie vzniku ropy Organická ropa nyní těžená, vznikla již před miliony let z organické hmoty hlavním zdrojem organické hmoty pro vznik ropy byl mořský plankton

Organická teorie Fytoplankton- zelené řasy, rozsivky, obrněnky, kokolitky, mořští bičíkovci Zooplankton- společenstvo korýšků, dírkovců, mřížkovců, drobných mlžů a jiných prvoků a měkkýšů

Organická teorie heterotrofní baktérie - specializované na rozklad odumřelých částí planktonu

Organická teorie na mořském dně se vrstvy uhynulého planktonu hromadily brzy byly překryty nánosy písku, jílu a bahna část organického kalu se na dně moře rozložila bakteriální a chemickou oxidací ve větší hloubce (bez přístupu vzduchu) v rozkladu pokračovaly bakterie anaerobní eliminace N, O, S, zachován H a C

Organická teorie Při sedimentaci zatlačují nové vrstvy svojí vahou spodní vrstvy pod mořské dno. Sedimentace je pomalý proces (50 m za milion let). Stlačením vrstev se zmenšuje mocnost vrstev, vytlačuje se z nich voda a snižuje se pórovitost materiálu.

Organická teorie sedimenty se dostaly do hloubky 300 až 1300 m organická hmota chemicky přeměněna tlak 7 až 30 MPa, teplota max. 50 °C Výsledkem vznik vysokomolekulární tuhé nerozpustné organické hmoty obsahující 86 % organicky vázaného C. Hmota - pocházející hlavně z mořských řas, z planktonu s větším podílem bakteriálních zbytků a obsahující organickou hmotu ze suchozemských rostlin.

Organická teorie Další stlačení hmoty do hloubky 2 až 5 km Při teplotě okolo 180 °C a tlaku až 150 MPa Termický rozklad- odštěpení molekul CO2, H2 S a H2 O a vznik cyklických sloučenin Z chemických přeměn převládalo otevírání kruhů cyklických sloučenin a odštěpování fragmentů z uhlovodíkových řetězců. Výsledkem přeměn byla kapalina, lehčí než voda, složená převážně z uhlovodíků, tj. ropa.

Organická teorie Čím déle byla ropa při svém zrání vystavena vysoké teplotě, tím více se vytvořilo krátkých uhlovodíkových řetězců současně se vznikem ropy se odlučoval z kapalné fáze plyn obsahující převážně methan, tj. zemní plyn

Podmínky vzniku ropy Přeměna organického materiálu na kapalnou ropu a zemní plyn závisela- na hloubce pohřbení matečné vrstvy a době, po kterou v určité hloubce setrvala – ta se počítá na miliony let Stejný stupeň přeměny nastává v menší hloubce za delší čas, jako za kratší dobu ve větší hloubce (při vyšší teplotě).

Složení ropy Ropa je žlutohnědá až téměř černá olejovitá hořlavá kapalina Hustota 700 až 850 kg/m3 Uhlovodík C a H N, O, S

Těžba ropy Těžba roponosných písků v Albertě, která kdysi byla považována za příliš nákladnou a devastující krajinu, je nyní byznysem v hodnotě miliard dolarů. Ložiska směsi lepkavého bitumenu smíchaného s pískem, jílem a vodu se ukrývají pod několika desítkami metru zeminy. Po odklizení svrchní zeminy obří rypadlo 24 hodin denně plní nákladní automobily převážející směs s bitumenem do úpravny. Horkou vodou se bitumen oddělí od písku a listí, vyplave na povrch a je dále poslán do rafinerie. Zbytky písku, vody a bitumenu se odvedou do odkaliště. Kvůli jedinému barelu ropy je nutno přemístit čtyři tuny zeminy.

Těžba ropy pomocí ropných vrtů Razící hrot -osazen diamanty, nebo ocelovými hroty, koná rotační pohyb Rychlost ražení - od 30 cm/hod. až po 60 m/hod Na první razící tyč se postupně nasazují další Aby ropa nekontrolovatelně nevystříkla na povrch, je v horní části vrtu speciální tlakový ventil. Způsoby těžby- označovanými jako primární, sekundární a terciární.

Primární způsob těžby Zemní plyn, který se pod tlakem nachází nad ropou, ji vytlačuje z vrtu ven. Tak se vytěží maximálně 20 % ropy v nalezišti. Tlak plynu postupně klesá, takže je třeba přejít k dalšímu způsobu.

Sekundární způsob těžby Klasické vahadlové pumpy. Do vrtu je vháněna voda, zemní plyn, vzduch, nebo CO2. Tak se dá vytěžit dalších 5–15 % z celkového množství ropy.

Terciální způsob těžby Pomocí injekcí horké páry je snížena viskozita ropy a lze tak získat opět 5–15 % z celkového množství ropy.

Současnost x budoucnost V současné době se denně vytěží 85 milionů barelů ropy. V roce 2020 bude spotřeba ropy rovna dvojnásobku spotřeby současné

Svět bez ropy Přestanou jezdit automobily, dojde ke kolapsu dopravy, zemědělství, průmyslu Výrobní prostředky by se vrátily do doby někdy v půlce 19. století Bohatou bude ta země, která bude vlastnit ropu, zcela určitě by došlo k válkám o ropu, potraviny a vodu a k zániku civilizace

Doprava ropy- sudy Barel (jednotka) Název vznikl z anglického slova barrel, které znamená mimo jiné významy i sud. Barel ropy se značí bbl, 1 bbl = 159 dm3 = 42 US galonů.

Doprava ropy- ropovody Roury o průměru 30–122 cm, uloženy na sloupech, někdy zakopány pod zem, někdy procházejí i po mořském dně Ropovod Družba, Ingolstadt

Doprava ropy- tankery

Zemní plyn Těží se společně s ropou Směs plynných uhlovodíků (až 90% methanu) Topení, vaření, svícení, palivo Doprava- plynovody, tankery Nevýhody- nebezpečí výbuchu, požáru Nedokonalým spalováním vzniká CO CO se váže na hemoglobin

Použité zdroje http://www.petroleum.cz/ropa/vznik-ropy.aspx http://www.petroleum.cz/ropa/slozeni-ropy.aspx http://is.muni.cz/do/ped/kat/fyzika/autem/pages/tezba-ropy.html https://www.google.cz/search?q=heterotrofn%C3%AD+bakterie&client=firefox-a&hs=iLj&rls=org.mozilla:cs:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=5sSIUo7UCqTm7AbWioBI&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=911&bih=443 https://www.google.cz/search?q=methan&client=firefox-a&hs=jmO&rls=org.mozilla:cs:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=bsaIUtI-pcPsBqz1gdAP&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=911&bih=443 https://www.google.cz/search?q=t%C4%9B%C5%BEba+ropy&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:cs:official&client=firefox-a&gws_rd=cr&ei=B8eIUsKlApTQ7AbZ9oGACg

Použité zdroje https://www.google.cz/search?q=barel&client=firefox-a&hs=YqO&rls=org.mozilla:cs:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=W8eIUt6lD6HE7Ab0_IC4DQ&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=911&bih=443