Veřejné zakázky v ČR – co říkají data o chování zadavatelů? Tým řešitelů: Filip Pertold Pavla Nikolovová, Ján Palguta, Jan Soudek, Mário Vozár.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejné zakázky v ČR – co říkají data o chování zadavatelů? Tým řešitelů: Filip Pertold Pavla Nikolovová, Ján Palguta, Jan Soudek, Mário Vozár.
Advertisements

Veřejné zakázky v IT Ing. Jiří Fridrich Skupina Informatiky MF Jiri
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY NOVELA ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH Navrhované změny stav k Mgr. Mgr. Vlastimil Fidler.
Dopady novely ZVZ na transparentnost veřejných zakázek v ČR Mgr. Martin Kameník, Oživení, o. s. Praha, 1. září 2011.
Zadání veřejné zakázky na stavební práce
Elektronické zadávání veřejných zakázek
Postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
David Novák 28/ Auditní činnost v rámci ROP Jihozápad.
Mgr. David Mlíčko odbor veřejného investování
Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Liberec, 19. května 2008.
1 1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
Možnosti kontroly veřejných zakázek Oživení, o. s.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Zlepšení prostředí v problémových sídlištích Centrum pro regionální rozvoj ČR Zadávání veřejných zakázek.
Jiří SkuhroveczIndex – hodnocení zadavatelů veřejných zakázek zIndex - Hodnocení zadavatelů veřejných zakázek Jiří Skuhrovec Centrum aplikované.
1. Poskytování informací komunikace mezi uchazečem a zadavatelem Dobrá praxe = Otevřenost 2 kvalita & množství forma a způsob uveřejňování a poskytování.
Zadávací řízení dle pravidel PRV Lipová, „Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí“ Společně Měníme.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Veřejné zakázky Zákon o veřejných zakázkách č. 137/2006 Sb.
1 NOVÝ ZÁKON O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách účinnost: prováděcí vyhlášky: 239/2004 Sb. - zadávací dok. stavby 240/2004.
VŠFS správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu Zákon č.137/2006 Sb. o veřejných zakázkách Shrnutí.
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
Pavel Štorkán předseda burzovní komory Českomoravské komoditní burzy Kladno Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR Špindlerův Mlýn 24. října.
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
Korupce a veřejné zakázky
ZÁKON 139/2006 O koncesních smlouvách a koncesních řízeních (koncesní zákon)
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
„Elektronické“ Veřejné zakázky Vladimír Šiška náměstek ministra ředitel sekce ISVS.
ROP NUTS II SEVEROVÝCHOD
Změny v Pokynech pro zadávání veřejných zakázek ROP SV v roce 2012.
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Autoři: Ing. Martin Polák Výhody e-tržišť z pohledu dodavatele.
Seminář pro žadatele k 14. výzvě IROP „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání“ a 15. výzvě „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání pro sociálně vyloučené.
Veřejné zakázky Statistika Rok 2014 a vývoj ÚRS PRAHA, a.s. – inženýrská a poradenská organizace.
Administrace veřejných zakázek elektronicky.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Mgr. Jan Sixta Veřejné zakázky od 1.dubna 2012 zásadní změna k lepšímu?
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Seminář pro žadatele k 3. výzvě IROP „Regulační plány“ a k 9. výzvě IROP „Územní studie“ Zadávání a kontrola veřejných zakázek , Brno.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
Seminář pro žadatele k 34. a 35. výzvě IROP „Sociální bydlení (pro SVL)" Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Město Třebíč - Elektronizace veřejných zakázek. Zadávání veřejných zakázek Zadávání veřejných zakázek je upraveno: –Zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných.
Projekt „Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje Reg.č. CZ.1.07/1.1.00/ Zadávání veřejných zakázek Ing. Jana Nedrdová Ústí nad Labem,
"Neratovice: podpora místních podniků v zakázkách malého rozsahu" Databáze podnikatelských subjektů.
Seminář pro žadatele k 25. výzvě IROP „KNIHOVNY"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Seminář pro žadatele k 21. výzvě IROP „MUZEA"
Korupce při veřejných zakázkách v ČR a SR
Systém elektronické podpory obchodování (SEPO)
Seminář pro žadatele k 29. výzvě IROP „Rozvoj sociálních služeb"
Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele k 72. výzvě IROP „Cyklodoprava II"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Veřejné zakázky Robert Páleník
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Přednáška č. 10 Hodnocení veřejných zakázek - druhá část
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů EU, nespadajících pod aplikaci zákona.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Transkript prezentace:

Veřejné zakázky v ČR – co říkají data o chování zadavatelů? Tým řešitelů: Filip Pertold Pavla Nikolovová, Ján Palguta, Jan Soudek, Mário Vozár

Základní cíle analýzy dat o veřejných zakázkách (ISVZ) •Statistická analýza hromadných dat o veřejných zakázkách dokáže analyzovat chování zadavatelů v systému veřejných zakázek Příklad: •Nesrovnalosti v chování zadavatelé při určování cen zakázek – manipulování s cenou zakázek Konečný cíl: •Jak vylepšit systém, aby byl výhodnější pro daňové poplatníky !!! Nedokážeme poukázat na konkrétní podvody, ale na nesrovnalosti v systému!!!

Zakázky v ISVZ •Správcem je Česká pošta –webový portál •V informačním systému o veřejných zakázkách musí být uveřejněny: –nad 2 mil. u služeb a dodávek, nad 6 mil. u stavebních prací •V ISVZ mohou být uveřejněny: –zakázky malého rozsahu pod limity •Základní informace o zakázkách: – ceny, druhy řízení, typy zakázek, kritéria hodnocení, identifikační údaje, časový rámec

ISVZ – základní charakteristika dat •Časové období: – •Počet zakázek: •Celkový objem: mld. •Počet výherců: – •Počet zadavatelů: – •Nedokonalosti: –chybějící odhadovaná cena – 22% případů (nelze opravit) –různé názvy označující jednoho zadavatele (podle IČO): 17% případů (Po manuální kontrole sníženo na 1.5%) –různé názvy označující jednoho dodavatele (podle IČO): 36% případů (Po manuální kontrole sníženo na méně než 1% případů)

Analýza chování zadavatelů •Zjednodušují si zadavatelé život a vytvářejí prostor pro korupci? •Zákonné limity cen určují hranici jak „jednoduché“ je zadat veřejnou zakázku a vybrat vítěze –Stavební zakázky pod 20 mil. Kč - možné použít tzv. zjednodušené podlimitní řízení –Zadavatel přímo vyzývá nejméně 5 zájemců •Pokud je cena pod limitem, zakázku je možné zadat jednodušeji než nad limitem •Pro stavební zakázku nad 20 milionů –Otevřené řízení: kdokoliv může podat nabídku –Jednací řízení s nebo bez uveřejnění (pro podmínky využití)

Kumulace zakázek pod limitem

Zjednodušené podlimitní řízení 7

Otevřené řízení 8

Nestandardní chování zadavatelů •Zakázky se kumulují těsně pod limit a to zejména u zjednodušeného podlimitního řízení •Zadavatelé mají tendenci si uměle zjednodušovat život a vytvářejí prostor pro korupci •Snižují počet nabízejících •Zvyšují vysoutěženou cenu •Navíc se toto chování učí – každá další zakázka je těsně pod limitem s větší pravděpodobností

Záleží na použitém řízení? 11

Otevřené je nejvýhodnější – závěry regresní analýzy •Rozdíly mezi jednotlivými řízeními jsme ověřovali regresní analýzou, která očistí výsledky o vliv časového trendu a o institucionální rozdíly a ukáže statistickou signifikantnost •U stavebních zakázek otevřené řízení výrazně snižuje cenu oproti jednacímu řízení s výzvou k účasti •U dodávek je otevřené řízení nejlepší ze všech typů řízení, ale s mnohem menším efektem než u stavebních zakázek •Jednací řízení bez uveřejnění: u dodávek žádný rozdíl mezi odhadovanou a vysoutěženou cenou 12

Shrnutí •Analýza dat poukázala na nestandardní chování zadavatelů kolem limitů, které určují druh řízení •Zadavetelé veřejných zakázek se snaží zlehčit si život a manipulují s odhadovanou cenou. •Otevřené řízení vychází jako nejvýhodnější oproti všem ostatním •Příliš často se využívá zjednodušené podlimitní řízení, které též sebou nese vyšší vysoutěženou cenu.