Multimédia Video a zvuk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

Zvuk v počítači.
ZÁKLADY GRAFIKY Ing. Tomáš Kostka UNIV 2 – KRAJE; TWS_02.
Digitální reprezentace
Multimediální soubory
HARDWAROVÉ POŽADAVKY NA MULTIMEDIÁLNÍ POČÍTAČ
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Multimédia ve vzdělávání VIDEO Litomyšl.
Multimédia ve vzdělávání ZVUK
Základy informatiky část 10
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_01C11 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření březen.
Zvuk Mechanické vlnění vzduchu.
Informační a komunikační technologie 8. ročník Multimédia Bohumil Bareš.
Multimédia  Digitální obraz je reprezentace dvojrozměrného obrazu, který používá jedničky a nuly (binární soustavu). Rozlišují se dva typy obrázků. vektorový.
Záznamová média Obsah: Rozdělení ZM…………………… HDD………………………………
Opakování učiva pro 7. ročník
Vlastnosti zvuku a zvukových záznamů
Jak učit práci s videem.. Body učiva k práci s videem: 1. Co jsou videosoubory. 2. Typy videosouborů. 3. Kvalita videosouborů. 4. Jak přehrávat videosoubory.
Paměťová média.
Informační a komunikační technologie 8. ročník Multimédia – Instalace přehrávače Bohumil Bareš.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Ilona Sadílková Materiál: VY_32_INOVACE_ICT34.04 Téma: Multimédia Číslo.
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
MULTIMÉDIA. Multimédia  oblast informačních a komunikačních technologií  multimediální systém se označuje souhrn technických prostředků(kamera, video,
MULTIMÉDIA Dvořáková, 4.C.
Základní jednotky, záznam a kódování informací
 oblast informačních a komunikačních technologií  sloučení audiovizuálních technických prostředků s počítači či dalšími zařízeními  multimediální systém.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_01C12 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření březen.
Ondřej Kostka 3IT.  Je technologie pro zachycování, zaznamenávání, přehrávání, přenos a obnovu pohyblivých obrázků používající elektronické signály nebo.
Multimédia Autor: Ivana Hampelová Třída: 4. B. Vytvořeno:
Co jsou to multimédia Bohumil Bareš.
INFORMATIKA 9 Využití multimédií
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 3.
ZÁZNAM A KÓDOVÁNÍ INFORMACÍ
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských Hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Regina Žáková, 4.B Multimédia. oblast informa č ních a komunika č ních technologií multimediální systém se ozna č uje souhrn technických prost ř edk ů.
DIGITALIZACE Datové formáty. Nekomprimované formáty původní algoritmy záznamu datových souborů umožnily pouze jejich převod do digitální podoby:  formát.
Audio Josefína Čadská 4.A.
Adam Klíma, ME4A, Multimediální technika Šablona by Marek Malík 11. Multimediální technika.
Referát č.8 Daniela Venusová.
Porovnání kodeků standardu MPEG 4
Karolína Hlaváčková, Leoš Kalina, Matyáš Baloun
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Datové formáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Multimédia.
Univerzita třetího věku kurz Pokročilý Multimedia – Obrázky, Video a Hudba.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Multimédia Žlutířová Eva.
ZVUK.
Informatika Soubory a složky
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
VIDEO. Co je video… Video je sekvence po sobě jdoucích obrázků Lidské oko (z důvodu setrvačnosti) nevnímá jednotlivé obrázky, ale plynulý pohyb Počet.
Multimédia základní informace Co to jsou „multimédia“?   multi: více   média: tisk (text, obrázky), rozhlas (zvuk), televize (video), internet 
Inf Ztrátová a bezztrátová komprese zvuku. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 7. ročník III
Zvuk. Co je to zvuk Zvuk - jedná se o mechanické vlnění, které je schopen člověk vnímat a také rozlišovat. – Základní vlastností je frekvence, kterou.
Inf Formáty zvukových souborů a videosouborů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
EU peníze školám Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Inovace školství Šablona - název Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf Mutlimédia. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
MULTIMEDIÁLNÍ FORMÁTY
Ondřej Pavlas, Tomáš Karhut
Kódování obrazu Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Petr Novák
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
LCD monitor Nikola Kodetová\1.L.
Opakování učiva pro 7. ročník
Transkript prezentace:

Multimédia Video a zvuk

Definice Multimédia jsou oblast informačních a komunikačních technologií, která je charakteristická sloučením audiovizuálních technických prostředků s počítači či dalšími zařízeními. Jako multimediální systém se označuje souhrn technických prostředků (např. osobní počítač, zvuková karta, grafická karta nebo videokarta, kamera, mechanika CD-ROM nebo DVD, příslušný obslužný software a další), který je vhodný pro interaktivní audiovizuální prezentaci.

Multimédia text audio obrázky animace video interaktivita

Videozáznam je sled po sobě jdoucích jednotlivých obrazů, které zobrazují situaci v jednotlivých časových okamžicích video představuje pro lidské oko plynulý tok obrazu, ale skutečně je složeno z jednotlivých, na sebe navazujících snímků, které vytvářejí plynulou řadu projekce obrazu 25 obrázků za sekundu vnímá člověk jako plynulý tok

Rozlišení a komprese videozáznamu Videozáznam klade velké nároky na paměť a diskový prostor. Velikost výsledného videozáznamu je dána jednak tzv. rozlišením a také je ovlivněna stupněm komprese. Rozlišení je klíčovým faktorem, který určuje kvalitu obrázku či videozáznamu. Větší rozlišení=>více detailů => větší velikost

Rozlišení

Komprese Představa, že běžný film zabere 200 GB je děsivá. Řešením je komprese, což je zmenšení datové velikosti obrázků či videa. Zvolená úroveň komprese ovlivňuje jak velikost, tak kvalitu záznamu. Při rozumné úrovni komprese se obrázek téměř vůbec neliší, přestože došlo k významnému zmenšení velikosti

Videokodeky Kodek je prostředníkem mezi programem na zpracování videozáznamu a souborem, ve kterém je videozáznam uložen. Vzhledem k tomu, že se kompresní algoritmy neustále vyvíjejí, není možné zabudovat podporu pro všechny kodeky přímo do programu pro zpracování videa.

Jak to funguje? Je-li vytvářen videosoubor, pak „surová data“ (z kamery) putují do programu pro zaznamenávání videa. Ten je posílá kodeku, který má uloženy postupy pro kompresy tou či onou metodou. Kodek pak vrací komprimovaná data zdrojovému programu, který s nimi dále pracuje. Komprimovaný videosoubor má uložen typ komprese a použitého kodeku

Datový tok je důležitou charakteristikou videozáznamu, která udává definovaný počet bitů za sekundu u obrazu i zvuku, které přehrávač při přehrávání videa zpracovává. obecně platí, že čím více bitů za sekundu je na kompresi použito, tím je výsledné video v lepší kvalitě. počítá se v kb/s nebo v Mb/s

Stálý datový tok (CBR) Po celou dobu přehrávání je konstantní. Je jednoduchý na kompresi, ale data proudí stále stejnou rychlostí, a to i na místech, kde to není bezpodmínečně potřeba (klidný obraz) a zabírají tak zbytečné místo na disku

Stálý datový tok (CBR)

Proměnný datový typ (VBR) Kompresní poměr se dynamicky mění podle složitosti scény. Při rychlém pohybu obrazu je komprese nejmenší, u klidových pasáží se komprimuje více. Výhodou tohoto algoritmu je, že lze dosáhnout výrazně vyšší kvality výstupu při stejném průměrném datovém toku než při konstantním datovém toku. Nevýhodou je, že lze poměrně špatně odhadnout velikost finálního videosouboru.

Proměnný datový typ (VBR)

Formáty videosouborů AVI – standard digitálního videa pro Microsoft MPG – využití při distribuci filmů na DVD MOV – původně vyvinutý pro Apple, používají jej grafická studia WMV – často se používá k přehrávání videa na HTML stránkách RA – byl vyvinut jako speciální formát pro přenos videa po internetu v podobě tzv. streamu ve webovém prohlížeči

Princip digitálního záznamu zvuku Fyzikální podstatou zvuku je každé podélné mechanické vlnění v látkovém prostředí, které je schopno vyvolat v lidském uchu sluchový vjem. Lidské ucho dokáže pracovat s rozsahem frekvencí přibližně od 20 do 20 000 Hz. Důležitou charakteristikou zvuku je jeho intenzita, hlasitost.

Jak je zvuk uložen v počítači? Zvuk je uložen v podobě křivky, která představuje jeho průběh. Frekvence změn u zvuku je 44 100 změn za sekundu.

Velikost zvukového souboru Stejně jako u videa i u zvukového záznamu je důležitá velikost. Kvalita je udávána v počtech hodnot, které jsou uloženy za sekundu – tato jednotka se nazývá vzorkovací frekvence. Další důležitou charakteristikou kvality je kvalita vzorkování – množství hodnot, které jsou rozlišitelné

Kvality vzorkování Existují dvě základní kvality vzorkování – 8bitové a 16bitové Při 8bitovém rozlišení může počítač rozlišit pouze 256 různých hodnot. Dělení tak není příliš jemné a některé detaily zvuku zanikají. Při 16bitovém rozlišení je těchto možností 65 536.

Kvality vzorkování

Velikost záznamu Tabulka ukazuje, kolik místa bude zapotřebí pro zvukové záznamy o různé délce při kvalitě 44 100 vzorků za sekundu při 16bitovém vzorkování

Komprese Zvukový záznam je stále příliš velký, proto i zde dochází ke kompresi. Ze zvukového souboru budou odebrány relativně nepotřebné informace. Zvukové soubory se optimalizují vhodnou kompresí za pomoci audiokodeků

Datový tok Jde o obdobný princip jako u zpracování videa. Nejčastěji volenou hodnotou je bitrate 128 kb/sec

Formáty zvukových souborů WAV – nekomprimovaný formát, použití např. audio CD MP3 – komprimovaný, zmenšení v poměru 1:12, přesto výborná kvalita OGG – ztrátový, obdobný jako MP3 WMA – produkt Microsoftu RA – nečastěji se používá pro přenos internetových rádií MIDI (MID) – určený ke komunikaci mezi hudebními nástroji