CO JE JEŠTĚ MATURITA?.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLNÍ ZPRÁVY O PŘEDBĚŽNÝCH VÝSLEDCÍCH MZ V ROCE 2011 PRVNÍ Z KROKŮ VYUŽITÍ STÁTNÍ MATURITY PRO ZVÝŠENÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ NA SŠ.
Advertisements

NOVÁ MATURITA Stručná informace o průběhu a přípravě.
NOVÁ MATURITA Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí
CO NÁS ČEKÁ OKOLO MATURIT V ROCE 2012 … A CO V ROCE 2013 Čtyři klíčové změny pro rok 2012 Nový systém hodnocení písemných prací Jak jsme se přihlásili.
IV. Dětský sněm Krajský parlament dětí a mládeže Zlínského kraje
GVID – MATURITA 2014 aktuální stav – říjen 2013.
Gymnázium, Hranice, Zborovská 293 Maturitní zkouška 2010.
VÝSLEDKY MZ 2011 PŘIHLÁŠENÍ MZ 2012 A OTÁZKY A NÁMĚTY K DISKUSI O TOM, KUDY DÁL S MATURITNÍM MODELEM Podklad pro první jarní seminář CZESHA k otázkám státní.
Maturitní zkouška v roce 2012 Přehled hlavních legislativních změn.
Výuka na gymnáziu U Balvanu
STÁTNÍ MATURITA – MOŽNÝ NÁSTROJ STRATEGICKÉHO PARTNERSTVÍ S VŠ
MATURITA PŘÁTELSKÁ, NEBO EVROPSKÁ?
Nová podoba maturitní zkoušky Obchodní akademie, Vyšší odborná škola cestovního ruchu a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, s. r. o. Dr. Eva.
Pedagogika I/5 Obsah vzdělávání: Požadavky ke společné části maturitní zkoušky
Maturitní zkoušky ve školním roce Společná část maturitní zkoušky Definuje ministerstvo školství (MŠMT) MŠMT zadává ve stejném termínu MŠMT.
NOVÁ MATURITNÍ ZKOUŠKA
Maturitní zkouška 2013  společná část („státní maturita“)  jedna úroveň obtížnosti  profilová část  v „režii“ školy.
Maturita září Legislativa Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.
Maturita 2010/2011 Co je potřeba znát z maturitní vyhlášky.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Model maturitní zkoušky po změně od roku 2010 Pro 3. ročníky Podle platné legislativy ke dni
Práce předsedy zkušební maturitní komise
Palackého 211, Mladá Boleslav
Model reformní maturity (Změna vyhrazena)
Plošné testování 5. a 9. tříd v kontextu stavu českého školství Senát Parlamentu ČR
Státní maturita otázky a odpovědi.
Maturita 2015.
NOVÁ MATURITNÍ ZKOUŠKA MODEL REFORMNÍ MATURITY. NOVÝ MODEL MATURITNÍ ZKOUŠKY LEGISLATIVNÍ PODKLAD 1. 1.Základní legislativní normou nové maturitní zkoušky.
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Legislativní prostředí
GVID – MATURITA 2015 aktuální stav – září STRUKTURA MATURITNÍ ZKOUŠKY Maturitní zkouška (MZ) Společná část MZ Český jazyk a literatura Matematika.
CO NÁS ČEKÁ OKOLO MATURIT V ROCE 2012 Maturita 2011 Změny pro rok 2012 Připomínky CZESHA Nový systém hodnocení písemných prací.
Model maturitní zkoušky po změně od roku 2010 Pro 1. ročníky Podle platné legislativy ke dni
Maturitní zkouška v roce 2011
NOVÁ MATURITA Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
Státní maturity. Podoba MZ Upravena školským zákonem § 77 – 80, Vyhláška č. 177 ze dne 10. června 2009 Společná a profilová část Společná část – 3 povinné.
Struktura maturitní zkoušky
Maturita listopadu
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
Maturita 2008? Společná část Profilová část.
Maturity – jaro 2014.
Písemná práce z CJL.
NOVÁ MATURITA Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
Téma: Audience – V. Havel
Nová (státní) maturita
NOVÁ MATURITA 2011 Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Informace pro maturanty ve školním roce 2015/2016
NOVÁ MATURITA Informace pro maturanty ve školním roce 2015/2016.
Maturita ► Společná část  2 zkoušky ► Profilová část  3 zkoušky.
MATURITNÍ GENERÁLKA – MAG’10 ZAČÍNÁ 11. – 14. října 2010 Tisková konference MŠMT
Maturitní zkouška podle zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon) platnost od Maturitní zkouška podle zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon) platnost.
VÝSLEDKY MATURITNÍ ZKOUŠKY V OBOU TERMÍNECH 2011 Signální výsledky a základní poznatky.
SPOLEČNÁ (STÁTNÍ) ČÁST MATURITNÍ ZKOUŠKY 2011 ZAČÍNÁ Od 2.5. do 7.6. probíhá jarní zkušební termín MZ.
PODZIMNÍ TERMÍN MATURITNÍ ZKOUŠKY 2011 TISKOVÁ KONFERENCE CERMAT 15/8.
MATURITA 2010 změna modelu a novelizace zákona základní model nové maturity skladba zkoušek nové maturity maturita bez hendikepů průběh maturity organizace.
Maturity – jaro Předměty Povinně: Český jazyk a literatura Na výběr jeden z předmětů: - Cizí jazyk -Matematika Jediná úroveň Další (profilové) zkoušky.
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky 2012 Ing. Dana Štěpánová odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský úřad Libereckého kraje.
MATURITNÍ ZKOUŠKA 2013 JARO AKTUÁLNÍ VÝSLEDKY Zpracoval: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT ČERVEN 2013.
UŽITEČNÁ, PROVEDITELNÁ A BEZPEČNÁ MATURITA Návrh změn architektury reformní maturity MŠMT/CERMAT – říjen 2007.
PODZIMNÍ TERMÍN MATURITNÍ ZKOUŠKY 2011
Maturity – jaro 2013.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP
Maturity – jaro 2017.
MATURITA PŘÁTELSKÁ, NEBO EVROPSKÁ?
GVID – MATURITA 2019 aktuální stav – říjen 2018.
Maturitní zkoušky 2019 ke dni
T-report Vyšetření genetického materiálu pacientů s vrozenými změnami chromosomů Anna Vichrová v Brně 2018.
JARNÍ TERMÍN MATURITNÍ ZKOUŠKY 2011
MATURITA 2010 změna modelu a novelizace zákona
Transkript prezentace:

CO JE JEŠTĚ MATURITA?

Ukázky z reálných maturitních slohových prací 2012 – Koupil jsem jídlo a pití a odešel zpět k naší skupince. V tom se mi ještě chtělo na WC. A jelikož se mi to nechtělo držet celý poločas, vyrazil jsem. Při vykonávání potřeby se otočím a vedle mne stojí Tomáš „Nazdar“! zvolal jsem. Tomaš samou radostí přestal močit a šel mě obejmout. „Co ty tady říká?“ řekl. (Téma: „Svět je tuze malý a o náhody tu není nouze.“ Vypravování) – Naše dílo je hotové. Doporučuji na konec naaranžovat na talíř a přítelkyni podávat s džusem. (Téma: Palačinky sladké i slané. Popis pracovního postupu) – Byl jsem překvapený, moc se my tam nechtělo, ale jely jsme. Když jsme přijely kté zátočině a táta vyděl ten strom tak mu ukáply nějaké slzy, otočil se na mně, naokamžik se my podíval do očí a pak my dal obrovskou ránu. A nic jiného my neřekl. V té chvily jsem poznal, že mu nejsem lhostejný ani ve dvaceti letech a že mně má stále rád. Nepoznal jsem to jenom podle těch slz, ale hlavně podle té facky. Jsem velice rád, že mám takovyhle rodiče a nikdy bych je nevimněnil. (Téma: Podle čeho poznáte, že vás rodiče mají rádi? Úvahový text)

Ukázky z reálných maturitních slohových prací 2012 – Dobrý den, chtěla bych vám oznámit, že dovolenou kterou jsem si u vás objednala byla nejhorší v mém životě. Nevlídný personál nejsou člověku schopni pomoct. – Neváhali jsme a šli proskoumat co nám nabýdnou. / A to je asi vše co by mě na dané téma napadlo. – Rytuáli které se týkají duchovna což jsou modlitební rituáli, vnímání a přenášení sil meditací to jsou všechny tradiční dějství lidstva. Myslím si že lidstvo by mělo takovéto rituáli dodržovat a měli by se dědit z generace na generaci což se ve většině případů děje, protože jsou to děje které si nešem celá tisíciletí nešem a většina se jich neuchovalo.

I. K celkovému maturitnímu modelu – analýza a návrhy ASČ Zrušením dvou úrovní došlo k neřešitelné situaci: Maturitní test i slohová práce, které mají mít vypovídací hodnotu pro náročné zaměstnavatele a vysoké školy, jsou prakticky nezvladatelné pro polovinu středoškolské populace. Tzv. nepodkročitelné minimum v praxi znamená, že maturitní test i slohová práce mají obtížnost nastavenu tak, že je bez větších obtíží zvládne průměrně nadaný osmák či deváťák.

I. K celkovému maturitnímu modelu – analýza a návrhy ASČ Špatné řešení 1: Ponechat státu jen maturitní test a přesunout sloh i ústní zkoušku kompletně do gesce škol. Proč špatné? – nelze akceptovat, že při státní zkoušce z jazyka maturant vůbec neotevře ústa a nenapíše jedinou větu; – maturita je degradována na jednoduchou zkoušku, hraničící svou „obtížností“ s požadavky na základní školu; – absolutně nelze zaručit objektivitu hodnocení na školách.

I. K celkovému maturitnímu modelu – analýza a návrhy ASČ Špatné řešení 2 Vrátit se ve státní části ke dvěma odděleným úrovním (model 2010, 2011) Proč špatné? – model je organizačně velmi náročný a drahý; – maturanty nic nenutí vzít si vyšší úroveň, pokud ji nároční zaměstnavatelé a VŠ nepožadují; nepožadovali ji proto, že maturitní test VÚ byl zaměřen velmi úzce bohemisticky, nikoli šíře komunikačně; – vyšší úroveň bylo nutno volit si en bloc, nikoli jen její část.

I. K celkovému maturitnímu modelu – analýza a návrhy ASČ Schůdné řešení 1. Zachovat komplexnost zkoušky, tj. garanci státu za kvalitu celé státní maturitní zkoušku; 2. Zachovat princip dvou úrovní, ale podstatně ho zefektivnit administrativně, finančně i pedagogicky, mj. nabídnout prostupnost úrovní (maturant může zvolit podle požadavků zaměstnavatelů a VŠ nadstavbovou úroveň jen v jedné či dvou zkouškách); 3. Vrátit centrální hodnocení maturitních slohů, jako je tomu u cizích jazyků. (Viz úryvky z reálných maturitních slohů 2012: takové práce budou při hodnocení na školách procházet.)

II. K obsahu maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury – analýza a návrhy ASČ Maturitní test: základ všichni, nadstavba úlohy otevřené (částečně typu PISA), zaměřen i komunikačně, nikoli ryze bohemisticky; Slohová práce: základ zvlášť, nadstavba zvlášť, píší se ve stejnou dobu a místnosti; útvary a zadání nadstavby odpovídají vyšší náročnosti slohové i odborné (v současné době nelze kvůli souměřitelnosti zadat současně stížnost úřadu na souseda a výklad přírodovědného problému); Ústní zkouška: základ zvlášť, nadstavba zvlášť , avšak ve stejný den a na stejném místě; nadstavba = fakticky základ, ale na 30 dílech místo na 20, s jemnějším zadáním období a žánrů a širším literárněhistorickým kontextem. Ústní zkouška se nahrává na audiomédium. Při nedostatečné u slohové práce a ústní zkoušky se opakuje jen ta část, v níž maturant neuspěl, a lze si volit základ místo nadstavby. Pro uznání testu je třeba složit úspěšně základ.

II. K obsahu maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury – analýza a návrhy ASČ Hodnocení zkoušky: - pouze prospěl-neprospěl (vypadá lidštěji než 4 = dostatečná) - k tomu zvolená úroveň (základ-nadstavba) a dosažená procenta Zaměstnavatelé a vysoké školy z toho naprosto bezpečně vyvodí, jakou kvalitu maturant při zkoušce vykázal.

III. Důsledky přesunu objektivně hodnotitelných položek zkoušky do škol a zrušení dvou úrovní – analýza ASČ 1. Naprostá degradace maturitní zkoušky, její záměna za test, jenž bude buď směšně jednoduchý pro gymnazisty, nebo neřešitelný pro frekventanty SOU a řady SOŠ. 2. Bude pokračovat trend upadajících vyjadřovacích schopností mladé generace, patrný už dnes, neboť zmizí jediný účinný nástroj prospěšného tlaku na učitele i žáky (na školy), aby se na SŠ řádně vyučoval jazyk a sloh. 3. Jakákoli srovnatelnost maturitní zkoušky na různých školách bude zhola nemožná, objektivita nebude prakticky vůbec existovat.

IV. Maturitní model 2018+ - návrh ASČ v přehledu STÁTNÍ ČÁST → český jazyk a literatura → maturitní test → písemná slohová práce → ústní zkouška → cizí jazyk / matematika Úroveň: základ nebo nadstavba v kterékoli části komplexní zkoušky PROFILOVÁ ČÁST → povinně volitelný předmět 1, 2 → nepovinné předměty 3, 4 Úroveň: podle požadavků školy → Vnitřní podoba profilové zkoušky tradiční ústní zkouška před komisí obhajoba klauzurní práce maturitní test praktická zkouška