Skladba Psaní čárek v souvětí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

©2008 Verze 1.3 Úkol: Zachraňte trosečníka, který ztroskotal na pustém ostrově. Ostrov je obklopen rozbouřeným mořem, ve kterém.
O slepičce,která nechtěla snášet vajíčka Autor: Lukáš Herák.
Rozbory souvětí.
Voda a její okolí.
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
JAK DOSÁHNOUT ZASLÍBENÍ... Jozue 14:5 Synové Izraele udělali, co Hospodin přikázal Mojžíšovi, a rozdělili si zem.6 Synové Judovi přišli v Gilgalu za.
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.10 Anotace: Prezentace je zaměřena na grafické znázorňování souvětí. Vysvětluje rozdíly mezi větou hlavní a vedlejší a uvádí postup.
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Otočné mosty Antonín Mašek 2.B Omega.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.20 Anotace: Prezentace obsahuje tabulku s přehledem druhů vedlejších vět. V závěru je cvičení, na kterém si žáci mohou ověřit.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _08_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
JAKUB ŠVEC STUDENT SEXTY
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
video: obří vlny, korálové útesy, Panamský průplav, Suezský průplav
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Hydrosféra 23. ledna Co budu umět ? orientovat se v objektech, jevech a procesech a rozložení prvků v hydrosféře, pracovat s porozuměním s pojmy:
POHYB VODY NA ZEMI.
ŘASY MNOHOBUNĚČNÉ patří spolu se sinicemi k nejstarším obyvatelům planety nižší rostliny, mají vláknité tělo z mnoha buněk rostou ve vodě (mořské i sladké)
VODA – ZÁKLADNÍ PODMÍNKA ŽIVOTA
Hydrosféra Anotace Prezentace zpracovává informace o vodstvu na Zemi, jejím významu, seznamuje se základními pojmy z oblasti hydrosféry, oběhem vody na.
Identifikátor materiálu: EU
Shoda přísudku s podmětem
Oceány Materiál byl vytvořen v rámci projektu
,,O slepičce, která nechtěla snášet vajíčka“
Kinematika 14. SKLÁDÁNÍ RYCHLOSTÍ I. Mgr. Jana Oslancová
Autor: Dedek Tomáš KAPITOLA 1 Jedna slepička žila na statku na obrovském dvoře se spoustou jiných slepiček. Tady se všechny od sluníčka do sluníčka promenovali,
Autorka: Koltunová Kristýna 1 kapitola Jedna slepička žila na statku na obrovském dvoře se spoustu jiných slepiček. Tady se všechny od sluníčka do sluníčka.
Skladba souvětí.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Návštěva města v Rakousku
Číslovky.
Dopravní průzkum Petr Chocholouš.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Interpunkce v souvětí podřadném
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Život v oceánech a mořích.
Souvětí podřadné. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: 1.07/14.00/
Skladba - opakování VY_32_INOVACE_52_Opakovani skladby II Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory.
Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._28.KORÝŠI TÉMA: KORÝŠI ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Ostnokožci Živočichové vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_Vac_I_16 Hydrosféra
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Čárka v souvětí VY_32_INOVACE_03-40 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_18 poměr příčinný
Poznáváme tajemství skladby
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Jazyk a jazyková komunikace
Hydrosféra – vodní obal země.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Skladba Psaní čárek v souvětí

Anotace materiál tvoří 15 slidů, v nichž se žák seznámí s pravidly pravopisu čárky v souvětí a se souvětím složitým jako takovým cílová skupina: 8. ročník autor: Mgr. Tomáš Kozák očekávaný výstup: umí doplnit interpunkci do souvětí a provést rozbor složitého souvětí použitá literatura: učebnice SPN pro 8. ročník průběh: za pomoci prezentace provedeme výklad a pracujeme se žáky na cvičeních i s učebnicí

Psaní čárek v souvětí Také v souvětí souřadném, které obsahuje věty vedlejší, se závislé věty oddělují od řídících čárkami. Je-li mezi hlavními větami věta vedlejší, vždy se odděluje čárkami z obou stran. Prošli jsme všechny uličky, které ústily do náměstí, a pokračovali jsme v prohlídce města směrem k zámku. Stojí-li vedle sebe dva spojovací výrazy, z nichž každý patří k jiné větě, píše se čárka zpravidla jen před prvním z nich. Slíbil mi, že když mu pomůžu, půjde se mnou do kina

Doplňte čárky a určete Vh a Vv Podívejte se na meteorologické mapy zemského povrchu na kterých jsou zaznamenány směry větrů a srovnejte je s mapami mořských proudů. Mořské želvy byly rybáři nemilosrdně pronásledovány protože mají chutné maso a želvovina z krunýřů je žádanou surovinou pro výrobu ozdobných předmětů. Titanic na své první a zároveň poslední plavbě proplouval oblastmi kde se dala předpokládat přítomnost ledových hor a bohužel velitelé lodi nedbali na několikeré telegrafické varování upozorňující na výskyt ledovců. Vesničané do těch míst přicházeli jen tehdy když se jim ztratila ovce a hledali ji po horách. Tak už mi konečně vysvětli kde jsi celé odpoledne byl a proč jdeš tak pozdě domů! Když jsem ho ztratil z dohledu popošel jsem ještě kousek a usedl na pařez. Hejno racků se s křikem sesypalo na hrst drobků které jim z Karlova mostu hodil nějaký chodec a jejich bystrým zrakům neušlo ani nejmenší sousto.

Doplňte čárky a určete Vh a Vv věta vedlejší Podívejte se na meteorologické mapy zemského povrchu, na kterých jsou zaznamenány směry větrů, a srovnejte je s mapami mořských proudů. Mořské želvy byly rybáři nemilosrdně pronásledovány, protože mají chutné maso a želvovina z krunýřů je žádanou surovinou pro výrobu ozdobných předmětů. Titanic na své první a zároveň poslední plavbě proplouval oblastmi, kde se dala předpokládat přítomnost ledových hor, a bohužel velitelé lodi nedbali na několikeré telegrafické varování upozorňující na výskyt ledovců. Vesničané do těch míst přicházeli jen tehdy, když se jim ztratila ovce, a hledali ji po horách. Tak už mi konečně vysvětli, kde jsi celé odpoledne byl a proč jdeš tak pozdě domů! Když jsem ho ztratil z dohledu, popošel jsem ještě kousek a usedl na pařez. Hejno racků se s křikem sesypalo na hrst drobků, které jim z Karlova mostu hodil nějaký chodec, a jejich bystrým zrakům neušlo ani nejmenší sousto.

Urči druh souvětí (Ss, Sp, Sp s souřadně spoj větami vedlejšími), odůvodni čárky. Ze statistik vyplývá, že při střetu vozidla s chodcem při rychlosti 30 km/hod zahyne 5% lidí, při rychlosti 50 km/hod vzrůstá jejich počet na 45% a při rychlosti 60 km/hod přijde o život 84%. Vypadalo to, že jsou zase na konci cesty a že z toho labyrintu jeskynních chodeb nenajdou východ. Přesvědčil se, že jeho odpor je marný, a vzdal se. Nebyl jsem si jist, zda si můj kamarád nedělá ze mě legraci, a proto jsem už raději nic neříkal. Z ústního otvoru ježovky vyčnívá pět silných zubů, jimiž ryje na dně v písku, okusuje řasy a drtí pevné části živočichů. Ježovky si svou podobou skutečně mnoho nezadají s naším ježkem, neboť také ony jsou pokryty spoustou ostnů, které chrání jejich měkké tělo před nepřítelem. Moře ustoupilo, jakmile nastal odliv,a zanechalo na širokém pásu plochého břehu spoustu měkkých tůněk. Všude bylo množství malých krabů, kteří buď pelášili zpátky do vody, nebo se ukrývali do hromad mořských řas, vyvržených přílivovou vlnou na hranici moře a souše. Koráli vylučují uhličitan vápenatý,který se nejen hromadí v jejich těle, ale chrání je i zvenčí. Protože je mořská voda hustší, nadnáší nás, a tak se v ní snadněji plave než ve vodě sladké.

Urči druh souvětí (Ss, Sp, Sp s souřadně spoj větami vedlejšími), odůvodni čárky. Ze statistik vyplývá, že při střetu vozidla s chodcem při rychlosti 30 km/hod zahyne 5% lidí, při rychlosti 50 km/hod vzrůstá jejich počet na 45% a při rychlosti 60 km/hod přijde o život 84%. Vypadalo to, že jsou zase na konci cesty a že z toho labyrintu jeskynních chodeb nenajdou východ. Přesvědčil se, že jeho odpor je marný, a vzdal se. Nebyl jsem si jist, zda si můj kamarád nedělá ze mě legraci, a proto jsem už raději nic neříkal. Z ústního otvoru ježovky vyčnívá pět silných zubů, jimiž ryje na dně v písku, okusuje řasy a drtí pevné části živočichů. Ježovky si svou podobou skutečně mnoho nezadají s naším ježkem, neboť také ony jsou pokryty spoustou ostnů, které chrání jejich měkké tělo před nepřítelem. Moře ustoupilo, jakmile nastal odliv,a zanechalo na širokém pásu plochého břehu spoustu měkkých tůněk. Všude bylo množství malých krabů, kteří buď pelášili zpátky do vody, nebo se ukrývali do hromad mořských řas, vyvržených přílivovou vlnou na hranici moře a souše. Koráli vylučují uhličitan vápenatý, který se nejen hromadí v jejich těle, ale chrání je i zvenčí. Protože je mořská voda hustší, nadnáší nás, a tak se v ní snadněji plave než ve vodě sladké.

Proveď rozbory následujících souvětí. Mlčechvosty jsou dvě hodiny chůze odtud, a když se podíváte přes Labe a zaměříte pohled na lipovou alej na obzoru, tak se tam v dálce zelená stráň kopce Hebronu a hned kousek vedle u samé Vltavy je tato vesnice.

Proveď rozbory následujících souvětí. Mlčechvosty jsou dvě hodiny chůze odtud, a když se podíváte přes Labe a zaměříte pohled na lipovou alej na obzoru, tak se tam v dálce zelená stráň kopce Hebronu a hned kousek vedle u samé Vltavy je tato vesnice. 1.H 2.V 3.V 4.V 5.H 1.H a 5.H ,když 2.v podmínková 3.V podmínková 4.V místní { Ss

Proveď rozbory následujících souvětí. Až uslyšíte můj signál, jděte přímo k té suché borovici, ale teď si někam sedněte a ani se nehýbejte, abyste jeleny předčasně nevyplašili.

1.V 2.H 3.H Až uslyšíte můj signál, jděte přímo k té suché borovici, ale teď si někam sedněte a ani se nehýbejte, abyste jeleny předčasně nevyplašili. 4.H 5.V 2.H 1.V - časová odp. ,ale 3.H sluč a ani 4.H abyste 5.V účelová SS

Proveď rozbory následujících souvětí. Pro větší říční parníky je řeka splavná asi do vzdálenosti 350 km od pobřeží, ale když plujeme dále, tak se na horním toku střídají série peřejí s klidnou vodou, a proto tu mohou plout jen malé šroubové parníčky, které jsou speciálně stavěné pro plavbu peřejemi a čluny domorodců.

1.H Pro větší říční parníky je řeka splavná asi do vzdálenosti 350 km od pobřeží, ale když plujeme dále, tak se na horním toku střídají série peřejí s klidnou vodou, a proto tu mohou plout jen malé šroubové parníčky, které jsou speciálně stavěné pro plavbu peřejemi, a čluny domorodců. 3.H 2.V 4.Ha 5.V 4.Hb 1.H důsl. tak 3.H ale když 2.V 4.Ha……4.Hb které 5. V Ss

Proveď rozbory následujících souvětí. Srny vyběhly na pole, zastavily se, patrně aby nabraly vítr, a pak se vrátily do křoví, neboť asi uzřely světlo z naší baterky a snad ucítily i kouř z táboráku.

1.H 2.H 3.V 4.H Srny vyběhly na pole, zastavily se, patrně aby nabraly vítr, a pak se vrátily do křoví, neboť asi uzřely světlo z naší baterky a snad ucítily i kouř z táboráku. 5.H 6.H 1.H sluč. 2.H aby 3.V - účelová sluč a 4.H příč. neboť 5.H a 6.H Ss