Psychické projevy a stavy II.Kapitola (Mimo jiné) Navázání na Utváření osobnosti - Procesy při utváření osobnosti
Obsah I. Jak poznávám a vnímám II. Jak myslím a tvořím nové III. Jak si pamatuji a soustředím se IV. Jak se učím V. Jak prožívám své city
I. Jak poznávám a vnímám OBJEKT VJEM – výsledek vnímání Podněty Zrakové Sluchové Čichové Hmatové chuťové Signály do mozku Barva a tvar Zvuky Vůně Chutě povrch VJEM – výsledek vnímání OBJEKT SMYSLY
- vedle funkčnosti smyslových orgánů - individuální zkušenost Vjem Zkreslení (subjektivita) při vnímání je ovlivněno řadou skutečností: - vedle funkčnosti smyslových orgánů - individuální zkušenost - okolnost, aktuální situace Každý je jinak všímavý. Jde o psychickou podobu právě vnímaného objektu, nebo jevu. Tzn. : 5 lidských smyslů zajišťuje 5 psychických podob právě vnímaného jevu, či objektu.
Představa, fantazie Vybavit si vjem z minulosti = mít představu Uvědomte si: Jaká je přesnost informace s odstupem času ? Důsledky pro život, dějiny ? Slovo fantazie vyjadřuje představy vytvářené, či přetvářené, stávají se originálními a jedinečnými. Tvoříme je my sami. (synonymum: Obrazotvornost)
Sociální poznávání (neustálý proces) Sociální vnímání Sociální hodnocení Vztah
Domácí úkol 28.11. Učebnice strana 25 - Čím se řídí naše chování k druhému člověku? Překresli trojlístek, obrázek, fotku, kytičku do sešitu, vyber si jednu známou osobu (nejlépe spolužáka z lavice ) a stručně vyjádři, jak by tvoje vnímání a pohled na ni ovlivnilo těchto 8 brýlí. - Podívej se co je v hodnocení druhého častým problémem (projekce, první dojem, haló efekt, aj.) Při zkoušení nashle !
II. Jak myslím a tvořím nové Informace poskytované smysly dál zpracujeme MYŠLENÍ Výrazy rozvinutého myšlení jsou řeč, písmo Revoluce ve vývoji člověka a lidské civilizace : 1. řeč – homo sapiens/sapiens sapiens (10 000 př. Kr. ?) řeč vnitřní vnější 2. písmo – nejstarší 5 000 let př. Kr. (Sumer, Egypt, Čína)
Zpracování informací 1. fáze (myšlenkové operace) ANALÝZA/SYNTÉZA: I. a,b,c, / a,b,c I. SROVNÁVÁNÍ: A B 2. fáze (proces) INDUKCE/DEDUKCE: více příkladů vzorec/vzorec konkr. příklad ANALOGIE: poznání na základě podobnosti
(Divergentní) Rozbíhavé myšlení Jde o produktivní typ myšlení, který na jeden podnět, otázku či problémovou situaci poskytuje větší počet odpovědí, řešení, asociací a nápadů. Člověk s divergentním myšlením je takový jedinec, který místo jednoho řešení problému podává několik stejně možných a stejně pravdivých variant. Rozvíjení například při tzv. brainstormingu. Velká důležitost schopnosti kreativity.
(convergentní) Sbíhavé myšlení Hledá pouze jedno řešení, ubírá se k jedinému cíli, problém, který má pouze jedno možné řešení
Paměť Jedna z nejdůležitějších vlastností každého živého organizmu Druhy: - slovní (verbální), zraková (vizuální), emocionální, sociální - Krátko a dlouhodobá, bezděčná a záměrná, logická a mechanická Jaký druh paměti u tebe převažuje a proč? 3 fáze zapamatování: 1. zapamatování 2. uchování 3. vybavování
Zapomínání, pozornost Lépe si pamatujeme, menší nároky na soustředění/pozornost: Co chápeme a čemu rozumíme Co máme rádi/neradi, k čemu máme vztah Věci utříděné, v systému, celek Při zapamatování zapojovat co nejvíce smyslů! Jediná obrana proti zapomínání OPAKOVÁNÍ Viz učebnice s.29 Křivka zapomínání
(ne)pozornost VLASTNOSTI POZORNOSTI Úmyslná/bezděčná Rozsah Intenzita Stálost Pohyblivost Roztržitost X rozptýlenost