PRAKTICKY VÝZNAMNÉ OXIDY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Názvosloví oxidů Některé významné oxidy
Advertisements

Vlastnosti oxidů. Vlastnosti oxidů CO2 OXID UHLIČITÝ plynná, nedýchatelná látka Obrázek č.1 plynná, nedýchatelná látka ( má větší hustotu než vzduch)
NĚKTERÉ VÝZNAMNÉ OXIDY
Opakování učiva o nerostech I. část
Uhlík Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 9
OXIDY Ch_092_Oxidy_Oxidy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Oxidy nejen v mineralogii oxid hlinitý oxid křemičitý
ZÁSTUPCI OXIDŮ.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět :Chemie Ročník : 8. Téma.
Nerosty Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.07
Příčiny Spalování fosilních paliv, kterým vzniká oxid uhličitý.
OXIDY O-II oxygenium (latinsky) = kyslík
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_404.
OXIDY Ch_092_Oxidy_Oxidy
Významné oxidy Oxid uhličitý- CO2: -vzniká dokonalým spalováním,
VY_52_INOVACE_02/1/34_Chemie
Příprava a vlastnosti dvouprvkových sloučenin
Síra.
Oxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2306_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
VY_52_INOVACE_02/1/35_Chemie OXIDY SÍRY A DUSÍKU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Oxidy důležité pro stavebníky a malíře
Oxidy Richard Horký. VlastnostiNázvosloví 2Názvosloví 1ReaktivitaPojmy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem a využitím oxidu vápenatého,
Zásady Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
VY_52_INOVACE_02/1/36_Chemie PEVNÉ OXIDY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
13.1 Vím, co jsou dvouprvkové sloučeniny .
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Oxidy, které ovlivňují životní prostředí. Co známe z kapitoly Názvosloví organických sloučenin 1 Úkol 1: Doplň text: Oxidy jsou ……….. sloučeniny kyslíku.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda, Chemie Název: Opakování vlastností oxidů Autor: Zdeněk Fikejs Datum, třída: , 9.roč. Stručná anotace: Opakovací.
Kyslíkaté kyseliny.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Oxidy Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda, Chemie Název: Oxid siřičitý a dusičitý Autor: Zdeněk Fikejs Datum, třída: , 9.roč. Stručná anotace: Seznámení.
OXIDY Kyslík patří mezi nejrozšířenější prvky.
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl,
Síra Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Oxidy.
Oxidy 1 Oxidy, které ovlivňují životní prostředí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Oxidy důležité pro stavebníky, malíře a jako drahokamy
Zástupci oxidů RZ
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – chemické prvky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Nejvýznamnější oxidy Autor: Mgr. Iveta Studená Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_18_Oxidy Téma: Chemie 8.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
OXIDY. Co to jsou oxidy? Oxidy jsou dvouprvkové sloučeniny kyslíku s jinými prvky. Dříve se označovaly jako kysličníky V oxidech má kyslík oxidační číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: VY_32_Inovace_ – Oxidy (zástupci) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu:
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Minerály – přehled Použité zdroje a materiály.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV: Význam a použití oxidů VI TÉMATICKÝ CELEK:
Neživá příroda Nerosty a horniny.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o uhlíku a jeho oxidech. Klíčová slova:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
AUTOR: Mgr.DANUŠE LEBDUŠKOVÁ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
PLYNY- TECHNICKÉ PLYNY
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_20
VY_52_INOVACE_06 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová VÝZNAMNÉ.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Chemie, Významné oxidy Autor: Ing. Světlana Hřibalová.
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Uhlík VY_32_INOVACE_29_593 Projekt.
Významné oxidy Oxid uhličitý CO2 nedýchatelný bezbarvý plyn
Transkript prezentace:

PRAKTICKY VÝZNAMNÉ OXIDY

Stálost kovů na vzduchu Hoření Hoření je chemická reakce, kterou člověk využívá jako zdroj tepla a světla. Při hoření dochází ke slučování prvků s kyslíkem a vznikají OXIDY. Stálost kovů na vzduchu je podmíněna tím, že se na jejich povrchu vytvoří souvislá vrstvička látek (oxidů), která chrání kov proti korozi. Oxid hlinitý se tvoří na hliníku, na zinku oxid zinečnatý a na olovu oxid olovnatý.

Oxid uhličitý Výskyt: je obsažen ve vzduchu, uvolňuje se při dýchání, vzniká při dokonalém spalování paliv, při kvašení,… Vlastnosti: je to bezbarvý, nehořlavý, pro člověka nedýchatelný plyn, těžší než vzduch Využití: používá se k výrobě sycených nápojů (soda, limonády), pevný CO2 - suchý led má využití při chlazení potravin Zvýšené množství oxidu uhličitého v ovzduší způsobuje „skleníkový efekt“.

Oxid uhelnatý Výskyt: je obsažen ve svítiplynu, v kouřových plynech, vzniká při nedokonalém spalování paliv, hlavním zdrojem jsou však spalovací motory Vlastnosti: je to bezbarvý, prudce jedovatý plyn, bez zápachu Využití: je složkou paliv vyráběných z uhlí Při vdechnutí se CO váže na hemoglobin snadněji než kyslík a tím dochází k nedostatečnému zásobování buněk kyslíkem.

Oxid siřičitý Výskyt: vzniká při spalování síry, do ovzduší se dostává při spalování méně kvalitního uhlí Vlastnosti: je to bezbarvý, nehořlavý plyn, jedovatý, se štiplavým zápachem Využití: používá se k dezinfekci sudů, sklepů, k výrobě kyseliny sírové a celulózy Oxid siřičitý je velmi škodlivý pro rostliny, spolu s oxidy dusíku je hlavní příčinou vzniku kyselých dešťů.

Oxid vápenatý Výskyt: vyrábí se ve vápenkách, pálením vápence v pecích za vysoké teploty CaCO3 CaO + CO2 Vlastnosti: je to bílá pevná látka, silná žíravina, leptá pokožku Využití: používá se jako pálené vápno ve stavebnictví, je součástí cementu, jeho reakcí s vodou vzniká hašené vápno, které má dezinfekční účinky – bílení, v zemědělství odstraňuje překyselenost půdy

vápenec pálené vápno hašené vápno

Oxid křemičitý Výskyt: je hlavní součástí křemenného písku, žuly a pískovce, vyskytuje se v přírodě jako nerost křemen, jeho odrůdy jsou známé jako drahé kameny (křišťál, ametyst, růženín) Vlastnosti: je to pevná látka, velmi stálá, těžko tavitelná, odolná vůči působení kyselin Využití: používá se k výrobě skla, ve stavebnictví jako písek do malty nebo betonu

křišťálové sklo křišťál ametyst růženín

korund Oxid hlinitý Výskyt: je součástí horniny bauxit, v přírodě se vyskytuje jako tvrdý nerost korund, jeho odrůdou je smirek a drahé kameny safír a rubín Vlastnosti: je to bílá, velmi tvrdá a pevná látka Využití: je meziproduktem při výrobě hliníku z bauxitu, drahé kameny se používají ve šperkařství, smirek má využití jako brusný materiál

Test na závěr – doplň text: Ve stavebnictví je velmi důležitý oxid …….., nazývaný též …… vápno. Reaguje s vodou na …… vápno, které smícháním s …….., ……. a ……. vytvoří …..... . Oxid ……… se používá k výrobě skla a jeho odrůdy k výrobě ……. . Jsou to tyto drahé kameny: ……., ……., ……. . Oxid hlinitý se v přírodě vyskytuje jako nerost ….…, mezi drahé kameny patří jeho odrůdy, modrý ..….. a červený ……. .

Test na závěr – řešení: Ve stavebnictví je velmi důležitý oxid , nazývaný též vápno. Reaguje s vodou na vápno, které smícháním s , a vytvoří . Oxid se používá k výrobě skla a jeho odrůdy k výrobě . Jsou to tyto drahé kameny: , , . Oxid hlinitý se v přírodě vyskytuje jako nerost , mezi drahé kameny patří jeho odrůdy, modrý a červený . vápenatý pálené hašené vodou pískem cementem maltu křemičitý šperků křišťál ametyst růženín korund safír rubín

Zdroje: http://21stoleti.cz/wp-content/uploads/co22-486x348.jpg http://www.zlaty-sperk.cz/_files/_fck/clanky/barevne-safiry.jpg http://www.kratkicz.cz/_obchody/svet-krbu.shop5.cz/prilohy/7_3.jpg http://www.toplaza.com/adpics/5/4b106c506da0ecf07e5031179.jpg http://www.national-geographic.cz/wp-content/uploads/articles/thumb1_42924_4416_smoking0.jpg http://ucebnice3.enviregion.cz/userFiles/zdroj26.png http://www.fireangel.cz/images/priznaky.jpg http://www.tyden.cz/obrazek/201109/4e79d458a80fb/crop-122636-smog1.jpg http://img.mf.cz/300/158/2-profimedia_0006847733.jpg http://www.profimedia.cz/fotografie/tezba-siry-s-kovovou-tyci/profimedia-0075832369.jpg http://www.komenskeho66.cz/materialy/chemie/WEB-CHEMIE8/obrazky/kyselydest.jpg http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/small/50856682.jpg http://www.mujplan.cz/postupy/stavba-a-dum/bileni-vapnem/nadoba-s-vodou/ http://www.antik-sy.com/prodej/sklo/sklencrystal.jpg http://jlswbs.files.wordpress.com/2008/01/amet02.jpg http://www.tyden.cz/obrazek/201103/4d6e508e92fcb/crop-59168-4d6e56472dd97-lopata.jpg http://oko.yin.cz/14/pisek-zdrojem-energie/pisek-na-pousti-sahara.jpg http://ust.fme.vutbr.cz/obrabeni/opory-save/Dokoncovaci_a_nekonvencni_metody_obrabeni/Abrazivni%20metody/Brouseni/Obrazky/054-rezaci.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a3/Hot_Shop.jpg/220px-Hot_Shop.jpg http://files.knihomilka.webnode.cz/200000061-ed211ee1ae/korund.jpg