Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy Marie Snětinová, Dana Mandíková Katedra didaktiky fyziky, Matematicko-fyzikální fakulta, Univerzita Karlova v Praze Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy
Obsah prezentace Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy
Struktura průzkumu Řešení dvou úloh z mechaniky Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí Řešení dvou úloh z mechaniky Průzkum ve třech krocích Samostatná práce jako domácí úkol Skupinová práce ve třídě Práce s elektronickou sbírkou fyzikalniulohy.cz Oskenovaná řešení žáků Vyplnění zpětnovazebního dotazníku Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy
Struktura průzkumu – dotazník Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí Hlavním přínosem při samostatném řešení úlohy pro mě bylo: Hlavním přínosem při skupinové práci pro mě bylo: Hlavním přínosem při práci s elektronickou sbírkou pro mě bylo: Oproti „běžné“ výuce řešení fyzikálních úloh byl tento způsob učení a) lepší v: b) horší v: Další poznámky: Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy
Účastníci průzkumu 2 pražská gymnázia 30 žáků 3 třídy Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí 2 pražská gymnázia 30 žáků 3 třídy 1. ročník čtyřletého gymnázia 5. a 6. ročník osmiletého gymnázia Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy
Úlohy řešené v rámci průzkumu Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí 1. Nákladní vlak dlouhý 120 m jede rychlostí 30 km/h. Za jak dlouho mine: a) sloup elektrického vedení? b) nástupiště dlouhé 50 m? 2. Osobní vlak dlouhý 60 m jede rychlostí 80 km/h. Za jak dlouho mine nákladní vlak dlouhý 120 m, který jede rychlostí 30 km/h? Vlaky jedou: a) stejným směrem b) opačnými směry. Úlohy jsou součástí elektronické sbírky fyzikalniulohy.cz Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy
Výsledky řešení úloh Při skupinové práci nebyly problémy Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí Při skupinové práci nebyly problémy Při samostatné práci problémy spíše se druhou úlohou Doslovný výklad obrázků Zaokrouhlování výsledků Reálnost či správnost výsledků Kombinování čísel Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy
Postřehy z dotazníku Hlavním přínosem při skupinové práci pro mě bylo: Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí Hlavním přínosem při skupinové práci pro mě bylo: Možnost prodiskutovat postup a výsledky Možnost vidět jiné způsoby řešení Vzájemná pomoc Hlavním přínosem při práci s elektronickou sbírkou pro mě bylo: Ověření a porovnání použitého postupu řešení s autorským Objasnění příkladů, které jsem neuměl spočítat Osvojení si nového vzdělávacího média než je učebnice Hlavním přínosem při samostatném řešení úlohy pro mě bylo: Nutilo mne to přemýšlet, logicky uvažovat Dostatek času na řešení, nikdo mne nerušil Možnost vlastního postupu Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy
Postřehy z dotazníku Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí Oproti „běžné“ výuce řešení fyzikálních úloh byl tento způsob učení a) lepší v: Možnost popřemýšlet sám v klidu, pak to probrat ve skupině Donutilo mne to přemýšlet Neomezené časové možnosti, práce beze stresu Nutnost spoléhat sám na sebe, na své vědomosti, ne pouhé opisování z tabule Možnost volby vlastního postupu b) horší v: V prvním a druhém kroku nejistota, zda je to správně Nebyla okamžitá zpětná vazba s učitelem či kontrola s tabulí V prvním kroku jsem si to musel sám najít a pochopit, nešlo se s někým poradit Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy
Shrnutí Proveden malý průzkum na dvou pražských gymnáziích Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí Proveden malý průzkum na dvou pražských gymnáziích Řešení 2 úloh z mechaniky třemi různými způsoby Samostatně Ve skupinách S elektronickou sbírkou Při skupinové práci nebyly problémy s řešením Při samostatné práci se žáci potýkali s několika problémy Žáci hodnotí tento přístup k řešení úloh pozitivně Uvědomují si i nedostatky této práce (časová náročnost či spolehnutí se sama na sebe) Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy
Děkujeme za pozornost marie.snetinova@mff.cuni.cz dana.mandikova@mff.cuni.cz