Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rychlost, dráha a čas Autor: Lukáš Polák.
Advertisements

Slovní úlohy o pohybu střetávací
Slovní úlohy o pohybu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
Zvládání stresu ve společnosti KEK INA IDEC SA Piraeus, Řecko
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Anglický jazyk Michaela Hrdličková, 251 PT1 – Provozní technika 1. ročník „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 08. Kinematika harmonického pohybu – příklady II.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 20. Mechanické vlnění – příklady II.
2 MECHANIKA 2.1 Kinematika popisuje pohyb.
Organon Interaktivní webová aplikace pro výuku logiky
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_32.
Elektronová konfigurace
DRUHÝ NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ZÁBAVNÁ NÁSOBILKA.
HYBNOST HMOTNÉHO BODU Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Mgr. Luboš Káňa Gymnázium Sušice kvinta osmiletého.
Maturita 2015.
Výpočty z rovnic I. Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-4 Chemické.
Rychlost, dráha a čas.
Matematika – 9.ročník Slovní úlohy o pohybu - 2
Rozumíme silám tření? aneb Prezentace třecích sil… … v učebnicích, … ve škole, … v didaktických časopisech …?
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_702.
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_701.
Praktikum k didaktice IVZ 2 jaro 2011 Projektová výuka nebo Integrovaná tématická výuka.
Praktikum k didaktice IVZ 2 jaro 2011 Projektová výuka nebo Integrovaná tématická výuka.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Mgr. Luboš Káňa Gymnázium Sušice kvinta osmiletého studia a první.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
Dráha Rychlost Čas Šablona č: III/2 Zkvalitnění výuky pomocí IT ZŠ JUDr. Josefa Mareše a MŠ, Znojmo, Klášterní 2,
VYUŽITÍ VÝSLEDKŮ TESTOVÁNÍ 1. ROČNÍKŮ
C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Osnova kurzu C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Jana Hančlová Ekonomická fakulta VŠB-Technická univerzita Ostrava.
Chemická vazba, elektronová konfigurace
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Výukový software - přehled, komparace Jiří Tesař.
OPTIKA 15. Šíření světla, příklady II.
Slovní úlohy o pohybu Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_713.
Polohové a metrické úlohy v trojúhelníku Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: řešení polohových a metrických úloh v trojúhelníku v analytické geometrii Datum.
Skalární součin Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu skalární součin Datum vypracování: Datum pilotáže:.2013 Anotace:
Směrnicová rovnice přímky
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_10.
SLOVNÍ ÚLOHY O POHYBU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_20_Slovní úlohy o pohybu Téma:
Matematika pro automobilní obory 8. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha.
SLOVNÍ ÚLOHY O POHYBU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Základní pojmy v automatizační technice
na Slovanském gymnáziu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_13_TEPLO_TEST_VEDOMOSTI Název materiálu:
Měření rychlosti zvuku
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
(finanční gramotnost)
Název výukového materiálu Vztah rychlosti, dráhy a času Identifikátor
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_06_NPZ_ZAKON_AKCE_A_REAKCE
Rychlost, dráha a čas Autor: Lukáš Polák.
(finanční gramotnost)
Stavební fyzika SF01 pravidla hry
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Transkript prezentace:

Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy Marie Snětinová, Dana Mandíková Katedra didaktiky fyziky, Matematicko-fyzikální fakulta, Univerzita Karlova v Praze Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

Obsah prezentace Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

Struktura průzkumu Řešení dvou úloh z mechaniky Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí Řešení dvou úloh z mechaniky Průzkum ve třech krocích Samostatná práce jako domácí úkol Skupinová práce ve třídě Práce s elektronickou sbírkou fyzikalniulohy.cz Oskenovaná řešení žáků Vyplnění zpětnovazebního dotazníku Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

Struktura průzkumu – dotazník Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí Hlavním přínosem při samostatném řešení úlohy pro mě bylo: Hlavním přínosem při skupinové práci pro mě bylo: Hlavním přínosem při práci s elektronickou sbírkou pro mě bylo: Oproti „běžné“ výuce řešení fyzikálních úloh byl tento způsob učení a) lepší v: b) horší v: Další poznámky: Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

Účastníci průzkumu 2 pražská gymnázia 30 žáků 3 třídy Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí 2 pražská gymnázia 30 žáků 3 třídy 1. ročník čtyřletého gymnázia 5. a 6. ročník osmiletého gymnázia Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

Úlohy řešené v rámci průzkumu Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí 1. Nákladní vlak dlouhý 120 m jede rychlostí 30 km/h. Za jak dlouho mine: a) sloup elektrického vedení? b) nástupiště dlouhé 50 m? 2. Osobní vlak dlouhý 60 m jede rychlostí 80 km/h. Za jak dlouho mine nákladní vlak dlouhý 120 m, který jede rychlostí 30 km/h? Vlaky jedou: a) stejným směrem b) opačnými směry. Úlohy jsou součástí elektronické sbírky fyzikalniulohy.cz Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

Výsledky řešení úloh Při skupinové práci nebyly problémy Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí Při skupinové práci nebyly problémy Při samostatné práci problémy spíše se druhou úlohou Doslovný výklad obrázků Zaokrouhlování výsledků Reálnost či správnost výsledků Kombinování čísel Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

Postřehy z dotazníku Hlavním přínosem při skupinové práci pro mě bylo: Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí Hlavním přínosem při skupinové práci pro mě bylo: Možnost prodiskutovat postup a výsledky Možnost vidět jiné způsoby řešení Vzájemná pomoc Hlavním přínosem při práci s elektronickou sbírkou pro mě bylo: Ověření a porovnání použitého postupu řešení s autorským Objasnění příkladů, které jsem neuměl spočítat Osvojení si nového vzdělávacího média než je učebnice Hlavním přínosem při samostatném řešení úlohy pro mě bylo: Nutilo mne to přemýšlet, logicky uvažovat Dostatek času na řešení, nikdo mne nerušil Možnost vlastního postupu Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

Postřehy z dotazníku Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí Oproti „běžné“ výuce řešení fyzikálních úloh byl tento způsob učení a) lepší v: Možnost popřemýšlet sám v klidu, pak to probrat ve skupině Donutilo mne to přemýšlet Neomezené časové možnosti, práce beze stresu Nutnost spoléhat sám na sebe, na své vědomosti, ne pouhé opisování z tabule Možnost volby vlastního postupu b) horší v: V prvním a druhém kroku nejistota, zda je to správně Nebyla okamžitá zpětná vazba s učitelem či kontrola s tabulí V prvním kroku jsem si to musel sám najít a pochopit, nešlo se s někým poradit Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

Shrnutí Proveden malý průzkum na dvou pražských gymnáziích Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí Proveden malý průzkum na dvou pražských gymnáziích Řešení 2 úloh z mechaniky třemi různými způsoby Samostatně Ve skupinách S elektronickou sbírkou Při skupinové práci nebyly problémy s řešením Při samostatné práci se žáci potýkali s několika problémy Žáci hodnotí tento přístup k řešení úloh pozitivně Uvědomují si i nedostatky této práce (časová náročnost či spolehnutí se sama na sebe) Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

Děkujeme za pozornost marie.snetinova@mff.cuni.cz dana.mandikova@mff.cuni.cz