zpracovaný v rámci projektu Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0199 Označení: VY_32_INOVACE_MAM_KC_2_07 Sada: 2 Ověření ve výuce: 18. 3. 2013 Třída: 3.L Datum: 1. 3. 2013
Čtyři strategie při zavádění výrobku na trh Předmět: Marketing a management Tematická oblast: Produkt a propagace Ročník: 3. ročník 4 strategie při zavádění v souvislosti s propagací a cenou –rychlého a pomalého sbírání, rychlého a pomalého pronikání Anotace: Jméno autora (vč. titulu): Ing. Iva Kučerová Škola – adresa: OA a VOŠE Tábor, Jiráskova 1615
4 strategie při zavádění výrobku na trh Posuzujeme intenzitu propagace (vysoká, nízká) a cenu (vysoká, nízká) strategie rychlého sbírání (Rapid Skimming) strategie pomalého sbírání (Slow Skimming) strategie rychlého pronikání (Rapid Penetration) strategie pomalého pronikání (Slow Penetration)
Strategie rychlého sbírání vysoká intenzita propagace a vysoká cena úplně nový produkt na trhu, zákazník je ochoten zaplatit vysokou cenu (často velmi vysokou) nákladná a intenzivní reklamní kampaň typická pro zboží uváděné v Teleshopingu
Strategie pomalého sbírání malá intenzita propagace a vysoká cena propagační kampaň není tak intenzivní, prodává se za vysokou cenu týká se hlavně drahého značkového a luxusního zboží s vynikající image značky
Strategie rychlého pronikání vysoká intenzita propagace a nízká cena cílem je velmi rychle oslovit co největší část trhu nákladná a intenzivní reklamní kampaň, nižší „zaváděcí“ ceny používá se u běžného zboží, zákazníci jsou cenově citliví, na trhu je ostrá konkurence (typické zboží v televizních reklamách)
Strategie pomalého pronikání malá intenzita propagace a nízká cena propagační kampaň je střídmá, zákazníky se firma snaží oslovit hlavně cenou zákazníci jsou cenově citliví, nevyžadují značkové zboží
4 strategie při zavádění výrobku na trh - úkol Pokuste se odhadnout, co se děje v dalších fázích životního cyklu s cenou v závislosti na zvolené strategii strategie rychlého sbírání strategie pomalého sbírání strategie rychlého pronikání strategie pomalého pronikání cena se téměř nemění cena se mírně zvyšuje (ruší se „zaváděcí“ ceny) cena se mírně snižuje cena se zásadně snižuje
4 strategie při zavádění výrobku na trh - úkol Pokuste se odhadnout, co se děje v dalších fázích životního cyklu s cenou v závislosti na zvolené strategii strategie rychlého sbírání strategie pomalého sbírání strategie rychlého pronikání strategie pomalého pronikání cena se téměř nemění cena se mírně zvyšuje (ruší se „zaváděcí“ ceny) cena se mírně snižuje cena se zásadně snižuje
Životní cyklus výrobku - úkol Pokuste se seřadit následující typy výrobků podle předpokládané doby zralosti jejich životního cyklu od nejdelší po nejkratší módní tričko konkrétní model počítače konkrétní značka másla módní obuv model nábytku - pohovka Coca Cola konkrétní model automobilu
Životní cyklus výrobku - řešení Pokuste se seřadit následující typy výrobků podle předpokládané doby zralosti jejich životního cyklu od nejdelší po nejkratší Coca Cola konkrétní značka másla model nábytku - pohovka ? konkrétní model automobilu konkrétní model počítače módní tričko ? módní obuv
Zdroje Wikimedia Commons: commons.wikimedia.org. Datum citace [2013-03-01]. Dostupné na: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/Horst_Fuchs.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Yves_Saint_Laurent_Beverly_Hills.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Louis_Vuitton_Logo.svg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Calvin_klein_logo.svg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Prada.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d0/Picswiss_VD-44-20.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Duracell_AA_batteries.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/54/Gillette_Fusion_Power_razor_cartridge.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Houska2.jpg Kotler, P. Marketing management. Praha : Grada Publishing, 1998. Horáková, H. Marketing v současné světové praxi. Praha : Grada, 1992