TEPLO DALŠÍ FORMA ENERGIE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

POHYB CO JE VLASTN Ě POHYB A JAKÉ MÁ VLASTNOSTI. CO JE TEDY VLASTNĚ POHYB?  POHYB JE D Ě J, P Ř I KTERÉM T Ě LESO M Ě NÍ SVOJI POLOHU V ŮČ I JINÉMU T.
Molekulová fyzika a termodynamika
Projekt teplo Na fyziku.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
KALORIMETR.
Vnitřní energie, práce, teplo
Teplo jako fyzikální veličina
Já vím, že je něco horké, ale proč?
Měrná tepelná kapacita procvičení © Petr Špína 2011
Měrná tepelná kapacita látky
T E P L O - SKUPENSTVÍ TERMIKA.
Teplota Termodynamická (absolutní) teplota, T
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PŘECHODY MEZI SKUPENSTVÍMI
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Tepelné vlastnosti dřeva
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Teplo jako fyzikální veličina
Teplo (Učebnice strana 53 – 55)
potřebné ke změně teploty nebo přeměně skupenství látky
Teplo Ing. Radek Pavela.
zpracovaný v rámci projektu
Teplo.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Tepelné jevy.
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_685.
Tání, tuhnutí a tepelná výměna
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Elektrické teplo - základy Teplo 1 Elektrické teplo - základy.
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_04_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.34 Téma: Teplo Číslo.
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:Fyzika Ročník:8. ročník Klíčová slova:Měření tepla Autor:Mgr. Lucie.
Měrná tepelná kapacita
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Teplo ZŠ Velké Březno.
Měrná tepelná kapacita © Petr Špína 2011 foto
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_09_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Vnitřní energie.
Vnitřní energie, teplo, teplota. Celková energie soustavy Kinetická energie – makroskopický pohyb Potenciální energie – vzájemné působení těles (makroskopicky)
T EPLO A TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Změny vnitřní energie. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Jaký druh energie předávají následující tělesa?
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Teplo Seminární práce z fyziky Vypracoval: Tomáš Pařízek a Jan Šplíchal Základní škola a Mateřská škola, Nový Hradec Králové, Pešinova 146 Leden 2013.
Fyzika 8 Měrná tepelná kapacita látky. 3. Měrná tepelná kapacita látky Dvě tělesa z různých látek o stejné hmotnosti přijmou stejné teplo, ale jejich.
ŠÍŘENÍ TEPLA. a) VEDENÍM = dotykem těles (teplo se přenáší přes atomy). Nastává mezi dvěma dotýkajícími se tělesy nebo částmi téhož tělesa, které mají.
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
TEPLO.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_FYZIKA
Teplo Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_01_32.
Vytápění Teplo.
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková
Kalorimetrie měření tepla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
Měrná tepelná kapacita látky
MĚRNÁ TEPELNÁ KAPACITA
zpracovaný v rámci projektu
Tání = děj, při kterém se pevná látka mění na kapalinu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_04 Vnitřní.
Transkript prezentace:

TEPLO DALŠÍ FORMA ENERGIE

CO JE TO VLASTNĚ TEPLO? PODOBNĚ JAKO U PRÁCE JE I ZDE ZŘEJMÉ, ŽE I ZDE JE VELKÝ ROZDÍL MEZI POJMEM TEPLO OBECNĚ A VE FYZIKÁLNÍM SMYSLU ZDE SE JEDNÁ O DALŠÍ FORMU ENERGIE KAŽDÉ TĚLESO MÁ ENERGII, KTEROU NAZÝVÁME TEPELNOU, ZKRÁCENĚ TEPLO

PROČ SE TĚLESA ZAHŘÍVAJÍ PŘI TŘENÍ KDY VZNIKÁ TŘENÍ? TŘENÍ VZNIKÁ, DOTÝKAJÍ-LI SE DVĚ TĚLESA PŘI POHYBU KAŽDÉ TĚLESO KTERÉ SE POHYBUJE MÁ POHYBOVOU ENERGII TA SE PRÁVĚ PŘI VZÁJEMNÉM TŘENÍ PŘEMNĚŇUJE NA TEPLO DODANÉ TEPLO MÁ ZA DŮSLEDEK ZVÝŠENÍ TEPLOTY

TEPELNÁ VÝMĚNA PROTOŽE TEPLO JE OPĚT FORMA ENERGIE, LZE HO PŘENÁŠET TENTO DĚJ PRÁVĚ NAZÝVÁME TEPELNÁ VÝMĚNA DOCHÁZÍ K NÍ VŽDY, KDYŽ SE SETKAJÍ TĚLESA RŮZNÝCH TEPLOT TEPLEJŠÍ TĚLESO PAK PŘEDÁVÁ ČÁST SVÉ TEPELNÉ ENERGIE CHLADNĚJŠÍMU

NA ČEM ZÁVISÍ VELIKOST TEPLA? VELIKOST TEPLA ZÁVISÍ NA TEPLOTĚ DANÉHO TĚLESA, DÁLE PAK NA JEHO HMOTNOSTI A NAVÍC JEŠTĚ NA MATERIÁLU, Z NĚHOŽ JE TĚLESO NA TĚCHTO VELIČINÁCH ZÁVISÍ TEPLO PŘÍMO ÚMĚRNĚ ZÁVISLOST NA MATERIÁLU VYJADŘUJE VELIČINA MĚRNÁ TEPELNÁ KAPACITA

MĚRNÁ TEPELNÁ KAPACITA JE TO FYZIKÁLNÍ VELIČINA, ZNAČÍ SE c A JEJÍ ZÁKLADNÍ JEDNOTKOU JE 1J/kg°C(JOULE NA KILOGRAM NA STUPEŇ CELSIA) UDÁVÁ, KOLIK TEPLA MUSÍME DODAT JEDNOMU KILOGRAMU LÁTKY, ABY SE OHŘÁL O JEDEN STUPEŇ CELSIA JE UVEDENA V MFCHT

JAK TEDY TEPLO POČÍTÁME? VELIKOST TEPLA, JAK UŽ JSME ŘEKLI ZÁVISÍ NA HMOTNOSTI TĚLESA, JEHO TEPLOTĚ A MĚR. TEPELNÉ KAPACITĚ PROTOŽE NA VŠECH TĚCHTO VELIČINÁCH ZÁVISÍ PŘÍMO ÚMĚRNĚ, POČÍTÁME HO

CO JE TO VLASTNĚ Δt? OPERÁTOR Δ MÁ VE FYZICE VÝZNAM ROZDÍLU KONCOVÉ A POČÁTEČNÍ HODNOTY DANÉ VELIČINY PROTO MÁME-LI Δt, JE TO PRO NÁS ROZDÍL KONCOVÉ A POČÁTEČNÍ HODNOTY TEPLOTY TĚLESA PŘED A PO TEPELNÉ VÝMĚNĚ

UKÁZKOVÝ PŘÍKLAD KOLIK TEPLA POTŘEBUJE 20 kg VODY, ABY SE OHŘÁLO ZE 30 °C NA 60 °C? ZÁPIS m = 20 kg t1 = 30 °C t2 = 60 °C cv = 4,2 kJ/kg °C = 4200 J/kg °C Q = ?

ŘEŠENÍ

DŮLEŽITÁ POZNÁMKA JESTLIŽE NÁM Δt VYJDE KLADNÉ, JE TEPLO TĚLESU DODÁVANÉ A TĚLESO SE OHŘÍVÁ JESTLIŽE NÁM ALE VYJDE ZÁPORNÉ, JE I TEPLO ZÁPORNÉ, NEBOLI JE ODEVZDÁVÁNO A TĚLESO SE TÍMTO OCHLAZUJE

PŘÍKLADY K PROCVIČENÍ PŘ 1) JAKÉ TEPLO PŘIJME 40 kg VODY, ZMĚNÍ-LI SE JEJÍ TEPLOTA O 45 °C? PŘ 2) JAKÉ TEPLO MUSÍ PŘIJMOUT NEBO ODEVZDAT 70 l VODY, ZMĚNÍ-LI SE JEJÍ TEPLOTA Z 80 °C NA 30 °C? PŘ 3) JAKOU MĚRNOU TEPELNOU KAPACITU MÁ TĚLESO O HMOTNOSTI 30 kg, PŘIJME-LI PŘI ZMĚNĚ TEPLOTY O 50 °C TEPLO O VELIKOSTI 5,25 MJ?

ŠÍŘENÍ TEPLA TEPLO JE OPĚT FORMOU ENERGII, A PROTO HO LZE PŘENÁŠET K PŘENOSU, NEBOLI ŠÍŘENÍ TEPLA DOCHÁZÍ TŘEMI ZPŮSOBY 1) VEDENÍ 2) PROUDĚNÍ 3) SÁLÁNÍ

VEDENÍ NEJČASTĚJŠÍ ZPŮSOB ŠÍŘENÍ TEPLA DOCHÁZÍ K NĚMU U PEVNÝCH LÁTEK TEPLO SE ŠÍŘÍ PŘÍMÉ V DANÉ LÁTCE PŘEDÁVAJÍ SI HO TAK MEZI SEBOU ČÁSTICE DANÉ LÁTKY NAPŘÍKLAD: LŽIČKA V HORKÉM ČAJI….. ZA CHVILKU SE OHŘEJE I NA KONCI, NEBOLI ODVEDLA TEPLO Z ČAJE

PROUDĚNÍ K TOMUTO TYPU DOCHÁZÍ PŘI ŠÍŘENÍ TEPLA V RÁMCI TEKUTIN TEKUTINA = KAPALINA NEBO PLYN TEPLO SE ŠÍŘÍ SPOLU S DANOU TEKUTINOU PŘÍKLAD: FÉN A PROUDĚNÍ TEPLÉHO VZDUCHU, NEBO ÚSTŘEDNÍ TOPENÍ, KDE SE TEPLO ŠÍŘÍ S PROUDÍCÍ VODOU

SÁLÁNÍ SÁLÁNÍ JE FORMOU ZÁŘENÍ VYDÁVAJÍ HO ROZŽHAVENÁ TĚLESA ŘÍKÁME JIM ZDROJE PŘÍKLADY: SLUNCE, ZAPÁLENÁ CIGARETA, ROZŽHAVENÉ UHLÍKY…