PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Emoce Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov11 Autor Mgr. et Mgr.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
SOCIOLOGIE.
PSYCHICKÉ STAVY.
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Komunikace citů „Každý se může rozzlobit – to je snadné. Avšak rozzlobit se na toho pravého člověka, tou pravou mírou, v ten pravý čas, z toho pravého.
PSYCHICKÉ JEVY.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Emoce (city).
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
City Pavel Šuranský.
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
1 Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,
Rozdíly mezi osobnostmi
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Život ve skupině Petr Machala.
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Šárka Hučíková, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Sociální psychologie se zaměřením na sport
1 Komunikační a prezentační dovednosti / C2 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová 1 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Psychologické vlastnosti osobnosti Autoři: Petr Liška Jan Koblížek Michaela Kovářová.
Co je to osobnost?. Osobnost člověka je uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí jedince, které jsou v neustálé interakci s prostředím.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
ŽLÁZY S VNITŘNÍ SEKRECÍ (opakování)
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 4
Socializace Kejřová.
Sociální pozice a role. Zdroj obrázků:
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Sociální psychologie.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
SOCIÁLNĚ PSYCHOLOGICKÁ PODMÍNĚNOST
Transkript prezentace:

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D. Psychologie 1 PhDr. Věra Strnadová, Ph. D. Prezentace 8

Gretzova typologie

Gretzova typologie Vůdčí typ rozhodný energický nezávislý

Gretzova typologie Vůdčí typ rozhodný energický nezávislý Přátelský typ orientován na jiné citlivý spolupracující

Gretzova typologie Vůdčí typ rozhodný energický nezávislý Přátelský typ orientován na jiné citlivý spolupracující Podřízený typ nerozhodný pasivní závislý

Gretzova typologie Vůdčí typ rozhodný energický nezávislý Nepřátelský typ orientován na sebe necitlivý nespolupracující Přátelský typ orientován na jiné citlivý spolupracující Podřízený typ nerozhodný pasivní závislý

Gretzova typologie Vůdčí typ rozhodný energický nezávislý Nepřátelský typ orientován na sebe necitlivý nespolupracující Přátelský typ orientován na jiné citlivý spolupracující Podřízený typ nerozhodný pasivní závislý

Gretzova typologie Vůdčí typ rozhodný energický nezávislý DIKTÁTOR já jsem OK vy nejste OK dogmatici vždy mají pravdu Vůdčí typ rozhodný energický nezávislý Nepřátelský typ orientován na sebe necitlivý nespolupracující Přátelský typ orientován na jiné citlivý spolupracující Podřízený typ nerozhodný pasivní závislý

Gretzova typologie Vůdčí typ rozhodný energický nezávislý DIKTÁTOR já jsem OK vy nejste OK dogmatici vždy mají pravdu Vůdčí typ rozhodný energický nezávislý Nepřátelský typ orientován na sebe necitlivý nespolupracující Přátelský typ orientován na jiné citlivý spolupracující Podřízený typ nerozhodný pasivní závislý

Gretzova typologie Vůdčí typ rozhodný energický nezávislý DIKTÁTOR já jsem OK vy nejste OK dogmatici vždy mají pravdu VÝKONNÝ TYP já jsem OK vy jste OK společenští zdvořilí Vůdčí typ rozhodný energický nezávislý Nepřátelský typ orientován na sebe necitlivý nespolupracující Přátelský typ orientován na jiné citlivý spolupracující Podřízený typ nerozhodný pasivní závislý

Gretzova typologie Vůdčí typ rozhodný energický nezávislý DIKTÁTOR já jsem OK vy nejste OK dogmatici vždy mají pravdu VÝKONNÝ TYP já jsem OK vy jste OK společenští zdvořilí Vůdčí typ rozhodný energický nezávislý Nepřátelský typ orientován na sebe necitlivý nespolupracující Přátelský typ orientován na jiné citlivý spolupracující Podřízený typ nerozhodný pasivní závislý

Gretzova typologie Vůdčí typ rozhodný energický nezávislý DIKTÁTOR já jsem OK vy nejste OK dogmatici vždy mají pravdu VÝKONNÝ TYP já jsem OK vy jste OK společenští zdvořilí Vůdčí typ rozhodný energický nezávislý Nepřátelský typ orientován na sebe necitlivý nespolupracující Přátelský typ orientován na jiné citlivý spolupracující SOCIABILNÍ TYP já nejsem OK vy jste OK upovídaní zřídkakdy iniciativní Podřízený typ nerozhodný pasivní závislý

Gretzova typologie Vůdčí typ rozhodný energický nezávislý DIKTÁTOR já jsem OK vy nejste OK dogmatici vždy mají pravdu VÝKONNÝ TYP já jsem OK vy jste OK společenští zdvořilí Vůdčí typ rozhodný energický nezávislý Nepřátelský typ orientován na sebe necitlivý nespolupracující Přátelský typ orientován na jiné citlivý spolupracující SOCIABILNÍ TYP já nejsem OK vy jste OK upovídaní zřídkakdy iniciativní Podřízený typ nerozhodný pasivní závislý

Gretzova typologie Vůdčí typ rozhodný energický nezávislý DIKTÁTOR já jsem OK vy nejste OK dogmatici vždy mají pravdu VÝKONNÝ TYP já jsem OK vy jste OK společenští zdvořilí Vůdčí typ rozhodný energický nezávislý Nepřátelský typ orientován na sebe necitlivý nespolupracující Přátelský typ orientován na jiné citlivý spolupracující SOCIABILNÍ TYP já nejsem OK vy jste OK upovídaní zřídkakdy iniciativní BYROKRAT já nejsem OK vy nejste OK neriskují nevybočují z davu Podřízený typ nerozhodný pasivní závislý

City – Procesy subjektivního prožívání stavů a vztahů člověka EMOCE – lat. moveo = hýbat, ex moveo = hýbat ven

City – Procesy subjektivního prožívání stavů a vztahů člověka EMOCE – lat. moveo = hýbat, ex moveo = hýbat ven Základní charakteristiky citů

City – Procesy subjektivního prožívání stavů a vztahů člověka EMOCE – lat. moveo = hýbat, ex moveo = hýbat ven Základní charakteristiky citů Rozmanitá intenzita

City – Procesy subjektivního prožívání stavů a vztahů člověka EMOCE – lat. moveo = hýbat, ex moveo = hýbat ven Základní charakteristiky citů Rozmanitá intenzita Spontaneita

City – Procesy subjektivního prožívání stavů a vztahů člověka EMOCE – lat. moveo = hýbat, ex moveo = hýbat ven Základní charakteristiky citů Rozmanitá intenzita Spontaneita Polarita

City – Procesy subjektivního prožívání stavů a vztahů člověka EMOCE – lat. moveo = hýbat, ex moveo = hýbat ven Základní charakteristiky citů Rozmanitá intenzita Spontaneita Polarita Individuálnost a subjektivnost

City – Procesy subjektivního prožívání stavů a vztahů člověka EMOCE – lat. moveo = hýbat, ex moveo = hýbat ven Základní charakteristiky citů Rozmanitá intenzita Spontaneita Polarita Individuálnost a subjektivnost Vnější výraz (mimika a pantomimika)

City – Procesy subjektivního prožívání stavů a vztahů člověka EMOCE – lat. moveo = hýbat, ex moveo = hýbat ven Základní charakteristiky citů Rozmanitá intenzita Spontaneita Polarita Individuálnost a subjektivnost Vnější výraz (mimika a pantomimika) Ambivalence

City – Procesy subjektivního prožívání stavů a vztahů člověka EMOCE – lat. moveo = hýbat, ex moveo = hýbat ven Základní charakteristiky citů Rozmanitá intenzita Spontaneita Polarita Individuálnost a subjektivnost Vnější výraz (mimika a pantomimika) Ambivalence Neopakovatelnost

City – Procesy subjektivního prožívání stavů a vztahů člověka EMOCE – lat. moveo = hýbat, ex moveo = hýbat ven Základní charakteristiky citů Rozmanitá intenzita Spontaneita Polarita Individuálnost a subjektivnost Vnější výraz (mimika a pantomimika) Ambivalence Neopakovatelnost Nakažlivost

Klasifikace citů podle vztahů k prostředí

Klasifikace citů podle vztahů k prostředí 1. nižší: spojené s prožíváním biologické existence člověka

Klasifikace citů podle vztahů k prostředí 1. nižší: spojené s prožíváním biologické existence člověka 2. vyšší: morální, estetické, intelektuální, sociální

Klasifikace citů podle vztahů k prostředí 1. nižší: spojené s prožíváním biologické existence člověka 2. vyšší: morální, estetické, intelektuální, sociální Klasifikace vnějších projevů emocí

Klasifikace citů podle vztahů k prostředí 1. nižší: spojené s prožíváním biologické existence člověka 2. vyšší: morální, estetické, intelektuální, sociální Klasifikace vnějších projevů emocí afekty nálady vášně

Fyziologické základy citů

Fyziologické základy citů Oblasti mozku, které jsou při vzniku citů nejvíce aktivní: Limbický systém talamus, hopotalamus, podkoří mozku, mezimozek Odděluje vývojově starší části mozku od vývojově mladších Přiřazuje smyslovým událostem citový význam (příjemné a nepříjemné)

Fyziologické základy citů Oblasti mozku, které jsou při vzniku citů nejvíce aktivní: Limbický systém talamus, hopotalamus, podkoří mozku, mezimozek Odděluje vývojově starší části mozku od vývojově mladších Přiřazuje smyslovým událostem citový význam (příjemné a nepříjemné) limbický systém

Retikulární formace Udržuje potřebný stupeň bdělosti mozkové kůry (vigilita)

Retikulární formace Endokrinní žlázy Udržuje potřebný stupeň bdělosti mozkové kůry (vigilita) Endokrinní žlázy Vylučují hormony do krve a tím vyvolávají různé city (adrenalin – neklid dráždivost)

Měření citových reakcí – GKO (galvanická kožní odpověď) Retikulární formace Udržuje potřebný stupeň bdělosti mozkové kůry (vigilita) Endokrinní žlázy Vylučují hormony do krve a tím vyvolávají různé city (adrenalin – neklid dráždivost) Měření citových reakcí – GKO (galvanická kožní odpověď)

Měření citových reakcí – GKO (galvanická kožní odpověď) Retikulární formace Udržuje potřebný stupeň bdělosti mozkové kůry (vigilita) Endokrinní žlázy Vylučují hormony do krve a tím vyvolávají různé city (adrenalin – neklid dráždivost) Měření citových reakcí – GKO (galvanická kožní odpověď) Psychosomatická onemocnění (vliv potlačovaných emocí)

Sociální dimenze osobnosti Mapa našich sociálních vztahů JÁ matka kamarádka strýc teta otec bratr sestra učitelka přítel, se kterým jsem se rozešla

Sociální dimenze osobnosti Mapa našich sociálních vztahů Společnost Socializace (soc. učení, soc. role, konformismus) Osobnost (soc. adaptace x maladaptace) matka učitelka strýc bratr otec sestra teta přítel, se kterým jsem se rozešla kamarádka JÁ

Formy sociálního učení Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení

Formy sociálního učení Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce

Formy sociálního učení Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram)

Formy sociálního učení Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram) populární

Formy sociálního učení Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram) populární oblíbená

Formy sociálního učení Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram) populární oblíbená akceptovaná

Formy sociálního učení Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram) populární oblíbená akceptovaná trpěná

Formy sociálního učení Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram) populární oblíbená akceptovaná trpěná izolovaná

Formy sociálního učení Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram) populární oblíbená akceptovaná trpěná izolovaná

Malá sociální skupina primární – sekundární formální – neformální Základní druhy skupinového chování Role vůdce ve skupině Typ organizace skupinového života (autoritativní, demokratická, liberální, participativní)