Společenská odpovědnost firem - CSR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Advertisements

Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Co s trhem SBS aneb trh SBS je trh jako každý jiný
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled ÚVOD DO UDRŽITELNÉ SPOTŘEBY A VÝROBY METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ.
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Facility management ČSN EN
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled Souhrn metodiky vstupního hodnocení udržitelné spotřeby a.
SAP Ing. Jiří Šilhán.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Environmentální management. Osnova přednášek: Úvod do předmětu. Environmentální politika a environmentální strategie. Trvale udržitelný rozvoj. Makroekonomické.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Workshop ke konceptu společenské odpovědnosti firem - CSR - Klára Tichá partner rozvojového partnerství Equal Aspra, a.s. Moderní formy péče o zaměstnance.
ÚVOD DO UDRŽITELNÉ SPOTŘEBY A VÝROBY 1. část: TRENDY, POJMY, PRINCIPY.
Ekonomika informačních systémů
Ekologický pilíř – celkový přehled
Společenská odpovědnost firem jako součást firemní strategie
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Enviros s.r.o. | Vlasta Švejnohová | Národní kontaktní místo čistší produkce Projekt ActClean – ENVIROS, s.r.o. Česká republika 11. dubna 2011 Vlasta Švejnohová.
PLÁNOVÁNÍ Vrcholným úkolem podnikového řízení je určování konkrétních podnikových cílů, jejichž prostřednictvím má být dosažen konečný cíl, dlouhodobá.
E M A S - Systém environmentálního řízení a auditu Zavádění EMAS na MŽP Porada OVSS
Ekodesign. Ekodesign Strategie ekodesignu Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. 9. listopadu 2011 Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu Budování.
Systém managementu jakosti QMS
Ondřej Škorpil 27. října 2011 American Center Řízení agendy CSR ve Skupině ČSOB Na cestě k efektivitě: Jak integrovat CSR do strategického řízení firmy.
PROINCOR – Inovační audit Liberec – PROINCOR - Inovační audit 2 INOVACE Změna je jedinou jistotou dnešního světa Předpoklad udržení zákazníka.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Společenská odpovědnost organizací
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING VIII. Informace pro podporu rozhodování.
407 – Vzdělávání pro 21. století Žadatel: Learning Society, občanské sdružení Kontaktní osoba: PhDr Lenka Emrová Mobil: e- mail :
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Místní Agenda 21 Hodnocení místní udržitelnosti v ČR Ing. arch. Marie Petrová Hradec Králové, 18. února 2014.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Společenská odpovědnost firmy
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
Brno–město pro rodiny Projekt ANIMA PLUS CZ Inovativní opatření na podporu slučitelnosti rodiny a zaměstnání Mgr. Lenka Zemanová.
ESF – JPD 3 Grantové schéma 4.1
MARKETINGOVÝ MIX.
VIII. Jarní konference energetických manažerů Poděbrady, 10. Března 2004 Trendy v energetickém managementu v ČR a EU Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. ředitel.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
CZ / /0020 Podpora týmu NET Genium při rozvoji progresivních informačních technologií Žadatel: NetGenium s.r.o. Partner: ČVUT Kontaktní osoba:
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
Společenská odpovědnost firem Ing. Silvia Aguilar Bobadilla VŠE-Kostelecké horky
EKOINKUBÁTOR PODNIKOVÁ EKONOMIKA ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Návrh koncepce a implementace CSR Česká zemědělská univerzita Jan Burian - ČZU Lucie Ceplová - ČZU Tereza Dohnalová - UK Kateřina Klimentová - ČZU Tereza.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
N ÁSTROJE ZVYŠOVÁNÍ KVALITY ŘÍZENÍ ÚŘADU Společenská odpovědnost úřadu.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
FIREMNÍ SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST SKUPINY ČEZ 5. prosince 2014 JUDr. Michaela Chaloupková, M B A člen představenstva ČEZ, a. s.
Místní Agenda hodnocení místní udržitelnosti v ČR a evropský kontext Ing. arch. Marie Petrová PS URROU, 11. prosince 2013.
ŘÍZENÍ OBCHODU Katedra managementu Ing. Patricia Jakešová
Corporate Social Responsibility
Společenská odpovědnost a školy
Společenská odpovědnost firem
UNIVEZITA SPOLUVYTVÁŘÍ SVOU ZEMI
Společensky odpovědné podnikání
ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Presentation Title 1st September 2002
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Regionální rodinná politika, její možnosti a význam
Transkript prezentace:

Společenská odpovědnost firem - CSR

Společenská odpovědnost (CSR) Vlasta Švejnohová 10 Společenská odpovědnost (CSR) Vlasta Švejnohová 10. listopadu 2011 Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu Budování kapacit podpory udržitelné výroby a spotřeby v Libereckém kraji Společenská odpovědnost firem - CSR

Pořádek Abychom udělali pořádek ve světě, musíme nejdříve udělat pořádek v národě. Abychom udělali pořádek v národě, musíme nejdříve udělat pořádek v rodině. Abychom udělali pořádek v rodině, musíme nejdříve udělat pořádek ve svém osobním životě. Abychom udělali pořádek ve svém osobním životě, musíme udělat pořádek ve svém srdci. Confucius Společenská odpovědnost firem - CSR

Časový plán 9:00 – 10:00 ? Hlavní principy společenské odpovědnosti - tři pilíře = 3 x P - práce se zájmovými skupinami – metoda PDCA Strategické CSR Norma ISO 26 000 Příklady z praxe Společenská odpovědnost firem - CSR

Definice „Společenská odpovědnost firem představuje dobrovolný závazek podniků chovat se v rámci svého fungování odpovědně k prostředí i společnosti, ve kterém podnikají.“ „Nadzákonná“ aktivita manažerů firem Společenská odpovědnost firem - CSR

Trochu historie …… ISO 26000 : 2010 – Mezinárodní norma 19. století Anrew Carnige: „Bohatí lidé mají morální povinnost dělit se s ostatními o svůj majetek.“ Rok 1953 Howard R. Bowen: Social Responsibilities of the Businessman 60. léta 20.st. převážně v USA – důraz na hodnoty, které firma uznává Lisabonská konference 2000 závazek podpory CSR ve všech zemích EU ISO 26000 : 2010 – Mezinárodní norma Společenská odpovědnost firem - CSR

Tři pilíře společenské odpovědnosti firem Sociální pilíř = People Ekonomický pilíř = Profit Environmentální pilíř = Planet CSR – Společenská odpovědnost firem Společenská odpovědnost firem - CSR

Ekonomický pilíř - PROFIT Správa a řízení firmy Odpovědný přístup k zákazníkům Vztahy s dodavateli a dalšími obch. Partnery Marketing a reklama Transparentnost, pravidla chování, firemní image Zjišťování zpětné vazby, zapojení do rozhodování, zákaznický servis, kvalita produktů a služeb, vzdělávání zákazníků Výběr dodavatelů,zjišťování zpětné vazby, obchodní vztahy, šíření CSR Informace o produktech, sdílený marketing, reklamní etika Společenská odpovědnost firem - CSR

Sociální pilíř – PEOPLE - interní Zapojení zaměstnanců a komunikace Ohodnocení za práci Vzdělávání a rozvoj Zdraví a bezpečnost Vyváženost pracovního a osob. života Outplacement Rovné příležitosti Zpětná vazba, zapojení do rozhodování Finanční ohodnocení, nefinanční benefity Školení, kurzy, mentoring, karierní rozvoj Firemní politika, zdravotní služby Flexibilní formy práce, extra-péče, mateřská Podpora propuštěných zaměstnanců Opatření proti diskriminaci, rozmanitost na pracovišti Společenská odpovědnost firem - CSR

Sociální pilíř – PEOPLE - externí Podpora komunity Spolupráce se školami Zapojení stakeholders Firemní dárcovství, firemní dobrovolnictví Firemní investice do místní komunity, komerční aktivity, firemní projekty, Fair Trade Spolupráce se studenty, podpora výuky Zapojení zaměstnanců Zapojení zákazníků Zapojení obchodních partnerů Společenská odpovědnost firem - CSR

Ekologický pilíř – PLANET Environmentální politika Energie a voda Řízení (ISO, EMAS, environment. strategie) Dodavatelský řetězec (environ. kritéria výběru) Zapojení stakeholders (spolupráce na env. aktivitách) Komunikace (env.školení, info o env.politice firmy) Úspora energie Onbovitelné zdroje Úspora vody Užitková voda Společenská odpovědnost firem - CSR

Ekologický pilíř – PLANET Odpad a recyklace Doprava Produkty a balení Nakupování Třídění a recyklace Minimalizace odpadů Přesun zaměstnanců (podpora ekologické přepravy) Přeprava zboží Ekologické výrobky Obalové materiály Ekologicky šetrný nákup Místní dodavatelé Společenská odpovědnost firem - CSR

Zájmové skupiny Různé definice zájmové skupiny: skupina nebo jednotlivec, kteří mohou mít vliv na dosažení podnikových cílů, ale na druhé straně mohou být sami dosažením podnikových cílů ovlivněni subjekty, jež mají možnost nebo moc působit na podnik subjekty, jejichž hmotné zájmy jsou spojeny s podnikem, takže v závislosti na chování podniku mohou něco ztratit nebo naopak něco získat Společenská odpovědnost firem - CSR

Zájmy zájmových skupin Zájmy zájmových skupin = základ pyramidy řízení Produkty Procesy Systém řízení Strategie Vize a cíle Zájmy zájmových skupin Společenská odpovědnost firem - CSR

Spolupráce se zájmovou skupinou Definovat konkrétně zájmovou skupinu 2. Identifikovat jeho potřeby/zájmy/vliv 3. Komunikovat potřeby a zájmy 4. Připravit metodiku spolupráce 5. Definovat konkrétní nástroje CSR 6. Realizovat projekty v oblasti CSR 7. Spolupráce Zpětná vazba Udržovat vztah 8. Redefinovat ZS, prověřit nové zájmy, vlivy na podnik Společenská odpovědnost firem - CSR

Jak zavést konkrétní nástroj CSR Metoda PDCA (Cyklus učení viz např. ISO 14001) P – Plan = plánování, příprava konceptu D – Do = realizace připravených akcí C –Check = kontrola, vyhodnocení A- Act = zlepšení Společenská odpovědnost firem - CSR

Strategické CSR Nový pohled na téma Social Impact Consultants – Valeria Bockstette, USA Společenská odpovědnost firem - CSR

Vývoj společenské odpovědnosti ke společenským problémům a výzvám Slepé oči Kontrola poškození CSR = Dobré PR Nové paradigma „Jaké problémy?“ „Problémy, které nás mohou poškodit“ „Měli bychom něco udělat“ „Vidíme příležitost“ - Ignorujme problémy Popřeme existenci problémů Popřeme, že za problémy neseme zodpovědnost - Utraťme nějaké peníze na populární problémy a problémy, které se týkají naší společnosti, abychom ukázali, že přispíváme a minimalizujeme poškození Vytvořme odpovědné a více promyšlené CSR Ptejme se zainteresovaných skupin, na co se máme zaměřit - Řešení společenských problémů relevantní kontextu našeho podnikání je klíčem k dlouhodobé udržitelnosti a konkurenční výhodě Společenská odpovědnost firem - CSR

Je mnoho podnětů, které může podnik využít pro strategické CSR Produktové dotace Peněžní dotace Investiční souvislosti Dobrovolnictví Obhajoba Produkty /služby Hodnotový řetězec Jak vypadají tyto nástroje v praxi? Společenská odpovědnost firem - CSR

Strategické CSR Nástroj Tradiční CSR Pěněžní dotace Dary pro místní charitu Dary pro charitu, která poskytuje pomoc potřebným a tím přispívá k nárůstu podnikání Produktové dotace Darování počítačů klinice Vytvoření informačního systému klinice, který může být rovněž nabídnut větším nemocnicím Dobrovolnictví Výmalba školy Spolupráce inženýrů na výuce fyziky – zábavnější forma výuky Obhajoba Obhajoba populárních případů Obhajoba proti korupci, která by mohla firmě způsobit škodu Hodnotový řetěz Snížení uhlíkové stopy Budování kapacit dodavatelů, čímž vzroste jejich produktivita, např. zemědělci Produkty / služby NA Vývoj nového produktu, který se zabývá společenskou potřebou, například stárnutím populace Investiční souvislosti Zlepšení místní infrastruktury, například silnic, školících center, zařízení péče o děti Společenská odpovědnost firem - CSR

Otázka: jaké % naší společenské filantropie má být „strategické“ ? Současné portfolio CSR Nové a lepší portfolio CSR Strategické: CRS, které vytváří hodnoty pro společnost a obchod Vyrovnané: CSR, které využívá své know-how k vytvoření společenských zlepšení ale bez přímé obchodní výhody Generické: CSR, které nemá žádný vztah k vašemu podnikání kontextu nebo know-how, ale je dobré pro vaši komunitu Vyrovnané: CSR, které využívá své know-how k vytvoření společenských zlepšení ale bez přímé obchodní výhody Strategické: CRS, které vytváří hodnoty pro společnost a obchod Generické: CSR, které nemá žádný vztah k vašemu podnikání kontextu nebo know-how, ale je dobré pro vaši komunitu Současné portfolio CSR Nové a lepší portfolio CSR Společenská odpovědnost firem - CSR

Osvěta dětí jak zvládat cukrovku Vzdělání Prostředí Bydlení Prosperita Farmaceutický Osvěta dětí jak zvládat cukrovku Výroba biologicky odbouratelných léčiv x Stát se dostupnými pro populaci s nižšími příjmy Automobilový Nabídnout studentům stipendium Snižovat emise Podpořit dodavatele během ekonomické recese Bankovní Propagovat finanční gramotnost Vytvořit produkt na obchodování s emisemi Financovat dostupné bydlení Podporovat vznik malých podnikatelů Chemický Propagovat vědecké vzdělávání Snižovat uhlíkovou stopu Vytvořit, dostupné udržitelné stavební materiály Zvýšit zemědělskou produkci Společenská odpovědnost firem - CSR

Příklady vlivů na produktivitu podniku Společenská odpovědnost firem - CSR

Souhrn ke strategickému CSR Strategické CSR má vliv na sociální sféru a zároveň posiluje podnikání My všichni k tomu máme potřebné nástroje- od filantropie přes stěžejní produkty a služby společnosti, kde působíme Existuje řada dobrých příkladů, kterými je možno se inspirovat v jakémkoliv sektoru – s pokrytím celé škály sociálních otázek Posun ke strategickému CSR je cesta, kterou nezrealizujeme přes jednu noc a nelze ji uskutečnit bez vedení shora První kroky lze udělat okamžitě, např. zanalyzovat své portfolia aktivit CSR a vybrat několik, které by mohly být více strategické. Společenská odpovědnost firem - CSR

Norma ISO 26000 Společenská odpovědnost firem - CSR

Norma ISO 26 000 Duben 2001 Rada mezinárodní organizace pro normalizaci ISO požádala ISO / COPOLCO (ISO Committee on Consumer Policy) zvážit vytvoření nové normy ISO pro společenskou odpovědnost organizací ČR se přihlásila k iniciativě CSR v roce 2005 První účast na zasedání pracovní skupiny – květen 2006 v Lisabonu Společenská odpovědnost firem - CSR

Cíl normy Pomoc organizaci při definování a uskutečňování její CSR (poskytnout návod) Identifikovat a vtáhnout zainteresované strany Zvýšit důvěryhodnost zpráv a nároků v souvislosti s CSR Zvýšit spokojenost a důvěru zákazníků Podpořit jednotnou terminologii pro CSR Soulad s existujícími dokumenty, legislativou, normami Společenská odpovědnost firem - CSR

Postavení normy Dobrovolná Není určena pro certifikaci třetí stranou Není z řady norem pro management kvality Nenahrazuje legislativní požadavky Není určena pro užití v legislativě či při uzavírání smluv Je určena pro všechny typy organizací Společenská odpovědnost firem - CSR

Přínosy CSR Podpora dobrého jména firmy Atraktivita firmy Zvýšená loajalita a produktivita zaměstnanců Vyšší úroveň spokojenosti a věrnosti zákazníků a z ní plynoucí dlouhodobé vazby Lepší vztahy s okolím a veřejnými orgány Úspory nákladů např. na risk management Společenská odpovědnost firem - CSR

Program komunikace s konečnými uživateli Zlepšení designu implantátů Příklady CSR Beznoska, s.r.o. Výrobce implantátů a chirurgických nástrojů,(ortopedie a traumatologie) Program komunikace s konečnými uživateli Zlepšení designu implantátů Zlepšení kvality života pacienta Společenská odpovědnost firem - CSR

E-mail: vlasta.svejnohova@enviros.cz Děkuji Vám:o) Vlasta Švejnohová E-mail: vlasta.svejnohova@enviros.cz www.enviros.cz Společenská odpovědnost firem - CSR