Správné odpovědi na otázky z minulé hodiny:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HV-1 Hudební výchova DUM č. 9 Prima – kvarta osmiletého studia
Advertisements

Hudební partitura Partitura je přehledný záznam vícehlasé ( instrumentální i vokální ) skladby. V partituře jsou všechny nástroje orchestru zapisovány.
Autor: Mgr. Hana Kalousková
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Renesanční hudba VY_32_INOVACE_04_Renesančni hudba.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
HV-1 Hudební výchova DUM č. 13 Prima – kvarta osmiletého studia
HV-1 Hudební výchova DUM č. 15 Prima – kvarta osmiletého studia
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Renesanční hudba (15. – 16. st.)
Barokní hudba v Čechách
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Rozčlenění hudebního vývoje
GIOVANNI GABRIELI. VE ZKRATCE  Narodil se v Benátkách v roce 1557 a zemřel v tomtéž městě 12. srpna 1612  Byl to významná italský skladatel a varhaník.
HUDBA V RENESANCI.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Kantáta.
Raná renesance Mgr. Jakub Tomala.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Hudební renesance ( polovina 15. – 16. století).
Loutna Jakub Řehoř sekunda.
ICT 2 – 3 – 24 HV Johan Sebastian Bach
JOHANN SEBASTIAN BACH.
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Číslo a název šablony klíčové aktivity
HUDBA ČESKÉHO BAROKA.
Vrcholná renesance III (církevní vokální hudba 2. pol. 16. stol.)
HUDBA V BAROKU.
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Ročník: 4. Předmět: Hudební výchova.
HUDEBNÍ NÁSTROJE NÁSTROJOVÉ SKUPINY
Vrcholná renesance I Mgr. Jakub Tomala.
Jaký hudební nástroj je na obrázku?
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Renesance 14. – 16. století.
Vrcholná renesance II Mgr. Jakub Tomala.
Středověk Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Sloh polymelodický Evropa Čechy Pojmy RENESANCE.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3432 NázevGeorg Friedrich Händel Téma hodinyŽivot a dílo G. F.
Adam Václav Michna
5. částRenesance ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
ČESKÝ HUDEBNÍ KLASICISMUS
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Dějiny hudby a její osobnosti
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Prezentace Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor
Výtvarné umění Test Poslech POJMY
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Uherský Ostroh
Orchestrální hudba Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

Správné odpovědi na otázky z minulé hodiny: 1. Obchodník 2. Doly v Karaře 3. 900 zlatých dukátů 4. Obraz Svaté rodiny

HUDBA V RENESANCI

c) čistá instrumentální hra sólová či souborová Většina hudebních skladeb v této době je psána pro zpěv, jsou to tedy vokální kompozice (skladby). Některé hlasy byly ale svěřovány nástrojům. Není zcela jasné, zda byl ten který part určen pro doprovodný zpěv nebo pro nástroj. Jisté je, že vokální polyfonie (polyfonie = vícehlas) dosahuje svého vrcholu. Epocha renesance tvoří předěl ve vývoji INSTRUMENTÁLNÍ (nástrojové) HUDBY směrem k její samostatnosti. V zásadě renesanční instrumentální hudba existuje ve třech podobách: a) hudba doprovodná b) hudba taneční c) čistá instrumentální hra sólová či souborová

HUDEBNÍ NÁSTROJE V OBDOBÍ RENESANCE: PRO ZAJÍMAVOST – HUDEBNÍ NÁSTROJE V OBDOBÍ RENESANCE: drnkací nástroje – loutna, kytara, mandolína, harfa smyčcové nástroje – různé druhy viol (da gamba, da braccio), ke konci 16. století vznikají smyčcové nástroje, jaké známe dnes dechové nástroje – flétna, pumrty a bomharty (předchůdci dnešního hoboje a fagotu), cinky, businy a serpenty (předchůdci dnešních žesťových nástrojů) klávesové nástroje – clavichord, clavicembalo, varhany

VÝZNAMNÍ HUDEBNÍ SKLADATELÉ RENESANCE Představitelé tvz. nizozemské školy: 1. generace   Guillaume Dufay (1397 – 1474) a Gilles Binchois (1400 – 1460) 2. generace - Jean Ockeghem (1410 – 1497) a Jacob Obrecht (1450 – 1505) 3. generace Josquin Després (1440 – 1521)

Představitelé vrcholné renesance:   Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525 – 1549) byl Římanem od narození až do smrti. Narodil se sice v městečku Palestrina nedaleko Říma, ale záhy se dostal do Říma. Už jako sedmiletý zpíval v chrámovém sboru a pak po studiích působil jako varhaník a sbormistr v římských církevních službách. Jeho skladatelská činnost se soustřeďuje na církevní hudbu. V centru jeho zájmu stojí vokální tvorba bez jakéhokoliv doprovodu nástrojů (a´cappella, tedy bez orchestru). Dílo: - 93 mší (nejslavnější Missa papae Marcelli) - téměř 200 motetů (motet = sborová duchovní skladba) - dvě knihy madrigalů (madrigal = světská píseň)

Orlando di Lasso (1532 – 1594)   byl původem Vlám, ale život prožil na nejrůznějších místech Evropy. Pobýval v Itálii, Francii, Anglii i v Nizozemí. Roku 1556 zakotvil v Mnichově, kde se stal dvorním skladatelem a dirigentem bavorského dvorního orchestru. Ten byl v té době pokládán za jeden z nejlepších v Evropě a Lasso jej vedl až do své smrti. Vychoval i řadu skladatelů. Dílo: Lassovo dílo je možná ještě rozsáhlejší než Palestrinovo. V jeho tvorbě můžeme nalézt přes dva tisíce titulů. Ty nejdůležitější byly vydány až po jeho smrti pod názvem Magnum opus musicum. Přesto byl už za svého života nazýván „králem hudby“.V duchovní tvorbě tvoří základ jeho díla motety, dále pak mše, žalmy, lamentace. Druhou polovinu jeho díla tvoří světské madrigaly, villanelly, chansony i německé písně.

POSLECH: G. P. da Palestrina – Salve Regina: http://www.youtube.com/watch?v=SDT_kuiS-ZA&feature=related