(Spolu)Práce s doktorandy na ČVUT Věra Pilecká, Lenka Němečková Ústřední knihovna ČVUT
Proč jsou doktorandi naše cílová skupina? •Mají potřebu odborných informací, zajímají se o to jak s nimi pracovat •Mají zájem o elektronické zdroje •Jsou počítačově gramotní •Udělají si čas •Rádi zkouší nové věci •Dokážou být „opinion leaders“ a „propagátory“ EIZ a služeb •V týmu mohou působit jako „zdroj“ potřebných vědeckých informací - Tj. měli by nás sami chtít Bibliotheca academica 20132
Historie •Vzdělávací akce od roku 1993 ▫už v r přístup do EIZ online v síti ČVUT – CDROM •První kurzy pro doktorandy FS ČVUT v r. 1994, pro doktorandy fakult ČVUT v r Bibliotheca academica 20133
Současnost (ÚK ČVUT) •Kurz Informace pro vědu a výzkum pro fakulty ČVUT ▫Pod záštitou proděkanů pro vědu jednotlivých fakult ▫7 Fakult, ZS i LS, převážně LS FEL, FS, FSv, FA, FD, FJFI, FBMI; nejvyšší účast: FSv •Komunikace: ová konference •Worshopy a semináře ▫Jak citovat ▫Patenty ▫Hodnocení VaV, Web of Science ▫Vyhledávání odborných informací (tzv. Google není vše) ▫Webináře ve spolupráci s poskytovateli EIZ Bibliotheca academica 20134
Náplň a průběh kurzu •Semestrální předmět Viz doktorandy/obsah-kurzu.html doktorandy/obsah-kurzu.html •Témata: ▫EIZ ▫Služby knihoven zaměřené na získávání plných textů ▫Normy a patenty ▫Hodnocení VaV ▫Open Access zdroje a publikování ▫Jak psát odborný text ▫Jak citovat ▫Citační manažery ▫Jak získat grant Bibliotheca academica 20135
Zpětná vazba ke zjišťování potřeb doktorandů •Vstupní testy pro účastníky kurzů •Výsledků úkolů zadávaných v kurzech •Závěrečné ankety pro účastníky kurzů •Průzkum citačních zvyklostí vědeckých pracovníků a doktorandů na ČVUT (2009) - Z atím využíváme jen pro konkrétní studijní skupinu a ročník, celkovou analýzu nemáme Bibliotheca academica 20136
Naše zkušenosti •Očividně naše aktivity mají pozitivní dopad … Zvyšují se: ▫požadavky na MVS a EDD ▫dotazy na knihovnu ▫konzultace k využívání EIZ ▫konzultace k psaní závěrečných prací Bibliotheca academica 20137
Inspirace zahraničními výzkumy •Měnící se informační potřeby a vstupní úroveň informační gramotnosti mladší generace studentů? •Projekty JISC: ▫„Researchers of Tomorrow: the research behaviour of Generation Y doctoral students“ (červen 2012) Jak se chovají doktorandi v GB? ▫„The lives and technologies of early career researchers“ (září 2009) Jak se chovají doktorandi v GB? ▫„Information behaviour of the researcher of the future“ (leden 2008) Jaká generace nám v příštích letech na VŠ přijde? Bibliotheca academica 20138
Poznatky ze zahraničí •Největším problémem při práci jsou časové a finanční možnosti, až pak přístup k EIZ •Informace využívají z těchto zdrojů - v pořadí (technika): e- časopisy, tištěné časopisy, abstrakty, knihy, e-knihy •Informace hledají především přes (v pořadí): Google/Google Scholar, citační dtb., dtb. vydavatelů e-časopisů, knihovní katalog •OA příliš nerozumí, OA časopisy nepovažují za příliš odborné, problém zejména s IF, recenzním řízením, copyrightem. Autoarchivace se obávají zejm. kvůli plagiátorství. •Cítí potřebu spolupracovat, ale spolupracují převážně se svým školitelem. Tzv. „collaboration tools“ příliš nepoužívají. •Naopak využívají referenční manažery, RSS, alerty, bookmarky •Mezi sebou komunikují spíše přes Skype Bibliotheca academica 20139
Závěrem •Setkáváme se se stejnými trendy i problémy, definovanými ze zahraničních studií •Asi jdeme stejným směrem. Dobrým směrem? Bibliotheca academica
Děkujeme za pozornost