Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – 2014

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Setkání knihovnic/knihovníků a starostek/starostů okresu Vsetín MVK Vsetín.
Deník veřejné knihovny na rok 2013/2014 Setkání knihovníků okresu Liberec dne
Deník veřejné knihovny na rok 2009 Změny v evidenci činnosti knihoven.
OPEN REPOSITORIES 2010 MADRID, 6. – MGR. LENKA NĚMEČKOVÁ ÚSTŘEDNÍ KNIHOVNA ČVUT.
Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – 2015
Vliv nových informačních technologií na činnost veřejných knihoven Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – 2015 Středočeský kraj Národní.
Poradenské služby podporující vzdělávání dospělých: realita nebo sen?
Tvorba výměnných fondů, jejich cirkulace a distribuce Definice závazného standardu výkonového ukazatele pro práci s výměnnými fondy Struktura výkonového.
Aktuality. Novela knihovního zákona  Staré:  d) umožnění přístupu k vnějším informačním zdrojům, ke kterým má knihovna bezplatný přístup, pomocí telekomunikačního.
Portál hl. m. Prahy – Co předcházelo úspěchu
E-Česko 2006 Státní informační a komunikační politika Praha Vladimír Mlynář.
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Seminář knihoven okresu Vsetín MVK Vsetín, Trendy rozvoje knihoven ve Zlínském kraji se zaměřením na malé knihovny.
Knihovna v obci - proč? aneb Víme, co máme? Kardašova Řečice říjen 2005 Zlata Houšková.
Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK Vít Richter Národní knihovna ČR.
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
„Rozvoj informačních a komunikačních technologií v regionech“
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Informatizace veřejných knihoven Internet a veřejné knihovny jako informační centra měst a obcí PhDr. Ivana Štrossová Okresní knihovna Havlíčkův Brod.
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
Co to je, když se řekne „komunitní role“ aneb Knihovna v malé obci Tábor, červen 2009 Zlata Houšková.
Budou chodit do knihoven? Průzkumy dospělé populace 1996 – 2007 – 2010 a nová koncepce rozvoje knihoven ČR Národní knihovna ČR.
Knihovnické profese v NSP
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
1 Vít Richter ISSS 2005 – Hradec Králové Národní knihovna ČR Mobil: Archivy, knihovny, muzea a jejich úloha při.
© Radek Maca1 Cíle SIPVZ. © Radek Maca2 Rozvoj informační výchovy ve školách Koncepce SIPVZ (UV 351/2000) Vzděláváním k informační gramotnosti – nutné.
ANALÝZA mzdové, věkové a vzdělanostní struktury pracovníků knihoven v ČR 2003 – 2004 Vít Richter 6. září 2005 Národní knihovna ČR +420/603.
E-knihovna pro knihovníky Seminář E-knihy III, NTK,
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Čtenáři a čtení v ČR v roce 2007 Výzkum dospělé populace nad 15 let Vít Richter Národní knihovna ČR Brno
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
Perspektivy a trendy oboru knihovnictví Praha Vít Richter Národní knihovna ČR.
REGIONÁLNÍ FUNKCE KNIHOVEN Pomoc nebo omezení ? Definice RF knihovny Funkce, v jejichž rámci krajská knihovna a další pověřené knihovny, poskytují základním.
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
Jaký byl Březen měsíc internetu 2005? 20. dubna 2005 Vít Richter Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Národní knihovna ČR Tel: ,
Příprava novely autorského zákona Celostátní porada vysokoškolských knihoven Hradec Králové Vít Richter Národní knihovna ČR
Oborová brána TECH tech.jib.cz Seminář „Okna oborů dokořán! Proč a jak využívat oborové brány & jak dál v CPK? “ Praha, NTK PhDr. Lenka Hvězdová.
Internetizace knihoven a SROP Roman Giebisch Vědecká knihovna v Olomouci.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Koncepce rozvoje knihoven v ČR na léta 2004 – 2010 Usnesení vlády č. 679 ze Vít Richter Národní knihovna ČR ISSS – Hradec Králové.
I sss I nternet, elektronické informační zdroje a s lužby pro o s oby se s pecifickými potřebami v knihovnách Zlata Houšková, Jana Vejsadová Internet ve.
Informační kulturní portál
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Komunitní a otevřená škola
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
9. Knihovna jako centrum komunitních aktivit a kreativity 14. Knihovna jako garant přístupu k internetu 15. Regionální funkce 16. Aktualizovat a zavést.
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
© Radek Maca1 SCO 2005, Radek Maca odbor 55 - SIPVZ SIPVZ a nový školský zákon.
Příprava koncepce rozvoje knihoven v ČR na léta 2011 – 2014 Vít Richter Národní knihovna ČR Goetheinstitut Praha
Perspektivy a trendy oboru knihovnictví Jaké budou knihovny za 30 let? Havlíčkův Brod Vít Richter Národní knihovna ČR.
Koncepce rozvoje regionálních funkcí v Jihomoravském kraji v letech Porada ředitelů pověřených knihoven JMK, Mgr. Adéla Dilhofová.
1 Martin Vojnar Bibliografie jako nezbytná součást jednotného vyhledávaní SNK v Martine, 7. listopadu 2011.
Koncepce rozvoje knihoven na léta s výhledem do roku 2025 Inspirace a zdroje PhDr. Vít Richter, Plzeň
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Příprava Koncepce rozvoje knihoven na léta Seminář účastníků SK ČR Vít Richter Národní knihovna ČR.
E-government - moderní podoba veřejné správy v České republice.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – Co venkovské knihovny umějí a mohou VIII Vít Richter Národní knihovna ČR.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Projekt „Rozvoj místního partnerství a trhu práce“. CZ.1.04/5.1.01/ realizováno O.S. „Rozkvět zahrady jižních Čech – místní akční skupina“ a partnery.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
Místní akční plán vzdělávání MČ Praha 3
Metody knihovnické práce (VIKBA04)
PORADA RF Holasovice
Metody knihovnické práce (VIKBA04)
Transkript prezentace:

Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – 2014 28.4.2011 Knihovnická dílna 2011 Vít Richter Národní knihovna ČR

Proč nová koncepce? Minulá koncepce: období 2004 – 2010 Nové technologické a společenské změny, které ovlivňují činnost knihoven

Jaké společenské a technologické změny ovlivňují knihovny? Rozhlas, televize, počítačové hry… Vizualizace lidské komunikace Úpadek tradiční čtenářské gramotnosti Nové formy trávení volného času – cestování, sport… Informační technologie Internet, mobilní komunikace E-knihy Masová digitalizace tištěné produkce

Rozvoj internetu a mobilní komunikace Mobilní komunikace dostupná kdekoliv – propojení internetu, počítače, mobilu a televize Růst počítačové gramotnosti Růst dostupnosti internetu pro obyvatele Integrace ICT do výuky – e-learning Růst objemu kvalitních informací na internetu – Wikipedia Dynamický růst objemu digitálních dokumentů – pokles vlivu tištěných médií Sociální sítě, Face Book, blogy, Second Life Změny ve způsobu komunikace a vyhledávání informací – googlizace společnosti

E-knihy E-čtečky + chytré telefony: Cokoliv, kdekoliv a kdykoliv

Masová digitalizace knihovních fondů Google Books – 15 mil. knih (2 mil. volná díla, 6 mil. knih nedostupných na trhu) Spolupráce: 40 knihoven, 30000 nakladatelů Přečíst nebo stáhnout text knihy (volná díla) Koupit nebo půjčit knihu Europeana 14,6 mil. objektů: knihy, fotografie, mapy, zvuk. nahrávky, filmy, záznamy sbírek knihoven, archivů, muzeí Národní digitální knihovna – NK ČR + MZK V příštích 25 letech digitalizovat 1,2 mil. svazků kniha a periodik – veškerá tištěna produkce z území ČR

Vliv digitalizace na knihovny Jaká bude úloha knihoven? Nastane odklon od tištěných dokumentů? Pokles zájmu o půjčování tištěné produkce? Jaká bude cena za zpřístupnění e-books? Kdo bude hradit licence za zpřístupnění e-books? Uživatelé Knihovny Knihovny jako agregátoři poptávky?

Rychlost změn Knihtisk 550 let Rozhlas 89 let Televize 74 let Počítače 50 let PC 30 let Internet s webem 20 let Mobilní telefony 19 let Využití internetu se zdvojnásobuje každých 6 až 12 měsíců

Mění se postavení knihy a knihoven v komunikaci Knihy a tištěná média přestávají být centrem kulturního dění Diverzifikace přístupu ke kultuře a informacím Různé kanály: TV, rozhlas, tisk, internet, knihovny… Různé formáty: knihy, časopisy, multimédia, e-knihy… Mění se životní styl lidí Mění se způsob vyhledávání a práce s informacemi Knihovny mají poprvé v historii konkurenci ve svých hlavních funkcích Knihy budou dále vyráběny, prodávány, čteny Ale …

Do jaké míry určí ICT naší budoucnost?

Češi patří k silným čtenářským národům 42% - průměr EU 17% - ČR Zdroj: Keys Figures on Cultural Participation in EU, 2002

Vybrané mediální aktivity (počet minut/den)

USA: 51% dětí ve školních knihovnách by četlo beletrii jako e-knihy, 42% naučná literatura, 39% obrázkové knihy Amazon – 11000 am. VK bude půjčovat e-knihy NPL – zvýšení počtu výpůjček o 36 %

1996 2007 2010

Zpráva o amerických knihovnách 2010 65 % dotázaných uvedlo, že v posledním roce navštívilo knihovnu (ženy 72, muži 58) 58 % vlastní čtenářský průkaz

Čím by mohly knihovny zaujmout? Nikdy nechodili do knihovny Dříve využívali knihovny 86 % nic 50 % nic

Jaké služby by knihovny mohly nabízet? Nikdy nechodili do knihovny Dříve využívali knihovny

Do jaké míry určí ICT naší budoucnost? Vliv technologií není přímočarý a jejich působení lze obtížně prognózovat Móda nebo hluboká změna? Knihovny nejsou pouze technologií Silné historické, kulturní, sociální, psychologické a filozofické vlivy Rostou požadavky společnosti znalostí – vzdělávání jako celoživotní kontinuální proces Autorská práva omezují digitalizaci Světy tištěných a digitálních médií nebudou nikdy totožné Knihovny mají v informační společnosti rozvojový potenciál …..ale musí se ale změnit Co budou v budoucnu nabízet, aby byly pro uživatele zajímavé? Knihovny musí definovat svůj vztah k potřebám znalostní společnosti O knihovnách rozhodnou jejich uživatelé

Jak změnit knihovny? Jak připravit knihovny na budoucnost? Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – 2014

VIZE 2020 Klient říká: „V krásné, přívětivé a pohodlné knihovně rychle obsloužen příjemným, kvalifikovaným, očividně spokojeným a motivovaným personálem nebo z pohodlí domova bez ohledu na národnost či handicap, v kteroukoliv denní či noční dobu získám bezplatně požadovanou kvalitní službu“

Co chceme? Dlouhodobě zvyšovat v populaci podíl lidí, Kteří knihovny využívají Kteří považují knihovny za důležité Knihovna jako místo, kde CHCEME být Fyzicky Virtuálně Citově… Nabídnou komplexní služby v digitálním prostředí Tištěné a digitální dokumenty Každá knihovna: nabízí služby celého systému knihoven

8 směrů budoucího rozvoje knihoven 25 bodů Koncepce rozvoje knihoven 2011 - 2014

Digitalizace textových dokumentů… Podporovat digitalizaci na jednotlivých úrovních - NDK, regiony, oborové instituce, specializované projekty. Koncepčně vyřešit dlouhodobou ochranu digitálních dokumentů. Zabezpečit maximální zpřístupnění digitálních dokumentů.

Elektronické informační zdroje Zabezpečit efektivní dostupnost EIZ pro podporu VVI po roce 2011 Zabezpečit efektivní dostupnost EIZ pro širokou veřejnost E-knihy v knihovnách?

Autorský zákon Základní princip - respektování práv autorů Autor rozhoduje o svém díle Autor má právo na odměnu Licencování osiřelých děl a děl nedostupných na trhu Možnost uzavírání kolektivních licencí pro knihovny Nutnost platit za zpřístupnění autorských děl Rozšíření výjimek pro knihovny???? Hlavní cíl: Umožnit, aby vše co bude zdigitalizováno bylo přístupné ve všech knihovnách prezenčně na zabezpečených stanicích

Podpora silných centrálních služeb Možnost snadno a rychle získat cokoliv, odkudkoliv, kdekoliv Konkurence schopné služby

Silný portál – základní stavební kámen Zajištění přístupu do celého systému knihoven Centrální portál by měl být využíván jako: Nástroj pro knihovny, díky kterému mohou poskytovat individuální služby klientům Sdílená katalogizace…. Nástroj pro uživatele, který si chce poradit sám Vyhledávání, objednávání… Nástroj pro sdílení (indexaci) obsahu globálními vyhledávacími nástroji Google, Seznam…. Systém MVS a DODO Identifikace uživatelů, on-line platby

Silný portál – základní stavební kámen Zahrnuje všechny typu dokumentů dostupné v knihovnách v jakékoliv formě Fyzické dokumenty – různé typy Digitalizované dokumenty (vlastní fond) E-born dokumenty (webarchiv, elektronický povinný výtisk, inst. repozitáře, …) Komerční (placené) elektronické informační zdroje (databáze, e-knihy,…)

Centrální portál by měl zajišťovat: Vyhledávání dokumentů: Souborný katalog ČR - Digitální knihovny - EIZ Informace o dokumentech Kat. záznamy, obsahy, obálky, citace , anotace, recenze, komentáře, hodnocení Ověření dostupnosti fyzického dokumentu, prolinkování do dalších systémů Informace o knihovnách Nejbližší knihovny – geografická identifikace Otevírací doba, akce, dostupnost dokumentu

Každá knihovna rozhraním do celého systému Vytvoření jednotného rozhraní s cílem zprostředkovat služby celého systému knihoven z každé knihovny Každá knihovna může být rozhraním do celého systému Každý knihovník by měl být frontmanem schopným poskytnout kompexní službu

Podporovat vytváření knihovních fondů veřejných knihoven Dokumenty, literatura na podporu rozvoje jazykových dovedností obyvatel (cizojazyčná beletrie a populárně naučná literatura, jazykové příručky, slovníky) Dokumenty, literatura v jazycích národnostních menšin trvalé žijících na území ČR, např. Poláci, Slováci, Ukrajinci, Vietnamci a další. Dokumenty, literatura pro zdravotně postižené Koncepce trvalého uchování a zpřístupnění textových dokumentů.

Podporovat úlohu knihoven jako center rozvoje občanských i jiných komunit a jejich kreativity Komunitními aktivitami knihoven podporovat aktivní účast občanů na životě komunity (obec, škola, ústav apod.), pomáhat při vytváření místních partnerství a budování komunit. Vytvářet v knihovnách prostorové podmínky pro komunitní, kulturní a vzdělávací aktivity. Podporovat knihovny jako informační centra obcí. Podporovat úlohu knihoven jako základní infrastruktury kreativního průmyslu.

Podporovat knihovny jako garanta rovného přístupu k informačním zdrojům a síti internet. Aktivně působit proti rozdělení společnosti na skupinu lidí s přístupem k moderním informačním a komunikačním technologiím, a ty ostatní, kteří tyto možnosti nemají (digital divide – digitální předěl). Pokračovat v Projektu internetizace knihoven. Zlepšit informační infrastrukturu a vybavenost knihoven informačními a komunikačními technologiemi. Zpřístupnění autorský chráněných děl

Zlepšit dostupnost knihoven a jejich služeb – bezbariérové knihovny Provést analýzu bariér dostupnosti VKIS a definovat principy bezbariérovosti VKIS, jak ve vztahu ke znevýhodněným skupinám, tak i široké veřejnosti. Promítnout principy bezbariérovostí do standardů, dotačních programů a do hodnocení kvality VKIS. Rozšířit služby knihoven pro handicapované občany i národnostní menšiny, nezaměstnané a další znevýhodněné sociální skupiny.

Regionální funkce – podpora knihoven v malých obcích Stabilizovat finanční a personální zajištění výkonu regionálních funkcí Motivovat provozovatele knihoven k lepšímu zajištění činnosti knihoven Preferovat pomoc knihovnám v malých obcích Rozšířit a zefektivnit vytváření a cirkulaci výměnných souborů knih a dalších dokumentů Rozvíjet automatizované kooperativní zpracování knihovního fondu nakoupeného z prostředků obcí Rozšířit nabídku celoživotního vzdělávání pracovníků knihoven Preferovat podporu knihoven propagujících svoji činnost na webových stránkách

Podpora čtenářské gramotnosti Zvyšovat podíl dětské populace jako návštěvníků knihoven Podporovat projekty spolupráce knihoven a škol na rozvoji čtenářské gramotnosti Podporovat dlouhodobé, systematické projekty rozvoje čtenářské gramotnosti Podporovat kampaně na podporu čtenářství Překonání roztříštěnosti Spolupráce knihoven, vydavatelů, knihkupců, autorů….

Učit lidi využívat knihovny Zvyšovat úlohu knihoven v procesu celoživotního učení. Knihovny jako centra celoživotního vzdělávání Podpořit knihovny jako vzdělávací centra obcí. Využít knihovny pro školení základní počítačové a informační gramotnosti občanů. Podpořit v knihovnách dostupnost služeb a prostředků pro podporu vzdělávání na internetu. Zahrnout informační výchovu (informační gramotnost) do výuky základních a středních škol

Marketingová podpora centrálních i lokálních služeb systému knihoven Zvýraznit orientaci knihoven na koncové služby uživatelům, využít metod marketingu a aktivního public relations. Zajistit výkon marketingových aktivit a public relations systému knihoven a VKIS na centrální úrovni. Poskytovat marketingový servis knihovnám, které si nemohou dovolit vlastní profesionální zázemí

Podpora knihoven jako místa Vytvářet v knihovnách prostorové podmínky pro komunitní a kulturní aktivity Zpracovat standard prostorového a vybavení knihoven.

Zvýšit efektivitu činnosti knihoven Aktualizovat standard VKIS Podporovat měření výkonu a činnosti knihoven pomocí metody benchmarkingu Zpracovat metodiku ekonomických výzkumů ROI (Return-on investment) v knihovnách Vytvořit mechanismus vyhodnocování přínosů VKIS, zejména jejich kvality, s ohledem na roli těchto služeb v profesním i osobním životě občanů.

Znát potřeby lidí - co očekávají od knihoven Provádět pravidelná celostátní šetření vztahu dětské i dospělé populace k četbě, čtenářství, zjišťovat jejich informační potřeby a vztah ke knihovnám. Podporovat pravidelná šetření vztahu dětské i dospělé populace k četbě, čtenářství, zjišťovat jejich informační potřeby a vztah ke knihovnám na lokální šetření. Využívat standardizované dotazníky zjišťování informačních potřeb a spokojenosti pro jednotlivé typy knihoven, vytěžovat data z knihovních systémů.

Lidé - pracovníci, lidské zdroje Zlepšit odměňování pracovníků knihoven Zpracovat koncepci CŽV pro oblast knihovnictví s důrazem na požadavky praxe Zavést systém akreditovaného CŽV (kurzů a certifikovaných zkoušek) Doplnit kartotéku typových pozic profese knihovník Prosazovat řízení lidských zdrojů v knihovnách na moderních principech Intenzivněji využívat dobrovolníky a systém veřejně prospěšných prací.

Co je ve strategii nového? Využití všech možností, které nabízí ICT Masová digitalizace – dlouhodobá archivace Integrace a propojení všech existujících zdrojů Myšlenka centrálních služeb Každá knihovna je vstupem do systému a nabízí jeho služby Kvalitativně nová úroveň spolupráce Katalogizace, sdílení služeb MVS, EDD Stanovení odpovědností Zákon nebo ostrovy pozitivní deviace