Dluh a deficit VeřejnÉHO SEKTOTU A VládníCH INSTITUCÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | czso.cz Téma D9 REINVESTOVANÉ ZISKY INVESTIČNÍCH FONDŮ, POJIŠŤOVACÍCH SPOL. A PENZIJNÍCH FONDŮ.
Advertisements

Vysoká škola ekonomická v Praze květen 2012
Subsektory finančních institucí
Demonetizace zlata (AF.11)
revize národních účtů ČR 2014
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | czso.cz1/X POSKYTNUTÍ A AKTIVACE ZÁRUK ZA PŮJČKY I/37.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | czso.cz1/15 Téma D8 Klasifikace finančních položek.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | czso.cz1/6 Téma C10 Centrální banka – alokace produkce.
„Aby peníze sloužily, nikoliv vládly“ Encyklika „Charitas in veritate“ jako reakce na finanční a ekonomickou krizi a proč se o ní u nás moc nemluví.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | czso.cz1/4 Téma C27 FISIM mezi rezidenty a nerezidenty.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | czso.cz NEŽIVOTNÍ ZAJIŠTĚNÍ Téma C26.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | czso.cz NEŽIVOTNÍ POJIŠTĚNÍ – MĚŘENÍ PRODUKCE PŘI KATASTROFÁCH Téma C3.
Obecná část rozpočtového práva III
Krizový stav čerpání evropských fondů Jiří Paroubek předseda NS-LEV http://
Matematika a byznys Téma: Účetnictví národního důchodu a platební bilance Jan Brož A08B0109P.
Inovační aktivity podniků v letech 2008–2010
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | czso.cz1/X Petra Kuncová OTEVŘENÁ STATISTICKÁ DATA.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Finanční statistika v národním účetnictví (makroekonomická analýza, 5HP501) Václav Rybáček kontakt: katedra institucionální ekonomie konzultace:
Zábavná matematika.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Sezonní očišťování čtvrtletních národních účtů Michal Široký Odbor.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Hana Peroutková Společný seminář TC AV ČR a ČSÚ
Ekonomický program NS-LEV 21 Filip Drapák http://
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. dubna 2013.
Říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.10 Ročník2. ročník.
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Návrh rozpočtu vlastního hlavního města Prahy na rok 2010 Praha
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Státní rozpočet Rozpočet přebytkový Rozpočet vyrovnaný
Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Sekce 05 - Odbor Účetnictví a audit
Český statistický úřad | Na padesátém 81, Praha 10 | czso.cz 1 Iva Ritschelová Data územně samosprávných celků v agendách ČSÚ (výkaznictví, statistiky,
MAJETEK PODNIKU září 2012 VY_32_INOVACE_UCE_070106
Penzijní systém podle NS-LEV 21 Tereza Holišíková http://
Přednost početních operací
STRATEGIE ROZVOJE ŠKOLSTVÍ A VĚDY V PROGRAMU NS-LEV 21 RNDr. Stanislav Palša http://
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Platební bilance, obchodní bilance, veřejné rozpočty
Národní účty - aplikace
CZECH STATISTICAL OFFICE Tvorba hrubého fixního kapitálu za sektor vládních institucí Jaroslav Sixta ČSÚ Odbor ročních národních účtů.
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
Finanční a rozpočtové právo
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Bankovní systém, centrální banka
Finanční a rozpočtové právo Přednáška č. 5 Obecná problematika rozpočtového práva Rozpočtové právo hmotné.
Účetní závěrka a zveřejňování informací1 Bankovní účetnictví Účty emisní banky.
Soustava veřejných rozpočtů. Osnova kurzu 1.Veřejné rozpočty v ČR 2.Státní rozpočet a rozpočtový proces 3.Střednědobé rozpočtování 4.Územní rozpočty 5.Podmíněné.
Základy veřejných financí
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Financování a finanční účty USC.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | czso.cz1/15 Ing. Vítězslav Ondruš, CSc. Odbor ročních národních účtů HISTORICKÁ ROČENKA NÁRODNÍCH.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Příjmy a výdaje SR.
Rozpočtová a fiskální politika
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Řízení majetku ve vazbě na zdrojovou náročnost
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtová a fiskální politika
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtová a fiskální politika
MAJETEK V PODNIKU A ZDROJE FINANCOVÁNÍ
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Transkript prezentace:

dluh a deficit VeřejnÉHO SEKTOTU A VládníCH INSTITUCÍ

Obsah Satelitní účty veřejného sektoru Sektor vládních institucí vs. Veřejný sektor Ukazatele ESA vs. ukazatele EDP (závazky, dluh, deficit) Závazky a dluh (vládní, maastrichtský, veřejného sektoru) Deficit (vládní, maastrichtský, veřejného sektoru)

Satelitní účty veřejného sektoru ČSÚ rozšířil presentace národních účtů o komplexní pohledy na ekonomiku veřejného sektoru Dosud tolerované nesprávné používání některých pojmů znesnadňuje jejich interpretaci vládní vs. veřejný závazky vs. dluhy ukazatele ESA vs. ukazatele EDP

Vládní vs. Veřejný sektor (1) Sektor vládních institucí (general government sector) Zahrnuje jednotky zcela odlišné od ostatních sektorů svou silou, motivací a funkcí Je schopen za použití moci ovlivnit ostatní sektory Je schopen provádět redistribuci důchodů a bohatství Svou veřejnou politiku prosazuje často prostřednictvím veřejných korporací Veřejný sektor (public sector) Zahrnuje všechny vládní instituce a navíc všechny veřejné korporace (není samostatným institucionálním sektorem a proto není součástí sektorových účtů) Cílem satelitních účtů je vyčíslit význam veřejného sektoru v ekonomice

Vládní vs. Veřejný sektor (2)

VLÁDNÍ INSTITUCE Ústřední vládní instituce, zejména: Organizační složky státu Státní fondy Ústřední příspěvkové a jiné organizace nesplňující 50% kriterium pokrytí provozních nákladů příjmy z vlastní činnosti Místní vládní instituce, zejména Územní samosprávné celky Místní příspěvkové a jiné organizace nesplňující 50% kriterium pokrytí provozních nákladů příjmy z vlastní činnosti Fondy sociálního zabezpečení, zejména Zdravotní pojišťovny

Veřejné korporace Veřejné nefinanční podniky Součástí sektoru nefinančních podniků (S.11) Jednotky podrobené kontrole vládních institucí Např.: Lesy ČR, Budvar, ČEZ, ČSA, Česká pošta, České dráhy, ČT, ČRO, DP hl. m. Prahy, příspěvkové organizace (např. nemocnice) splňující 50%kritérium Veřejné finanční instituce Součástí sektoru finančních institucí (S.12) Jednotky podrobené kontrole vládních jednotek ČNB, Česká exportní banka, Českomoravská záruční a rozvojová banka, EGAP atd.

ukazatele ESA vs. Ukazatele EDP Závazky = Veškeré závazky (stav k datu) Dluh = Vybrané závazky (dluhového charakteru, mají termín splacení a přináší pravidelný důchodový výnos) Deficit = B.9 Čisté půjčky/výpůjčky (saldo všech nefinančních nebo finančních transakcí) Ukazatele EDP (za sektor vládních institucí je dluh a deficit používaný v ESA dále upravován pro potřeby hodnocení maastrichtských kritérií) Dluh podle maastrichtských kriterií („Maastrichtský dluh“) = dluh oceněný v nominálních hodnotách Deficit podle maastrichtských kriterií („Maastrichtský deficit“ ) = B.9 upravené o úroky ze swapových operací a FRA

Závazky zahrnuté v dluhu Závazky vs. DLUH Dluh = pouze vybrané závazky AF.21 Oběživo Finanční závazky AF.22 Převoditelné vklady Závazky zahrnuté v dluhu AF.29 Ostatní vklady AF.331 Krátkodobé cenné papíry AF.332 Dlouhodobé cenné papíry AF.34 Finanční deriváty   AF.41 Krátkodobé půjčky AF.42 Dlouhodobé půjčky AF.5 Účasti AF.6 Pojistné technické rezervy AF.7 Ostatní závazky

ZÁVAZKY / dluh vládních INSTITUCÍ Dluh vládních institucí - Maastrichtský a podle ESA v roce 2010 (v mld. Kč)   Sektor S.13 Finanční závazky Dluh podle ESA Maastrichtský dluh rozdíl mezi dluhy Celkem 1 713 1 456 1 437 19 AF.2 Oběživo a vklady AF.331 Krátkodobé cenné papíry 103 105 -1 AF.332 Dlouhodobé cenné papíry 1 176 1 156 20 AF.34 Finanční deriváty 18 AF.41 Krátkodobé půjčky 4 AF.42 Dlouhodobé půjčky 172 AF.5 Účasti AF.6 Pojistné techn. rezervy AF.7 Ostatní závazky 239 % HDP Finanční závazky/dluh 45,2 38,4 37,9 0,5

ZÁVAZKY / Dluh veřejného sektoru = sektoru vládních INSTITUCÍ + veřejných korporací Závazky a dluh veřejného sektoru, 2010, mld. Kč (vč. konsolidace mezi S.11001 a S.13)   Finanční závazky Dluh veřejné nefininanční podniky veřejné finanční instituce sektor vládních institucí veřejný sektor S.11001 S.12x01 S.13 AF Finanční závazky (konsolid.) 3 578 751 1 114 1 713 Dluh (konsolid.) 2 439 314 669 1 456 AF.21 Oběživo 392 AF.22+29 Vklady 616 AF.331 Krátkodobé cenné papíry (konsol.) 121 18 103 AF.332 Dlouhodobé cenné papíry (konsol.) 1 430 208 46 1 176 AF.34 Finanční deriváty 36 12 5 AF.41 Krátkodobé půjčky (konsol.) 31 4 AF.42 Dlouhodobé půjčky (konsol.) 236 57 7 172 AF.5 Účasti (konsolid.) 145 27 AF.6 Pojistné technické rezervy 9 AF.7 Ostatní závazky (konsol.) 531 280 239 % HDP Závazky (konsol.) 94,4 19,8 29,4 45,2 Dluh (konsol.) 64,3 8,3 17,7 38,4

DEFICIT veřejného sektoru = sektoru vládních INSTITUCÍ + veřejných korporací Deficit veřejného sektoru, v roce 2010 (v mld. Kč)   Veřejný sektor veřejné nefinanční podniky veřejné finanční instituce Sektor vládních institucí v tom ústřední vládní instituce místní vládní instituce fondy soc. zabezpečení S.1xx01 S.11001 S.12x01 S.13 S.13001 S.13003 S.13004 Transakce s produkty - prodej 652 546 8 99 41 58 Prvotní důchody, příjmové 498 25 19 453 357 96 1 Druhotné důchody a transakce, příjmové 878 4 873 558 232 215 Kapitálové transfery, příjmové 73 16 56 31 42 Transakce s produkty - nákup, čisté pořízení -775 -383 -2 -389 -176 -209 -4 Prvotní důchody, výdajové -606 -184 -14 -409 -224 -181 Druhotné důchody a transakce, výdajové -824 -20 -1 -803 -678 -41 -216 Kapitálové transfery, výdajové -63 -61 -17 B.9 Čisté půjčky (+)/výpůjčky (-) = Deficit podle ESA -166 3 12 -153 -19 -9 % HDP -4,4 0,1 0,3 -4,8 -4,0 -0,5 -0,2 EDP B.9 Čisté půjčky (+)/výpůjčky (-) = Maastrichtský deficit -183 -154 -4,1 rozdíl (mld. Kč) 2,0 1,1 0,9 0,0

ZÁVAZKY / Dluh veřejného sektoru A sektoru vládních INSTITUCÍ

Více o satelitním účtu veřejného sektoru: http://apl.czso.cz/pll/rocenka/rocenka.indexnu_svs