Včela Medonosná.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hmyz s proměnou dokonalou
Advertisements

Anotace - v prezentaci se žáci seznamují s blanokřídlým hmyzem Autor - Zuzana Pištová Jazyk - čeština Očekávaný výstup – poznání přírodního druhu,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DVOUKŘÍDLÍ 1 pár blanitých křídel
Způsob života a dorozumívání včely medonosné
ŽIVOČICHOVÉ V LESÍCH Kmen: MĚKKÝŠI.
ROHÁČ OBECNÝ.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník: ročník
Hmyz v sadech a zahradách
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
Včela medonosná Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
VY_32_INOVACE_Př.5.05_Včela medonosná-prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Autor:Jan Pála Sponzor.Wikipedie.cz
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Chrostíci Andrea Vopálenská.
POŠVATKY (Plecoptera)
Hmyz na jaře, v létě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.33
Třída:Hmyz nejpočetnější třída živočichů na Zemi souš i voda
Organismy mírného pásu (střední Evropy)
HOSPODÁŘSKY VÝZNAMNÉ ORGANISMY houby a hmyz.
Motýli Barbora Žáková
2 páry křídel, samice má na zadečku kladélko ( žihadlo),
SÍŤOKŘÍDLÍ.
BLANOKŘÍDLÍ Anna Poláčková, 2.A.
Hmyz v lese Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
Bezobratlí v sadech a zahradách
Včela Medonosná Kristýna Kavková 8. Ročník 2010 Přírodopis
ZVÍŘÁTKA DVORKU – VČELY
Hmyz s proměnou dokonalou vajíčko – larva –kukla –dospělec zdroj:www
Pozorně si přečtěte text
ČLENOVCI HMYZ.
Lepidoptera (Motýli) Smrčková Eva.
Včela medonosná Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
JEPICE Autor: Daniel Ďásek.
Včela medonosná Apis mellifera L.
VČELA MEDONOSNÁ.
ŽIVOT VČEL Autor: Bronislav Šenkeřík
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Včela opakování.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách.
Med má od nepaměti zvláštní význam ve výživě člověka.
Matka Rozvinuté Vaječníky Nerozvinuté Vaječníky Dělnice.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
VY_32_INOVACE_09_VČELA_ život, význam včely AUTOR: Petra Kroupová ŠKOLA: ZŠ SPECIÁLNÍ.
VY_32_INOVACE_09_Přírodověda_ 4.ročník_ 17_Včela medonosná Autor : Jiří Martínek, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : listopad 2011.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_17_03C_Blankřídlí hmyz Téma: Bezobratlí.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Včela medonosná Prvouka, 2. třída.
Anotace – Včely   Anotace - Pracovní list k procvičení plynulého čtení s porozuměním, schopnosti k zapamatování si podrobností, schopnosti shrnout důležité.
Včela medonosná Vytvořil: Jiří Burda
ŽIVOT VČEL Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN.
VČELA MEDONOSNÁ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Vosa obecná Izabela pertlíková :D.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_132_Užitečný hmyz
Anotace : Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
Zvířata v lese – mravenec lesní
VY_32_INOVACE_09 09 Ze života včel autor: Mgr. Jana Kobylková
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Č. DUMu VY_32_INOVACE_02_13_Zvířata
Kristýna Veselá ZŠ Holice, Komenského 100
Včely Jan Bureš.
Vypracovala: Beáta Tupá
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Ing. Iva Hlásková Číslo
Kristýna Veselá ZŠ Holice, Komenského 100
Hmyz s proměnou dokonalou
Transkript prezentace:

Včela Medonosná

Den Stádium Činnost Po 2-3 hodinách čistička Čištění buněkpříprava pro matku k zakladení4 4.den krmička Zásobování larev potravou 6.den kojička Krmení matky mateří kašičkou 12.den stavitelka Stavění včelího díla 18.den Strážkyně česna Střežení vchodu do úlu 21.den létavka Dopravování potravy do úlu

Život včely Osamocená včela medonosná by dlouho nežila. Včely žijí ve společnostech.V jednom úlu může být až 80 000 včel. Každý úl má: včelí královnu tisíce dělnic několik set samečků, kterým říkáme trubci Královna klade vajíčka, ale neumí se o ně sama postarat. Z některých vajíček se vylíhnou trubci, jeden z nich pak oplodní novou královnu Včelí dělnice budují a čistí úl Krmí larvy, které se vylíhnou z vajíček. Larvy se pak zakuklí a z kukel se vylíhnou včely Starší dělnice odlátají hledat nektar a pil

Zařazení včely Říše: živočichové Kmen: členovci Třída: hmyz Řád: blanokřídlí Podřád: štíhlopasí Nadčeleď: včely Čeleď: včelovití Rod: včela Podtřída: křídlatí Podkmen: šestinozí

Druhy Včela medonosná Včela východní Včela celebeská Včela sundská Včela sabašská Včela obrovská Včela skalní Včela květná Včela trpasličí

Vývoj Včely Vajíčko:Vajíčko pokládá matka včely medonosné.Vajíčko je bílé, lehce zakřivené, o délce 1,3-1,8mm. O hmotnosti kolem 0,130mg. Larva:Larva vylíhlá z vajíčka není ještě vůbec podobná včele a musí projít celou dokonalou proměnou než se z ní stane dospělec.Pokožka larvy má bílou lesklou barvu.Larvy jsou v prvních hodinách dlouhé přibližně 1,5-2,0mm. a směrem k hlavě a zadečku se zužuje. Předkukla:Má v mateřské buňce tzv. matečník vytvořený zámotek jen na bocích a ve vrchní části buňky. Do tohoto zámotku se larva rozpřádá po zavíčkování buňky. Kukla:Stádium kukly trvá u matky 5dní a u dělnice a trubců 8dní. Ve stádiu kukly nastává přeměna vnitřních orgánů. Dospělec:Vylízá z buňky po vykousání jejího víčka. Celkový vývoj matky trvá 16 dní, dělnice 21 a trubci 24 dní.

Včelí Med Je sladká hmota, produktovaná z nektaru nebo z medovnice. Med je základní včelí produkt. Med je potravina přírodního sacharidového charakteru.Podle původu místa a doby sběru lze velmi zhruba med rozdělit na med květový a medovicový. Med je považován za jedno z nejsilnějších přírodních antibiotik je známí především svojí schopnosti ničit bakterie.Med obsahuje převážně monosacharidy(glukozu a fruktozu) a maximálně 18-20% vody.Květový med vzniká z nektaru sbíráních z květů bylin, keřů a stromů. Medovicový med vzniká sběrem medovice, což je sladká šťáva. Je známo, že tekutý med je kvalitnější než zkristalizovaný.

Včelí jed První pomoc při bodnutí: Produkt jedotvorné žlázy dělnic a včely k jeho tvorbě potřebují bílkovinnou stravu. Dokážou do jedu převést i zplodiny vzniklé při invertování nektaru. Jed vytváří i matka, ale ta ho používá jen při souboji s jinou matkou. Zajímavostí je, že když včely snášejí nektar s ekologicky postižené oblasti, je jejich med stejně „čistý”, ale škodliviny se koncentrují v jedu. Jed se získává 2 způsoby. Včely se elektrickým proudem rozdráždí tak, aby začali bodat do gumové podložky. Ta je buď silnější nebo tenčí. Jed se poté suší a používají se jeho usušené kristalky. Včelí jed se používá v lékařství. Využívá se při alternativním léčitelství, při kterém se jeho malé množství aplikuje na postižené místo. Tvoří ho 65% vody, 27% bílkovin a 8% ostatní látky. Je to bezbarvá příjemně vonící látka. Působí na nervovou soustavu, snižuje tlak, způsobuje šok a vyvolává horečkové soustavy. První pomoc při bodnutí: U zdravého člověka seškrábeme žihadlo, na ranku položíme česnek, propolis, med, alpu nebo šťávu s cibule. Můžeme přiložit i studený obklad. U alergika okamžitě seškrábnout žihadlo, odvést s dosahu včel, škrtidlem zatáhnout končetinu nad místem vpichu, studený obklad a volat rychlou pomoc.

Včelí tanec Zajímavý je způsob, jakým informuje včela průzkumnice o poloze nové potravy: Děje se tak pomocí VČELÝHO TANCE Na svislé ploše plástu včela vybíhá určitým směrem, bzučí křídly a vrtí zadečkem Při tanci je včela obklopena tzv. rekrutkami. Rekrutky její taneček sledují a po určité době vyrážejí s úlu ve směru o kterém byli informovány. I když je slunce za mraky, včely vnímají rozptýlené polarizované světlo a podle něho určí polohu slunce.

Básnička Včelka lítá sem a tam, od fialek k růžičkám. Od růžiček v lípy květ, všude sbírá sladký med. Na jabloni, na máku, od rána až k soumraku. Od jara až k jeseni lítá květnou zelení. Všech květů čilý host, až je v úlu medu dost. A když je zasněžen úl, má vždy sladký plný stůl. Ať je zima, ať je led, vzpomíná na letní květ.