Koordinační schopnosti v atletice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_TMM24860BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
Advertisements

Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku
Senzomotorika prevence proti zranění, návrat po zranění, rozvoj koordinace, posilovací cvičení … Zásady: chodidlo (a) stojné musí být vždy mírně nakloněné.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Obratnostní schopnosti
Strečink Je možné provádět denně před i okamžitě po tréninku nejméně však 3x týdně nejlépe 2-3 hodiny po posledním tréninku dne (svaly již nejsou tak zakyselené.
TRÉNINK KOORDINAČNÍCH SCHOPNOSTÍ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Základy Posilování popis
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
“IAAF KIDS’ ATHLETICS” DOPLŇKOVÉ DISCIPLÍNY KINDERIÁDY
Tematická oblast: Vybraná témata z teorie tělesné kultury
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Trénink atletických skoků
LETNÍ PŘÍPRAVA KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI 2012
STATICKÝ STREČINK Slovo strečink pochází z anglického slova stretch,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Silové schopnosti v přípravě dětí
Kondiční příprava: Silová schopnost Rychlostní schopnost
PROTAHOVACÍ A KOMPENZAČNÍ CVIČENÍ
DIDAKTIKA ATLETIKY I.stupeň ZŠ
Metodický postup Držení náčiní, chůze a běh s náčiním
Atletická průprava pro canicross
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Historie překážkového běhu
POHYBLIVOST MICHAL LEHNERT.
(soubory vnitřních předpokladů organismu k dané pohybové činnosti)
Esteticko – koordinační sport
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miroslava Kubicová Název materiálu: Velké míče 2. část Označení materiálu:
CO NEJVÍCE SE NAROVNÁME, HLAVU VYTÁHNEME VZHŮRU
KOTOUL VPŘED ŘADÍME MEZI ZÁKLADNÍ GYMNASTICKÉ PRVKY
Testování silových schopností © Tom Vespa.
Estetická skupinová gymnastika
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
ročník.
Reforma školství v ČR.
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Tělesná výchova patří do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (stejně jako Výchova ke zdraví) učivo je členěno do samostatných a na sebe navazujících etap.
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV Pohybové schopnosti jsou souhrnem integrovaných a relativně samostatných dispozic subjektu, potřebných ke splnění.
Znamená zvedání a přenášení věcí pomocí vašich rukou nebo fyzické námahy Je třeba se naučit správnému zvedání a přenášení věcí jako prevence úrazů a zranění.
Starty Účelem startu je zajistit podmínky pro maximálně rychlé zahájení běhu Obr.11.
Která čísla označují správné držení těla?
Mgr. Eliška Geržová FN Motol. ONEMOCNĚNÍ CHARCOT – MARIE – TOOTH řazeno mezi dědičné neuropatie postižení nervového systému - nejčastěji periferní části.
ATLETIKA v programu kombinovaného studia TVS Bc. PaedDr. Jitka Vindušková, CSc. Katedra atletiky FTVS UK Praha Tento projekt je spolufinancován Evropským.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_02_Rozvoj rychlosti TÉMA.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_07_Vědomostní soutěž TÉMA.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů.. SPORTOVNÍ TRÉNINK OB21-VVP-HUM-TV-JAN-M-SUPL-002.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Správné držení těla obr.1. Při tomto postoji jsou nohy volně u sebe, kolena a kyčle nenásilně nataženy. Pánev je v takovém postavení, aby hmotnost trupu.
Rychlostní a silové schopnosti Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
U6, U7 (2x týdně trénink cca min) PO - pohybová cvičení, technické dovednosti – HČJ PA - hry malých forem (1/1,2/2,1/2,2/1) U8,U9 (3x týdně trénink.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Závodní chůze: práce paží 1
KINEZIOLOGIE SPORTOVNÍ GYMNASTIKA
Akrobatická příprava Akrobatickou přípravu dělíme na: Zpevňovací
Vytrvalostní a koordinační schopnosti
Instruktor lyžování (150) jen pro vnitřní potřebu
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Reforma školství v ČR.
Historie překážkového běhu
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
ročník.
Metodicko – organizační normy
Testy koordinačních schopností
LETNÍ PŘÍPRAVA KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
Vybrané testy pro diagnostiku motorických schopností
STATICKÝ STREČINK Slovo strečink pochází z anglického slova stretch,
Transkript prezentace:

Koordinační schopnosti v atletice

Základní členění motorických schopností

Orientační schopnost Schopnost určovat a měnit polohu a pohyb těla v prostoru a čase, a to vzhledem k definovanému akčnímu poli nebo pohybujícímu se objektu.

Rovnováhová schopnost Schopnost udržovat celé tělo (event. i vnější objekt) ve stavu rovnováhy , respektive rovnovážný stav obnovovat i při napjatých rovnováhových poměrech a proměnlivých podmínkách prostředí. - statická - dynamická

Reakční schopnost Schopnost zahájit ( účelný ) pohyb na daný (jednoduchý nebo složitý ) podnět v co nejkratším čase.

Rytmická schopnost Schopnost postihnout a motoricky vyjádřit rytmus z vnějšku daný, nebo v samotné pohybové činnosti obsažený

Diferenciační schopnost Schopnost realizace přesných a ekonomicky prováděných pohybových činností na základě jemně diferencovaného a přesného příjmu a zpracování převážně kinestetických informací.

Schopnost sdružování a přestavby Schopnost sdružování pohybů je chápána jako schopnost účelně koordinovat pohyby částí těla navzájem a koordinovat pohyb celého těla ve vztahu k určité záměrné činnosti. Schopnost přizpůsobit program pohybové činnosti novým skutečnostem na základě vnímaných nebo předpokládaných změn situace nebo pokračovat v činnosti zcela jiným způsobem

Zásady rozvoje věk a vyspělost atleta Po dni volna Na začátek tréninkové jednotky nebo VJ

Obecné prostředky rozvoje Cvičení bez zátěže – vlastní vahou těla rytmická cvičení, cvičení s hudbou, balanční cvičení na jedné noze, akrobacie – kotouly, stoje, přemety aj. úpoly, hry a soutěže s úkoly, krátký běh s úkoly, skoky v obrazcích (v kruhu, čtverec) aj. Cvičení s náčiním cvičení se švihadlem, gymnastická cvičení s míčem, cvičení s obručí, balancování s různými předměty (štafetový kolík, tyč), míčové hry aj. Cvičení na nářadí cvičení na kladině, na balanční polokouli nebo míči, gymnastická cvičení na hrazdě, kruzích, trampolíně, gymnastické přeskoky (koza, kůň, švédská bedna), šplh aj. Ostatní cvičení překážkové dráhy, plavání, jízda na kole, běh na lyžích, bruslení aj.

Speciální prostředky Cvičení se změnou směru běh do zatáčky, běh do přesně vymezeného směru, běh pozadu, běh s obraty, speciální běžecká cvičení se změnou směru aj., zdůrazněný vertikální nebo horizontální odraz, skoky do vymezeného prostoru, hody na vzdálenost a na cíl, starty z různých startovních poloh aj. Cvičení se změnou rytmu a tempa běh se záměrným střídáním tempa, běh v pásmech, stupňované úseky aj., skoky ze zkráceného, pomalého, zrychlovaného pohybu, hody a vrhy z místa, ze zkrácenou přípravnou fází, hody a vrhy s výrazně zpomalenou a zrychlenou odhodovou fází, hody a vrhy z lehčím a těžším náčiním aj. Cvičení se změnou vynaložení síly a rozsahu pohybu běh do schodů, běh se schodů, odrazy přes různě vzdálené a vysoké překážky, odrazy ze zvýšeného místa, hody a vrhy z neúplných přípravných fází aj. Cvičení při změně vnějších podmínek běh do kopce, běh proti větru, běh ve vodě, běh v písku, běh přes různě vzdálené překážky, skoky z různých povrchů (škvára, mokrý povrch, umělý povrch), hody a vrhy v jiném prostředí (mokrý sektor, bez sektoru, jiný vrhačský kruh aj.), Cvičení s obměnou pohybových detailů běh s různým omezením pohybu paží, běh se závažím v ruce (činky, kameny), odrazy ohnutou nebo nataženou švihovou nohou, odrazy s různou prací paží aj. Zrcadlová cvičení odrazy z neodrazové končetiny, hody a vrhy neodhodovou paží, hody a vrhy v opačném směru pohybu (otočka, sun) aj. Cvičení s omezením senzorického systému cvičení se zavřenýma očima nebo se zúženým výhledem, cvičení po několika otočkách nebo po kotoulech aj.

Metody rozvoje Metoda analytická se využívá u většiny technických atletických disciplín, které lze dělit na jednotlivé pohybové fáze. Například u skoku do výšky atlet provádí na místě imitační cvičení posledního kroku a následného odrazu. Pro běžce je vhodné využít speciálních běžeckých cvičení s variabilními obměnami (s oporou o stěnu, bez opory na místě, bez pohybu paží, s pohybem paží, s pohybem do stran nebo vzad). Ve fázi odstraňování chyb se nejčastěji používá kontrastní metodu. Například trenér předvede technicky správně provedený přeběh překážky a následně chybný přeběh se zvýrazněnou chybnou prací přetahové nohy. Metoda opakování se v atletice používá při nácviku a upevňování nových pohybů a dovedností. Například při nácviku švihového způsobu běhu postupně odstraňujeme chyby v pohybu paží, postavení trupu a pánve, polohy dolních končetin při odrazu, postavení chodidla při došlapu atd. Velice vhodnou pomůckou je využití videozáznamu, na kterém můžeme popsat jednotlivé chyby a volit pak cvičení a prostředky pro jejich odstranění. Metoda střídavá se využívá ve formě střídání tempa a rychlosti pohybu například ve skoku dalekém. Atlet provádí jednotlivé skoky z různě vzdálených rozběhů s různou intenzitou a rychlostí.

Pohyblivost schopnost člověka pohybovat svaly a klouby těla v plném rozsahu, lehce a požadovanou rychlostí.

Druhy pohyblivosti a) Statická – jedná se o rozsah pohybu v kloubu dosažený pomalým pohybem b) Dynamická - jedná se o rozsah pohybu v kloubu dosažený normální nebo zvýšenou rychlostí c) Aktivní – amplituda pohybu je dosažená pouze silou příslušných svalů d) Pasivní - amplituda pohybu je dosažená za spoluúčasti vnější síly

Zásady rozvoje Individuální a věkové zvláštnosti Správné dýchání Přesně vedený pohyb

Všeobecné prostředky Dynamická cvičení – vlastní vahou těla kroužení hlavou, trupem, pánví, kroužení pažemi, v předloktí, zápěstím, hmity a kmity horními a dolními končetinami, předklony, úklony aj. Dynamická cvičení s náčiním stejná cvičení jako v předchozím bodě, ale s využitím náčiní (plné míče, mále činky, tyče, gymnastické obruče, švihadla aj.) Statická cvičení – vlastní vahou těla protahovací cvičení zaměřené na celkovou pohyblivost celého těla, předklony, úklony hlavy a trupu, sedy s předklony, úklony aj. Statická cvičení s náčiním protahovací cvičení zaměřené na celkovou pohyblivost celého těla s využitím tyčí, míčů, švihadla, gymnastické obruče aj. (předklony, úklony hlavy a trupu, sedy s předklony, úklony aj.).

Speciální prostředky Speciální cvičení pro hladké běhy kroužení pažemi za chůze, chůze po patách, po špičkách, po vnější nebo vnitřní části plosky nohy, na místě imitace pohybu paží při běhu v pomalém tempu, cvičení u hrazení: kmity dolními končetinami v předozadní rovině s imitací pohybu dolní končetiny při běhu aj. speciální běžecká cvičení (liftink, skipink, zakopávání) aj., protahovací cvičení zaměřené na svaly pletence ramenního a trupu, protahovací cvičení zaměřená na svaly kyčelního kloubu a dolních končetin. Speciální cvičení pro překážkové běhy švihová cvičení zaměřená na svaly kyčelního kloubu a dolních končetin (např. překážkový sed s hmitáním ke švihové a přetahové noze, imitace pohybu přetahové nohy s oporou o stěnu nebo vedle překážky) aj. speciální běžecká cvičení (skipink, zakopávání, koleso aj.), protahovací cvičení zaměřená na svaly kyčelního kloubu a dolních končetin (překážkový sed, z překážkového sedu leh na záda, stoj přednožný s oporou o překážku s předklonem i úklonem k natažené noze aj.)

Speciální prostředky Speciální cvičení pro horizontální skoky švihová cvičení zaměřené na svaly kyčelního kloubu a svalů dolní končetiny (kroužení dolní končetinou, hmity dolní končetinou s oporou o stěnu, chůze s imitací práce švihové nohy při odrazu aj.), speciální běžecká cvičení (liftink, skipink, zakopávání, předkopávání zdůrazněným došlapem aj.), protahovací cvičení zaměřená na svaly kyčelního kloubu a dolních končetin (např. leh na zádech, jedna noha pokrčmo, chytíme pod kolenem a přitahujeme směrem k hrudníků aj.). Speciální cvičení pro vertikální skoky švihová cvičení zaměřená na svaly oblasti trupu (předklony, úklony, kroužení trupem, kotouly), švihová cvičení zaměřené na svaly kyčelního kloubu a svalů dolní končetiny (kroužení dolní končetinou, hmity dolní končetinou s oporou o stěnu, chůze s imitací práce švihové nohy při odrazu aj.), speciální běžecká cvičení (liftink, skipink, zakopávání, předkopávání zdůrazněným došlapem), protahovací cvičení zaměřené na svaly trupu („mosty“, spinální cviky),

Speciální prostředky Speciální cvičení pro vrhy a hody švihová cvičení zaměřená na svaly oblasti pletence ramenního a trupu (kroužení zápěstím, předloktím, celými pažemi; předklony, úklony, kroužení trupem, protirotační cviky se zvýrazněným opožďováním paží za rotací trupu), speciální běžecká cvičení (liftink, skipink, zakopávání, pohyb „osmičky“, poskoky stranou aj.), vrhačská „gymnastika“ s náčiním (předávání náčiní před tělem, kolem těla, kolem dolních končetin; přehazování náčiní před tělem aj.) protahovací cvičení zaměřená na svaly pletence ramenního a prsního svalstva (např. vzpažit, jedna paže pokrčmo a druhou paží tlačím do lokte; spojení rukou za zády a předklon; vzpažit s oštěpem a předpažit a zapažit aj. ), protahovací cvičení zaměřené na svaly trupu („mosty“, leh na břiše a zvedneme trup nad podložku se zakloněním hlavy, spinální cviky, „pověšení“ se do zapíchnutého oštěpu aj.).

Metody rozvoje Metoda aktivního cvičení dynamická. Metoda aktivního cvičení statická. Metoda pasivního cvičení dynamická. Metoda pasivního cvičení statická. Metoda kontrakce - relaxace- natažení.