Metodologie sociologického výzkumu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
MARKETINGOVÝ VÝZKUM.
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
Jak se dělá andragogický výzkum
AV stručná prezentace.
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Sociologický výzkum.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
1. přednáška Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů, jak může empirie mást, co je výzkum, jak se formuluje výzkumná otázka, výzkum jako tvorba.
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Sociologie C 2. cvičení Základní informace k organizaci výuky, obsah a průběh cvičení, požadavky k plnění studijních povinností, literatura Vstup do problematiky.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Koncipování empirického výzkumu
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Skupinové interview (Focus group)
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
Pedagogická diagnostika
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Sběr dat, tvorba výzkumného souboru PSY 118, PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) Přednáška 4 Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
1.1. Sociologie C Úvodní cvičení v akademickém roce 20011/2012 Vyučující : Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. Fakulta sociálních studií - katedra sociologie.
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Případová studie Seminář 2014.
Struktura bakalářské práce
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
Mixed methods design (MMD)
Metody psychologie.
Úvod do kvalitativního výzkumu
Metodologie 2 Lekce 2 Lenka Slepičková.
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Základy statistiky.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Metodologie sociologického výzkumu M. Šťovíčková, FHS UK Praha,2009/2010

Upozornění Hlavní studijní literaturou pro přípravu na test je Giddens: Sociologie. Tato prezentace, představená na soustředění je pouze orientačním materiálem, který Vám má přiblížit vybraná témata.

Sociologický výzkum Empirická část sociologie (x teoretická část) Shromažďování údajů tzv.dat, statisticky se zpracovávají a zpětně teoreticky vyhodnocují

Empirický výzkum společenských věd je jeden z mnoha způsobů vytváření „zobrazení“ sociálního života organizovaný, systematický a logický proces zkoumání využívající empirických dat pro zodpovězení otázek/testování hypotéz Znáte jiné způsoby, jak zobrazovat sociálního života? Jak se liší?

Empirický výzkum v sociálních vědách Empiricismus – zkušenost jako základ, zdroj znalostí „empirický“ = založený na zkušenosti nebo pozorování světa Cíl: získat data – pozorovatelné informace o světě a některých jeho aspektech

Další typy výzkumů v sociálních vědách Teoretický výzkum Analytický výzkum Konceptuálně-filosofický výzkum Historický výzkum (Punch 2006)

Cíle sociálního výzkumu Explorace Popis situací a událostí Otázky: co, kde, kdy, kdo Vysvětlení Otázka: proč

Metodologie Souhrn postupů, pomocí nichž se dosahuje ověřeného, relativně pravdivého, validního poznání

Způsob produkce poznání/dat Dva přístupy: Dedukce Indukce

Dedukce a indukce Dedukce Indukce od obecného k jednotlivému vychází z teorie nebo obecně formulovaného problému technika pro aplikování teorie Indukce od jednotlivého k obecnému pozorování, pátrání po pravidelnostech v realitě technika pro generování teorie

Deduktivní způsob poznání → kvantitativní výzkumné strategie Induktivní způsob poznání → kvalitativní výzkumná strategie

Kvantitativní, kvalitativní výzkumná strategie 1. teorie 2. pracovní hypotézy 3. sběr dat 4. analýza dat 5. testované hypotézy – ověřená, nebo zdokonalená teorie Kvalitativní 1. sociální problém 2. terénní výzkum – souběžné vytváření vzorku, sběr dat, analýza a interpretace 3. hypotézy zakotvené teorie, nebo zasvěcený analytický popis

Rozdíly v cílech Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum cílem je testování hypotéz Kvalitativní výzkum získání podrobného popisu, porozumění tvorba hypotéz, nové porozumění, tvorba teorie

Rozdíly v postupu Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum oddělené operace teorie – hypotézy – konstrukce vzorku – sběr dat – analýza dat – testování hypotéz, ověření nebo zdokonalení teorie Kvalitativní výzkum operace prováděné paralelně Sociální problém – terénní výzkum zahrnující vytvoření vzorku, sběr dat, analýza a interpretace dat – tvorba hypotéz nebo také nových teorií

Volba výzkumné strategie I. Není jedna nejlepší výzkumná metodologická strategie, obě jsou potřebné, obě mají silné a slabé stránky, obě mají být kombinovány, pokud je to vhodné Volba závisí na výzkumné otázce a zdrojích, které má výzkumník k dispozici

Volba výzkumné strategie II. Otázky a výzkumné strategie musejí být ve vzájemném souladu Nejdříve se soustředíme na to, co chceme nalézt – výzkumné téma/otázky Pak volíme výzkumnou strategii, jak bude výzkum prováděn

Volba výzkumné strategie- př. Oblast výzkumu Sebevražednost mladistvých Výzkumné téma vhodné pro kvantitativní strategii výzkumu: Četnost sebevražednosti v různých skupinách vhodné pro kvalitativní strategii výzkumu Způsoby ovlivňování sebevražedného chování mladistvých

Postup kvantitativního výzkumu 1. FORMULACE TEORETICKÉHO NEBO PRAKTICKÉHO SOCIÁLNÍHO PROBLÉMU  2. FORMULACE TEORETICKÉ HYPOTÉZY 3. OPERACIONALIZACE (VÝSLEDKEM OPERACIONALIZACE JSOU PRACOVNÍ HYPOTÉZY) 4. ROZHODNUTÍ O POPULACI A VZORKU ORIENTAČNÍ VÝZKUMNÁ SONDA 6. VOLBA VÝZKUMNÉ METODY (TECHNIKY SBĚRU DAT) 7. KONSTRUKCE NÁSTROJŮ PRO SBĚR DAT 8. PŘEDVÝZKUM A PILOTÁŽ 9. SBĚR DAT 10. ANALÝZA DAT 11. INTERPRETACE, ZÁVĚRY, TEORETICKÉ ZOBECNĚNÍ   - Lineární charakter - Jednotlivé kroky kvantitativního výzkumu nemusejí vždy sledovat představené schéma. je např. možné nejprve se rozhodnout o metodě a až následně volit vzorek. Co je ale nutné je, aby (a) barevně označené kroky, vždy následovaly v uvedeném pořadí a aby (b) první tři kroky vždy byly na počátku uvedeného procesu. - ideální typ

Postup kvalitativního výzkumu VSTUP: problém TERÉNNÍ VÝZKUM: souběžné vytváření vzorku, sběr dat, analýza a interpretace VÝSTUP: analytický popis/hypotézy/ teorie → samotná metodologie a technika sběru dat je vytvářena v rámci vlastního výzkumu a přizpůsobována zkoumanému tématu

Metody sběru dat - kvantitativní výzkumná strategie Standardizované pozorování: zaměřené, dobře plánované vnímání vybraných jevů. To, co bylo vnímáno, je pečlivě a systematicky zaznamenáváno. Rozhovor: vyžadované interakce jsou získávány v přímé interakci s respondentem; (a) tváří v tvář, (b) telefonicky. Dotazník: respondent odpovídá písemně na otázky do tištěného formuláře. Analýza dokumentů (obsahová analýza): analýza jakýchkoliv dokumentů, které nebyly vytvořeny za účelem našeho výzkumu. → standardizované metody 20

Standardizace → metodologický princip, který přispívá k zajištění objektivity, komparability a reliability empirického zkoumání probíhá sjednocením podoby výzkumného nástroje, případně i výzkumné situace (administrace, instrukce) příznivě ovlivňuje reliabilitu, eliminuje některé zdroje chyb měření, hlavně subjektivnost záznamu uplatňuje se v několika rovinách: standardizace podmínek, v nichž je informace získávána standardizace otázek, kategorií, indikátorů standardizace způsobu záznamu údajů a jejich vyhodnocování porovnávání výsledků s určitými standardy, nebo přímo normami odvozenými z větších, reprezentativních populací

Metody sběru dat – kvalitativní výzkumná strategie Kvalitativní výzkum využívá spíše polostandardizované či nestandardizované techniky sběru dat Cílem je porozumění problému v přirozeném prostředí – badatel zasahuje co nejméně)

Metody sběru dat – kvalitativní výzkumná strategie Pozorování (Standardizované - výjimečně) / nestandardizované Zúčastněné / nezúčastněné Dotazování Neverbální: Dotazníkové šetření – spíše výjimečně – např. etnologie Verbální: Rozhovory (strukturované - výjimečně) / polostrukturované / nestrukturované / narativní Nevtíravé techniky Analýza dokumentů Obrazová analýza Analýza fyzických stop

Výběr vzorku - redukce informací Společenské vědy sledují sociální jevy na jejich reálných nositelích, tj. sociálních subjektech. Sociální subjekt = osoba nebo sociální skupina /či soubor sociálních jevů/ (např. rodina, podnik, obec, národnostní skupina, hrdelní zločiny….) Takřka nikdy nelze zjistit údaje o všech jednotkách sociální skupiny → výběrový soubor (vzorek)

Kvantitativní x kvalitativní výzkum výběr vzorku Princip Ověření teorie - generalizace získaných údajů Porozumění sociálnímu problému Kritérium Data získaná na výběrovém souboru vypovídají o celé sociální skupině Data získaná na výběrovém souboru vypovídají o sociálním problému Cíl konstrukce vzorku Reprezentace populace jedinců Reprezentace populace problému, jeho relevantních dimenzí

I. Kvantitativní výzkum POPULACE = soubor jednotek, o nichž vypovídá výzkum CÍLOVÁ POPULACE = soubor jednotek, pro které chceme vyslovit závěry ZÁKLADNÍ POPULACE (základní soubor) = soubor jednotek, které v dané situaci zastupují cílovou populaci VÝBĚROVÝ SOUBOR (vzorek) = soubor jednotek, který zastupuje základní populaci a na které skutečně provádíme výzkum

Reprezentativita výběrového souboru Výběr je reprezentativní v té míře, nakolik odráží charakteristiky populace Např. má-li 10% populace blahobyt, výběr by měl ukazovat stejné procento blahobytných subjektů → je třeba přesně vymezit populaci

II. Výběr vzorku v kvalitativním výzkumu vzorek nezastupuje populaci jednotlivců jako v kvantit. v., ale PROBLÉM tzn. v kvalitativním výzkumu NEJDE o dodržení určité strategie výběru za účelem reprezentativity získaných dat a možného zobecnění JDE o to, abychom získali pokud možno vyčerpávající data k dané problematice

Kvalita výběru vzorku v kvalitativním výzkumu Vzorek volíme sevřený a pokud možno homogenní alespoň v některé charakteristice (např. lokalita bydliště, profese, věk, vzdělání…) V průběhu sběru dat neustále evaluujeme, zda data (potažmo vzorek) opravdu vypovídají o sledovaném výzkumném problému V závěrečné zprávě důkladně popíšeme způsob výběru vzorku i vzorek samotný