STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Opakování Mezopotámie
Starověká Čína 1.A.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
VY_32_INOVACE_Dj Mezopotámie-prezentace
Dějepis 6. ročník Mgr. Lenka Venclová 2009.
vytvořený v projektu OP VK
Starověká Indie.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Mezopotámie oblast mezi řekami Eufrat a Tigris
Charakteristika starověkého Předního východu a Mezopotámie
Vznik státních útvarů II.
Velké řeky a vznik starověkých civilizací
Starověký Egypt.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO A OBCHOD
POZDNÍ DOBA KAMENNÁ Mgr. Lenka Venclová 2009.
tisíciletí př. n. l tisíciletí př. n. l. vznik sousedských občin - z menších rodových vesnic vznikali velké osady (i několik stovek obyvatel)
MEZOPOTÁMIE Sumer.
STAROVĚKÁ INDIE Mgr. Lenka Venclová 2010.
Staří Sumerové Barbora Broncová.
Starověk (poznatky čerpáme nejen z hmotných pramenů, ale i s …..
Dějepis Mezopotámie a Židé 1.
PŘEDNÍ VÝCHOD.
IVZ- starověk Mgr. Jana Doleželová.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Charakteristika starověku
Mezopotámie Jakub Šetka.
Starověká Mezopotámie
Mezopotámie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ296 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník.
PŘEDNÍ VÝCHOD.
STAROVĚK.
Vznik sumerských měst Sumerové - jih Mezopotámie, řeky Eufrat a Tigrid
Starověká Mezopotámie
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.2 Starověká Mezopotámie Název sady: Staroorientální státy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Mezopotámie Lenka Křížová 1.A. DĚJINY  Části Babylonie Sumer Asýrie Akkad  Bývá považována za jednu z nejstarších civilizací (3500 ante- 1600)  Mezopotámie.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.1 Úvod do starověku (časové vymezení, hlavní rysy, periodizace)
VY_32_INOVACE_211_Mezopotámie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Starověk (EUPŠD11),
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
ZŠ Gabry a Málinky Štítná nad Vláří
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
Starověk.
Úvod do starověku; Vznik písma
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
VY_32_INOVACE_
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MEZOPOTÁMIE.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_04 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Autor: Mgr. Ludmila Šimonová Datum:
OP VK Využívání ICT Sada č
STAROVĚKÉ STÁTY - MEZOPOTÁMIE
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_DĚJEPIS
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Úvod do starověku uč. str
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_21DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Život mezi řekami Mezopotámie.
Mezopotámie VY_32_INOVACE_D
Transkript prezentace:

STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009

ETAPY STAROVĚK – kol r.3000 př. K./ př. n.l. začíná vznikem prvních států do r. 500 p. K./ n.l. - 5.st. STŘEDOVĚK – 5.st. – 16. st. NOVOVĚK – 17. st. – 20. st. NEJNOVĚJŠÍ DĚJINY – 21. st.

STAROVĚKÉ STÁTY ORIENT z latiny „východ“ ANTIKA z latiny „starý“ STAROORIENTÁLNÍ STÁTY dějiny STAROVĚKÉHO BLÍZKÉHO VÝCHODU ŘECKA ŘÍMA MEZOPOTÁMIE SUMER BABYLON EGYPT INDIE ČÍNA

ORIENT – NEJSTARŠÍ STÁTY VZNIKALY V POVODÍ VELKÝCH ŘEK MEZOPOTAMIE - TYGRIS, EUFRAT EGYPT - NIL INDIE - INDUS ČÍNA - CHUANG – CHE / ŽLUTÁ ŘEKA /

NÁBOŽENSTVÍ ve starověku A/ vykládá VZNIK SVĚTA a PŘÍZEŇ BOHŮ jako „ochránců“ B/ vysvětluje NADŘAZENOST mezi LIDMI upevňuje „STÁTNÍ MOC“

STŘEDNÍ EVROPA PRAMENY – poznání o této době z archeologických nálezů – hmotné ale už také z písemných / starověk / STŘEDNÍ EVROPA přetrvává PRAVĚK RODOVÁ společnost není příznivé podnebí a velké řeky

STAROORIENTÁLNÍ STÁTY MEZOPOTÁMIE

Nejznámější města : UR, URUK, ERIDU

SUMERSKÁ MĚSTA KDE - obyvatelstvo jihu Mezopotámie KDY – 4000 př. n l nářadí – nedostatek dřeva, kamene kovů DOVOZ KOVŮ měď + cín = BRONZ

DÁLKOVÝ OBCHOD ZEMĚDĚLSTVÍ / tkaniny, keramika…/ RÁDLO S NÁLEVKOU SMĚNA ZA PŘEBYTKY ZEMĚDĚLSTVÍ ŘEMESELNICKÝCH VÝROBKŮ / tkaniny, keramika…/ OREBNÉ NÁŘADÍ RÁDLO S NÁLEVKOU DOBYTEK – PLAZ vedl rádlo = STEJNĚ HLUBOKÁ BRÁZDA NÁLEVKOU sype úsporněji OSIVO / nutní 3 MUŽI /

HOSPODÁŘSKÝ ŽIVOT vyžadoval SPRÁVU a ŘÍZENÍ vedení záznamů o množství surovin, výrobků, dobytka, polí nutnost vytvoření ČÍSLIC A PÍSMA ŠEDESÁTKOVÁ ČÍSELNÁ SOUSTAVA / rozdělení kruhu na 360°st., dělení hodiny – 60min 1 min – 60s…./

obrázkové písmo se zjednodušilo ve ZNAK náčiní : hliněná destička rydlo z rákosu vyryté znaky mají podobu klínu = KLÍNOVÉ PÍSMO mnohost znaků – časově náročné na učení vrstva PÍSAŘŮ, ÚŘEDNÍKŮ

další vrstvy ve společnosti VOJÁCI / bojovníci / - města ohrožena přepady chudších kočovných pastevců, horalů KNĚŽÍ – nejbohatší, rozhodují o nakládání s přebytky obohacují se na úkor jiných stále větší MOC

OVLÁDANÉ VRSTVY ŘEMESLNÍCI A ZEMĚDĚLCI takto uspořádaná řízená chráněná společnost STÁT střediskem – město – MĚSTSKÝ STÁT

Stavby – zikkuraty CHRÁMY – z hliněných cihel přesných rozměrů SKLOVITÁ VRSTVA vůči nepřízni počasí, nepříliš ochranná STUPŇOVITÉ STAVBY - podporují vědomí rozvrstvení moci ve státě dnes z mohutných staveb jen trosky zaváté hlínou

nejznámější zikkurat je „babylonská věž“ nejlépe dochovaný z města Ur symbolizuje „posvátnou horu“ – třípatrový s vnějším schodištěm, nejvýše - oltář