Bytová politika a deregulace nájemného – postoje občanů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Finanční vzdělávání jako důležitý prvek ochrany spotřebitele na finančním trhu Mgr. Klára Hájková náměstkyně ministra financí, sekce Finanční trh 31. března.
Advertisements

Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
PROVOZ DOMÁCNOSTI Janderková Pavla
Vstup absolventů středních škol na trh práce
1 Sociální politika a bydlení Sociální politika jako společenská praxe ZS 2008/2009.
Prezentace k semináři „ePraha – výzvy a příklady řešení“ ANALÝZA INFORMAČNÍCH POTŘEB (V PRAZE) Březen 2006 / Petr ŽIŽKA / STEM/MARK, a.s.
ZÁKLADY BYDLENÍ.
Přehled základních výsledků šetření Rušiče spánku a nykturie Březen 2009/ Tisková informace k výsledkům šetření / STEM/MARK a.s.
Letní olympijské hry Názory obyvatel ČR a hl. m. Prahy
Komunikace o evropských fondech Názory široké veřejnosti Tisková konference Ministerstva pro místní rozvoj
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Dopad daňových reforem na trh bydlení ing. Tomáš Prouza, MBA, ředitel péče o klienty a ombudsman Stavební fórum, Praha, 22. května 2007.
NÁZORY OBYVATEL MĚSTA ZNOJMA NA REGULOVANÉ NÁJEMNÉ A PRODEJ MĚSTSKÝCH BYTŮ Říjen NÁZORY OBYVATEL MĚSTA ZNOJMA NA REGULOVANÉ NÁJEMNÉ A PRODEJ MĚSTSKÝCH.
Náhradní rodinná péče v České republice a zkušenosti přímých aktérů Postoje české společnosti k náhradní rodinné péči Projekt Centrum podpory NRP je realizován.
KONCEPCE BYTOVÉ POLITIKY DO ROKU 2020 MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ červen 2011.
Rozvojový plán statutárního města České Budějovice v oblasti sociálních služeb na období Ing. Martina Kučerová.
Památky 11/ Obsah Obsahstrana 2 Metodologiestrana 3 Cíle projektustrana 5 Památky – vyhodnocení 11/2011strana 7.
Ekonomická gramotnost
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Zadluženost domácností v ČR Smilovice 5. června 2007 Zdeněk Veselý MF ČR Názory a závěry prezentované dále jsou autorovy a nemusí tak být v souladu s postojem.
Nobody’s Unpredictable Ipsos Tambor pro Město Opava Názory na budovu Slezanka v centru Opavy Kvantitativní výzkumu Leden 2009.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Občané za spokojené bydlení Srovnání privatizace v Praze Pracovní zasedání ZMČ
Státní fond rozvoje bydlení Konference o sociálním / dostupném / bydlení Jednací sál Senátu Parlamentu ČR JUDr. Ing. Eva Helclová Programy a.
Nájemní bydlení Municipality & Development. Nájemní bydlení Vysokoškolské koleje (PPP a jiné formy) Domovy mládeže – internáty Ubytovny.
Teorie optimální velikosti města
o hospodářské soběstačnosti a o samofinancování církve“
EURO a česká veřejnost Prezentace výsledků sociologických výzkumů PSP ČR dne 17. září 2008.
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
EKONOMICKÁ PODSTATA BYDLENÍ Ing. David Slavata, Ph.D. Ekonomika bydlení.
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Zpráva o finanční stabilitě 2005
EKONOMIKA BYDLENÍ úvod
Spolupráce obcí a málotřídních škol v České republice Dana Knotová, Kateřina Trnková Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
MARKETINGOVÝ MIX.
Průzkum sebehodnocení zdravotního stavu a disability Popis metody průzkumu Datum: 13. června 2006 Číslo projektu: Připravil: Petr Hrala.
Znalost pojištění ve veřejném mínění Bc. Petr Horák Brno, červen 2012 Vedoucí: Ing. Zuzana Hrdličková, Ph.D. Obhajoba bakalářské práce Oponent: Ing. Ondřej.
Životní úroveň obyvatel v České republice
Formování státní politiky bydlení EKBY- 6. přednáška 5. dubna 2005.
Podpora výstavby nájemních bytů formou přímého úvěru z prostředků SFRB JUDr. Jan Wagner Státní fond rozvoje bydlení pro seminář při ForArchu
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Přednáška č. 9 Bytová politika.
Teorie optimální velikosti města
Tisková konference Praha, Témata 1. Boj s hospodářskou krizí: Návrh OSMD 2. Rozsudek Nejvyššího soudu zakládající kriminalizaci majitelů.
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
Nájemní bydlení EKBY- 9. přednáška 26. dubna 2005.
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
Bydlení českých seniorů a nedořešené problémy Ing. Milan T a r a b a předseda Sdružení nájemníků ČR.
Bydlení v ČR1 Dosažitelné ceny bydlení Ing. František Beneš, CSc., odborný mluvčí KSČM pro resort MMR.
Předběžné výsledky Sčítání lidu domů a bytů 2011 Hl. m. Praha.
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
Vývoj bytové politiky ve vybraných zemích SVE Ekonomika bydlení Přednáška č března 2007.
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
Úvod do bydlení Ekonomika bydlení Přednáška č února 2007.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Zákon o sociálním bydlení pohledem obcí a menších měst Ing. Radim Sršeň, Ph.D., 1. místopředseda.
Analýza hypotéčních úvěrů poskytovaných fyzickým osobám v České republice Autor bakalářské práce:Martina Šimková Vedoucí bakalářské práce:Ing. Robert Zeman.
Místní demokracie a participace na veřejném životě
Závěrečná zpráva ze sociologického výzkumu
Analýza postavení migrantek a migrantů na území hl. m
VOLBY DO EVROPSKÉHO PARLAMENTU 2014 OČIMA ČESKÉ VEŘEJNOSTI
Sociální začleňování seniorů - výzkumné podněty pro praxi
Sociální začleňování seniorů - výzkumné podněty pro praxi
Domácnosti na úvěrovém trhu
BYDLENÍ PATŘÍ MEZI ZÁKLADNÍ PRIORITY ČSSD
Transkript prezentace:

Bytová politika a deregulace nájemného – postoje občanů Ing. Petr SUNEGA Sociologický ústav AV ČR Jilská 1 110 00 Praha 1 petr.sunega@soc.cas.cz http://seb.soc.cas.cz Oddělení ekonomické sociologie, tým socioekonomie bydlení Sociologický ústav AV ČR

Datový zdroj omnibusové šetření Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) z března 2006. Výzkum byl realizován na vzorku 1 076 respondentů starších 15 let, kteří byli vybíráni prostřednictvím kvót. Výsledky jsou reprezentativní pro obyvatelstvo ČR starší 15 let. Oddělení ekonomické sociologie, tým socioekonomie bydlení Sociologický ústav AV ČR

Spokojenost se současným stavem ve vybraných oblastech veřejného života (v %) Otázka: Jak jste spokojen nebo nespokojen se současným stavem následujících oblastí v ČR. N = 1 076. Zdroj: omnibus CVVM, březen 2006. Oddělení ekonomické sociologie, tým socioekonomie bydlení Sociologický ústav AV ČR

Potřeba reformy ve vybraných oblastech veřejného života (v %) Otázka: Potřebuje nebo nepotřebuje podle Váš Česká republika zásadní reformy v následujících oblastech? N = 1 076. Zdroj: omnibus CVVM, březen 2006. Oddělení ekonomické sociologie, tým socioekonomie bydlení Sociologický ústav AV ČR

Deregulace nájemného – správnost dvojích cen nájemného Otázka: Je podle Vás správné nebo nesprávné, že za byt s regulovaným nájemným se platí nižší nájemné než za srovnatelný byt (z hlediska velikosti, kvality, umístění) pronajímaný na volném trhu (prostřednictvím inzerátů)? N = 1 076. Oddělení ekonomické sociologie, tým socioekonomie bydlení Sociologický ústav AV ČR

Deregulace nájemného - názory na výši regulovaného nájemného (v %) Otázka: Domníváte se, že by regulované nájemné mělo být vyšší než dnes nebo že by se dokonce regulace nájemného měla úplně zrušit? N = 1076. Oddělení ekonomické sociologie, tým socioekonomie bydlení Sociologický ústav AV ČR

Deregulace nájemného – souhlas s reformou výše regulovaného nájemného (%) Otázka: Domníváte se, že by regulované nájemné mělo být vyšší než dnes nebo že by se dokonce regulace nájemného měla úplně zrušit? N = 1 076. Oddělení ekonomické sociologie, tým socioekonomie bydlení Sociologický ústav AV ČR

Deregulace nájemného – na jakou úroveň by se regulované nájemné mělo zvýšit? Zdroj: CVVM, březen 2006. N = 768 (pouze ti, kteří nakonec souhlasí s reformou v oblasti regulace nájemného). Oddělení ekonomické sociologie, tým socioekonomie bydlení Sociologický ústav AV ČR

Některé potenciální dopady deregulace nájemného postupné vymizení černého trhu s nájemními byty, odstranění „nespravedlností“ z éry minulého režimu (privilegovaní x neprivilegovaní nájemníci), nastolení normálních vztahů mezi pronajímateli a nájemci. přes dominanci pozitivních aspektů lze očekávat, že s postupující deregulací nájemného a lepší informovaností občanů o dostupnosti finančních produktů pro financování vlastnického bydlení část (zejména lépe příjmově situovaných) domácností odejde z nájemního do vlastnického sektoru bydlení (tenure choice). odchod části příjmově silnějších domácností a postupující privatizace bytového fondu však současně vytvářejí určité riziko rezidualizace nájemního bydlení (jak soukromého, tak obecního) a s tím spojených negativních jevů jako je sociální segregace a deprivace. Oddělení ekonomické sociologie, tým socioekonomie bydlení Sociologický ústav AV ČR

Některé výhrady k Zákonu o jednostranném zvyšování nájemného z bytu a o změně OZ databáze použitá jako základ pro výpočet průměrných cen (z nichž je následně odvozena výše cílového nájemného) pro účely zákona vykazuje určité nedostatky; pokud by tvůrci zákona při jeho přípravě chtěli být důslední, mohli zorganizovat podrobné šetření reálných cen nemovitostí v jednotlivých lokalitách, které by bylo realizováno nezávislou institucí a k jehož přípravě by byli přizváni zástupci majitelů i nájemníků a další odborníci z oblasti bydlení. vymizení pojmu místně obvyklé nájemné ze zákona lze považovat za nestandardní, určitá forma regulace nájemného existuje prakticky ve všech zemích s významnějším podílem nájemního bydlení. Oddělení ekonomické sociologie, tým socioekonomie bydlení Sociologický ústav AV ČR

Některé „problémy“ české bytové politiky i přes „univerzální platnost“ koncepce bytové politiky pro všechny resorty angažované v oblasti bytové politiky (MMR, MPSV, MF, SFRB) existují určité názorové neshody mezi resorty, které komplikují prosazování potřebných reforem; chybějící poptávka po feedbacku ze strany laické i odborné veřejnosti chybějící údaje o adresátech jednotlivých forem podpory, které znemožňují podrobnější analýzy efektivity a efektivnosti některé diskutabilní formy podpory v oblasti bydlení: štědrý systém státní podpory stavebního spoření možnost odpočtu úroků z přijatých úvěrů na bydlení privatizace (není podpora) Oddělení ekonomické sociologie, tým socioekonomie bydlení Sociologický ústav AV ČR

Závěr podrobnější informace k dispozici na http://seb.soc.cas.cz (prostřednictvím stránek lze kontaktovat rovněž přímo členy týmu); pro zájemce o přehled vývoje cen rezidenčních nemovitostí v zahraničí i v ČR, faktorech ovlivňujících ceny rezidenčních nemovitostí, metodách používaných pro analýzu vývoje cen nemovitostí apod. vyšla publikace autorů M. Luxe a P. Sunegy „Jak dobře investovat do bydlení“ (SLON). Děkuji za pozornost! Oddělení ekonomické sociologie, tým socioekonomie bydlení Sociologický ústav AV ČR

Datový zdroj šetření Postoje k bydlení v ČR 2001. Výzkum realizoval tým Socioekonomie bydlení (SEB) Sociologického ústavu Akademie věd ČR. Šetření proběhlo formou standardního rozhovoru v červnu a červenci roku 2001 na vzorku 3 564 osob starších 18 let. Výběr dotazovaných byl proveden metodou kvótního výběru, kvótní znaky zahrnovaly: pohlaví, věk, vzdělání, velikost místa bydliště a právní důvod užívání k bytu/domu respondenta. Sběr dat zabezpečila ve všech velikostních pásmech obcí ČR agentura STEM. Oddělení ekonomické sociologie, tým socioekonomie bydlení Sociologický ústav AV ČR

Spokojenost s vlastním bydlením a se situací v oblasti bydlení obecně Zdroj: Postoje k bydlení v ČR 2001. N = 3 564. Oddělení ekonomické sociologie, tým socioekonomie bydlení Sociologický ústav AV ČR

Spokojenost s dosavadním bydlením podle právního důvodu užívání domu/bytu Zdroj: Postoje k bydlení v ČR 2001. N = 3 534. Oddělení ekonomické sociologie, tým socioekonomie bydlení Sociologický ústav AV ČR

Spokojenost s dosavadním bydlením mezi nejdůležitější faktory ovlivňující spokojenost s vlastním bydlením patří na rozdíl od charakteristik respondenta (jeho věku, vzdělání apod.) charakteristiky vážící se přímo k bytu/domu, kde respondent bydlí. lidé bydlící v panelových bytových domech byli se svým bydlením méně spokojeni než ti, kteří bydlí v cihlových bytových domech. relativně vysoký standard bydlení domácností s menším počtem členů co do počtu užívaných pokojů souvisel naopak s relativně nízkým standardem bydlení vícečlenných domácností žijících často v malých bytech. nespokojenost s úrovní správy a údržby bytu/domu byla patrná zejména u respondentů bydlících v obecním nájemním bydlení. Soukromí majitelé měli jako správci bytového fondu „lepší pověst“ než obce; nejlepšími správci však byly respondenty hodnoceny bytová družstva. Oddělení ekonomické sociologie, tým socioekonomie bydlení Sociologický ústav AV ČR

Co očekáváme od státu v oblasti bytové politiky Zdroj: Postoje k bydlení v ČR 2001. N = 3 564. Oddělení ekonomické sociologie, tým socioekonomie bydlení Sociologický ústav AV ČR

Co očekáváme od státu v oblasti bytové politiky Zdroj: Postoje k bydlení v ČR 2001. N = 3 564. Oddělení ekonomické sociologie, tým socioekonomie bydlení Sociologický ústav AV ČR

Co očekáváme od státu v oblasti bytové politiky Forma regulace, kterou respondenti volili, byla přímo závislá od jejich bezprostředních zájmů: nájemníci by narozdíl od vlastníků rádi regulovali nájemné a cenu domů/bytů při jejich prodeji, vlastníci (zejména rodinných domků na venkově) by na rozdíl od nájemníků rádi regulovali ceny stavebních materiálů. s názorem, že stát by měl regulovat ceny stavebních materiálů souhlasilo téměř 62 % dotázaných, především z menších měst a obcí; s názorem, že stát by měl regulovat ceny domů a bytů při jejich prodeji souhlasilo téměř 57 % dotázaných; téměř 78 % občanů souhlasilo s nějakou formou regulace nájemného; více než 87 % respondentů souhlasilo s názorem, že stát by měl regulovat poplatky za energie spojené s bydlením. v otázkách regulace a úlohy státu se příliš neprojevovala disproporce mezi názory mladších (do 35 let) a starších (nad 35 let) respondentů. Oddělení ekonomické sociologie, tým socioekonomie bydlení Sociologický ústav AV ČR

Účinnost vybraných nástrojů bytové politiky Počty respondentů, kterým daný nástroj napomohl/může napomoci řešit problémy s bydlením, z celkového počtu respondentů, kteří nástroj znají (v %) Zdroj: Postoje k bydlení v ČR 2001. Oddělení ekonomické sociologie, tým socioekonomie bydlení Sociologický ústav AV ČR

Využití stavebního spoření Zdroj: Postoje k bydlení v ČR 2001. N = 3 564. Oddělení ekonomické sociologie, tým socioekonomie bydlení Sociologický ústav AV ČR

Přerozdělení státních výdajů v oblasti bydlení dle preferencí respondentů (v %) Oblast, kde by peníze přidal Oblast, kde by peníze ubral Podpora výstavby obecních nájemních bytů 30,9 Možnost odečíst si úroky z úvěrů z daňového základu 46,6 Poskytování novomanželských půjček na pořízení vlastního bydlení 26,9 21,3 Podpora výstavby bytů pro starší a handicapované spoluobčany 22,1 Podpora stavebního spoření 15,5 15,9 8,5 4,2 8,1 Otázka: Představte si, prosím, že máte moc dosavadní rozdělení podpor v oblasti bydlení změnit, přesněji že máte možnost peníze někde „přidat“ a jinde naopak „ubrat“. Protože máte k dispozici jen omezené množství peněz, nemůžete je pouze přidávat, aniž byste je jinde neubíral. Ve které z následujících oblastí byste se hlavně snažil uspořit a kterou oblast byste díky těmto úsporám naopak hlavně více finančně podpořil? Vyberte, prosím, vždy jen jednu oblast, kde byste peníze „přidal“ a jednu oblast, kde byste peníze „ubral“. CVVM, březen 2006. N = 904. Oddělení ekonomické sociologie, tým socioekonomie bydlení Sociologický ústav AV ČR

Představy o ideálním bydlení většina respondentů (64,5 %) považovala za ideální své současné obydlí. S rostoucím věkem a menší velikostí obce se podíl osob, které své obydlí považovaly za ideální, zvyšoval. Mezi těmi, kdo své obydlí považovaly za ideální byl výrazně vyšší podíl osob obývajících „nadměrné“ byty (počet obytných místností větší než počet osob). Osoby, které uvedly, že své současné obydlí nepovažují za ideální, byly dotazovány, jak si své ideální obydlí představují: pokud jde o typ obydlí, jednoznačně vítězil rodinný dům (71,2 %), dále bytový dům na sídlišti (9,6 %) a bytový dům ve starší blokové zástavbě (8,6 %). Za ideální právní důvod užívání domu/bytu považovala drtivá většina respondentů (85,9 %) vlastní bydlení, následovalo bydlení nájemní (9,1 %) a družstevní (3,8 %). v nejbližších třech letech měli v úmyslu změnit své bydliště zejména mladí lidé do 35 let věku (téměř 60 %). Převažujícími důvody, které je k takovému kroku vedly, byly přání uzavřít manželství a založit rodinu a přání osamostatnit se od rodičů. Oddělení ekonomické sociologie, tým socioekonomie bydlení Sociologický ústav AV ČR

Představy o ideálním bydlení Podíly respondentů, kteří za ideální obydlí považují své současné, podle právní formy užívání domu/bytu Zdroj: Postoje k bydlení v ČR 2001, N = 3 540. Oddělení ekonomické sociologie, tým socioekonomie bydlení Sociologický ústav AV ČR

Představy o ideálním bydlení Žádoucnost různých druhů příslušenství, která by si lidé přáli mít ve svém ideálním obydlí Zdroj: Postoje k bydlení v ČR 2001. Oddělení ekonomické sociologie, tým socioekonomie bydlení Sociologický ústav AV ČR