Present by Leon Art Technical Gallery Ultimate © 2013

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Advertisements

Vstup USA do války.
I. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Jaderná elektrárna Dukovany Dan Havlíček. Historie • Historie elektrárny začíná v roce 1970, kdy Sovětský svaz a Československo podepsaly dohodu o stavbě.
ROPA Pavel Kratochvíl.
Osvětim Březinka Továrna na smrt.
Výroba CAS 20/4800/400-S2R Tatra 815 Terrno 4x4.2 pro JSDHO Přeštice
Doprava. Doprava Témata prezentace Dopravní muzeum Dresden DVB dopravní podnik Letiště Drážďany Stavba mostu Waldschlösschenbrücke Turistická atrakce.
Vypracovala: Lucie Junková Valerie Horká Jan Dočkal
Osvětim (Auschwitz).
Hodnocení výsledků projektu ForTech Zpracoval: Mgr. Pavel Drobil, Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Hodnocení výsledků projektu ForTech Zpracoval:
 Znárodnění proběhlo v několika fázích a bylo připraveno vládnoucí komunistickou stranou v tzv. Košickém vládním programu.  Ten byl připraven KSČ (Gottwaldem)
OBNOVA RETENČNÍ NÁDRŽE JORDÁN
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
VII.A Lipník nad Bečvou Asi po hodině cesty ne moc rychlým vlakem jsme se dostali do městečka Lipník nad Bečvou, odkud jsme šli dále na hrad Helfštýn.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_16  
PODZEMNÍ STAVBY Kolektory Ústav geotechniky.
Musilová Kateřina – začalo se tu těžit uhlí.
Lounky PRO Vratimov, o.s. ( 1 Charitativní sbírka Lounky 06/2013.
Bitva u Kurska – operace Citadela největší tanková bitva v dějinách
Identifikátor: VY_32_INOVACE_VL SADA č. 8
Druhá světová válka Elizabet,Kačka a Eli.
1 Střední škola technická a gastronomická Blansko škola moderních technologií 65 roků od založení školy.
Protipancerove granaty
Koloseum v Římě.
VENUŠE ZAKLADNÍ INFORMACE:
Vodní Elektrárna.
Polovina 50. let 20.století Milan Šimek Dějepis a občanská výchova
POZNÁVÁME PLZEŇ A JEJÍ PAMÁTKY
VY_32_INOVACE_17 Asie - Čína - Velká čínská zeď
Modernizace záp. části ŽST.
 Větrná energie jakou součást obnovitelných zdrojů energie nabízí jedno z možných východisek při řešení globálních klimatických změn a mizejících ložisek.
ZELENÁ HORA Z HISTORIE OBCE.
Jak může válka zasáhnout obyčejné lidi? (ne vojáky)
Letadla společnosti BOEING
1.Maják v písku Na vrcholu skály Jutland v Dánsku byl postaven roku 1900 maják Rubjerg Knude.
 Znárodnění proběhlo v několika fázích a bylo připraveno vládnoucí komunistickou stranou v tzv. Košickém vládním programu.  Ten byl připraven KSČ (Gottwaldem)
Vytvoření protihitlerovské koalice, otevření druhé fronty
POZNÁVÁME PLZEŇ A JEJÍ PAMÁTKY „Medzinárodní pátrači“ = „Mezinárodní detektivové“
Vodní nádrže.
Jakub Stojaník,Matouš Falout,Fabián Strecker
Otevírací doba (duben - říjen) po , út - ne , LETECKÉ MUZEUM KUNOVICE.
Koncentrační tábory Miloš Bečvář.
Hrad Sovinec Je u nás mnoho krásných hradů, to známo bylo dřív i dnes,
STUŽKONOSKAIII - areál asistenční péče Zadání DP 2005.
TÁBOR Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ.
STUŽKONOSKA-II- pyramida areál asistenční péče Zadání DP 2005.
Michal Petřík, Petr Poremski, Daniela Uhrovičová, Ondřej Šimečka
Ahoj, jsem Vítkovický zámek a provedu Vás svou historií.
Pyramidy.
Vodní elektrárny Dlouhé Stráně.
 V jakém stavu je starý židovský hřbitov nyní? Je možné se tam podívat? Byla jsi tam ty? –jestli ne, zajeď! Tvé dojmy z návštěvy?  Mělo by se město.
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov Autor: Mgr. Iveta Kohoutová Název: VY_32_INOVACE_2A_12_Druhá světová válka Téma: Vlastivěda Datum tvorby:
B RNO Kateřina Konečná 5. třída. P AMÁTKY MĚSTA B RNA.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Vandrácká Nostalgie T.S. Sára Spolek Svobodných Tuláků.
I T A L I E MADONNA CORONA REGIONE VENETO SVATYNĚ MADONNA della CORONA UNIKÁTNÍ SKALNÍ CHRÁM SE NACHÁZÍ V LOKALITĚ CAPRINO VERONESE V MASIVU MONTE BALDO.
MELODIE.
Vítězný oblouk Francouzský název : Arc de Triomphe de l'Étoile
„TECHNICKÁ INFRASTRUKTURA V BÝVALÝCH KASÁRNÁCH KPT
Present by Leon and Andy Technical History Art Gallery © 2013
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_DĚJEPIS
Rwanda.
Královské město Rakovník
OSVĚTIM.
SVÉDSKO 1.
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM SVAZU (SSSR)
Předmět: Dějepis Ročník: 9.
ZVVZ NEMOVITOSTI, s.r.o. člen skupiny ZVVZ GROUP Ruce podané ekologii.
Transkript prezentace:

Present by Leon Art Technical Gallery Ultimate © 2013 Rabštejn - Jánská podzemnÝ sklad PHM http://www.podzemi-cma.cz/podzemi/tovarny/inden.htm

Více zde: http://www.obec-janska.cz/ Obec Janská Janská 83 40502 pošta Děčín 2 Více zde: http://www.obec-janska.cz/

Název Rabštejn vznikl proto, že místní obyvatelé (Němci) tak říkali skalnímu útvaru majícímu podobu havrana (neměcky Rabe). Pod pískovcovou skalní stěnou se nachází údolí, kde nalezneme zbytky textilních továren, za války vybudovaných výrobních hal (vpravo) a také stovky metrů podzemních štol vybudovaných za druhé světové války vězni nedalekého koncentračního tábora.

Podzemní továrna Rabštejn je soustava podzemních prostor vyhloubených v pískovcových skalách v okolí České Kamenice a Janské, které byly spolu s okolními povrchovými objekty za druhé světové války používány nacistickým Německem k válečné letecké výrobě. Více zde: http://www.podzemirabstejn.cz/historie/

Podzemní továrna Rabštejn - vstup do Werku B

Podzemní továrna Rabštejn - tunel ve Werku B

Podzemní továrna Rabštejn - nedokončená štola ve Werku C

Koncem r. 1942 využila německá zbrojařská firma Weserflugzeugbau Bremen (WFG) továren skrytých v Rabštejnském údolí a přestěhovala sem zbrojní výrobu součástí pro letadla Junkers a vrtulníků FA-223. Postupně zde bylo postaveno 11 montážních hal a pracovalo zde 6000 lidí z 18 národností světa. Pro tyto totálně nasazené dělníky bylo zřízeno v okolí 34 pracovních táborů a 2 tábory zajatecké pro ruské a anglické zajaté piloty. Koncem srpna 1944 byl v Rabštejně zřízen koncentrační tábor (KT) - pobočka KT Flosenburg, jehož vězni byli určeni k ražbě podzemních štol. Během 8 měsíců vězni vyrubali 17 500 metrů čtverečních plochy, chodby v délce cca 4,5 km. Po válce objekt převzala ČSLA, ten sloužil jako podzemní sklad ženijního materiálu a v 90. letech byl armádou opuštěn. Po dlouhých 60-ti letech, kdy bylo podzemí nepřístupné, vzniklo v Janské občanské sdružení Rabštejn, které zpřístupnilo část podzemních štol a v současné době zde provozuje expozici dokumentující historii tajemného Rabštejna.

Česká Kamenice - podzemní sklad PHM Rabštejn - Jánská Česká Kamenice - podzemní sklad PHM V obci Jánská se od roku 1958 stavěl podzemní sklad strategických zásob paliva. Obrovské nádrže o obsahu 8.000.000 litrů využívala po roce 1968 Sovětská armáda. V současnosti zde nalezneme pouze minimum nádrží. Většina nádrží, armatur a kabelů skončila ve šrotu.

Podzemní Rabštejnský závod na výrobu letadel byl po válce znárodněn, ale protože se pro něj nepodařilo zajistit mírovou výrobu, byl v březnu 1946 uzavřen a jeho vybavení bylo postupně rozprodáno a odvezeno. V letech 1947-1951 byly některé objekty využity ke skladování obilí nebo zeleniny a od počátku 50. let byly podzemní štoly upravovány pro ústřední sklad ženijní munice. Rozpracované úseky štol byly tehdy stavebně dokončeny a ostatní chodby zazděny. V letech 1957 - 1962 byl nejzápadnější systém štol u Janské upraven jako armádní skladiště pohonných hmot, východní část štol byla po roce 1968 předána k využití Sovětské armádě. Po odchodu armády v 90. letech nebyla většina objektů využívána. Budovy přádelen byly postupně zbořeny, ve štolách se příležitostně skladovala zelenina a pěstovaly žampióny. Po roce 2000 byla nejrozsáhlejší západní část štol u Jánské díky úsilí několika nadšenců zpřístupněna jako muzeum.

…po II. světové válce byl objekt užíván ČSA …v šedesátých letech 20. století byly pro potřeby Varšavské smlouvy v části podzemí vybudovány sklady pohonných hmot schopné pojmout 8 000 000 litrů …po roce 1968 zde byla umístěna část sovětských vojsk. Podzemí po roce 1968 zabrali sověti a udělali si tam podzemní skladiště PHM, o kterém se říkalo, že by bylo schopné dodávat paliva a maziva veškeré technice, co tu sověti měli po dobu 14 dní, aniž by se nějak šetřilo na přesunech či jiných operacích.

Dnes téměř zapomenuté nádraží Veselé pod Rabštejnem vzniklo za války pro potřeby podzemní továrny

Ještě v roce 2000 zde bylo několik odstavných kolejí...

...na kterých rezavěly a trávou zarůstaly desítky železničních cisteren

Každá cisterna se napojovala na potrubní systém, spojený s podzemními nádržemi

Vchod k nádržím je v bývalém ruském vojenském areálu u Jánské, nedaleko zrezivělé benzínové pumpy

Celý sklad pohonných hmot, na jehož stavbě pracovali hlavně příslušníci Pomocných technických praporů, byl dokončen v roce 1962...

…a šest let poté nastala sovětská okupace. Sověti tedy přišli už k hotovému, jediné co museli v podzemí udělat, bylo zabarvení českých nápisů a popsání nádrží azbukou  /foto členové IPS/

Nejkratší z nádrží mají délku 30 metrů a při průměru 4 metry obsahovala každá asi 300.000 litrů benzínu  /foto členové IPS/

Naftové nádrže dosahují délek 52 metrů, a všechny zastiňuje monumentální nádrž na kerosin…  /foto členové IPS/

…je dlouhá 100 metrů

Cesta benzínovým peklem. zde bývalo 700 Cesta benzínovým peklem... zde bývalo 700.000 litrů kerosinu  /foto členové IPS/

Původní chodby nedokončené podzemní továrny...

…byly armádou vyčištěny a mnohé z nich vybetonovány /foto členové IPS/

V širších chodbách byly z dílů svařeny ocelové nádrže a na několika místech byly vybudovány přečerpávací stanice

Další spojovací chodby...

...do stran odbočují další nádrže /foto členové IPS/

Monumentálnost naftové nádrže... Poslední kompletní nádrž TC-1  /foto Otakar Pilz/

...vynikne při porovnání s lidskou postavou

Po žebříku je možno vystoupit k reviznímu otvoru nádrže Po žebříku je možno vystoupit k reviznímu otvoru nádrže... /foto Otakar Pilz/

...tudy sestupovala obsluha...

...při čištění vypuštěné nádrže

Jedna z chodeb vede až k nádraží Veselé pod Rabštejnem Jedna z chodeb vede až k nádraží Veselé pod Rabštejnem...  /foto členové IPS/

...které leží o 65 metrů výš /foto členové IPS/

Jedna z hasících stanic...

...se stlačeným kysličníkem uhličitým /foto Otakar Pilz/

Desítky lahví s kysličníkem uhličitým ve třech hasicích stanicích trpělivě čekaly na svou chvíli...  /foto členové IPS/

který měl v případě požáru zatáhnout za spouštěcí zařízení, …sovětský voják, který měl v případě požáru zatáhnout za spouštěcí zařízení, dobře věděl, že má pouze dvě volby – udusit se ledovým plynem nebo uhořet  /foto Otakar Pilz/

Dnes to v podzemí skutečně vypadá jako po požáru... /foto členové IPS/

firma, které sklad patří, zahájila likvidaci potrubí ...firma, které sklad patří, zahájila likvidaci potrubí...  /foto členové IPS/

...a rozřezávání nádrží /foto členové IPS/

Poslední zbytky ropných látek byly odčerpány... /foto členové IPS/

...a nádrže nenávratně zmizely do šrotu /foto členové IPS/

Piloty bez nádrží... /foto členové IPS/

...a v uvolněných chodbách by v budoucnu měly vzniknout sklady  /foto členové IPS/

Stejně dopadlo i nádraží. Už tu nejsou ani cisterny, ani odstavné koleje  /foto Pavel Černý CMA/

Nejtěžší práce v podzemí prováděli za války vězňové z koncentračního tábora Rabštejn a několik jich zde pod závaly i zahynulo. Nedaleko koncentračního tábora byly ještě dva zajatecké tábory (pro francouzské a ruské letecké důstojníky) a ještě dva obrovské neoplocené tábory pro totálně nasazené dělníky z celé okupované Evropy  /foto Pavel Černý CMA/

Ražení štol nedokončené podzemní továrny v Rabštejně probíhalo v pískovcovém masivu celkem běžnou technologií – vrtání otvorů pneumatickými vrtačkami a následné odstřely trhavinou Donarit. Vytěžený materiál se vyvážel lomařskými výklopnými vozíky  /foto Otakar Pilz/

Stav chodeb v Rabštejně po jejich opuštění armádou...

...chodby, z větší části vybetonované, dosahují šířky až šesti metrů

Výška stovky metrů dlouhých sálů se pohybuje od 4 do 6 metrů a místa, kde měly stát lisy, jsou až deset metrů vysoká

V části chodeb už probíhala koncem války výroba, ale vázlo zásobování, zkušení dělníci byli povoláváni na frontu a tak se zde podařilo zkompletovat jen tři vrtulníky Fa 223. Ty byly také úspěšně vyzkoušeny a těsně před příchodem Rudé armády se jim podařilo odletět za hranice Československa. /foto Otakar Pilz/

"Weser spol. s r.o. pro stavbu letadel". Továrna Weserflug pokračovala po válce pod vedením národního správce ve výrobě vrtulníků pod názvem "Weser spol. s r.o. pro stavbu letadel". Celkem zde však byly ve spolupráci s firmou Avia dohotoveny jen dva vrtulníky, které v roce 1948 létaly pod označením VR-1.

V údolí vznikne postupně park a koupaliště. Místní úřad začal v roce 2000 s bouráním budov bývalých Preidlových přádelen, montované haly jsou rozebrány, standardní vojenské oplocení již dávno někdo ukradl. V údolí vznikne postupně park a koupaliště. Zanedlouho by všichni zapomněli, ale temné portály mohutných chodeb čišící studeným chladem budou už navždy připomínat dávné osudy tohoto údolí...  V roce 2003 bylo alespoň v podzemních chodbách bývalého protileteckého krytu v Rabštejně otevřeno malé muzeum.

Koniec prezentácie