Bankovníctvo a finančníctvo

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KVALIFIKOVANÁ EKONOMICKO-PRÁVNÍ ADMINISTRACE PRO KOMERČNÍ SFÉRU
Advertisements

Systém bank v ČR.
VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Teorie peněz Monetární agregáty.
Peníze a monetární politika
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. března 2014.
Hospodářský proces Potřeby, peníze
Funkce peněz Petr Machala.
PENÍZE,INFLACE, MĚNOVÁ POLITIKA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_128.
Mikroekonomie I Peníze a poptávka po peněžních zůstatcích Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
1 Postavení bankovnictví v tržní ekonomice.  jsou prostředkem směny a měřítkem hodnot  aktiva, která mají vysokou likviditu a nízkou míru rizika 2.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Finanční trh a banky Vypracoval : Ing. Ingrid Ilčíková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Bankovní systém říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Makroekonomie I ( Cvičení 4 – Peníze )
MONETÁRNÍ POLITIKA květen 2013 VY_32_INOVACE_EKO_060215
VNITŘNÍ MĚNOVÁ (MONETÁRNÍ) POLITIKA – 1. nástroj hospodářské politiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Finanční trh a banky Vypracoval : Ing. Ingrid Ilčíková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
VY_62_INOVACE_02_11 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_62_INOVACE_02_11 Zpracoval:Ing.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
2. téma:. Definice peněz  Peníze jsou jakékoli aktivum všeobecně přijímané při placení za zboží a služby, při placení dluhu.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
PENÍZE Ing. Renata Slaná
Bankovnictví. ČNB (Česká národní banka)  je právnická osoba, která má postavení veřejnoprávního subjektu se sídlem v Praze  není zapsaná v obchodním.
Hlavní druhy bank Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Peníze a měny.
Česká národní banka.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Bankovní systém ČR Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Vašíčková.
Úvod do financí Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
Bankovnictví.
Bankovní systém, centrální banka
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Mezinárodní finanční instituce.
Účetní závěrka a zveřejňování informací1 Bankovní účetnictví Účty emisní banky.
Mezinárodní finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.
 Centrální banka  Komerční / obchodní/ banky  Specializované finanční instituce.
ObligaceObligace. Obligace je dlužný cenný papír. Jeho vlastník má právo na vyplacení úroku a po uplynutí doby i vyplacení nominální hodnoty obligace.
Peníze. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Peníze a peněžní trh Pavel Seknička. Směna naturální Přímá naturální směna – zboží za zboží, Z - Z Zprostředkovaná, nepřímá naturální směna – směna zboží.
Finanční trh. Banka. Bankovní systém.. TRHY ZBOŽÍ A SLUŽEB PRODUKČNÍ JEDNOTKY (PODNIKY) DOMÁCNOSTI TRHY VÝROBNÍCH FAKTORŮ výrobní faktory tok výdajů za.
Finanční politika 9. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 30.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0203 Název vzdělávacího materiálu: Bankovnictví Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek Páže Předmět:
Identifikace vzdělávacího materiáluVY_62_INOVACE_FG.9.r.09 EU OP VK Škola, adresaZŠ Smetanova 1509, Přelouč AutorMgr. Blanka Prokopová Období tvorby VMlistopad.
Trh a jeho zákony. Zboží je služba nebo statek určený pro směnu na trhu. SMĚNA  směna naturální neboli bartr  směna realizovaná prostřednictvím peněz.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 2 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
1 Hlavní poslání centrální banky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Böhm. Dostupné z Metodického portálu
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Bankovnictví Téma 2: Centrální bankovnictví 1.Soudobé funkce centrální banky 2.Centrální banka jako subjekt monetární politiky 3.Centrální banka jako zdroj.
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
MONETÁRNÍ POLITIKA.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Peníze a měnová politika
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
Peníze a peněžní trh TNH 2 (S-5B)
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Téma 4 Peníze a měny.
Transkript prezentace:

Bankovníctvo a finančníctvo Bankovnictví a peníze Doc. Ing.Jaroslav Slepecký,PhD

Historie bankovnictví sahá až do středověké Itálie Historie bankovnictví sahá až do středověké Itálie. Odtud pochází i termín „banka“ – il banco, Co zanamená doslova lavice, stůl, kde se prováděly finanční operace. Bankéřem byl v té době člověk, který používal banco k manipulaci s penězi, určování jejich ryzosti, pravosti a pod. v době, kdy peníze byly vyrobeny z drahých kovů. Banky postupně začaly vydávat papírové poukázky, které nebyly kryté zlatem. V té době se začalo používat i tzv. zlaté pravidlo, které stanovovalo pro banky držet asi 30 % aktiv v drahých kovech.

To byl počátek vzniku neplnohodnotných peněz, ( paper money ) které nebyly kryté zlatem. Postupně byly zlaté mince plně nahrazeny papírovými penězi, jejichž vnitřní hodnota byla nulová. Papírové peníze a neplnohodnotné mince v zásadě představují dluhopis nebo směnku znějící na příslušnou cedulovou banku. Výroba a oběh neplnohodnotných peněz je podstatně levnější než peněz plnohodnotných.

Vyřešení vztahu plnohodnotných a neplnohodnotných peněz bylo revoluční událostí. Zanikly samoregulační mechanizmy množství peněz v oběhu a banky začaly mít velké možnosti emitovat úvěry. S tím jsou spojené první bankovní podvody, inflace, snižování hodnoty a pod. Ve středověku lichváři půjčovali plnohodnotné peníze, tzn. jen takové množství, které měly k dispozici. V současnosti banky nepůjčují úspory, ale vytvářejí nové peníze. Dříve byly nejdřív peníze a potom úvěry, v současnosti jsou úvěry poskytované nezávisle na vkladech .

Důsledkem bylo v některých případech zvýšení množství peněz a tím pádem snížení kupní síly. Někdy tyto případy nabyly nekontrolovatelných rozměrů a stát vyhlásil „bankrot“, protože nebyl schopen financovat pravidelné potřeby státu. Také se tomu říkalo Měnová reforma – 1953 Československo ale i Argentina, Mexiko, Rusko a pod. Historicky, i v důsledku nepřehlednosti emisí bankovek, začaly vznikat centrální banky ( emisní, cedulové ), které jediné mohly emitovat peníze. V roce 1900 bylo 18 centrálních bank, 1950 - 55, 2000 - 173.

Ze vznikem neplnohodnotných peněz existovalo i období zlatého standartu, který udržoval pevné měnové kurzy, protože byly kryté určitým množstvím zlata, které státy musely držet ve svých depozitech - do roku 1971. Období zlatého standartu bylo ukončené ( mimo USA ) 1. světovou válkou - z oběhu byly staženy plnohodnotné peníze a skončila směnitelnost papírových peněz za zlato.

Po ukončení 1. světové války byly snahy znovu zavést zlatý standart: zlatý měnový standart Velká Británie – 1925 a Francie – 1928, trval jen 6 let vystoupení Velké Británie v roce 1931 zlatý dolarový standart zavedený v roce 1944 na konferenci v Bretton Woodu. Skončil v roce 1971

Rakousko - Uhersko Rakousko-Uhersko patřilo mezi vyspělé státní útvary. Rakousko-uherská státní banka respektovala směnitelnost v rámci standartu zlaté devizy , kdy bylo možné volně měnit rakousko-uherské bankovky za britské libry nebo americké dolary, ale ne za zlato. 1. světovou válkou všechno skončilo.

K oživení došlo až v roce 1929, zákon stanovil, že 1 Kč je rovna hodnoty 44,58 miligramů zlata. V důsledku hospodářské krize docházelo k devalvaci koruny. V roku 1945 byla stanovena hodnota koruny na 0,0174434 g zlata. Poslední stanovení obsahu zlata v koruně bylo dané úředně, bez ekonomických souvislostí, zákonem č.41/1953 na 0.123426 g zlata.

Peníze

Funkce peněz Platební prostředek mezi různými subjekty Účetní jednotka kupní síly na stanovení cen zboží a služeb Platební prostředek mezi různými subjekty Prostředek uchování hodnoty

Co jsou to ve skutečnosti PENÍZE Za peníze je obecně považované všechno, co se přijímá jako zákonné platidlo pro splácení nějakého dluhu. To znamená,že v současnosti nejsou peníze jen bankovky a mince. Dnešní peníze jsou dematerializované prostřednictvím zápisů na účtech v rámci kreditu nebo debetu. I peníze, které dlužíme jsou reálné.

Peníze představují pro svého majitele určitou kupní sílu, která je ovlivňovaná inflací, resp.deflací. Odhady makroekonomických údajů jsou poplatné okamžitým a někdy obtížně předvídatelným změnám v ekonomice státu a proto najít exaktní vztah mezi objemem peněz a cenami je problematické a s tím je spojená i relevance definice peněz.

Peněžní agregáty Peněžní, resp. Měnové agregáty měří peněžní zásobu prostřednictvím vybraných charakteristik – M0, M1, M2. Za peníze se obvykle nepovažují mezibankovní vklady, protože se v rámci bankovního sektoru kompenzují.

Charakteristika peněžních agregátů čím nižší číslo agregátu, tím vyšší likvidita agregát s vyšším číslem obsahuje předcházející agregát plus další, méně likvidní položku oběživo je označované znakem MO a představuje veškeré oběživo emitované centrální bankou peněžní agregáty označované vyšším číslem bývají stabilnější, protože jsou méně ovlivňované převody ( běžné, terminované účty…)

„ úzké “ peníze M1 mají charakteristiku učebnicových peněz, ale neberou v potaz položky, které je možné charakterizovat jako prostředek na uchování hodnoty „ širší peníze „ M2,M3 mají omezenou funkci v rámci koupě zboží a služeb, např. předčasné výběry vkladů z term.účtú jsou zatíženy nemalými poplatky. stejný symbol může v jiných státech znamenat jiný význam. Tabulka peněžních agregátů ČNB - obrázek

Peněžní agregáty podle eurosystému Eurosystém je Evropská centrální banka a centrální banky států, které přijaly euro Jsou odvozeny z rozvahy eurosystému a sumární rozvahy institucí vytvářející peníze: centrální banky úvěrové instituce fondy peněžního trhu jiné instituce, které sbírají vklady a jsou rezidenty EU

Kde vznikají peníze Základem všech současných měnových systémů jsou peníze, kde a jak vznikají ? Peníze nevznikají v centrálních bankách, ale ve skutečnosti vznikají a zanikají v obchodních bankách a jiných finančních institucích jako účetní peníze. až potom je je možné vyměnit za oběživo Další strana:

poskytováním úvěrů bankami nebankovním institucím úročením vkladů, dluhopisů a pod. koupí majetku a služeb bankami od nebankových institucí výplatou platů a odměn zaměstancům a statutárním orgánům bank výplatou dividend a tantiém akcionářům bank

Obchodní banky jako by generují peníze z ničeho, vytvářejí fiktivní peníze. Centrální banka se jen snaží pomocí svých nástrojů ovlivnit tvorbu a zánik peněz v obchodních bankách. Pokušení tzv. tunelářů bank je velké, stačí šikovnost, znalost a „tužka“. Česká republika má svoje zkušenosti ( ČSOB, Nomura a IRB a pod.)

Zánik peněz Peníze zanikají opačnými procesy v obchodních bankách a finančních institucích: splácením úvěrů a úroků klientů bank prodejem majetku a služeb bankami klientům

Cvičení zdokumentujte případy zneužívání funkcí manažéry bank a vysvětlete možnosti a důsledky porovnejte peněžní agregáty dalších centrálních bank s ČNB a NBS