Grafické formáty výukový text.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

III/2 XVII AB
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková
Počítačová grafika Nám umožňuje:
Počítačová grafika.
ZÁKLADY GRAFIKY Ing. Tomáš Kostka UNIV 2 – KRAJE; TWS_02.
Počítačová grafika.
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základy focení – Zlatý řez a formáty souborů ve fotografii
Výhody a nevýhody, software pro grafiku
Vývoj počítačové grafiky
Formáty grafických souborů
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Počítačová grafika.
Počítačová grafika, prezentace
Bitmapová (rastrová) grafika
bitmapová (rastrová) grafika, vektorová grafika, výhody a nevýhody
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
Rudolf Pečinka, 4.C.  Obor informatiky používající počítače k:  Vytvoření umělých grafických objektů  Úpravě zobrazitelných a prostorových informací.
Počítačová grafika.
Bitmapová a Vektorová grafika
Základní pojmy Grafiky
Počítačová grafika.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 3.
Úvod do počítačové grafiky
DIGITALIZACE Datové formáty. Nekomprimované formáty původní algoritmy záznamu datových souborů umožnily pouze jejich převod do digitální podoby:  formát.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
Počítačová grafika.
GRAFIKA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Počítačová grafika a prezentace
Rastrová grafika Výpočetní technika.
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Grafické formáty Autor: Mgr. Petr Vanický.
GRAFIKA úvod.
Počítačová grafika.
Vektorová grafika.
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Informatika Základní formáty počítačové grafiky Obrázek: Žaneta Lažková 2012.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_19.
Počítačová grafika (základy práce v (vektorovém) kreslicím programu)
Bitmapová (rastrová) grafika
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Martina Braunerová.  obrázek je složen ze základních geometrických tvarů (body, přímky, křivky, mnohoúhelníky)  je možné libovolné zmenšování či zvětšování.
Grafika Kateřina Šebestová Grafika Druh výtvarného umění Více exponátů stále originály Vznik 6. století v Číně 868 první kniha 13. století tisk na plátno.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Počítačová grafika VY_32_inovace_01_infgrafika_05 Vypracovala: Mgr. Lucie Bernátová Datum: březen 2014 Předmět:Informační technologie Ročník:8. ročník.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Informatika 7 – aplikace informačních technologií Autor: Bc. Pavel Šiktanc Grafika - základy Co se všechno naučíme???
Počítačová grafika. Rastrová grafika Fungování monitoru Jak může monitor zobrazit barvy tak věrně? Kolik barev vůbec dokáže zobrazit?
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_047.ICT.13 Vektorová a rastrová grafika.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
ZLEPŠENÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA EOA
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Grafické programy - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Grafika – opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
GRAFIKA.
Inf Formáty grafických souborů
Transkript prezentace:

Grafické formáty výukový text

KOMPRESE způsob „zhušťování“ dat, jedná se o snahu zmenšit velikost datových souborů; ztrátová komprese při komprimaci se vypouští méně důležitá data, používá se tam, kde je možné ztrátu některých informací tolerovat a nevýhoda určitého zkreslení je vyvážena velmi významným zmenšením souboru; (např. jpg) bezztrátová komprese Nedochází tak ke ztrátě kvality obrazu (např. bmp)

Rastrové (bitmapové) formáty ukládají obraz jako posloupnost grafických elementů, bodů, pixelů (pixel = picture element). Každý pixel má jako svůj atribut barvu. Podle počtu možných barev rozlišujeme formáty: monochromatické (černobílé) ve stupnici šedi barevné

Formát JPG, JPEG je vhodný jen na fotografie, pro fotky na internetové stránky, ne na texty, tlačítka, sejmuté obrazovky apod; neumí průhlednost ztrátově komprimovaný (zhuštěný) – uživatel může libovolně nastavovat; čím větší komprese, tím menší soubor s obrázkem, ale tím horší kvalita obrázku; pokud s fotkou často pracujeme (při každém uložení dochází ke snížení kvality) volíme vysokou kvalitu komprimace nebo jiný formát Komprimace probíhá tak, že se obraz rozloží na jasovou a barevnou složku. Jasová se ukládá pečlivě, barevná složka se trošku šidí, protože lidské oko není jemné rozdíly schopno rozpoznat. U střední komprese si ničeho nevšimneme, např. 2MB obrázek můžeme zkomprimovat na 200kB. ve formátu JPG soubor, který v paměti počítače zabírá 2 MB, obsadí na disku několikanásobně méně, 200 KB až 1 MB;

Formát JPG, JPEG původní nekomprimovaný obrázek zabírá v paměti počítače i na disku 223 KB;

Formát GIF pro grafické prvky (čáry, tlačítka ..) obrázek může mít max. 256 barev (tzn. 8bitová barevná hloubka) nebo stupňů šedi, komprese je ale bezeztrátová; grafické prvky mohou být také animované (většina reklamních bannerů na webu), nebo průhledné;

Formát BMP Microsoft Windows Bitmap typický formát pro většinou aplikací ve Windows (např. Malování) nekomprimovaný formát (ne vždy je to výhoda!!!) vytvořen pro Microsoft Windows, chybí mu kompresní schéma, nehodí se pro ukládání dat s velkou barevnou hloubkou a pestrostí (je velký).

Formát PNG nástupce formátu GIF moderní formát pro internetové stránky výhoda oproti formátu GIF – ukládá soubory až v 24bitové hloubce neumožňuje tvorbu animovaných obrázků používá ztrátovou kompresi, tj. obrázek uložený v souboru je trošku odlišný od původního obrázku není zatím moc rozšířen

Formát TIFF používá se tam, kde je nutné zachovat nezkomprimovanou podobu obrázku – profesionální předtiskové přípravy umí průhlednost příliš velká velikost souboru

Klady rastrových formátů: Jsou určeny pro ukládání předloh z reálného světa (scanované obrázky, digitální fotografie). Mohou být snadno přenášeny na rastrová výstupní zařízení jako jsou obrazovka a tiskárna. Zápory rastrových formátů: Většinou jsou problémy se změnou jejich velikosti: zmenšení — mizí tenké čáry, zvětšení — snížení kvality.

Vektorové formáty popisují obraz v podobě zakódované posloupnosti kreslících příkazů; obraz se skládá z jednotlivých objektů (např. obdélník, hvězda…), z nichž každý má definovánu barvu a styl obrysu a výplně; platí –> každý program používá svůj formát; nemají specifické vlastnosti` vektorová grafika se používá zejména pro počítačovu sazbu, tvorbu ilustrací, diagramů a počítačových animací; přesto existují nejčastější formáty

formát WMF formát Windows určený pro kliparty, menší soubory, nevhodný pro profesionální grafiku podporuje ho mnoho programů neumí vnořené rastrové objekty

formát AI formát EPS profesionální formát Adobe Illustrátoru, precizní rozšířený v profi grafice neumí s ním pracovat „amatérské programy“ formát EPS univerzální formát umožňující nést v sobě vektorové objekty, i zapouzdřené rastrové obrázky používá se v profi grafice neumí s ním pracovat „běžné programy“

formát DWG formát ZMF formát CAD/CAM konstrukčních aplikací díky tomuto formátu lze data přenést z konstrukčního programu do nekonstrukčního programu. formát ZMF formát programu Zoner Callisto

Výhody vektorových formátů je možné libovolné zmenšování nebo zvětšování obrázku bez ztráty kvality (viz ukázka v úvodu článku) je možné pracovat s každým objektem v obrázku odděleně výsledná velikost obrázku je obvykle mnohem menší než u rastrové grafiky

Nevýhody vektorových formátů oproti rastrové grafice zpravidla složitější pořízení obrázku. V rastrové grafice lze obrázek snadno pořídit pomocí fotografie. překročí-li složitost grafického objektu určitou mez, začne být vektorová grafika náročnější na paměť, procesor, velikost disku než grafika bitmapová

Použité zdroje http://www.jsi.cz/grafika http://www.kosek.cz Roubal, P.: Počítačová grafika pro úplné začátečníky. Computer Press, Brno 2003.