Grafické formáty výukový text
KOMPRESE způsob „zhušťování“ dat, jedná se o snahu zmenšit velikost datových souborů; ztrátová komprese při komprimaci se vypouští méně důležitá data, používá se tam, kde je možné ztrátu některých informací tolerovat a nevýhoda určitého zkreslení je vyvážena velmi významným zmenšením souboru; (např. jpg) bezztrátová komprese Nedochází tak ke ztrátě kvality obrazu (např. bmp)
Rastrové (bitmapové) formáty ukládají obraz jako posloupnost grafických elementů, bodů, pixelů (pixel = picture element). Každý pixel má jako svůj atribut barvu. Podle počtu možných barev rozlišujeme formáty: monochromatické (černobílé) ve stupnici šedi barevné
Formát JPG, JPEG je vhodný jen na fotografie, pro fotky na internetové stránky, ne na texty, tlačítka, sejmuté obrazovky apod; neumí průhlednost ztrátově komprimovaný (zhuštěný) – uživatel může libovolně nastavovat; čím větší komprese, tím menší soubor s obrázkem, ale tím horší kvalita obrázku; pokud s fotkou často pracujeme (při každém uložení dochází ke snížení kvality) volíme vysokou kvalitu komprimace nebo jiný formát Komprimace probíhá tak, že se obraz rozloží na jasovou a barevnou složku. Jasová se ukládá pečlivě, barevná složka se trošku šidí, protože lidské oko není jemné rozdíly schopno rozpoznat. U střední komprese si ničeho nevšimneme, např. 2MB obrázek můžeme zkomprimovat na 200kB. ve formátu JPG soubor, který v paměti počítače zabírá 2 MB, obsadí na disku několikanásobně méně, 200 KB až 1 MB;
Formát JPG, JPEG původní nekomprimovaný obrázek zabírá v paměti počítače i na disku 223 KB;
Formát GIF pro grafické prvky (čáry, tlačítka ..) obrázek může mít max. 256 barev (tzn. 8bitová barevná hloubka) nebo stupňů šedi, komprese je ale bezeztrátová; grafické prvky mohou být také animované (většina reklamních bannerů na webu), nebo průhledné;
Formát BMP Microsoft Windows Bitmap typický formát pro většinou aplikací ve Windows (např. Malování) nekomprimovaný formát (ne vždy je to výhoda!!!) vytvořen pro Microsoft Windows, chybí mu kompresní schéma, nehodí se pro ukládání dat s velkou barevnou hloubkou a pestrostí (je velký).
Formát PNG nástupce formátu GIF moderní formát pro internetové stránky výhoda oproti formátu GIF – ukládá soubory až v 24bitové hloubce neumožňuje tvorbu animovaných obrázků používá ztrátovou kompresi, tj. obrázek uložený v souboru je trošku odlišný od původního obrázku není zatím moc rozšířen
Formát TIFF používá se tam, kde je nutné zachovat nezkomprimovanou podobu obrázku – profesionální předtiskové přípravy umí průhlednost příliš velká velikost souboru
Klady rastrových formátů: Jsou určeny pro ukládání předloh z reálného světa (scanované obrázky, digitální fotografie). Mohou být snadno přenášeny na rastrová výstupní zařízení jako jsou obrazovka a tiskárna. Zápory rastrových formátů: Většinou jsou problémy se změnou jejich velikosti: zmenšení — mizí tenké čáry, zvětšení — snížení kvality.
Vektorové formáty popisují obraz v podobě zakódované posloupnosti kreslících příkazů; obraz se skládá z jednotlivých objektů (např. obdélník, hvězda…), z nichž každý má definovánu barvu a styl obrysu a výplně; platí –> každý program používá svůj formát; nemají specifické vlastnosti` vektorová grafika se používá zejména pro počítačovu sazbu, tvorbu ilustrací, diagramů a počítačových animací; přesto existují nejčastější formáty
formát WMF formát Windows určený pro kliparty, menší soubory, nevhodný pro profesionální grafiku podporuje ho mnoho programů neumí vnořené rastrové objekty
formát AI formát EPS profesionální formát Adobe Illustrátoru, precizní rozšířený v profi grafice neumí s ním pracovat „amatérské programy“ formát EPS univerzální formát umožňující nést v sobě vektorové objekty, i zapouzdřené rastrové obrázky používá se v profi grafice neumí s ním pracovat „běžné programy“
formát DWG formát ZMF formát CAD/CAM konstrukčních aplikací díky tomuto formátu lze data přenést z konstrukčního programu do nekonstrukčního programu. formát ZMF formát programu Zoner Callisto
Výhody vektorových formátů je možné libovolné zmenšování nebo zvětšování obrázku bez ztráty kvality (viz ukázka v úvodu článku) je možné pracovat s každým objektem v obrázku odděleně výsledná velikost obrázku je obvykle mnohem menší než u rastrové grafiky
Nevýhody vektorových formátů oproti rastrové grafice zpravidla složitější pořízení obrázku. V rastrové grafice lze obrázek snadno pořídit pomocí fotografie. překročí-li složitost grafického objektu určitou mez, začne být vektorová grafika náročnější na paměť, procesor, velikost disku než grafika bitmapová
Použité zdroje http://www.jsi.cz/grafika http://www.kosek.cz Roubal, P.: Počítačová grafika pro úplné začátečníky. Computer Press, Brno 2003.