* 16. 7. 1996 Poměr Matematika – 7. ročník *.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Advertisements

Poměr v základním tvaru.
* Měřítko plánu, mapy Matematika – 7. ročník *
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
POZORUJ: = = =
Dělení desetinných čísel 3. část
Kdo chce být milionářem ?
Desetinný zlomek Helena Půlkrábková.
Násobení a dělení čísel 10, 100 a jejich násobků
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Dělitelnost přirozených čísel
Nejmenší společný násobek
Přímá úměrnost Trojčlenka
AnotacePrezentace, která se zabývá opakováním znalostí o zlomcích. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci opakují znalosti o zlomcích.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Roztok homogenní směs 2 a více látek.
Postupný poměr – příklady
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Matematika Poměr.
* Poměr – příklady Matematika – 7. ročník *
Rozšiřování zlomků Krácení zlomků Rovnost zlomků
Za předpokladu použití psacích potřeb
Poměr.
VY_32_INOVACE_07/1/18_Číslo a proměnná
Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky Číslo prioritní osy1/1.1 PříjemceZákladní škola, Třebechovice pod Orebem,
Výpočty přímé a nepřímé úměrnosti.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Celá čísla Dělení.
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
Rozšiřování a krácení zlomků
Rozšiřování a krácení zlomků
NázevZlomky – úvod Předmět, ročník Matematika, sekunda (2. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Cílem prezentace.
Zlomky – souhrn VY_32_INOVACE_11
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová VY_32_INOVACE_18_Matematika pro 6.ročník_Krácení zlomků Téma: Krácení zlomků Vytvořeno: březen 2012 CZ.1.07/1.4.00/
Zlomky Smíšená čísla.
Poměr čísel a,b zapisujeme Poměr a : b můžeme zapsat ve tvaru zlomku
ZLOMKY - ÚVOD.
* Postupný poměr Matematika – 7. ročník *
Srovnání možností matematického vyjádření části celku
Dělení zlomků.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Racionální čísla.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
17.
3.4 LOMENÉ VÝRAZY Mgr. Petra Toboříková. Lomené výrazy = výrazy ve tvaru zlomku pracujeme s nimi jako se zlomky musíme stanovit podmínky ve jmenovateli.
Lomené výrazy - násobení. Násobení lomených výrazů - připomeňme násobení zlomků vynásobíme zvlášť oba čitatele a zvlášť oba jmenovatele.
Poměr v základním tvaru.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Jméno autora:  Marie Roglová Škola:  ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Převeď zlomky do základního tvaru:
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
IV. Násobení lomených výrazů
Rovnost, rozšiřování a krácení.
* Násobení zlomků Matematika – 7. ročník *
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Rovnost, rozšiřování a krácení zlomků
1.5 Poměr.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Zlomky Dělení zlomků..
RACIONÁLNÍ ČÍSLA.
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
* Měřítko plánu, mapy Matematika – 7. ročník *
4 KRÁCENÍ ZLOMKŮ.
Poměr v základním tvaru.
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Transkript prezentace:

* 16. 7. 1996 Poměr Matematika – 7. ročník *

Poměr Co to vlastně je? Kde jste se setkali s poměrem? 1) Sport – Výsledky utkání: Výsledky NBA: Milwaukee - New Orleans 89:92, Minnesota - Charlotte 102:90, New Jersey - Memphis 100:105, New York - Sacramento 100:85, Orlando - Philadelphia 103:87, Phoenix - Atlanta 99:101, Toronto - San Antonio 106:113. 2) Ředění tekutých látek Naneseme penetrační nátěr hydroizolační hmotou zředěnou podle savosti podkladu v poměru 1:1 nebo 1:2. Aplikuje se ředěný vodou 1:4 (nátěrem, postřikem, poléváním nebo ponořováním) na očištěné dřevo, …

Poměr Co to vlastně je? Kde jste se setkali s poměrem? 3) Měřítko plánu nebo mapy: 4) Sázkové kurzy (na koně): … vypsala dlouhodobé sázky pro České derby, podle kterých je favoritem derby Dick Morris (4:1) před Budapestem (4,5:1) a německými Ostlandem (5:1) a Sushitanem (6:1).

Poměr Způsoby porovnávání údajů Veličiny mohou být porovnávány: Rozdílem: O kolik je jedna veličina větší než druhá Příklad: Podílem: Kolikrát je jedna veličina větší než druhá Příklad:

Poměr Způsoby porovnávání údajů Veličiny mohou být porovnávány: Rozdílem: O kolik je jedna veličina větší než druhá Do oddílu Orientačního běhu chodí 18 chlapců a 6 dívek. O kolik chlapců je v oddílu více? Příklad: Úlohu „o kolik více (méně)“ řešíme rozdílem (odčítáním). 18 – 6 = 12 Do oddílu orientačního běhu chodí o 12 chlapců více než děvčat.

Poměr Způsoby porovnávání údajů Veličiny mohou být porovnávány: Podílem: Kolikrát je jedna veličina větší než druhá Do oddílu Orientačního běhu chodí 18 chlapců a 6 dívek. Kolikrát je v oddílu více chlapců? Příklad: Úlohu „kolikrát více (méně)“ řešíme podílem (dělením). 18 : 6 = 3 Do oddílu orientačního běhu chodí 3 × více chlapců než děvčat.

Říkáme, že poměr chlapců a děvčat je Poměr Definice Úlohu „kolikrát více (méně)“ řešíme podílem (dělením). 18 : 6 = 3 Do oddílu orientačního běhu chodí 3 × více chlapců než děvčat. Říkáme, že poměr chlapců a děvčat je 18 : 6 Čteme 18 ku 6 Podílu a : b, kde a > 0, b > 0, říkáme poměr a čteme a ku b. Čísla a, b nazýváme členy poměru. Číslo a je první člen poměru, číslo b druhý člen poměru.

Poměr Zápis Poměr zapisujeme: 𝑎 𝑏 𝑎 : 𝑏 nebo 18 :6= 18 6

Poměr Krácení 𝟏𝟖 :𝟔 = 𝟗 :𝟑 = 𝟑 :𝟏 18 :2=9 6 :2=3 9 :3=3 3 :3=1 Poněvadž lze poměr zapsat ve tvaru zlomku je zřejmé, že jej lze rozšiřovat a krátit. Krácení poměru znamená dělení prvního i druhého členu poměru stejným číslem různým od nuly. 𝟏𝟖 :𝟔 = 𝟗 :𝟑 = 𝟑 :𝟏 18 :2=9 6 :2=3 9 :3=3 3 :3=1 Poměr krátíme (stejně jako zlomek) do základního tvaru. Poměr je v základním tvaru, když jeho členy jsou nesoudělná přirozená čísla.

Poměr Rozšiřování 𝟏,𝟖 :𝟎,𝟕 = 𝟏𝟖 :𝟕 1,8 ∙10=18 0,7 ∙10=7 Poněvadž lze poměr zapsat ve tvaru zlomku je zřejmé, že jej lze rozšiřovat a krátit. Rozšiřování poměru znamená násobení prvního i druhého členu poměru stejným číslem různým od nuly. 𝟏,𝟖 :𝟎,𝟕 = 𝟏𝟖 :𝟕 1,8 ∙10=18 0,7 ∙10=7 Desetinná čísla násobíme tak, abychom se zbavili čísel za desetinnou čárkou, tj. 10, 100, 1 000, …

Poměr Rozšiřování 𝟑 𝟒 : 𝟏 𝟐 =𝟑 :𝟐 3 4 ∙4=3 1 2 ∙4=2 Poněvadž lze poměr zapsat ve tvaru zlomku je zřejmé, že jej lze rozšiřovat a krátit. Rozšiřování poměru znamená násobení prvního i druhého členu poměru stejným číslem různým od nuly. 𝟑 𝟒 : 𝟏 𝟐 =𝟑 :𝟐 3 4 ∙4=3 1 2 ∙4=2 Zlomky násobíme (nejmenším) společným jmenovatelem.

Poměr Rozšiřování a krácení Rozšiřování poměru znamená násobení prvního i druhého členu poměru stejným číslem různým od nuly. Krácení poměru znamená dělení prvního i druhého členu poměru stejným číslem různým od nuly. 𝟏,𝟖:𝟐,𝟕 = 𝟏𝟖:𝟐𝟕 =𝟐 :𝟑 1,8 ∙10=18 2,7 ∙10=27 18 :9=2 27 ∙9=3 Někdy musíme poměr nejdříve rozšířit a poté ještě zkrátit, abychom dostali poměr v základním tvaru.

Poměr Rozšiřování a krácení Rozšiřování poměru znamená násobení prvního i druhého členu poměru stejným číslem různým od nuly. Krácení poměru znamená dělení prvního i druhého členu poměru stejným číslem různým od nuly. 𝟒 𝟓 : 𝟖 𝟏𝟓 = 𝟏𝟐 : 𝟖 = 𝟑 :𝟐 4 5 ∙15=12 8 15 ∙15=8 12 :4=3 8 :4=2

Poměr Jednotky V jakém poměru jsou hmotnosti průměrného slona (7 tun) a průměrného sedmáka (56 kg)? Řešení: slon : sedmák = 7 : 56 = 1 : 8 tj. sedmák je 8 × těžší než slon (???) Kde je chyba? Dvě veličiny (čísla) lze porovnat poměrem jen tehdy, jsou-li uvedeny ve stejných jednotkách!!! 7 𝑡𝑢𝑛=7 000 𝑘𝑔 ⇒𝟕 𝟎𝟎𝟎 :𝟓𝟔 =𝟏𝟐𝟓 :𝟏 tj. Slon je 125 × těžší než sedmák.

Poměr Cvičení Upravte poměr do základního tvaru: 1. 54 : 27 2. 105 m : 600 dm 3. 2,5 t : 750 kg 54 : 27 105 m : 60 m 2 500 kg : 750 kg 6 : 3 105 : 60 2 500 : 750 10 : 3 2 : 1 7 : 4 4. 35 min : 1,5 hod 4. 150 g : 1 kg 4. 72 m : 180 m 35 min : 90 min 150 g : 1 000 g 72 : 180 8 : 20 35 : 90 150 : 1 000 2 : 5 7 : 18 3 : 20

Poměr Shrnutí Podílu a : b, kde a > 0, b > 0, říkáme poměr a čteme a ku b. Čísla a, b nazýváme členy poměru. Číslo a je první člen poměru, číslo b druhý člen poměru. Krácení poměru znamená dělení prvního i druhého členu poměru stejným číslem různým od nuly. Rozšiřování poměru znamená násobení prvního i druhého členu poměru stejným číslem různým od nuly. Dvě veličiny (čísla) lze porovnat poměrem jen tehdy, jsou-li uvedeny ve stejných jednotkách!!!