téma práce: TRAKČNÍ VÝTAH

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tato prezentace byla vytvořena
Advertisements

Větrné elektrárny Zpracovala: Jana Fojtíková
Přístroje nízkého napětí
Tato prezentace byla vytvořena
Řemenový dopravník Prezentace pro Den strojařů
Nová dimenze Vaší archivace Nová dimenze Vaší archivace.
Pružiny.
Tato prezentace byla vytvořena
KONSTRUKČNÍ ŘEŠENÍ PÁSOVÉHO DOPRAVNÍKU.
Strojírenství Stavba a provoz strojů Brzdy ST27 Ing. Michal Jelínek.
Popis a provedení synchronních strojů
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Výuka předmětu automobily
Elektromotor.
TECHNICKÁ DOKUMENTACE
Dopravníky bez tažného elementu impulsní dopravníky
Strojírenství Stavba a provoz strojů Hřídelové spojky ST26
Synchronní stroje I. Konstrukce a princip.
Třecí kotoučové spojky a hydrodynamické měniče
Mo.13: Elektrické přístroje pro regulaci – stykače, kontroléry, přepojovače. Zajišťují zapínání a vypínání požadovaných obvodů bez jakýchkoliv rušivých.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Tato prezentace byla vytvořena
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
my.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Luboš Bělohrad Název šablony.
Tato prezentace byla vytvořena
Automobily – koncepce, karoserie
STAVEBNICTVÍ Pozemní stavby Zámečnické práce (STA39) - vrata
RUČNÍ FRÉZKY.
Co je co? Hardware = =fyzické vybavení pc.Je vše na co si můžeme sáhnout, vše co je vidět a co je ve skříni pc. Software = = programové vybavení pc. Je.
Tramvaje: T3.
Všestranně využitelný stroj
JEŘÁBY.
Lanové převody Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Automatizační technika
Převody s ozubenými koly kuželovými a šroubovými Planetový převod
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ JIHLAVA maturitní obor: STAVEBNICTVÍ zaměření: POZEMNÍ STAVITELSTVÍ 5.Výtahy Zpracoval: Ing. Josef Svoboda Předmět: Pozemní stavitelství.
Anotace Materiál slouží pro výuku speciálních oborů, pro žáky oboru tesařské práce. Prezentace obsahuje výklad používání ručních mechanizovaných nástrojů.
Stroje Zbožíznalství 1. ročník 1. Hnací stroje - mění přiváděnou energii na energii mechanickou - dělíme je podle: a) druhu spotřebované energie na vodní.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada13 AnotaceRámy.
ROZDĚLENÍ JEŘÁBŮ. ROZDĚLENÍ JEŘÁBŮ A) Podle druhu pohonu 1. elektrické jeřáby 2. jeřáby poháněné pístovým spalovacím motorem 3. jeřáby poháněné.
Pohony NC strojů, odměřovací zařízení. Pohony pro obráběcí stroje musí splňovat mnoho náročných parametrů Nejdůležitější parametry: maximální přesnost.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 14 TÉMA: Elektromotor ČÍSLO PROJEKTU:
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
ČÁSTI JEŘÁBŮ.
Vytápění Ostatní zařízení otopné soustavy. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VY_32_INOVACE_17_1_16.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 12Číslo.
Ročn í k: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor:Strojnictví Téma:Dopravní.
Mechanické převody. Seznámení studentů se základními stavebními prvky strojů a strojního zařízení. Úvod do problematiky mechanických spojů.
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
VY_32_INOVACE_AUT2_19 Retardéry. Účelem retardéru je vozidlo zpomalit, nikoliv však zastavit. Retardér nelze použít ani jako brzdu parkovací. Používají.
Ozubené převody Autor: Ing. Bc. Petra Řezáčová
Ročn í k: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ š ablonyIII/2 Inovace a zkvalitněn í výuky prostřednictv í m ICT Vzděl á vac í obor: Strojnictví.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Ing. Zatloukal Martin Název prezentace (DUMu): 1. Seznámení s ovládáním CNC stroje – HURCO (frézka) Název sady: CNC.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství Vzdělávací.
Manipulační prostředky. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Hřídele VY_32_INOVACE_31_ 621
Části strojů Zbožíznalství 1. ročník. Části strojů Zbožíznalství 1. ročník.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Klikový mechanismus Ing. Bc. Petra Řezáčová
VY_32_INOVACE_6/05_ČLOVĚK A PŘÍRODA
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: ročník oboru strojírenství.
Pevný disk Markéta Koubíková.
Elektřina VY_32_INOVACE_05-24 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
Zvedáky VY_32_INOVACE_21_412
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
VENKOVNÍCH TRANSFORMÁTORŮ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Spínací přístroje vysokého a velmi vysokého napětí I.
Transkript prezentace:

téma práce: TRAKČNÍ VÝTAH

Co je to trakční výtah, k čemu slouží, vlastnosti a použití - Je to strojní zařízení pro přepravu osob a nákladů do maximální hmotnosti 5000 Kg a různé výšky, které slouží lidem k rychlejší cestě vzhůru a následně i dolů - Tarakční výtahy se využívají ze jména v obytných panelových domech, všech moderních i historických budovách, které mají vícepatrová poschodí, také v obchodních domech, vyšších galériích, ale především v mrakodrapech a mnohoposchoďových domech, kde bychom si život bez výtahů nedovedli představit - Trakční pohon: Pod pojmem trakční pohon rozumíme pohon výtahovým strojem, s hnacím lanovým kotoučem, kde přenos hnací obvodové síly z kotouče na lana je uskutečněn výhradně třením.

Něco málo z historie výtahů První zdvihadla naši předkové používali již v období středověku a v dávných dobách při stavění staveb. Tyto mechanismy byly nejprve poháněny zvířetem, lidskou ruční silou, nebo vodním mechanismem. Až za dlouhý čas na to okolo 18. století vystřídala zastaralé mechanismy parní síla a později síla pístu, který byl nadzvedáván tlakem vody, která byla vstřikována pod píst a ten zvedal budku s nákladem, nebo osobou. Otec dnešních výtahů se objevil poprvé v 19. století ve Velké Británii, kde podél zdi zvedal kabinu za pomoci protzávaží a lana. Roku 1853 představil ve Spojených státech v New York city Elisha Georg Otis první bezpečný výtah, který byl v Crystal palace a překonával dvě podlaží, v případě selhání byl vybaven bezpečnostní brzdo. Později synové Otise zakládají výtahovou společnost a vyrábějí stovky kusů výtahů, které jsou s příchodem elektřiny poháněny elektromotorem umístěným pod kabinou. Roku 1887 byl k výtahu vyvinut rotační buben na navíjení lana. Roku 1889 bylo možné elektrický výtah uvést do výškových ze jména administrativních budov. V roce 1903 nahradil elektrický výtah ozubené převody, dovolil dopravu až do sta poschodí a navždy změnil zastaralé technologie. Postupem času přišly nové technologie, větší rychlost, bezpečnost, efektivita. Vyvíjely se motory, přivolávací a rozváděcí ústrojí, design výtahu a komfort jízdy. Člověk začal být postupem času velmi pohodlný a tím se i začaly zvyšovat nároky a požadavky ne jen na výtahy.

Podle druhu pohonu dělíme výtahy do těchto skupin: Rozdělení výtahů a jednotlivé součásti Podle druhu pohonu dělíme výtahy do těchto skupin: - Výtahy s elektrickým pohonem - Výtahy s hydraulickým pohonem - Výtahy s pneumatickým pohonem Základní parametry výtahu jsou: nosnost a jmenovitá dopravní rychlost Součásti a komponenty: - nosnými orgány jsou nejčastěji ocelová lana - hnací elektromotor s převodovkou, nebo bez ní + brzda + hnací lanový kotouč s napínací kladkou + rám, ve kterém je umístěn výtahový stroj - kabina, ve které jsou přepravovány osoby, či náklad - protiváha, která vyvažuje zcela kabinu a část břemene cca (40 – 50%) - výtahová šachta s šachetními dveřmi - důležitá bezpečnostní zařízení - omezovač rychlosti + zachycovače - nárazníky kabiny a protiváhy, vodítka - řídící systém výtahu + elektroinstalace

Ocelová lana a jejich uchycení - ocelová lana jsou nosné orgány u výtahů - pro výtahy používáme šestipramenných lan vyrobené ze speciálníchocelových drátů kruhového průřezu o jmenovité pevnosti 1 300 – 1 800 Mpa - lana nesmí být nastavována a všechny musí mít stejný průměr - každé lano musí mít samostatný úchyt jak na hlavě kabiny, tak na vršku protiváhy - u výtahu s trakčním pohonem a nosnosti do 320 Kg musí být kabina uchycena nejméně na třech lanech Na trvanlivost lan mají vliv tyto faktory : prostředí, konstrukce lana, tloušťka drátů, úhel ohybu, mazání apod. Lana vyřazujeme z provozu tehdy, pokud jsou viditelné zlomy u drátů. U lan protisměrných zjišťujeme vady lépe než u lan se stejnosměrným vinutím, protože drát vychází častěji na povrch lana. Po té je nutno lano vyměnit a udělat revizi. Upevnění konců lan musí být stejně bezpečné jako lano. Lana se upevňujou nejčastěji lanovými svorkami jako vidíme na obrázku.

- motor je hnací pohonnou jednotkou každého výtahu Elektromotor + komponenty - motor je hnací pohonnou jednotkou každého výtahu - uvnitř je složen ze silných elektromagnetů a vinutých cívek, zvenčí je nejčastěji uschován v litinovém obalu - U staršího typu stroje s převodovkou je hřídel vycházející z elektromotoru vedena do převodovky, kde je napojena na šnekovou hřídel, která otáčí šnekové kolo a to je uložené na jednom hřídeli s vodící lanovou kladkou,ve které jsou zhotoveny drážky pro vedení lana. Šnekové kolo je vyrobeno z bronzu, aby se snížilo tření šnekové hřídele a šnekového kola, které jsou umístěny v převodové skříni. Mezi motorem a převodovkou je umístěna elektromagnetická brzda. - Dnes je na trh uveden nový silnější a úspornější motor od Německé firmy ZETATOP ZIEHL – ABEGG, který je bezpřevodový a na jehož hřídeli je hned upevněna vodící lanová pohonná kladka. Zezadu motoru je výkonná elektromagnetická brzda, která při zastavení výtahu kamžitě brzdí. Stroj je umístěn v kovovém rámu buď ve strojovně, nebo může být umístěn ve výtahové šachtě.

Kabina - je to součást výtahu, kde se přepravují osoby, nebo náklad - kdysi se skládala z dřevotřísky, či pletiva, dnes je komfortní a celá z několika částí plechu sešroubována - plechová kabina je uchycena v železném, nebo ocelovém rámu, který je složen z dvou postranic (štrebny), podlahy kabiny a hlavy kabiny, kde jsou uchycená ocelová lana - kabina má u podlahy zvenčí namontovány vodící čelisti, které jsou kovové a plochy, které kloužou ve vodítcích jsou plastové - kabina může mít buďto jedny, nebo když je průchozí – dvoje dveře - každé dveře mají samostatný elektrický pohon při otvírání a zavírání při dojezdu do patra - k podlaze, nebo k hlavě rámu kabiny jsou připevněny zachycovače

Protiváha - vyvažuje zcela hmotnost klece s kabinou a s příslušenstvím vyvažuje také část hmotnosti břemene, je uváděno okolo 40 – 50 % - protiváha je vedená podobně jako klec ve vodítkách buď ve stejné šachtě, nebo mimo ní - kdysi se vyráběla z jednoho kusu odlíváním betonu do formy - dnes je zhotoven rám protiváhy nejčastěji z kovových profilů tvaru U, do kterého jsou vkládány jednotlivé kusy hrubého plechu, železa, či oceli apod. - protiváhu spojují s kabinou ocelová lana - protiváha dosedá na nárazníky ve dně výtahové šachty

Výtahová šachta a šachetní dveře výtahovou šachtou je myšleno prostředí, kde jsou umístěny vodítka, po kterých se pohybuje kabina výtahu, jsou umístěny šachtení dveře, je popř. je vedena protiváha apod. výtahová šachta může být buďto celá vyzděná, a pouze v jednotlivých nástupištích jsou šachetní dveře v panelových domech kdysi byly výtahové šachty opláštěné pletivem, dnes jsou zmodernizovány a zhotoveny buď z pevných stavebních kartonů a smontovány s kovovými prvky, nebo jsou oplechovány či opláštěny pevnými dřevovláknitými deskami v obchodních galériích, nebo v různých typech domů můžou být šachty také prosklené a smontovány také s kovovými prvky šachtetní dveře jsou potom buďto jednoduché ručně otevírací z jednoho kusu, nebo jsou článkové či dvoukřídlé a mají samostatnou otevírací pohonnou jednotku, záleží na požadavku zákazníka, nebo na místě výtahové šachty

zachycovače Bezpečnostní prvky – omezovač rychlosti a Omezovač rychlosti: druhy - kyvadlové - odstředivé Zachycovače: druhy – např. - klínové - o.r. pracuje na principu ostředivé síly - o.r. je umísěn ve strojovně a další část je umístěna ve spodku šachty - obě součásti o.r. jsou spojeny ocelovým lankem, které se současně stejně rychle pohybuje s kabinou - o.r. je také vybaven elektrickým bezpečnostním obvodem - např. při přetrhnutí lana, a následné zvýšené rychlosti nejméně o více než 1m/s (podle nastavení bezpečnostního obvodu u výtahu), se patka umístěná ve strojovně u o.r. rozkmitá - vykopne a zvýšenou rychlostí zasekne a zastaví. - okamžitě se zastaví také ocelové lanko, které je spojeno se zachycovači, to hned zatáhne za bezpečnostní páčku u zachyvocačů a ty následně zaškrtí zachycovací klíny do vodítek - rovněž se také vypne elektrický obvod a výtah okamžitě stojí

Nárazníky Vodítka Nárazníky a vodítka - jsou umístěny ve spodku výtahové šachty - jsou buď hydraulické, pružinové, nebo pevné - na nárazníky dosedá protiváha a kabina Vodítka - jsou umístěny po stranách výtahové šachty a jsou připevněny konzolkami - vodítka vedou kabinu a také protiváhu - mají různou délku a v průřezu mají tvar T - jsou vyrobeny ze speciální oceli - plocha vodítka po, které jezdí kabina je měkčí, než zachycovací ústrojí, aby se zachycovač dobře kousnul do vodítka a rychle zastavil - jednotlivé vodítka jsou spojeny plochými částicemi železa a sešroubovány ze zadu k sobě - než se uvede výtah do provozu musí být vyčištěny, aby po nich kabina a protiváha hladce klouzaly - nad kabinou jsou umístěny maznice, které mažou při jízdě vodítka olejem

Řídící systém výtahu a elektroinstalace - výtah je napájen od rozváděcího ústrojí, které je nejčastěji umístěno ve strojovně výtahu - je to jakýsi mozek výtahu, který přijímá signály a impulsy námi vyvolané - rozvaděč ovládáme z kabiny či z nástupišť při přivolání výtahu, nebo při odjezdu do jiného patra - rozvaděč je nejčastěji plechová skříň, ve které je umístěno mnoho elektrických prvku, komponentů, cívek apod., díky kterým je výtah napájen - do rozvaděče je přiváděn el, proud, který je redukován a usměrňován a na ptřebnou sílu - rozvaděč je také vybaven chladící jednotkou, která se spustí při přerušení nastavené teploty - mezi elektro součásti výtahu také počítáme elektrické přivolávače, ovladače, koncové spínače, jističe, hlavní vypínač, nouzové spínače a další komponenty

Děkuji Vám za pozornost. Vojtěch Mácha, Střední průmyslová škola Vítkovic.