Rosettská deska.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Johana Posseltová, C3B Bitvy 1. světové války.
Advertisements

Kryptografie Šifrování
Egypt Pyramidy.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Planeta Země.
Český egyptologický ústav FF UK
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU.
ZÁKLADNÍ POJMY Informace Informatika Zpracování informací
Osnova Základní údaje Úvod Faraoni Egyptští bohové Hieroglify François Champollion Papyrus Pyramidy Mumifikace Egyptské malířství Egyptská kultura Významná.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Informatika Internet.
Egypt.
Francie před revolucí Francie se již delší dobu potácela na pokraji státního bankrotu od zač. 80. let 18. stol. začaly být uskutečňovány reformy pro povzbuzení.
Starověký EGYPT.
Barva zvuku Veronika Kučerová.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
UMĚNÍ A VĚDA STAROVĚKÉHO EGYPTA
EGYPT KLÁRA KOŘÍNKOVÁ 2010.
Kultura starověkého Egypta
Dvourozměrné geometrické útvary
Word – Zásady psaní textu
Starověký Egypt Náboženství
Egyptské pyramidy.
Mluvená a psaná forma jazyka
Egypt.
Obrázkové písmo – Egypt Bogdan Nogol
Š I L H Á N Í (strabismus) zraková vada, při které je porušena vzájemná spolupráce obou očí každé oko míří jiným směrem v naprosté většině případů se jedno.
III/2 XV A
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
VÍTEJTE V „MUZEU KNIHY“.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Egyptské pyramidy David Beneš 1.Ročník GIO.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
STAVBA ZEMĚ.
Umění Egypta sochařství, malířství MgA. Lukáš Psík
                                                                         Egyptské pyramidy                                                                                 
Egyptské pyramidy.
Jana Kučerová Kateřina Raisová Lucie Matoušková Monika Pastorková
Jakub Stojaník,Matouš Falout,Fabián Strecker
Vznik a poslání písemnictví
Egypt a Egyptské pyramidy.
MIROSLAV PYTLÍK KATEŘINA KŘIVÁNKOVÁ PETRA SOCHŮRKOVÁ TEREZA VYHNALOVÁ
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Číslo: VY_32_INOVACE_26_19 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Terakotová.
IVZ- starověk Mgr. Jana Doleželová.
Egyptské pyramidy.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Egyptské pyramidy.
Náboženství Pohřbívání Hieroglyfy
STAROVĚKÝ EGYPT Pavel Trtílek, 2010 TAPDV /
Karlovy Vary Prezentace 2016 – 07 Foto a text Zdeněk Kačena Ruční posun obrázků.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa STAROVĚKÝ EGYPT Jak se obrázky týkají dějin starověkého Egypta? Pojmenuj, co.
Vzdělanost, písmo a literatura Písmo  vznik ve 4.tis.př.n.l.  obrázkové – 1 znak = 1 obrázek  hieroglyfy  psalo se na papyrus  asi 700 znaků  rozluštil.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
VY_32_INOVACE_213_Egypt Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová Název materiálu: VY_32_INOVACE_D.8.A.11_napoleonuv_pad Datum: Ročník: osmý Vzdělávací.
Daniel Gabriel Fahrenheit
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
STAROVĚKÝ EGYPT Jan Jakub Šipka.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Pomocné vědy historické
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_10
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Asyřané Eliška Juhaňáková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_15-13_ Úvod do Starověkého Egypta Číslo projektu:
Transkript prezentace:

Rosettská deska

Rosettská deska (stéla) byla objevena v roce 1799 napoleonskou invazní armádou zcela náhodou při zákopnických pracích poblíž obce Rosetta (Rašíd) na západním rameni v deltě Nilu nedaleko pobřeží. Deska z černého bazaltu (čedič), podobající se svými rozměry desce kuchyňského stolu; 118 cm vysoká, 77 cm široká, avšak30 cm silná, váží 762 kg. Nápisy ve třech různých písmech – v horní části egyptské hieroglyfy, uprostřed démotické písmo a ve spodní části řečtina. Všechny tři části jsou poškozené, nejvíce však vrchní oddíl; původně byla deska o 50 cm vyšší.

Horní část – hieroglyfy

Střední část – egyptské démotické písmo

Dolní část – řečtina

Dnes Britské muzeum v Londýně

Rosettská deska byla vystavena v britském muzeu od roku 1802 s jedním přerušením. Ke konci první světové války v roce 1917 mělo muzeum obavy o své sbírky kvůli těžkému bombardování Londýna. Rosettská deska proto strávila další dva roky ve stanici podzemní poštovní dráhy asi 50 stop podzemí v Holbornu. Když byla Rosettská deska objevena, byl její povrch zkopírován - na desku byl nanesen inkoust a na něj potom bílý papír. Od té doby bylo uděláno spoustu kopií desky. Materiály, které byly na zkopírování použity, se na desce uchytily a tím ji znečistily. K znečištění přispělo i to, že na desku sahalo spoustu lidí, ze kterých se na desce uchytil lidský tuk. Kvůli velkému znečištění desky se v roce 1999 britské národní muzeum rozhodlo, že desku očistí. Nejprve byl odstraněn tuk z lidských rukou a na konec i tiskařský inkoust, který byl použit v roce 1799. Deska byla očištěna bavlněným hadrem, mýdlem, acetonem a čistou vodou. Nakonec byla odstraněna i bílá barva, která byla nanesena na desku v roce 1981 a která měla chránit text desky. Vědci nechali ve spodní části desky malý čtvereček, který zůstal neočištěn, aby se ukázalo, jak byla deska špinavá. Před očistěním měla deska šedorůžovou barvu. Po očištění deska získala svou původní barvu - a to červenohnědou. Materiál, ze kterého byla deska vyrobena, byl podrobně analyzován a bylo zjištěno, že jde o čistý minerál. Barva kamene je způsobena příměsí železa.

Tím, že jsou na desce stejné texty v několika různých písmech, bylo možné rozluštit egyptské hieroglyfy. Řečtina byla známým písmem. Deska po objevení převezena do Káhiry, kde s luštěním začali francouzští vědci. Nejdříve bylo zjištěno, že deska pochází z doby 196 př.n.l., tedy z doby, kdy v Egyptě vládla dynastie Ptolemaiovců. Text Rosettské desky se týká vyjádření pocty faraónu Ptolemaiovi V. Na desce se popisuje i obléhání Lycopolis a královy skutky pro chrám. Text dále pokračuje svým hlavním účelem – vytvořit kult krále Ptolemaia V. Dalo se předpokládat, že všechny tři nápisy budou shodné a že porovnáním hieroglyfů s řeckým textem budou hieroglyfy obrázek po obrázku rozluštěny.

Napoleonova armáda byla roku 1801 poražena a kámen byl podle Alexandrijské dohody v roce 1802 převezen do Velké Británie, kde po několika měsících provedl Stehen Weston překlad řecké části. Badatelé začali horlivě luštit egyptské písmo a předháněli se, kdo dříve toto tajemství hieroglyfů rozluští.

Sylvestre de Saci se rozhodl zaměřit se na démotickou část, protože ta byla jen jemně poškozená. Začal u řeckých vlastních jmen a izoloval jejich démotickou verzi. Setkal se sice s úspěchem, ale zjistil, že tento postup je složitější než původně vypadal. Jeho žák Johan Ákerblad měl větší úspěch. Johan Ákerblad vycházel ze Saciho metody a dosáhl významnějšího pokroku. V démotickém písmu se mu podařilo určit všechna vlastní jména, která byla v řecké části. Z těchto jmen sestavil démotickou abecedu o 29 písmenech. Polovina z nich byla skutečně správná. Zjistil také, že fonetické znaky používané k zápisu jmen se vyskytují i v běžném textu. Měl velký úspěch, ale později se ukázalo, že byl zavlečen do slepé uličky.

Jean Francois Champollion (1790 – 1832) Francouzský archeolog a zakladatel moderní egyptologie. Znalec mnoha živých i mrtvých jazyků. Roku 1822 jako první rozluštil egyptské hieroglyfy s pomocí trojjazyčné Rosettské desky.

Champollion začal studovat nejdříve démotické písmo a potom hieroglyfy Champollion začal studovat nejdříve démotické písmo a potom hieroglyfy. Zkoumal a vyluštil deset písmen egyptské abecedy. Souběžně s ním učinil v tomto směru velký objev také britský přírodovědec Thomas Young, jenž rozluštil pět hieroglyfických znaků a určil jejich fonetickou hodnotu; dále objevil dva zvláštní znaky které v démotickém textu označovaly začátek a konec vlastního jména a potvrdil domněnku, že ve staroegyptském písmu se s výjimkou vlastních jmen nevyskytují samohlásky, podobně jako v arabštině. Champollionovi se však podařilo rozluštit celý systém egyptského písma. Odhalil vztahy mezi hieroglyfickým a démotickým písmem a zároveň vztahy obou těchto písem k třetímu hieratickému, tj. kněžskému. Dne 23. září 1822 přednesl Champollion svůj výklad a zároveň důkaz jeho správnosti před členy akademie. Datum Champollionovy přednášky se považuje za den zrodu egyptologie.

Na Rosettské desce se zachovalo celkem 1419 hieroglyfů, kterým odpovídá 486 řeckých slov; tj. každé slovo se píše průměrně třemi znaky. Jména králů psali Egypťané zřejmě na znak úcty do oválných rámečků, tzv. kartuší. Ke znakům, které neměly fonetickou hodnotu se přidával vysvětlující znak - determinativ. Samohlásky Egypťané pravděpodobně nepoužívali kvůli nářečním rozdílům. Vyskytovaly se však i kombinace jednotlivých znaků; např. "j" se označovalo obrázkem třtiny, spojilo se s determinativem označujícím chůzi (nohy) a vznikl ideogram vyjadřující "chodit". Co se týče směru čtení znaků, hieroglyfy se čtou zprava nebo zleva podle orientace určitých symbolů, např. podle toho kam se dívá sova (písmeno m) – čte se proti směru jejího pohledu. Odkaz: Přepis egyptských hieroglyfů http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99epis_egyptsk%C3%BDch_hieroglyf%C5%AF

KONEČNÁ Připravil: František Halama http://www.halama.wz.cz 7. A Gymnázium Teplice 11. února 2008 Zdroje k referátu: http://www.egyptologie.cz http://faraon.wz.cz http://www.wikipedie.cz